Brood slecht voor paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadua

Brood slecht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 18:34

Ik heb al meerdere malen gehoord dat brood slecht voor paarden is. Dit komt doordat het gaat klonten in de darmen.
Wie weet hier meer over en of het echt zo is.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:45

ik weet er niet veel over, maar mijn vzpony heb ik ooit eens brood gegeven, dat bleef in zijn gehemelte hangen, uit eindelijk heeft ie t toch op kunnen eten, maar ze krijgt geen brood meer Knipoog

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:03

Als je brood goed droogt kan het niet zoveel kwaad, geen vers brood geven en niet in grote hoeveelheden

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:03

Ik neem al jaren de resten brood mee van mijn werk en geef het aan mijn paarden.Ze hebben er nooit iets aan over gehouden en kregen toch ong.een half brood per dag.Het wordt juist goed opgenomen.
Witbrood kan inderdaad wat gaan plakken en dat krijgen ze bijna niet.

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:29

Mij is ook altijd geleerd dat je vooral sportpaarden geen brood moet geven! weet niet waarom

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 19:33

Maar een meisje bij mij uit de klas liep bij een paardenkliniek stage.(aangezien ik de opleiding parav. dierenartsass. doe) en bij hun kliniek zeiden ze dat je het echt niet moest doen, omdat je paard er erg ziek van kan worden.....

nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:45

inib schreef:
Als je brood goed droogt kan het niet zoveel kwaad, geen vers brood geven en niet in grote hoeveelheden

Helemaal mee eens Haha!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:56

Ik geef afentoe brood..

hahah als de wortellen of appels op zijn..Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:58

ik geef altijd de kapjes..
dat is ongeveer 1 kapje per paard per dag...

ik denk niet dat dat kwaad kan..

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:16

Mijn paard krijgt ook regelmatig een stukje oud brood, en zij heeft er nog nooit last van gehad. Dus ik denk ook dat zo nu en dan eens een stukje weinig kwaad kan.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:18

Toen mijn paard op gewicht moest komen kreeg hij elke dag een heel brood, zoland het niet te vers en voorral niet wit is kan het helemaal geen kwaad.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:36

Als ik veel oud brood heb droog ik het, als het een beetje is niet..

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:28

Het brood moet niet te vers zijn, en bij voorkeur bruin. En zeker niet teveel. Maar ja dat geldt eigenlijk voor alles. Knipoog

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:32

Ik kende iemand met goede springpaarden en de paarden kregen ook regelmatig gedroogd brood.
Brood is een goed krachtvoer voor paarden.
Waarom zou het slecht zijn? Er zit juist hetzelfde in als wat je zo als krachtvoer zou geven, gerst , tarwe,...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:39

Roggebrood is juist goed dat helpt de energie na het werk/zweten te herstellen Haha!

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 21:42

craz schreef:
Ik kende iemand met goede springpaarden en de paarden kregen ook regelmatig gedroogd brood.
Brood is een goed krachtvoer voor paarden.
Waarom zou het slecht zijn? Er zit juist hetzelfde in als wat je zo als krachtvoer zou geven, gerst , tarwe,...

Het is ontzetten slecht omdat het gaat klonten in de maag!!! En het dus verstopingen veroorzaakt.......

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:00

mijn pony krijgt iedere dag 2 hele waltkorn broden ze vind ze lekkerder als brokken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 00:46

hahah als het brood zou gaan klonten in de darmen, hoe zit het dan in onze darmen?
en wat als je paard een kilo haver opeet? dit is ook graan....

enige wat wel waar is is dat het nogal plakt, en een paard kan t tussen zijn kiezen krijgen te plakken.. maar dat is ook zo weer weg..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 03:27

ellepel schreef:
hahah als het brood zou gaan klonten in de darmen, hoe zit het dan in onze darmen?
en wat als je paard een kilo haver opeet? dit is ook graan....

enige wat wel waar is is dat het nogal plakt, en een paard kan t tussen zijn kiezen krijgen te plakken.. maar dat is ook zo weer weg..

je denkt er iets te makkelijk over Scheve mond

brood, en dan vooral vers (wit)brood wordt al snel een klont idd, wat dus voor een verstopping kan zorgen(wij mensen kauwen beter dan een paard, vertering begint daardoor in onze mond al) waardoor je paard koliek kan krijgen

doorg oud brood kan geen kwaad hoor! maar geen vers rood geven of zachte witte bolletjes ofzo, dat zorgt snel voor verstoppingen!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 05:25

Ten eerste is brood een bewerkt graan (gebakken) en verder zit er veel teveel zout in,
om nog maar te zwijgen van andere troep, zoals onduidelijk vet, broodverbetermiddel en gist, die niet in een paard thuishoren.

Van af en toe een beetje goed gedroogd oud brood zal een paard
waarschijnlijk niet acuut omvallen, maar waarom zou je het geven als je beter voer bij de hand hebt?

Maak van je oude boterhammen maar tosti's, toast, wentelteefjes, panpizza's, vega gehakt, paneermeel en wat al niet voor jezelf; weet je
tenminste zeker dat het voor je paard geen kwaad kan !! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 08:01

nog eentje dan:

wat gebeurt er me tdat oude brood in d emond van een paard?
daar komt speeksel bij en dan wordt t toch ehhh...

ook nat?

ik zie t verschil niet hoor. en onderweg naar de maag komt er ook vocht bij, dus als t daar aankomt klontert t dan alsnog, want dan is t nat?

maar goed, mijn konijnen krijgen mijn oude brood( voor hun is t zelfs gezond!) mijn pony krijgt t niet

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 08:58

de plaatstelijke bakker brengt iedere week een vrachtwagen vol ou d brood bij ons op stal: vor de koeien.

Ik pak er altijd direct 4 broden (bruin) uit: voor Morrie
Hij mag geen krachtvoer, dan sprint ie de pan uit en om hem toch iets te geven waar z'n biotine poeder mee vermengd kan worden, krijgt ie iedere dag een half brood. Al 2 jaar lang, nooit koliek gehad, nooit iets van gekregen, nooit klonten in z'n mond (heb ik ook niet als ik brood eet)

Ik scheur het brood in stukken en doe het in z'n voerbak met een kilo of 2 peen en de biotinepoeder en een scheutje lijnzaadolie en een handje müsli, dat is z'n rantsoen en hij doet het er prima op!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 09:51

Denk dat het simpel is overal waar te voor staat is niet goed en idd witbrood en vers brood kan verstoppingen veroorzaken denk dan zelf eerder aan een slokdarmverstopping.
geef de paarden ook wel brood maar idd niet vers (eet ik lekker zelf op) en ook geen witbrood gewoon even ipv appel of peen .

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 10:15

ik geef wel soms 3 keizerbroodjes voor dat ze naar stal gaat....
daarna eet ze toch zemelen dus moest het blijven steken word het wel weggespoelt Haha!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:50

wat een gel*l brood is niet slecht alleen VERS BROOD is niet aan te raden en ook niet TE veel brood is aan te raden !!
Mango krijgt van mij altijd de restjes brood al jaren en de manegepaarden krijgen vaak 1 heel oud brood en die leven ook nog steeds!! als het maar OUD is Haha!