Artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirranda

Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 15:46

Ons paard heeft artrose in de kogel in een achter en voorbeen.
Beide benen zijn ingespoten met hyaluronzuur en er was linksvoor ook nog een probleem met de aanhechting van de strekpees, deze is met schokgolftherapie behandeld. Al met al zijn we nu bijna een jaar verder en nog steeds in de revalidatie met het linkervoorbeen. Ik heb geprobeerd uit te vinden of de vraag die ik heb al in een oud topic stond,maar dat ben ik niet tegengekomen. Mijn vraag is nu: wat kunnen wij straks nog met dit paard. We hebben hem voor de springsport, maar als ik heel eerlijk ben denk ik zelf niet dat hij daar nog geschikt voor zal zijn. Volgens mij ishet dan een kwestie van een paar maanden en ze kunnen de kogel weer opnieuw inspuiten en begint de revalidatie weer opnieuw. Wie heeft er ervaring met de mogelijkheden als artrose aanwezig is en wat doen jullie nog met je paard. Ik gun ons paard nog een lang en vooral pijnloos leven (hij is 11 jaar) en als dat dan bij iemand is die hem alleen maar recreatief wil rijden (wat geen probleem zal zijn) dan kunnen we in ieder geval een goed onderbouwde keuze maken.
Als we willens en wetens het paard verrot gaan rijden door er toch weer mee te springen vind ik dat niet eerlijk tegenover hem. Dan liever afstand doen ookal is dat geen leuke keuze, maar de hobby is me te prijzig om hem zo te houden terwijl de ambities in de springsport liggen.
Graag jullie ervaringen, dan wel verwijzing naar een topic waar ik op deze vraag het antwoord kan vinden.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 10:43

hmm, je hebt je antwoord zelf al gegeven geloof ik,,
mijn pony heeft erge artrose, en wandel alleen nog met dr (ze is ook met pensioen, dus niet te vergelijken)..

je geeft zelf al aan dat je besloten hebt, zodra de conclusie er is, hem wel of niet wegdoet, heel verstandig en lief naar je paard toe..
veel succes.

NadineM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:00

Ik heb een merrie gehad die op 7 jaar heel erge artrose kreeg. Oorspronkelijk heb ik ze ook laten inspuiten en er verschillende maanden enkel mee aan de hand over harde weg gestapt.
Daarna ben ik ze heel geleidelijk aan beginnen op te bouwen. Aanvankelijk nam ze het werk heel goed op, maar net toen ik terug aan wedstrijden begon te denken, begon ze opnieuw te manken.
(ik reed er dressuur mee en moest haar starten in proeven met contragalop en voltes van 8m)
Ze kon dit werk duidelijk niet meer aan.
Met spijt in het hart heb ik haar voor heel weinig geld als recreatiepaard verkocht. De nieuwe eigenaars hebben er veel plezier van.
Jammer genoeg bevestig ik met dit antwoord jouw vermoeden.
Succes!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:12

Veel beweging in de vorm van warming up en cooling down. Goed beslag. Afgestemd dieet.

Ik zweer bij MSM (supplement).

Bij het opbouwen na de behandeling met name veel geduld hebben: eerst om de dag wat stappen en draven onder de man. Geef je paard de tijd om zijn pezen en spieren sterker te maken om zijn gewrichten enigzins te kunnn ontlasten.

Regelmatige check up door een DA en acupuncturist.

Verder gewoon niet te veel verwachten. Zie waar het schip strand en wellicht valt het resultaat nog best wel mee Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:23

Onze merrie is nu tien jaar en wij hebben foto's laten maken na aanhoudende kreupelheid. Artrose in de sprong.
Daar sta je dan met je bikkelharde en supergezonde merrie, waar je nog graag mee had willen fokken!!!
En achteraf had zij de laatste jaren alle symptomen, maar ja dat is acheraf...
Wij hebben haar gekocht toen zij twee was en er is nooit wat mis mee geweest... Een schitterend veulen van gefokt en nu is ze met pensioen....
Wij laten haar in haar eigen vaste ritme van overdag naar buiten en in de nacht naar binnen, wat het beste schijnt te zijn voor deze paarden maar wat is nou eigenlijk het beste voor deze paarden???

Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar te verkopen, want naar mijn inzien is er niets meer met een artrose paard te beginnen...

Daarom snap ik het niet dat er nog met "artrose" paarden gereden kan worden???

