Veulen van 5 maanden LUCHTZUIGER

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pintolover

Veulen van 5 maanden LUCHTZUIGER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 10:12

Op stal bij mij staat een veulen van 5 maanden. Het is echt een heel tof beesie maar ik vind hem wel "zielig" eigenlijk Verdrietig
Gister heb ik ontdekt dat hij een luchtzuiger is, en dat nu al nu hij nog zo jong is. Het is grote sunt! Huilen zo'n veulen hoort op het land te staan in de opfok vind ik want dat is veel beter voor zijn ontwikkeling *LOL*
Wat vinden jullie dat zijn eigenaar beter kan doen?

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 10:13

In de opfok zetten natuurlijk..... Luchtzuigen wordt toch vaak veroorzaakt door verveling?

Pintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 10:27

Ja, dat vind ik ook! En voor zijn pezen is het ook niet goed dat hij de hele dag stil staat op stal. En met een beetje pech is het nog dodelijk ook! En opzich is het een super tof veulen

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:10

beest hoort in de opfok, het land op met zo'n dier... dit is wel het slechtste wat hij kan doen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:21

als zo'n jong diertje het al heeft zal ik zeker laten nakijken of hij dus een maagzweer heeft zoals vaak verteld wordt dat die paarden dat hebben die luchtzuigen.
op die leeftijd is er misschien wel heel makkelijk wat aan te doen..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:49

Uiteraard naar een opfok in de hoop dat hij het nog afleert.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:56

in de opfok ermee!! luchtzuigen komt idd niet door verveling maar door een maagzweer... maar zo'n jong ding hoort gewoon lekker thuis tussen leeftijdsgenootjes!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:34

Overigens zou ik zo'n beestje niet naast mijn veulen willen hebben staan, dadelijk neemt ie het over.

Pintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 16:33

Ik ben bli jdat ik niet de enige ben die dit vind! Ik ben er ook totaal niet blij mee dat hij naast mijn paard staat. Er zit gelukkig een dicht schot tussen dat hij het niet snel over kan nemen.... maar tevens is het ook slecht voor zijn pezen langdurig stilstaan op die leeftijd.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:02

ik ben niet voor de opfok, maar met een maatje buiten staan hoort
hij zeker maar nu al een luchtzuiger jezus wat zielig.
die mensen verdienen geen veulen of uberhaupt een paard zijn ze dom ofzo???

ik snap dat niet zelfs met dit weer hoort een veulen buiten te rennen en te vliegen (wel met schuilstal natuurlijk)

wat zijn dat voor eigenaren??? dat zijn zeker weer mensen die er geen verstand van hebben ofzo??

dat is trouwens een fabeltje hoor dat een ander paard het overneemt ze doen mekaar echt niet na in dat soort dingen dat dacht ik ook altijd
maar zowel de DA als wat dingen die ik erover gelezen hebt is dit pertinent niet waar.
je paard gaat het alleen doen als tie hetzelfde erbij staat dus zich ook dood verveelt.

wij hebben een super grote stal en alleen de paarden die nix doen of die het al hadden voordat ze bij ons waren doen dit en de rest echt niet!!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:49

Tessebes schreef:
Overigens zou ik zo'n beestje niet naast mijn veulen willen hebben staan, dadelijk neemt ie het over.

Dat is een achterhaald idee, er is wetenschappelijk bewezen dat het niet "besmettelijk" is!!
Het is wel zo dat soms verschillende paarden op 1 stal het gaan doen, omdat ze in de zelfde omstandigheden gehouden worden!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:50

Ik zie dat Mango dat ook al verteld heeft!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:52

Buiten zetten!

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:58

dit heeft naar alle waarschijnlijkheid een medische oorzaak, laten onderzoeken dus..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:52

mazzeltje schreef:
Dat is een achterhaald idee, er is wetenschappelijk bewezen dat het niet "besmettelijk" is!!

