paard valt om op trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

volbloedje

paard valt om op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 14:21

Mijn paard is 13 jaar en gaat al vanaf het begin mee op de trailer, sinds een paar jaar gaat het laden steeds moeilijker en merkten we dat hij ook wel eens ineens omviel in een bocht. Eerst hielp het als je dan heel langzaam door de bocht ging, maar het ging van kwaad tot erger en nu valt hij na een halve meter rijden in de trailer al om. Verder mankeert hij nix en zijn motoriek is ook prima. Ook het laden gaat nu goed, maar zodra je wegrijdt (hééél langzaam en voorzichtig!!!) valt hij echt om. Het maakt ook geen verschil of hij in een één of tweepaardstrailer staat en of hij wel of niet een tussenschot naast zich heeft staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:50

Misschien valt hij helemaal niet, maar gaat hij gewoon liggen. Er zijn paarden die hebben gemerkt dat dat veel minder vermoeiend reizen is dan staand. Staande moeten ze immers bij alle bewegingen voor contrabewegingen zorgen om in evenwicht te blijven en als je wenden en remmen niet aan ziet komen, is dat best vermoeiend. Ik zou iedereen aanraden eens in een trailer te reizen zonder door een raampje naar buiten te kijken, om het eens te ervaren (okee het is verboden, maar op je erf ofzo). Liggend blijft de massa gewoon beter op zijn plek en hoeft hij niks te doen. Ik zou me er geen zorgen om maken, zolang hij maar niet zo vast staat dat zijn hoofd in een ongemakkelijke positie wordt gedwongen. Zorg voor een zacht bedje, zou ik zeggen... Knipoog

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:59

idd liggen is ontspannender! reis met een 2 paardstrailer en zorg ervoor dat hij terug kan opstaan zonder problemen!
lekker ontspannen zeg jouw paard Knipoog

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:25

Fleur viel ook om. Tenminste ze ging tegen de wand hangen en met haar benen maaien. Dit was een vorm van waarschijnlijk engtvrees of iets. Na een tijd zeer langzaam te hebben gereden kan ze nu wel gewoon aan de linkerkant staan. Maar zodra ik haar rechts zet, begint ze bij het rechtuit wegrijden al tegen de wand te hangen en te maaien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:34

Vergeet niet dat de weg bol loopt en de linkerhelft van de trailer dus hoger staat. Laad je dan ook nog het paard rechts, dan is de bodem dus scheef. Als je maar een paard meeneemt in een tweepaardstrailer, moet je gewoon links laden, dan is de bodem recht. Ik dacht dat dat algemeen bekend was.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:14

Als ik een paard mee heb, staat deze altijd links. Ook omdat dan minder last hebt als je eventueel in de berm komt. Maar met twee kan ik haar alleen links zetten. Ach, ieder gek zijn gebruik. Verder is ze wel lief hoor!!

quito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:19

Probeer je paard maar eens een keer los op de trailer te zetten en kijk wat ie dan doet. Hij zal zich in ieder geval omdraaien als er plaats voor is. Zorg wel dat achter het zeiltje of klep dicht is. Een van Neerlands beste harddravers ooit "Henri Buitenzorg"ging ook altijd liggen op de vrachtwagen. No problem, als er maar plaats voor is. Normaal zet je een paard aan de linkerkant op de trailer, dit om het gewicht in het midden van de weg te hebben. Wat denk je dat er gebeurt als ie rechts staat en je komt in 'n zachte berm met evt.slootje ?
groeten en succes ermee. *LOL*

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:44

Hij kan ook gewoon gaan lioggen. Probeer gewoon met een 2-paards trailer en laat hem gewoon liggen. Als het probleem dan opgelost is. In een trailer is evenwicht behouden niet zo heel makkelijk......

volbloedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 14:00

Hallo, ben ik weer even.
Mijn paard doet precies hetzelfde als Fleur (lees reactie van Dendrofleur). Hij hangt tegen de zijwand aan en maait dan met z'n benen tot hij valt, ik maak me er wél zorgen om, want hij komt hierdoor regelmatig met schaafplekken van de trailer of een kreupel beentje. (ondanks beschermers!!) Dus ik denk niet dat hij gewooon ff relaxed gaat liggen. Hij is op zo'n moment namelijk echt in paniek. Het zal idd wel iets van engtevrees of reisziekte zijn. Heb er een paar keer bij gestaan en is geen pretje om te zien hoor!! Ik zou het nog eens kunnen proberen zonder tussenschot met heel veel stro op de bodem, maar ik ben gewoon bang dat hij zich blesseert. Wel bedankt voor de reacties!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 08:06

Eerst even een reactie op Lusitana, maar je kunt het niet vergelijken als je zelf in de trailer gaat staan hoe je paard het ervaart. Wij staan op 2 benen een stuk instabieler als een paard op 4 benen!