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:31

Veel beweging zonder al te veel belasting is het beste voor paarden met ernstige artrose.

Je moet het kraakbeen zien als een spons. Door te bewegen blijft het kraakbeen zuigen en uitzetten. Hierdoor blijft het gewrichtsvloeistof dik (synovia). Bij artrose wordt het waterig. Het synovia moet dus gestimuleerd blijven om dik te houden. Als het te waterig wordt, komen beiden botten die door het gewricht uit elkaar wordt gehouden teveel op elkaar waardoor er wrijving en schade ontstaat (en hierdoor soms ook ontstekingen).

Zoals gezegd: rust roest Knipoog

Wat betreft artrose paarden: het ligt er maar net aan WAAR de artrose zich bevind (scharniert het gewricht van nature veel of weinig? Bij weinig scharnieren, bv bij het hoefgewricht, is de impact niet eens zo groot) en in hoeverre de artrose ontwikkeld is.

Artrose kan ontstaan door aanleg, inspanning en ouderdom.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:58

Goed, theoretisch gezien zijn er allerlei manieren om te paard te ondersteunen, verzorgen, ontzien etc. Maar je paard blijft kreupel!
Het synovia verdwijnt wat de twee gewrichten langs elkaar doet wrijven.
Pijn dus....
Zelfstandige beweging, dus vrije beweging is voor een artose paard het beste want die voelt de pijn en die voelt wanneer het echt pijn gaat doen en wanneer het dus moet stoppen/stilstaan...
Rust roest ja, maar een paard kent zijn eigen lichaam voelt de pijn en weet wat het wel of niet aankan....

Als het synovia simpel gezegd verdwenen is en er is in het gunstigste geval botnieuwvorming aangemaakt is waardoor de gewrichten totaal vergroeien dan blijft er een wat stijf been over, maar dan praat je niet meer over "actieve" artrose. Het paard heeft dan geen pijn meer en dan snap ik dat je er nog recreatief mee kan rijden en er zijn zelfs springpaarden met vergroeide artrose.

Aan de hand stappen dat kan ik nog wel enigszins begrijpen, maar het berijden van een kreupel paard kan dan in mijn ogen enkel nog maar door de juiste en een flinke dosis pijnstillers!
Toch??

Dus ja nogmaals, hoe kun je met een artrose paard rijden wetende dat het pijn heeft???

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:07

Bij mijn paard is ook op 7 jarige leeftijd artrose ontdekt, kogelartrose in de voorbenen.
Ik heb er nog wedstrijden mee gereden tot haar 10e, daarna ging het slechter met haar.
Toen werd ze ongepland gedekt door een hengst, waardoor het in het begin nog slechter ging doordat ze zwaarder werd.
Nu is ze 9 mndn drachtig en zo fit als een kikker! Volgens de veearts is ze flink bekomen van de rust tijdens de dracht, maar artrose gaat nooit over.
Als het veulen er is ga ik weer op bouwen en wedstrijden rijden, maar van te voren worden er weer foto's gemaakt en speciaal beslag aangemeten.
Oh ja.. en springen dat moest ik van de veearts uit mijn hoofd zetten.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:07

Kaja schreef:
Het synovia verdwijnt wat de twee gewrichten langs elkaar doet wrijven.

Niet altijd. Het kan ook waterig worden. Dat is afhankelijk van in wat voor staat de artrose zich bevind
Citaat:
Zelfstandige beweging, dus vrije beweging is voor een artose paard het beste want die voelt de pijn en die voelt wanneer het echt pijn gaat doen en wanneer het dus moet stoppen/stilstaan...

een goede ruiter kent zijn paard en weet wanneer het teveel gaat worden. Als je een paard hebt die onder de man beter loopt dan zelfstandig (betere verdeling van balans, etc.) kan er best op gereden worden. In die zin dat er ondersteunend gereden wordt.
Citaat:
Rust roest ja, maar een paard kent zijn eigen lichaam voelt de pijn en weet wat het wel of niet aankan....
Ik heb het dan eigenlijk over beweging in het algemeen, dus geen intensieve inspanning. Bij veel onbelaste beweging zal het paard minder pijn hebben.

Citaat:
Als het synovia simpel gezegd verdwenen is en er is in het gunstigste geval botnieuwvorming aangemaakt is waardoor de gewrichten totaal vergroeien dan blijft er een wat stijf been over, maar dan praat je niet meer over "actieve" artrose.
Dan heb je het ook wel over een uiterst geval.