Ik zou het toch liever niet hebben, volgens mij zijn jonge dieren wel vatbaar voor kopieergedrag.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:03

Het is onderzocht en bewezen dat paarden niet leren door te kijken naar andere paarden en dat te kopieren.
M.a.w. Als je een een paard dus iets wil leren, heeft het geen nut om het 'voor te doen' met een paard dat het wel kan. Andersom werkt het dus ook niet (slecht gedrag kopieren)
Mijn paard staat sinds kort ook naast een luchtzuiger.
Ik heb nog niks aan hem gemerkt.
Waarom veulens op stal gehouden worden en niet in de opfok?
Ik hoor vaak om me heen: "daar koop je toch geen paard voor, om 'm op de wei in verweggistan te pleuren en er af en toe alleen maar naar te kijken?"

Er staat trouwens een héél klein stukje in BIT over luchtzuigen; dat het vaak te maken heeft met maagzuur en dat ze er nu onderzoek naar aan het doen zijn om medicijnen te ontwikkelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:21

je kon het testen toch?
door ze een rennie te geven, eigenlijk voor mensen, maar als je t aan je paard gaf en t zou minder worden dat t dat was?

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:46

mijn paard staat al 2 jaar naast een luchtzuiger.....
en ook hij doet het echt niet hoor!! gelukkig!!!

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:28

Tessebes schreef:
Ik zou het toch liever niet hebben, volgens mij zijn jonge dieren wel vatbaar voor kopieergedrag.

nou, niet dus!! Is echt HEUS WERKELIJK wetenschappelijk bewezen!!!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:26

mazzeltje schreef:
nou, niet dus!! Is echt HEUS WERKELIJK wetenschappelijk bewezen!!!!

En ik zou het liever toch echt niet willen hebben, ookal is het heus werkelijk wetenschappelijk bewezen. Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:37

Tessebes schreef:
En ik zou het liever toch echt niet willen hebben, ookal is het heus werkelijk wetenschappelijk bewezen. Knipoog

dan vind ik je erg naiief. bij ons staat ook een luchtzuiger en de paarden ernaast zijn in al die jaren nog steeds luchtzuig-vrij (om het zomaar te zeggen) dit is idd wetenschappelijk ook bewezen!! het paard is gaan luchtzuigen op een andere stal omdat de omstandigheden daar niet goed waren en er waren vele paarden daar die luchtzuigen...ook door diezelfde omstandigheden. nu staat hij bij ons en neemt het luchtzuigen zelfs af!! hij doet het alleen nog maar na het eten van zijn biks. ook de eigenaar doet mee aan die test. dus ik respecteer je mening , maar je mening slaat nergens op!!

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:10

dit is pure verveling van het veulen.
mijn veulen staat ook bij mij gewoon op stal en staat overdag lekker buiten met een paar oudere paarden(rond 14/19 jr) die zich weer jong voelen met hem erbij.
ik heb in zijn box 1 jolly bal hangend, 1 skippie bal los in de box en hij vermaakt zich daar prima mee dus misschien een idee voor het veulen is speelgoed.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:17

klomp schreef:
dan vind ik je erg naiief. bij ons staat ook een luchtzuiger en de paarden ernaast zijn in al die jaren nog steeds luchtzuig-vrij (om het zomaar te zeggen) dit is idd wetenschappelijk ook bewezen!! het paard is gaan luchtzuigen op een andere stal omdat de omstandigheden daar niet goed waren en er waren vele paarden daar die luchtzuigen...ook door diezelfde omstandigheden. nu staat hij bij ons en neemt het luchtzuigen zelfs af!! hij doet het alleen nog maar na het eten van zijn biks. ook de eigenaar doet mee aan die test. dus ik respecteer je mening , maar je mening slaat nergens op!!

OK dan!

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:45

skippy bal is een heel goed idee OK dan!
wij hebben thuis ook een veulen van een jaar. staat ook niet in de opfok maar wel met andere paardje en id zomer en lente staat hij dag en nacht buiten in de winter gaat hij s nachts op stal.

maar nu de andere pony weg is (komt morgen trouwens terug Lachen ) speelt hij ook veel met die skippy bal

Pintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 21:42

Ja, maar die veulens staan nog op een bepaald moment van de dag op het land, maar deze gaat dus alleen eventjes los in de bak.............