Kan dat, te veel ontwormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valeska

Kan dat, te veel ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 23:00

Bij mij op stal worden de paarden elke 2 maanden ontwormd. Dus ook als ze binnen staan en eigenlijk niet met elkaars mest in aanraking komen.
Tijdens de zomer maanden op een in verhouding tot aantal paarden drukke wei, vind ik het wel logisch.
Maar nu in de winter Verward
ze ontwormen ik geloof 2 keer per jaar met antihorzellarven middel ivermectine en de rest met het goedkopere middel pyranthel.

Graag meningen onderbouwen met goede argumenten en of medisch onderbouwde antwoorden.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:22

Wormmiddelen zijn evengoed in meer of mindere mate gifstoffen voor het paard. Wel of niet ontwormen is dus in feite kiezen tussen de minst schadelijke van twee kwaden !
Een juist schema in combinatie met een juiste dosering is dus de minst kwade van die twee.
Teveel ontwormen kan dus wel degelijk, althans het kan beter.

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 23:43

Maar wat zijn de eventuele negatieve gevolgen van het te veel ontwormen? Ik kan natuurlijk niet aankomen met "Het kan kwaad" daar zullen zich niet veel van aantrekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 07:42

wat denk je van een aanslag op de darmen? en het afweersysteem?
en de lever, moet het allemaal maar weer afbreken die stoffen..

daarom lijkt me te vaak ontwormen niet goed...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:17

misschien is het een idee om voor je begint met ontwormen een keertje een mestonderzoek te laten doen, dan weet je hoe je paard ervoor staat en met wat voormiddelen je het best kan ontwormen.

Ik heb dat dit voorjaar laten doen, voor ze de wei op gingen en de uitkomst was schokkend: zéér veel grote spoelwormen en ik ontworm mijn paard braaf iedere 6/7 weken met afwisselende middelen.

Ik ben gaan ontwormen met moddelen van de DA volgens een schema van de DA en bij het mestonderzoek in oktober hebben ze na veel zoeken nog 1 wormenei gevonden, dus er zit verbetering in.

Als je paard met anderen op de wei staat en die eigenaren ontwomen niet/slecht dan is het overigens vechten tegen de bierkaai

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:07

Mijn paard zag er slecht uit. En de dierenarts raadde mij aan om die dag te ontwormen en over 2 weken weer. Maar dat lijkt me best wel slecht. Er staat namelijk op de verpakking dat er minstens 30 dagen tussen moeten zitten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:14

dat moest een kennis van me ook doen, dat doen ze wel meer als ze veel wormen vermoeden.
Een mestonderzoekje kost nog geen 10 euro en ze doen het waar je bij staat, je kan op de uitslag wachten, dan weet je of er iets mis is of niet, nu blijft het gissen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:12

Precies, ik roep het steeds weer. Laat gewoon mest onderzoek doen ipv overbodig of verkeerd te ontwormen. Het blijft gif waar je mee werkt.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:19

Citaat:
Mijn paard zag er slecht uit. En de dierenarts raadde mij aan om die dag te ontwormen en over 2 weken weer. Maar dat lijkt me best wel slecht. Er staat namelijk op de verpakking dat er minstens 30 dagen tussen moeten zitten.

Dat is wel goed hoor!
Het beste kun je dan ook nog 2 verschillende spuiten geven met verschillende werkzame stoffen zodat je alle mogelijke wormen meeneemt!

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:20

Citaat:

Dat is wel goed hoor!
Het beste kun je dan ook nog 2 verschillende spuiten geven met verschillende werkzame stoffen zodat je alle mogelijke wormen meeneemt!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:26

Amazone2 schreef:
Dat is wel goed hoor!

Oo bedankt. Welke raad je mij aan? Hij heeft nu net Normectine gehad.

Joukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:56

Mijn paard heeft een paar jaar geleden ook last gehad van wormen. De dierenarts raadde me toen aan om om de 3 maanden equest te geven. Hij heeft er daarna nooit meer last van gehad.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:49

Amazone2 schreef:

Dat is dus geen goed idee.
De werkingsspectra van de verschillende stoffen zijn wat betreft de wormsoorten die ze aanpakken bijna gelijk. Wat wel belangrijk is, is de manier waarop de verschillende werkzame stoffen de wormen doden, en welke ontwikkelingsstadia van de worm ze doden.