Citaat:
Aan de hand stappen dat kan ik nog wel enigszins begrijpen, maar het berijden van een kreupel paard kan dan in mijn ogen enkel nog maar door de juiste en een flinke dosis pijnstillers!
zie bovenstaand commentaar Knipoog

Pijnstillers zijn echt niet nodig in bepaalde gevallen Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:41

Het is hierboven ook allemaal al gezegd, maar ik ga er in mee dat het ervan afhangt waar de artrose zit en in welke mate het de beweging van een gewricht verhindert. Met de juiste supplementen/medicijnen (in mijn geval glucosaminecomplex speciaal) kan de aanmaak van gewrichtsvloeistof gestimuleerd worden. Voor lichte artrose kan dat genoeg zijn om het paard weer "aan de praat" te krijgen.

Mijn paard heeft versleten voorknieën. Ze moet idd juist bewegen, anders roest ze vast. Ze loopt dus zoveel mogelijk buiten. Maar ook rijden is goed. Uiteraard heb ik het dan niet over zwaar werk, maar over soepel rijden en buitenritjes. Ik ben met mijn merrie van behoorlijk kreupel naar behoorlijk goed gegaan. Ik zeg "behoorlijk goed" omdat de knieën wel aan functionaliteit hebben verloren en dat krijg ik natuurlijk nooit meer terug.

Mijn paard gaat niet beter lopen van ijzers. Sterker nog: het lijkt wel alsof de ijzers een soort schok naar het gewricht doorsturen. Ik heb haar nu weer zonder en daar loopt ze een stuk lekkerder op.

Springen lijkt me geen goed idee, omdat je daarmee steeds een "klap" veroorzaakt op een gewricht. Gevoelsmatig zeg ik dat dat heel pijnlijk is voor een gewricht met artrose.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:03

Ja natuurlijk sorry, ik praat echt puur over artrose in de sprong...
Daar heeft een paard van mij last van...
Dat is dusdanig belastend dat ik niet snap dat je met zo'n paard kan rijden... Er zijn natuurlijk meerdere varianten (helaas...)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:05

Spat is een vorm van artrose die helemaal kan vergroeien waarna een paard geen pijn meer hoeft te hebben dit proces kan maanden maar ook jaren duren. Dit zit aan de voorkant van het spronggewricht.
Artose is een verzamelnaam voor gewrichtaandoenigen waarbij doorgaans sprake is van botwoekering en afbraak van kraakbeen. Artose kan het gevolg van een ontsteking zijn, overbelasting slijtage en ongeval en noem maar op.

Er zijn paarden met artrose die niet perse keupel lopen of echt eerst warm moeten lopen voor ze zuiver zijn. Kortom Artrose is niet per definitie het einde van het rijden. Soms helpt speciaal beslag of een andere manier van trainen heel goed. Wij hebben een paard op zgn. luchtdruk zolen staan en die loopt er al 3 jaar prima mee en zelfs nog in het Z. Andere paarden met lichte artose zijn blijvend stok kreupel.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 12:06

Super bedankt voor jullie reacties. Zo te zien had ik het dus al goed ingeschat. Helaas. Het is verder een wereldpaard en dan doet het extra pijn om te moeten constateren dat je er niet zoveel meer mee kunt.
En ik wil gewoon niet tegen beter weten in hem weer aan het werk zetten, om vervolgens een paar maanden later er weer naast te lopen.

Hij verdient het gewoon om zonder pijn te kunnen lopen.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:41

Kaja, ik vind dat je helemaal gelijk hebt, al heb ik een andere beslissing genomen( zie het is voorbij, afscheid van Vos), ik heb besloten om hem af te laten maken, ik vind dat je slecht kunt beoordelen of een paard pijn heeft of er door heen loopt, zoals die van mij deed, ik vond een leven als recreatiepaard geen oplossing omdat ik niet wilde dat hij door iemand anders afgeragt werd op de momenten dat hij wel goed was of er door heen liep, helaas kan ik geen paard aanhouden wat niets doet en wil ik dat ook niet vandaar mijn keuze

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:14

Inib,

Dan heb je een heel moeilijke maar goede beslissing genomen!!!
Ik zou mijn paard nog eerder in laten slapen dan dat ik haar moet verkopen als recreatie paard, niet wetende wat er mee gedaan wordt.
Ik vind artrose paarden ook geen volwaardige recreatie paarden meer...!!!

