peesblesure, dikke duscussie op stal wat beter is.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

peesblesure, dikke duscussie op stal wat beter is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:25

ik heb een paard die een pees blesure is nou zijn er 3 meningen van verschillende mensen.

mijn eigen: stappen op het harde beton niet rijden, rust geven. en afspuiten behandelen.

andere nm 2 : onder zadel stappen en aan zien. en dus licht werk. enafspuiten.

derder nm zegt helemaal op rust.

ps : afspuiten en golling gell doe ik ook nog. en nm 2 ook. nm 3 ha d wel gelijk als het zomer was kon ze het land in.

ze loopt niet kreupel, rechts voor is de pees dik, wel recht, niet warm. onderaan is die dik, en niet boven aan aan beide zijden. als je er opdrukt heeft paard er geen last van.

wat is vinden jullie ? hebben jullie tips? of andere opmerkingen ect?

(de DA erbij weet ik..en zijn mening,

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:13

paardenfreak schreef:
(de DA erbij weet ik..en zijn mening,

Maar dat vind je niet nodig?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 21:30

jawel maar dat kan jullie reactie beinvloeden, ik wil over het algemeen weten wat paarden mensen ervan vinden, in het algemeen,

dus handige tips, enzo meer info van andere mensen.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 19-12-04 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:31

Een goede peesscan laten maken. Aan de buitenkant kan je niet zien hoe ernstig een peesblessure is. De veearts kan dan vertellen in hoeverre je de pees mag belasten. Doe het alsjeblieft, want je kan heel veel schade aanrichten door te lang door te blijven gaan.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:35

snap niet dat jij je wat van die andere aantrekt?
op mijn oude stal zeiden ze ook altijd je moet het zo en zo doen,ik hield me altijd gewoon aan het advies van de da en alles kwam steeds goed Lachen

wat ik vaak hoor wat ze moeten doen bij pees blessure is aan de hand op het harde stappen en afspuiten,verder niks.
en dat het best een tijdje nodig heeft voor te genezen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 21:48

dank jullie ik zorg wel voor een scan bij de paardenkliniek. dan weet ik waar ik aan toe ben, met silver en laat die andere lui gewoon zeuren. met die scan zijn alle vragen dan tenminste uit de wereld.

en komt het goed, hoop ik Scheve mond

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:29

ja ik zou me niet gek laten maken door de anderen om je heen, 10 mensen zijn vaak 10 meningen in de paardenwereld, en geen van aleen hebben ervoor geleerd en kunnen ook niet in het been kijken.
Het is jou paard jij kent hem het beste dus blijf bij het advies van je DA en je eigen gevoel.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:35

Lijkt mij geen slecht plan om eerst te bekijken hoe erg de 'schade' is. Pas dan kan een goed revalidatie programma worden opgesteld. En om je stalgenoten lekker actief te houden, elke dierenarts houdt er namelijk een eigen systeem op na. De ene begint standaard met boxrust, de andere me meerder malen per dag kort stappen. Sterkte ermee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:00

ik sluit me aan bij jouw eigen optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:25

Ik zou naar de veearts luisteren die man weet meer dan jij of wij zo via het net. Succes!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 09:53

Mijn paard heeft hier ook precies last van gehad, ik dacht eerst ook "ooh een dierenarts is niet nodig" ze geneesde ook binnen 3 weken, na 2 keer hoefsmid en uiteindelijk ijzers, ik heb hier zo'n 6 dagen plezier dan gehad.. toen dacht ik nu is het echt over en uit ik ga een dierenarts bellen.. die zei "de pees aan de onderkant bij de kogel is ietsje dikker dan die andere, volgens mij is het een ontsteking" hij heeft een ontstekingsremmer gegeven en gister mocht ik weer longeren.. en mevrouw is geheel genezen... Mijn raad is dus, ga alsjeblieft naar de dierenarts want wij kunnen hier niet veel aan doen

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:18

Bitterbal..liep jouw paard ook niet kreupel?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:38

Mhh als je hem kapot wil maken moet je er lekker op gaan lekker de bak in en op ongelijke grond gaan rijden ook al is het licht. Neee niet mijn mening zulke mensen .

1. peesscan maken door een da (en meekijken).
2. kijken wat de DA zegt MAAR ook kijken wat voor een type paard het is. Behandeling moet wel passen bij het type paard.

De mijne zou je bv niet op helemaal stalrust moeten zetten want dat doet zijn pees geen goed. Het weiland op zetten ook niet hij kent het woord mijn en stoppen niet echt.

Wat het beste is voor de behandeling ligt helemaal aan de mate van de blessure maar ook aan het type paard. Zelf spuit ik preventief toch al 2 a 3x per week af en stap ik veel op het harde dus dat 2x per dag doen is alleen maar super. De pezen worden dan zeker sterker en stimuleerd de doorbloeding en dat is juist bij een peesblessure het belangrijkste.