Door afwisselend verschillende werkzame stoffen te gebruiken werk je het ontstaan van resistentie in de hand. Het is dus veel beter om gewoon dezelfde werkzame stof te gebruiken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:19

Ontwormen is in eerste instantie ervoor bedoelt om te voorkomen dat het paard zélf een wormbesmetting krijgt. Niet om te voorkomen dat een paard andere paarden besmet. Dat is de 'tweede instantie'. Knipoog
Elk paard heeft wormen, daar kun je niet onderuit.

Door een paard regelmatig met het juiste middel te ontwormen voorkom je dat het paard 'onder de wormen' komt te zitten. Een paard met een wormbesmetting wordt vaak ziek omdat de wormen en larven in zijn darmstelsel parasiteren. De wormen(-eieren) die via de mest worden uitgescheiden zijn een bron van besmetting, niet alleen voor andere paarden maar ook voor het paard zelf.
Dus ook 's winters is het zeker lonend om een paard te ontwormen omdat hij voortdurend aan een wormbesmetting wordt blootgesteld omdat hij (meestal) op stal wordt gehouden.

Wormspuiten op basis van ivermectine pakken het hele spectrum wormen aan waaronder horzellarven. Dit zijn goed werkende middelen, voorbeelden: Eqvalan, Noromectin, Furexel, Ivomec, Eraquell en Hippomec.
Wormspuiten op basis van pyrantel(-pamoaat) zijn in mijn ogen weggegooid geld omdat er resistentie tegen bestaat. Vraag de DA maar.
Van wormspuiten op basis van fenbendazol weet ik niet of daar resistentie tegen bestaat.
De Equimax (op basis van ivermectine én praziquantel) is een hele goeie, net als de Equigel [voorheen Equest] op basis van moxidectine.
Deze laatste twee zijn de wat 'duurdere' spuiten maar die hoef je maar om de 12 weken/3 maanden te geven.

Ik ontworm altijd tweemaal per jaar met Equimax, vlak voordat ze overdag de wei op gaat en vlak voordat ze overdag weer in de paddock komt. Tussen die ontwormingen geef ik mijn paard altijd een middel op basis van ivermectine of moxidectine. Ik ontworm dus het hele jaar door én mijn paard staat alleen.
Door iets te overdoseren voorkom ik dat mijn paard te weinig middel binnenkrijgt, het kan geen kwaad om iets te veel te geven.
Te weinig middel werkt niet voldoende, en dát werkt resistentie in de hand.

Maar dit kan natuurlijk niet bij alle paarden/pony's. Mijn paard weegt ongeveer 500 kg dus die geeft ik de hele spuit (voor 600 kg) maar je kunt zelf wel bedenken dat je een pony van rond de 300 kg dit niet kan geven. Ik heb altijd zoiets van: schat het gewicht van het dier, rond het af naar boven, zo geef je nooit te weinig. Omdat het niet eenvoudig is om het gewicht van een paard of pony te schatten zijn er tegenwoordig speciale meetlinten op de markt. Door de buikomvang van het dier te meten kun je het gewicht schatten. Een andere mogelijkheid is om het dier daadwerkelijk te meten, maar daarvoor moet je wel naar een weegbrug o.i.d..

Waarom ontworm ik mijn paard altijd zovaak? Er zullen mensen zijn die mij uitlachen omdat ik dit zo vaak doe.
Maar ik heb zoiets van: het is niet voor niks. Bovendien investeer ik liever preventief in de gezondheid van mijn paard dan dat ik naar de dierenarts moet omdat mijn paard ziek is (dus curatief). Natuurlijk is een paard niet 100% beschermd maar de kans dat het paard ziek wordt neemt met een groot percentage af.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:59

Citaat:
De werkingsspectra van de verschillende stoffen zijn wat betreft de wormsoorten die ze aanpakken bijna gelijk. Wat wel belangrijk is, is de manier waarop de verschillende werkzame stoffen de wormen doden, en welke ontwikkelingsstadia van de worm ze doden.