Gelukkig heb ik de mogelijkheid mijn merrie te houden en ruimte genoeg zodat zij niet weg hoeft! Maar ik zal je wel vertellen dat op het moment de pijn ondraagelijk word voor haar ik mij geen twee keer zal bedenken om haar in te laten slapen... Al word ze 30 jaar, maar wel op de meest volwaardige manier die bestaat!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:43

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. 9 weken geleden vonden we ook atrose op alle vier zijn kogels omdat hij steeds korter begon te lopen en soms kreupel soms weer niet. We hebben hem ingespoten en naar 3 weken konden we rustig opbouwen. Nu zijn we 9 weken verder en zondag kwam hij kreupel uit stal. Hij heeft een hoge pijngrens en laat niet snel zijn koppie hangen nu dus wel en ik vrees voor hem. Je ziet in zijn hele lijf dat hij pijn heeft en zich niet happy voelt wat moet je dan?. Ik laat nu nog een keer de da komen om te laten kijken en als er geen verbetering in komt moet ik toch beslissen.

Hij is pas bijna 12 jaar nog te jong voor pensioen (mijn mening) fokken gaat niet hij is toch ruin. Hij is te druk en fit om niets mee te doen en als hij pijn blijft houden vind ik dat ook niet eerlijk. Ik zie het ook niet echt zitten hem nu tot aan zijn dood het weiland op te gooien. Ik sta in pension dus het kost gewoon veel geld om hem te houden. Tja wat is dan handig.

Wachten eerst maar even de DA af *zucht*.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:39

Hoi,
Mijn paard (17) heeft artrose in zijn rechtervoorbeen ( knie) en spat op beide spronggewrichten achter. Ik heb hem met de spat gekocht op 7 jarige leeftijd, en moet heel eerlijk zeggen dat hij van zijn achterbenen nog nooit last heeft gehad. Ik had hem ook voor de springsport gekocht en heb er jaren lang mee gesprongen, tot ongeveer 3-4 jaar geleden, toen begon hij te weigeren op wedstrijden als de grond keihard was ( waren inmiddels M), foto's gaan maken, bleek dat hij dus rechtsvoor artrose had, advies van de veearts, niet meer springen, zodat je nog een paar jaar van hem kan genieten, maar omdat het niet zo heel ernstig was ( op dat moment van de foto's) mocht ik nog wel zo nu en dan een sprongetje van 50-60cm maken voor de lol. Ik ben toen gaan dressuren en ben Z dressuur geworden. Nu bijna 2 jaar geleden ben ik gestopt met wedstrijden ( motivatie ontbrak), en rij hem gewoon nog. Tot opheden heeft hij nog nooit medicatie gehad of aangepaste ijzers, en loopt als een kievit, toevallig heb ik gisteren nog in de les een paar sprongetjes gemaakt en hij heeft nergens last van. Ik denk dat ik mijn handen mag dicht knijpen dat hij nog steeds goed loopt. Maar als het zover is dat hij echt pijn krijgt zal ook ik de beslissing moeten maken die voor hem het meest paardwaardig is.
In jouw geval , denk ik dat je al eigenlijk de beslissing genomen hebt, ik kan het heel goed begrijpen dat je je paard niet als recreatie paard kan houden om dat je hem daar niet voor gekocht hebt en je hem dus niet de vernieling in wilt rijden omdat je perse wilt springen.
Ik wens je veel succes met je beslissing.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:41

Ik kan helemaal meegaan met wat Tyrza zegt. Er zijn zoveel verschillende vormen van arthrose, en de plekken waarop het voor kan komen dat je onmogelijk alle paarden over 1 kam kan scheren.

