Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Bitterbal schreef:Mijn paard heeft hier ook precies last van gehad, ik dacht eerst ook "ooh een dierenarts is niet nodig" ze geneesde ook binnen 3 weken, na 2 keer hoefsmid en uiteindelijk ijzers, ik heb hier zo'n 6 dagen plezier dan gehad.. toen dacht ik nu is het echt over en uit ik ga een dierenarts bellen.. die zei "de pees aan de onderkant bij de kogel is ietsje dikker dan die andere, volgens mij is het een ontsteking" hij heeft een ontstekingsremmer gegeven en gister mocht ik weer longeren.. en mevrouw is geheel genezen... Mijn raad is dus, ga alsjeblieft naar de dierenarts want wij kunnen hier niet veel aan doen

. Ik tegenstelling tot Cassidy zou ik in de zomer wel gewoon weidegang geven... dit omdat ik er volledig op kan vertrouwen dat mijn paardje gaar grenzen beter aanvoelt dan ik dat doe... en wederom ook omdat stalrust haar aanzienlijk gekker zou maken dan weidegang. 
Adrienne schreef:Ik zou hem ook eerst laten scannen. Daarna krijg je waarschijnlijk een heel opbouwend stap programa mee naar huis.
Mijn paard heeft ook zo'n blessure gehad.
De behandeling hield toen in.
In de acute fase box rust (paar dagen) en alleen uit de box om een paar keer per dag koud af te spuiten.
Dan gaan stappen op het harde aan de hand van een opbouwend schema.
Na een aantal weken opnieuw scannen.
aan de hand daar van werd een nieuw stap /draf schema opgesteld.
Als het dan nog steeds goed gaat langzaam verder opbouwen
Wat je niet moet doen is je paard op de wei zetten, want dan kan hij als een gek tekeer gaan en de schade vergroten.
Ook niet voor de arts zegt dat het goed is in een bak gaat stappen. Dat is veel te belastend.
Het geeft niet als je tijdens het stappen op je paard gaat zitten. Maar dat zou ik pas doen als je in je schema op meer dan 15 min stappen zit.
Verder klopt het dat je paard snel niet meer kreupel kan zijn. Dit is het meest verradelijke kenmerk van een peesblessure. Een pees bevat niet veel doorbloeding en ook niet veel zenuwen. Het lijkt dus al snel dat er niks meer aan de hand is. Trap daar niet in! Laat eerst voor de zekerheid een nieuwe scan maken!
Als het nl niet goed is genezen en je gaat dus te snel wat meer doen, wordt dat genadeloos afgestraft!
Je paard is dan weer terug bij af en de kans op iets chronisch wordt daarmee vergroot!
Een pees geneest erg langzaam, hou daar dus rekening mee. Je ben al snel een paar maanden kwijt aan zo'n blessure!