Door afwisselend verschillende werkzame stoffen te gebruiken werk je het ontstaan van resistentie in de hand. Het is dus veel beter om gewoon dezelfde werkzame stof te gebruiken.

Dan moet je toch eens goed de bijsluiter van je wormenspuiten eens lezen. Daarop staat namelijk tegen welke wormen ze wel en niet werken. En wat betreft resitentie zie het antwoord van porscherider.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:41

Even de verschillende spectra op een rijtje:

Ivermectine:
Grote strongyliden, kleine strongyliden (volw en larvale stadia)
aarsworm, spoelworm (volw), maagworm (volw), veulenworm (volw), longworm (volw en L4), alle larvale stadia van horzellarven en onchocerca spp.

Moxidectine:
Grote strongyliden, kleine strongyliden, met hierbij de opmerking dat moxidectine ook een groot deel van de ingekapselde larven doodt.
Horzellarven, spoelworm (volw, larv.), aarsworm (volw, larv), veulenworm (volw), maagworm.

Pyrantel:
Grote Strongyliden, kleine strongyliden, aarsworm, spoelworm, en in dubbele dosering ook werkzaam tegen lintworm.

Febantel: Grote strongyliden, kleine strongyliden, spoelworm, aarsworm. Tegen dit middel is al veel resistentie bekend.

Fenbendazol: Grote strongyliden, kleine strongyliden, spoelworm, aarsworm. Tegen dit middel is al veel resistentie bekend.

Praziquantel: is aan ivermectine toegevoegd, in de wormkuur onder de merknaam Equimax. Werkt alleen tegen lintwormen.

Zoals ik al zei is er niet heel veel verschil in de wormsoorten die aangepakt worden. Er is vooral verschil in het aanpakken van verschillende ontwikkelingsstadia van de wormen.

Wat betreft het werkingsmechanisme zijn er 3 groepen, die alle op een verschillende manier werken. Moxidectine en Ivermectine vallen onder dezelfde groep, pyrantel is een aparte groep en febantel en fenbendazol vallen in 1 groep.

Resistentie ontstaat wanneer een worm wel het ontwormingsmiddel tegen komt, maar er niet dood aan gaat. Dan kan het een afweermechanisme vormen tegen de manier waarop het middel werkt.
Niet dood gaan aan een middel maar het wel tegenkomen kan oa door onderdoseren, of wanneer het middel niet aan kan grijpen op de worm, in een bepaald ontwikkelingsstadium.

Door 2 verschillende werkzame stoffen op een worm los te laten kan de worm door beide middelen "gemist" worden. Bijv door het verschil in ontwikkeling door het verschil in tijd tussen beide middelen.
Daarmee wordt de mogelijkheid tot het ontwikkelen van resistentie veel groter. Namelijk: de worm kan nu volwassen worden en eieren uitscheiden met in de larven het nieuwe afweermechanisme ingebouwd, en daarnaast kan die worm voor beide werkingsmechanismen een afweermechanisme doorgeven. En zit je met een paard met een worminfectie die op geen enkele manier meer te helpen is.

Vandaar dat het beter is om 1 soort werkzame stof aan te houden. Het liefst ivermectine of moxidectine, aangezien die het breedste spectrum hebben. Als je wilt afwisselen, doe dat dan jaarlijks, maar niet per ontwormbeurt.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:00

Jantien, met bovenstaande ben ik het wel eens. En wat betreft die 2 verschillende spuiten, bedoel ik ook niet dat je per ontwormbeurt moet doen maar als een paard zo vreselijk aan de diarree is van wormen (wat mijn hengst had toen ik hem kocht) is het goed even kort na elkaar het hele spectrum aan te pakken en daar heb ik 2 verschillende spuiten voor nodig gehad.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 09:02

Nou vertel mij wat over wormen. Toen ik mijn paardje anderhalf jaar geleden kocht was ze aan de diarree (had wel netjes ontwormt met het schema van de stal mee). Na drie maanden dierenarts erbij gehaald. Vol met wormen. Toen moest ik ook elke vier weken ontwormen met ivermectine. Nou loop ik al het hele jaar te stoeien met die diarree (dan is de mest weer goed en dan weer minder). Pas geleden bloed en mestonderzoek laten doen. Beide waren in orde. Laatste keer met equest ontwormt omdat deze drie maanden werkt. Nu lijkt de mest wat stabiel te blijven omdat ik al een tijdje niet heb ontwormt. Het is dus wel degelijk vergif... maar ja ik zal mijn paardje altijd goed moeten blijven ontwormen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:01