Over het algemeen is wel te zeggen dat arthrose voor de meeste paarden goed mee te leven valt MITS:

- goede hoefsmid, op tijd, en eventueel aangepast beslag
- veel beweging (overdag weidegang dus)
- de ruiter de WIL heeft om er rekening mee te houden, dus niet springen en zijgangen niet tot in den treuren oefenen, goede warming-up en goed uitstappen.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:24

Bedankt Kaja voor je steun, wil nog wel even zeggen dat Nonix pas 9 jaar was en artrose had in het hoefgewricht, op de foto,s was het zo erg dat de Da zei dat hij eigenlijk niet eens zou mogen lopen en hij is amper kreupel geweest, het was meer voor onszelf een gevoel van hij loopt niet lekker, dus ben ik met hem naar de kliniek geweest met dit resultaat, heb er ook geen seconde over nagedacht wat ik zou doen, een paard laten lijden en zeker die kanjer die ik had, dat nooit, helaas had ik geen mogelijkheid om hem ergens buiten te doen en dan nog, doe je dat voor het paard of voor jezelf, Nonix had er in ieder geval niets aan gevonden hij was een paard wat vreselijk veel aandacht nodig had en dat bij ons op de manege ook kreeg.
Sinds dinsdag ben ik in het bezit van een jonge Parcival 2,5 jaar, ik ben er per ongeluk tegen aan gelopen en hoop dat ik van hem net zoveel plezier heb als van Nonix.
Miranda, ik hoop dat je een goede beslissing kunt nemen, het is heel moeilijk maar denk aan het belang van je paard

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:01

Het is eigenlijk te gek voor woorden, al die jonge paarden die eigenlijk aan het einde van hun latijn zijn....
Het is ook een moeilijke beslissing als je niet de mogelijkheid hebt om je paard zelf aan te houden en de ruimte te bieden...
Maar het zal voor mij betreft gemakkelijk wezen als ik een paard met veel pijn en kreupel is om het dier in te laten slapen...
Een artrose paard heeft ruimte, vrije beweging nodig.... Zodat ze zelf bepalen wanneer ze rennen en stoppen in geval het zeer gaat doen...
Je moet onze merrie is zien bokken en in volle galop zien rennen, dan denk je hoe kan dat nou?? Verward Maar evn later draaft ze in een sukkeldrafje weer kreupel rond, nou dan weet ik het weer hoor

Ik heb mij verder niet in andere gevallen van artrose verdiept omdat ik (gelukkig) alleen een merrie heb met spat (artrose in de sprong), maar in negen van de tien gevallen houd het op en ook al heb je een merrie, fokken is toch geen optie... Het is erfelijk...

Ik geloof best dat wat Tyrza zegt waar is, maar ergens houd het op voor deze dieren. En overal word anders geadviseerd, die zegt dat een bepaald beslag goed is en de ander zegt dat het "dwingen" van hoeven ook geen optie is... Ikzelf denk gewoon dat je niet kan weten of deze paarden pijn hebben of braaf door lopen omdat dat gevraagd word... Sport of recreatief... Doodzonde...

En als jij het paard zou zijn zou jij je dan happy voelen als je hele dagen op stal moet staan om te zien of het overgaat of als recreatie paard verkocht worden aan mensen die je meer pijn dan plezier doen..??!!
Denk aan je dier, verplaats je in hem of haar en neem dan de juiste beslissing... Sterkte allemaal..!!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:06

Inib,

Voor mij en voor jou Nonix heb je de juiste beslissing genomen OK dan! .
Leuk voor je dat je een jong paard hebt...
Ik hoop dat je erg heel veel plezier en geluk mee zult hebben...
maar bij gezondheid twijfel ik daar niet aan... Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:31

Kaja schreef:
Het is erfelijk...

Hoeft niet, kan wel. Artrose kan ook ontstaan door overbelasting, verkeerde training, verkeerde voeding, een beschadiging van buitenaf of een gebrek aan beweging als jong paard. Of idd uit het niets ... dan moet je er wel je vraagtekens bij zetten, denk ik.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:47

Kaja zoals je het schrijft is zo gemakkelijk maar niet iedereen heeft die ruimte/mogelijkheden. Maar ook niet ieder paard pastin zo'n systeem.

Mijn dierenarts kent mijn paard al zeker 4 jaar als hij zegt dat ermee stoppen voor hem de beste oplossing is sta ik daarachter. Hij baalt er ook van hij heeft altijd in hem gelooft. Maar het is geen paard voor in een weiland en vooral als hij regelmatig kreupel blijft ook op stal is hij nu iniet te genieten. Zowel ik als hij wordt hier niet gelukkig van.

Kreupel is voor mij een teken van pijn en ik wil geen dier die met pijn moet leven of onder dure medicijnen op de benen gehouden moet worden. Het klinkt hard maar er gaan per jaar duizenden jonge goede gezonde paarden naar de slacht. DIE paarden verdien die kans een goed leven te hebben dus waarom zou ik een paard houden met pijn en dure medicijnen terwijl ik van dat geld een goed en gezond paard kan redden.