Verder hebben wij ook een pony gehad die 14 jaar zonder problemen mee op concours is geweest (eerst trailer later vrachtwagen) en hij begon ook ineens heel de vrachtwagen in elkaar te timmeren. Dat jaar hadden we net een nieuwe vrachtwagen, en hij heeft hem diverse keren vakkundig verbouwd. Wat hij deed was zich gewoon om laten vallen, altijd naar 1 kant, en dat deed hem zeer en hij begon dan te timmeren. Ik heb er uren bijgezeten om tot de goed oplossing te komen. (Hij deed het op het laatst ook als de vrachtwagen gewoon op het concoursterrein stil stond.) Onze oplossing was een kussen bevestigen aan de kant waar hij zich liet vallen. Dit kussen had 2 functies, hij stond krapper dus had hij meer steun, en als ie zich liet vallen deed het hem geen zeer. Ook hebben we hem korter in het vak gezet, zodat hij echt met zijn kont tegen de achterwand aan stond. Zo kon hij niet meer uithalen om die wand in elkaar te timmeren. En het heeft ook daadwerkelijk geholpen, hij heeft nooit meer iets verkeerds gedaan in de vrachtwagen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:27

Best Volbloedje,

Ik weet niet of je trailer een stijf tussen schot van bv. hout heeft of een flexibel tussen schot van bv. kunstof.
Mocht je een stijf tussen schot hebben dan kun je deze misschien van achter schuin zetten. Hierdoor krijgt je paard van achter meer ruimte.
Met een flexibel tussen schot kan je paard zijn achter benen al wijder zetten.
Engtefrees ontstaat nl als een paard zich, meestal met de achterhand te veel opgesloten voeld. Door hem daar wat meer ruimte te geven is vaak het probleem opgelost.
Een andere mogenlijkheid is je paard aan niet te lang touw vast te zetten in de trailer aan de kant welke hij op gaat hangen, hierdoor kan hij zijn lichaam niet die kant op bolle.

Succes, en laat even weten of het geholpen heeft.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:29

Ojee, het klinkt inderdaad niet echt goed. Doet je paard ook moeilijk als hij de trailer oploopt? Misschien vindt hij het echt eng.
Een paard dat kan gaan liggen in een trailer kan inderdaad gewoon voor de gemakkelijkheid zijn, maar in dit geval lijkt het mij eerder dat hij bang is voor reizen/kleine ruimtes of iets dergelijks.
Misschien lijdt je paard (weet niet of dat kan hoor) aan claustrofobie???
Denk niet dat ze na een paard meter al reisziek kan zijn!

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:06

welshfreak schreef:
idd liggen is ontspannender! reis met een 2 paardstrailer en zorg ervoor dat hij terug kan opstaan zonder problemen!
lekker ontspannen zeg jouw paard Knipoog

pas daar maar mee op als hij op staat en je hebt de klpe los en die balk nog niet... dan kan die daar tegen op komen , en zelfs ervandoor in ergere gevallen...

volbloedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 17:47

Tja, ik vrees dat het idd iets van claustrofobie moet zijn ofzo. Ik heb voor mezelf eigenlijk al de beslissing genomen dat het me niet waard is om het risico te nemen dat hij zich op een goede (slechte dus) dag echt ernstig bezeert. Tot nu toe is het gebleven bij wat schaafwonden en sneetjes (van z'n eigen ijzers). Ik hoef niet meer op concours, want daar waren we toch al mee gestopt, dus het is niet van groot belang dat hij op de trailer gaat. Hij staat idd altijd met zijn achterbenen wagenwijd uit elkaar en dat van dat kussen is ook een prima idee, moet ik alleen kijken op welke manier ik dat het veiligst kan bevestigen. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het nog eens probeer, want de schrik zit er best in bij mij. Ook doet hij idd vrij moeilijk met laden, tenzij er een ander paard meegaat. Het zal voornamelijk angst van hem zijn, ik zie in ieder geval dat hij zich niet aanstelt (waar hij normaal wel erg goed in is....volbloedeigen...). Dus we zien wel. Ik ben in ieder geval blij dat ik eens van jullie heb gehoord dat er meer paarden zijn die dit doen, want ik had het verder nog nooit meegemaakt/gehoord.
Thanx voor de tips allemaal!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:44

okay mocht je nog ooit proberen je paard op een trailer te laden dan hoop ik dat het lukt
sterkte Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:50

Hmm intressant dit..... Inderdaad, waarom zou een paard niet mogen liggen in de trailer, als deze zich daar beter bij voelt......... hmmmmmm

kleine hersencellen gaan zich in werking zetten over dit probleem

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:57

Ja, dat ken ik. we waren eens op weg naar de pc, en ineens hoorden we in een bocht super veel lawaai. iedere bocht weer, toen ben ik in de trailer baan staan om te kijken wat ze nou deed.. ze gooide zich tegen de wand, en daardoor begon ze met haar benen te glijden en te trappelen (het kabaal). Iemand op de ponyclub zei toen dat het best zo kan zijn dat pap perongeluk een keer een bocht te snel had genomen, dat ze toen uit balans raakte en dit deed uit angst.. we hebben toen de eerst ijd heeeeeel rustig met haar gereden, en toen is het vanzelf over gegaan..

