Koud weer en wassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Koud weer en wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 17:49

De DA vandaag geweest. En hij vond mijn paard ook een beetje raar in zijn vacht zitten. Maar hij wist niet of het schimmel is. Ik wil mijn paard toch voor de zekerheid wassen met imavarol. Maar hoe doen jullie dit met dit koude weer. Wij hebben geen warm water op stal.
En ik ben bang dat mijn paardje kou vat.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:03

ik was beauty ook gewoon als het nodig is hoor....
gewoon heel snel wassen,dan drogen met een zweetmes,en dan nog eens met de handoek....
en dan natuurlijk meteen een fleecedeken erover heen gooien...

desnoods kan je ook een emmertje met een beetje warm water mee nemen... Knipoog

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:43

mijn haflinger heeft ringworm gehad..
het begon in de zomer dus toen kon ik makkelijk wassen..
Maar het duurde zo lang voordat het over was dus werd het maar kouder kouder en kouder... maar ik moest toch doorwassen
het kan best zolang je m daarna idd maar even een dekentje eroverheen doet

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:43

Ik zou met dit koude weer je paard niet met koud water wassen.
Maar als je je paard wilt behadelen met Imaverol hoeft je paard niet helemaal nat. Heeft de staleigenaar geen emmertje warm water voor je zodat je het met een spons op de betreffende plekken kan behandelen, het is ook in zijn belang dat je paard geen schimmel heeft. Want als er 1 op stal schimmel heeft dan heeft de buurman het ook snel.
Na het behandelen een extra zweetdeken erop totdat hij weer droog is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 18:46

Het probleem is dat we niet zeker weten of het schimmel is. Hij heeft het op zijn rug hals en kont. Het is een appaloosa en hij heeft het alleen bij die zwarte en bruine vlekken. Niet op het wit ofzo. Maar wil hem voor de zekerheid toch behandelen. Het word niet erger en niet minder.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:07

Zolang je niet zeker wet of het wel of geen schimmel is, zou ik er geen imaverol opdoen, dat spul kun je niet zomaar op ieder verdachte huidaandoening aanbrengen.

Als je zeker weet dat imaverol de juiste behandeling is zou ik mn paard niet helemaal wassen, maar alleen de plekken waar hij last heeft.
En het proberen uit te zingen totdat het weer wat beter is, het is imo nu echt te koud om een paard helemaal te wassen, maar wellicht heb je een solarium waar hij onder kan, dat scheelt natuurlijk wel!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 19:40

De DA raade het mij aan om het toch voor de zekerheid te doen. Ik heb er zelf echt geen verstand van. Dus ik dacht hij zou het wel weten.
Maar vind het wel raar dat het niet erger en niet minder word.
Zal ik er nog maar even mee wachten?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:08

felicity schreef:
De DA raade het mij aan om het toch voor de zekerheid te doen. Ik heb er zelf echt geen verstand van. Dus ik dacht hij zou het wel weten.

volgens mij kan het geen kwaad....
ik zou het toch voor de zekerheid doen Lachen

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:51

beautylover schreef:
volgens mij kan het geen kwaad....
ik zou het toch voor de zekerheid doen Lachen

ja dat lijkt mij ook. en als de dierenarts het zegt zou ik het wel doen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:17

felicity schreef:

Zag net pas dat je da er al naar had laten kijken Bloos (overheen gelezenen sorry) , als hij het adviseert zal het toch goed zijn om te doen lijkt mij!

Misschien kun je alvast de plekken behandelen en kijken of het minder wordt dan kun je ook zien hoe de huid eroop reageert, want een vriendelijk middel is het niet, maar het helpt vaak wel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 21:19

Het is alleen een probleem dat ik geen scone dekens meer heb. Alleen een regen deken heeft hem nog niet aangeraakt. Maar die is ongevoerd. En ik wil hem niet zonder deken zetten. Maar het wassen heeft natuurlijk ook geen zin als ik hem met zijn zelfde deken op stal zet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 21:21

Ik denk dat ik zijn wollen deken was. En die dan naar het wassen opdoe met zijn regen deken. Dit moet toch gaan. Hij staat nu met een canvas deken op met een wollen binnenkant. Ik wil het niet te lang uit stellen.