Denk dat peesscan maken nu het allebelangrijkste is en dan manier van behandelen bekijken op het betreffende type paard.

Succes.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:39

peesscan dan weet je het zeker, misschien is er wel iets anders aan de hand

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 14:31

Bitterbal schreef:
Mijn paard heeft hier ook precies last van gehad, ik dacht eerst ook "ooh een dierenarts is niet nodig" ze geneesde ook binnen 3 weken, na 2 keer hoefsmid en uiteindelijk ijzers, ik heb hier zo'n 6 dagen plezier dan gehad.. toen dacht ik nu is het echt over en uit ik ga een dierenarts bellen.. die zei "de pees aan de onderkant bij de kogel is ietsje dikker dan die andere, volgens mij is het een ontsteking" hij heeft een ontstekingsremmer gegeven en gister mocht ik weer longeren.. en mevrouw is geheel genezen... Mijn raad is dus, ga alsjeblieft naar de dierenarts want wij kunnen hier niet veel aan doen

ik las je topic over je paardje wat een pech..

ik nu helemaal niet door met rijden tot de eigenaar wakker wordt en toch weer een veearts erbij laat.

maar wat ik nu meemaakte, er is een jongen op gaan rijden wel stappen maar in de bak, terwijl ik al een 3 tal weken niet rijdt en stapte op beton, nu is haar pees weer dik, terwijl gisteren de pees dun was. leuke eigneaar een andere erop zetten, zo kan ik ook niks doen

ik vertik het om te gaan rijden in elk geval. ik ga niet een paard naar de ##### helpen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:34

Ik zou het helemaal vertikken om nog een vinger uit te steken naar het paard als de eigenaar het genezingsproces van zijn paard zo loopt te saboteren.

Mijn optie: peesscan maken, aansluitend waarschijnlijk stappen op harde bodem. Als het paard in stap niet te hanteren is kun je er eventueel op, jou extra gewicht zal niets uitmaken. Maar ik zou niet in de bak gaan rijden, en in de zomer iig geen weidegang.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 14:35

ze is wel te hanteren maarre erop kan dus geen kwaad dat gewicht van bijna 70 kilo?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:55

Wat denk je hoe zwaar een paard is? Dat beetje erbij kan echt geen kwaad. Maar ik zou het dan alleen doen als het niet anders kan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:05

Allereerst en scan laten maken!!

ik moest mijn paard een uur per dag stappen bij voorkeur op een harde bodem. die 60 minuten moesten zo vaak mogelijk verdeeld worden over de dag (liever 6x 10 min dan 1 keer een uur). Ik heb uiteindelijk twee maanden gestapt. Mijn paard is volledig genezen en ik doe er weer alles mee.

Een ander paard op stal moest beginnen met 10 min stappen en dat uitbouwen naar een uur stappen. Zei hebben wel in de bak gestapt en onder het zadel. Deze blessure was ernstiger dan bij mijn paard en deze mensen zijn er al bijna een half jaar mee bezig.

Op de stal waar ik in engeland stage heb gelopen zetten ze de paarden op volledige boxrust op stal. deze methode kan ik absoluut niet plaatsen. Zoals mijn dierenarts toen al zei: Het geneest wel maar wordt nooit zo sterk als wanneer je er dagelijks trillingen doorheen laat gaan door ze te stappen op het harde. Kan me goed voorstellen dat die stimulans het vele malen sterker maakt.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:06

Ik persoonlijk zou stappen op het harde en afspuiten... ik ben liever iets te voorzichtig dan dat ik mijn paard evt. overbelast... Maar volledig op rust zetten geloof ik niet in... daar wordt mijn puk nl. alles behalve rustig van Haha! . Ik tegenstelling tot Cassidy zou ik in de zomer wel gewoon weidegang geven... dit omdat ik er volledig op kan vertrouwen dat mijn paardje gaar grenzen beter aanvoelt dan ik dat doe... en wederom ook omdat stalrust haar aanzienlijk gekker zou maken dan weidegang.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:07

Mijn pony moest heel lang boxrust hebben, en ik moest elke dag 2 x 10 minuten met hem stappen. Ik ben in het begin begin doorgereden, omdat de DA een verkeerde diagnose had gesteld... Ik zou hem/ haar dus stil zetten.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:09

Ik zou hem ook eerst laten scannen. Daarna krijg je waarschijnlijk een heel opbouwend stap programa mee naar huis.

