Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Kaja schreef:Het synovia verdwijnt wat de twee gewrichten langs elkaar doet wrijven.
Citaat:Zelfstandige beweging, dus vrije beweging is voor een artose paard het beste want die voelt de pijn en die voelt wanneer het echt pijn gaat doen en wanneer het dus moet stoppen/stilstaan...
Ik heb het dan eigenlijk over beweging in het algemeen, dus geen intensieve inspanning. Bij veel onbelaste beweging zal het paard minder pijn hebben.Citaat:Rust roest ja, maar een paard kent zijn eigen lichaam voelt de pijn en weet wat het wel of niet aankan....
Dan heb je het ook wel over een uiterst geval.Citaat:Als het synovia simpel gezegd verdwenen is en er is in het gunstigste geval botnieuwvorming aangemaakt is waardoor de gewrichten totaal vergroeien dan blijft er een wat stijf been over, maar dan praat je niet meer over "actieve" artrose.
zie bovenstaand commentaarCitaat:Aan de hand stappen dat kan ik nog wel enigszins begrijpen, maar het berijden van een kreupel paard kan dan in mijn ogen enkel nog maar door de juiste en een flinke dosis pijnstillers!

Maar evn later draaft ze in een sukkeldrafje weer kreupel rond, nou dan weet ik het weer hoor
Kaja schreef:
Ikzelf denk gewoon dat je niet kan weten of deze paarden pijn hebben of braaf door lopen omdat dat gevraagd word... Sport of recreatief... Doodzonde...
als het regent is deze behoefte er totaal niet
) Ze is niet stijf, loopt niet kreupel ook niet over de verharde weg. Ze is een paard dat vlot is maar niet heet. Toch probeert ze er regelmatig tussenuit te naaien
ben eens op mijn werk gebeld door mijn buren dat mijn paard "mank" was en steeds ging liggen in de wei- ik ben naar huis geraced met het idee dat ze minstens een gebroken been had
), ze is vreselijk kleinzerig dus, weet ik uit ervaring. Dus als ze last heeft van de arthrose, dan zou ik dat zeer zeker weten. Mijn paarden staan aan huis dus ken ik ze door en door. Kaja schreef:Onze merrie is nu tien jaar en wij hebben foto's laten maken na aanhoudende kreupelheid. Artrose in de sprong.
Daar sta je dan met je bikkelharde en supergezonde merrie, waar je nog graag mee had willen fokken!!!
En achteraf had zij de laatste jaren alle symptomen, maar ja dat is acheraf...
Wij hebben haar gekocht toen zij twee was en er is nooit wat mis mee geweest... Een schitterend veulen van gefokt en nu is ze met pensioen....
Wij laten haar in haar eigen vaste ritme van overdag naar buiten en in de nacht naar binnen, wat het beste schijnt te zijn voor deze paarden maar wat is nou eigenlijk het beste voor deze paarden???
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar te verkopen, want naar mijn inzien is er niets meer met een artrose paard te beginnen...
Daarom snap ik het niet dat er nog met "artrose" paarden gereden kan worden???