En hoe kan ik het beste zijn poetsspullen behandelen?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:27

hebben jullie geen solaruim?

ik ga mijn paard met dit weer dus echt niet helemaal wassen(wel met warm water),alleen als het desnoods echt moet,en erna met wolle deken onder het solarium zetten.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:35

felicity schreef:
Ik denk dat ik zijn wollen deken was. En die dan naar het wassen opdoe met zijn regen deken. Dit moet toch gaan. Hij staat nu met een canvas deken op met een wollen binnenkant. Ik wil het niet te lang uit stellen.

En hoe kan ik het beste zijn poetsspullen behandelen?

poetspullen gewoon in de dettol....

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:43

ik had zondag wedstrijd, en aangezien mn haflinger zn manen niet wit houd, heb ik snel met warm water zn manen, staart, en benen gewassen. daarna direct naar de stal, en fohnen maar!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:45

Je kan ook enten tegen schimmel, maar asl je DA denkt dat het schimmel is, is het gebruikelijk, dat hij een monster van de schilfers meeneemt en onder de microscoop bekijkt om het zeker te weten.

Ik zou in deze periode niet zo gauw wassen; ze hebben zo kou gevat!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 11:32

Ja dat vond ik ook. En het ergste van het verhaal is dat DA zelf niet zeker weet of het schimmel is. Hoe moet ik het dan weten?

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:13

nee ik zou echt niet gaan wassen als je geen warm water hebt
of een solarium, normaal moet een DA de schilfers meenemen en onderzoeken...lijkt mij....

probeer nog eens een DA zou ik zeggen!!

maar wassen hoe zou jij het vinden om onder een ijskoude straal te moeten staan en het is nog koud buiten ook, het lijkt mij dat je paard dan koud vat, maar ik ben geen DA....succes!!

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:30

Alleen de plekjes wassen met betadine shampoo, heb ik toen gedaan en hielp echt!!!

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:41

als je je paard gelijk warm houdt met een deken dan kan het volgens mij wel. Of brengen van huis wat warm water mee.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:30

BJuwel schreef:
als je je paard gelijk warm houdt met een deken dan kan het volgens mij wel. Of brengen van huis wat warm water mee.

ja dan gaat het volgens mij ook best

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 15:05

Ik wacht er nog even mee. Ik zelf denk dat het geen schimmel is. Ik laat er nog wel een andere da naar kijken. Ik vind het te koud om te wassen. En we hebben geen warm water en geen solarium.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:05

Ik vind het een beetje raar dat de DA niet weet of het wel of geen schimmel is, en ook dat hij geen schilfers heeft meegenomen.

Tja ik zou het zo eerst ook even neit weten,misschein even een andere DA bellen voor een seconsopinion?? Als het dan geen schimmel is, kun je misschien wat zonnebloem olie of het krachtvoer doen, daar wordt de huid weer glad en glimmend van

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:08

Wat een adviezen toch weer !
Succes met het wassen (ik zou zeker naar het advies van de DA luisteren)

En lekker een deken op en in een stal waar het niet tocht.
En dan als toetje een bak warme slobber (thuis wat heet water meenemen in een onbreekbare Bloos thermoskan.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:15

Ik zou toch maar wassen. Als het wel een schimmel is zou dit heel goed besmettelijk kunnen zijn voor stalgenoten.
Dus zorg dat je 1 of liefst 2 zweetdekens voorhanden hebt en warm water (desnoods met een waterkoker heet en koud water mengen ofzo). Dan een paar dagen achter elkaar wassen (voor zover ik weet is drie dagen achter elkaar wassen met imaverol het meest effectief). Je paard binnen goed laten drogen met een zweetdeken om. Borstels met dettol schoonmaken en de zweetdekens ook wassen in de wasmachine met een scheut dettol erbij.