Het verhaal van Jantien over die twee verschillende werkzame stoffen en resistentie deugt mijns inziens niet.
Dat is bijna net zoiets als een redenering van "als je maar vaak genoeg onder de trein komt overleef je een tram ook wel " Haha!

Citaat:
Het is dus wel degelijk vergif... maar ja ik zal mijn paardje altijd goed moeten blijven ontwormen.

OK dan!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:06

Jantien schreef:

Maar de dierenartsen hier in ridderkerk zeggen juist dat het goed is om zo veel mogelijk af te wisselen Bloos!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:46

lageveld schreef:
Dat is bijna net zoiets als een redenering van "als je maar vaak genoeg onder de trein komt overleef je een tram ook wel " Haha!

Dan zal ik proberen het wat te verduidelijken.
Om te beginnen is niet alles dood wat onder een trein heeft gelegen. Er is immers ruimte tussen de rails en onder de trein (tenminste, bij oude treinen, van de moderne weet ik het niet, ik lig er niet dagelijks Knipoog )

Hetzelfde geldt voor ontwormmiddelen.
Niet alle ontwikkelingsstadia van de wormen in een paard gaan dood wanneer je er een ontwormkuur in stopt. Dat heeft verschillende oorzaken. het is ook de belangrijkste reden van het herhaaldelijk, volgens een vast schema, geven van een ontwormkuur aan je paard. Als alles dood zou zijn was dat niet nodig.
Kom je later weer met een wormkuur aanzetten, zullen er weer een aantal niet dood gaan. Wanneer een worm maar vaak genoeg een stof tegenkomt zal hij deze gaan herkennen, zo ook met de ontwormkuur.
De wormen die weten uit te vinden hoe ze niet meer dood gaan aan de stof zullen dat kenmerk doorgeven aan hun nakomelingen, en is er een wormensoort resistent geworden.

Wissel je de 2 verschillende werkingsmechanismen af, dan kunnen de wormen voor beide middelen resistent worden, en kan je helemaal niks meer beginnen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:46

Er is in Australie recent onderzoek gedaan naar ontwormingsmiddelen en resistentie en bijwerkingen van die middelen. Uit dit uitvoerig onderzoek is gebleken dat 2 of meer verschillende werkzame stoffen met elkaar af te wisselen resistentie juist in de hand werkt. Dit geld ook voor te vaak ontwormen. Te weinig ontwormen werkt geen resistentie in de hand, maar dan is de kans op een wormbesmetting veel groter. Door vele pharmaseutische bedrijven word regelmatig hier onderzoek naar gedaan. Uit deze onderzoeken blijkt dat ivermectine veruit de best bruikbare werkzame stof is. Tevens passen de fabrikanten hun product aan uit de resultaten van deze onderzoeken. Het is dan ook heel belangerijk ont het ontwormingsschema van het product te gebruiken waarvoor je hebt gekozen. Dat product is immers gebaseerd op dat schema. Zo werkt dat product het best en is de kans op resistentie het kleinst. Dus het advies uit onderzoek is dus NIET afwisselen van werkzame stoffen. Dierenarsten die op de hoogte zijn van dit en andere onderzoeken zullen dit beamen.

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 00:36

Hai,

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie input over dit onderwerp.
Ik heb heel wat geleerd weer hier

Ik neem volgende week wat mest mee naar mijn werk om te kijken of ik idd eieren, larven of ander gespuis zie. Dan weet ik pas zeker of Buena te veel of onnodig vaak ontwormt wordt.

THNX GUYS!!!!! OK dan!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:20

Wel raar dat mijn dierenarts juist zegt dat ik af en toe moet afwisselen, maar weer wat geleerd!

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:25

een dierenarts heeft daar jaren voor gestudeerd, dus die zal wel het eeen en anderweten over ontwormen!