De keuze is en blijft moeilijk maar probeer altijd in belang van het dier te handelen.

Houden van een dier betekent ook op tijd afscheid nemen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:24

Kaja schreef:

Ikzelf denk gewoon dat je niet kan weten of deze paarden pijn hebben of braaf door lopen omdat dat gevraagd word... Sport of recreatief... Doodzonde...

Hier moet ik toch eventjes op reageren, zodat het niet overkomt alsof ik een paard wat al 14 jaar ernstige arthrose heeft, toch "zonodig moet rijden" Zoals ik eerder al zei, alle arthrose paarden zijn weer een apart geval, toch ken ik er, in mijn omgeving maar zat die nog goed functioneren, toch zal ik me nu eventjes beperken tot mijn eigen paard.

Mijn paard, Gardy straalt nog steeds levenslust uit, als ik sávonds thuis kom komt ze of door de bak, of door de wei in een noodgang op me af gestormd. Maken we een buitenrit, dan wil ze steevast niet naar huis (ook al waren we al 2 uur onderweg) ze slaat dan zelfstandig een of ander bospad in waardoor we langer onderweg zijn (en ze weten echt wel waar stal is Haha! als het regent is deze behoefte er totaal niet Knipoog ) Ze is niet stijf, loopt niet kreupel ook niet over de verharde weg. Ze is een paard dat vlot is maar niet heet. Toch probeert ze er regelmatig tussenuit te naaien

Als ze echter koliek heeft, of een hoefzweer, dan is ze SUPER ZIELIG, gaat gewoon plat in de wei liggen zielig te zijn (ja ook met een hoefzweer dus Boos! ben eens op mijn werk gebeld door mijn buren dat mijn paard "mank" was en steeds ging liggen in de wei- ik ben naar huis geraced met het idee dat ze minstens een gebroken been had ), ze is vreselijk kleinzerig dus, weet ik uit ervaring. Dus als ze last heeft van de arthrose, dan zou ik dat zeer zeker weten. Mijn paarden staan aan huis dus ken ik ze door en door.

marit25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:11

Kaja schreef:
Onze merrie is nu tien jaar en wij hebben foto's laten maken na aanhoudende kreupelheid. Artrose in de sprong.
Daar sta je dan met je bikkelharde en supergezonde merrie, waar je nog graag mee had willen fokken!!!
En achteraf had zij de laatste jaren alle symptomen, maar ja dat is acheraf...
Wij hebben haar gekocht toen zij twee was en er is nooit wat mis mee geweest... Een schitterend veulen van gefokt en nu is ze met pensioen....
Wij laten haar in haar eigen vaste ritme van overdag naar buiten en in de nacht naar binnen, wat het beste schijnt te zijn voor deze paarden maar wat is nou eigenlijk het beste voor deze paarden???

Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar te verkopen, want naar mijn inzien is er niets meer met een artrose paard te beginnen...

Daarom snap ik het niet dat er nog met "artrose" paarden gereden kan worden???

Mijn vriendin haar pony (mu 10 jaar) heeft enkele jaren terug ook zware hoefbevangenheid gehad. Ellende, dierenarts erbij. Bleek hij ook nog artrose te hebben en nog iets, een of andere vergroeiing. Het beest kon toen geen stap meer zetten.
Zij kon het toch niet laten inslapen. Wilde eerst nog wat wachten. En ja hoor, het heeft enkele weken geduurd, speciaal dieet, ijzers en rust, klein stukje in de wei. Maar het heeft geholpen. Een pony die wij, en ook de dierenarts hadden afgeschreven is er bovenop gekomen. Heeft nog steeds artrose, dat wel, maar er rijdt een klein meisje op, stapt veel. Maar mijn vriendin rijdt er ook weer op. Mede door de hoefbevangenheid moet ze hem heel schraal houden en supplementen om het gewrichtssmeer goed te houden. Toch zou je deze pony zeker niet laten inslapen. hij is zo vrolijk, loopt goed, zij het soms wat stijf.

Even afwachten kan geen kwaad. Paarden kunnen zoveel hebben. JE ziet zelf wel wanneer het onverdraaglijk wordt voor een paard. (top) sport zal wel niet meer lukken, zeker niet bij een ernstige vorm van artrose,
maar jaren paardenplezier moet kunnen lukken.
Succes!