succes ermee gr's jytte

volbloedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 17:25

Van mij zou Amigo rustig mogen liggen als hij zich daar beter bij zou voelen, maar dat is hier NIET de issue!! Hij gaat niet rustig liggen, hij gooit zich tegen de wand en gaat dan met zijn benen maaien tot hij valt. We rijden al jaren héééél langzaam met hem, omdat hij altijd al moeite had met de bochten, maar dit baat niet. Hij valt nu dus al om als je een halve meter wegrijdt. Ik ga eens brainstormen over de optie van het kussen tegen de wand en de kwestie van meer ruimte voor de achterbenen, want dat vond ik goede tips. Ook wil ik eens onderzoeken of er niet één of andere manier is om hem "op te hangen". Dwz dat ik b.v. een soort brede band onder zijn buik door kan laten lopen die ik dan in de zijwanden v/d trailer bevestig, dat hij wel met z'n pootjes op de grond staat, maar zodra hij zich laat vallen, dat hij opgevangen wordt door de band...iemand hier ervaring mee?? Het is maar een idee ...groetjes

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:48

ik zou inderdaad het schot schuin zetten of zo,n ehhh zeilschot ertussen, ik heb ook een pony die je niet tussen een houten schot kan zetten, dan wordt ze helemaal gek, en doet precies wat jij beschrijft.
een band lijkt me een minder goed idee, dat lijkt mij moeilijk, om dat sterk genoeg te maken

succes sas

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:25

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:28

Hoi hoi

Mijn merrie heeft dit ook gedaan altijd met zn tweeën meegeweest op
concours begon in eens onder weg bij een bocht naar rechts tegen de wand te hangen, dus kon alleen maar aan 1 kant staan en dan ging het maar toen werd het steeds erger in de bochten totdat ze door had dat ze door dr knieen kon en ging ze dus gewoon liggen in de trailer. En ik kan je zeggen ik heb er bij gestaan en dat is echt eng als er 1 gaat liggen al er nog 1 in de trailer staat. Het gekke was dat ze super laaide liep er zelf steeds weer in. We hebben nu speciaal voor haar een 1,5 paards trailer
aangeschaft en het probleem is over je hoort mevrouw niet meer.

Dus bij ons was het dan toch iets van engtevrees nu reist ze gewoon super.

Succes er mee.

Groetjes

volbloedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 15:03

Ik ga het over een paar maanden nog eens proberen met de trailer van mijn zus, waar hij vroeger altijd in is vervoerd. Deze trailer heeft geen massief tussenschot, dus heeft hij meer mogelijkheid om z'n benen wijd te zetten. Ik denk idd dat het daarmee beter moet gaan, met mijn zus heb ik al afgesproken dat we van trailer ruilen als dit wel beter gaat. Wie weet, zo'n "ophangband" lijkt me idd moeilijk uitvoerbaar, moet je al een hele constructie gaan bouwen...we zullen eerst maar eens kijken of dit beter gaat.

Groetjes

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:16

marlo schreef:
www.balingehof.nl
zij hebben al menig 'trailerprobleem paarden' geholpen met succes

Er stond in de Bit van een paar maanden geleden ook een artikel over dit onderwerp in waarbij zij hielpen. Ik zal eens kijken of ik ook kan vinden in welke Bit dat was....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:05

Op de kliniek hebben we ook 2 paarden die gaan liggen op de trailer. 1tje loopt gewoon te kloten. ze laat zich gewoon vallen zo snel als ze merkt dat de auto rijdt. de ander is ooit omgeklapt met een trailer toen deze een klapband kreeg. zij heeft nu dus ook last van trailerangst. ze kan niet in een voelbox, dan gaat zo ook hangen en liggen, maar in een 2 paardstrailer waar ze kan gaan liggen staat ze eigenlijk heel rustig. ze is zelfs naar de begrafenis van bernhard geweest, wel met eige trailer omdat liggen op een vrachtwagen met zoveel andere paarden wel eng is..

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:02

Mijn pony heeft dat ook een tijdje gedaan, dat ze wilde gaan liggen, dat is ook bijna haar dood geworden. Op een gegeven moment zei iemand: waarom probeer je niet eens met het schot helemaal wijd en het touw heel los, hebben we geprobeerd en nu staat ze weer super. Dus probeer eens je paard heel veel ruimte te geven en te kijken hoe het dan gaat. Bij mijn pony werd het langzaam steeds beter en nu staat ze helemaal stil weer op de trailer.