Mijn paard heeft ook zo'n blessure gehad.
De behandeling hield toen in.
In de acute fase box rust (paar dagen) en alleen uit de box om een paar keer per dag koud af te spuiten.
Dan gaan stappen op het harde aan de hand van een opbouwend schema.
Na een aantal weken opnieuw scannen.
aan de hand daar van werd een nieuw stap /draf schema opgesteld.
Als het dan nog steeds goed gaat langzaam verder opbouwen

Wat je niet moet doen is je paard op de wei zetten, want dan kan hij als een gek tekeer gaan en de schade vergroten.
Ook niet voor de arts zegt dat het goed is in een bak gaat stappen. Dat is veel te belastend.
Het geeft niet als je tijdens het stappen op je paard gaat zitten. Maar dat zou ik pas doen als je in je schema op meer dan 15 min stappen zit.

Verder klopt het dat je paard snel niet meer kreupel kan zijn. Dit is het meest verradelijke kenmerk van een peesblessure. Een pees bevat niet veel doorbloeding en ook niet veel zenuwen. Het lijkt dus al snel dat er niks meer aan de hand is. Trap daar niet in! Laat eerst voor de zekerheid een nieuwe scan maken!
Als het nl niet goed is genezen en je gaat dus te snel wat meer doen, wordt dat genadeloos afgestraft!
Je paard is dan weer terug bij af en de kans op iets chronisch wordt daarmee vergroot!
Een pees geneest erg langzaam, hou daar dus rekening mee. Je ben al snel een paar maanden kwijt aan zo'n blessure!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 20-12-04 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:10

Cassidy: het meest slechte wat je kan doen is erop gaan zitten dan, dan overbelast je die pees uiteindelijk weer (dit is wat mijn dierenarts heeft gezegd!!)

Paardenfreak: Als die eigenaar het genezingsproces zo in de weg zit dan zou ik echt geen vinger er meer naar uitsteken zoals al is gezegd! want het schiet zo niet op... probeer hem/haar over te halen toch een dierenarts erbij!

Mistral: Ja mijn paard liep ook kreupel, is nu bezig met herstellen Knipoog

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:20

Adrienne schreef:
Ik zou hem ook eerst laten scannen. Daarna krijg je waarschijnlijk een heel opbouwend stap programa mee naar huis.

Mijn paard heeft ook zo'n blessure gehad.
De behandeling hield toen in.
In de acute fase box rust (paar dagen) en alleen uit de box om een paar keer per dag koud af te spuiten.
Dan gaan stappen op het harde aan de hand van een opbouwend schema.
Na een aantal weken opnieuw scannen.
aan de hand daar van werd een nieuw stap /draf schema opgesteld.
Als het dan nog steeds goed gaat langzaam verder opbouwen

Wat je niet moet doen is je paard op de wei zetten, want dan kan hij als een gek tekeer gaan en de schade vergroten.
Ook niet voor de arts zegt dat het goed is in een bak gaat stappen. Dat is veel te belastend.
Het geeft niet als je tijdens het stappen op je paard gaat zitten. Maar dat zou ik pas doen als je in je schema op meer dan 15 min stappen zit.

Verder klopt het dat je paard snel niet meer kreupel kan zijn. Dit is het meest verradelijke kenmerk van een peesblessure. Een pees bevat niet veel doorbloeding en ook niet veel zenuwen. Het lijkt dus al snel dat er niks meer aan de hand is. Trap daar niet in! Laat eerst voor de zekerheid een nieuwe scan maken!
Als het nl niet goed is genezen en je gaat dus te snel wat meer doen, wordt dat genadeloos afgestraft!
Je paard is dan weer terug bij af en de kans op iets chronisch wordt daarmee vergroot!
Een pees geneest erg langzaam, hou daar dus rekening mee. Je ben al snel een paar maanden kwijt aan zo'n blessure!

Precies zoals ik het wou zeggen Tong uitsteken OK dan!

maikellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:49

hoi, mijn pony heeft 2 jaar geleden een peesblessure gehad en ik moest hem van de dierenarst rustig opbouwen. de eerste week mocht ik 5 min stappen, 2e week 10 mijn stappen, 3e week 15 min en zo verder. na 2 maanden moesten we terug naar dierenarst, die zei dat het veelbeter ginge ndat ik mocht gaan draven. toen mochten we de 1ste week 5 min draven en de 2e week 10 minuten enzovoorst, weer 2 maanden later moesten we naar de dierenarts. het ging weer beter en ik mocht gaa n galloperen dit ook weer langzaam opbouwen. en toen na 5 a 6 maanden mocht ik alles doen wat ik wilde. bij mij hebben ook veel mensen gezegd: gooi hem een half jaar in de wei, maar wij hebben naar de dierenarts geluisterd en het is allemaal goed gekomen. ik ga nu naar het M en het gaat super. geen zorgen maken, komt allemaal weer goed. sterkte