Rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 21:14

Hey!!
Mijn Forester heeft last van Rotstraal......
Heb jij er ook last van?
Hoe behandel jij je paard/pony?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:30

De hoefmid heeft het opengemaakt en vervolgens middeltje van de dierenarts. 2x per dag goed schoonmaken en smeren een week lang en toen was het over.
Totdat het middeltje kwam heeft hij elke dag ong. 10 min met zijn voet in een emmer biotex groen gestaan. Daarna kreeg ik van een stalgenoot hibiscrub als schoonmaakmiddel. Dat ging wat sneller.

Nu was het bij dit paardje zo dat er een jaar geen smid bij was geweest. En kwam de rotstraal daar vandaan. Meestal is rotstraal iets dat een paard krijgt door veel vocht en een vieze stal. Preventief kan je daarom de voeten en de box goed schoonmaken en 1 of 2 keer per week teren met goede kwalitieit teer.

Sommige paarden zijn er ook gevoeliger voor dan anderen. In dat geval goed blijven schoonmaken en opletten, zeker met dit natte weer.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 21:43

Ja, ik teer hem ongeveer 3 a 4 keer per week. Zijn stal is altijd superdroog. Ik heb hem ongeveer een jaartje geleden gekocht. Hijs tond toen met 4 a 5 andere ponys in een grote loopstal. Die werd weinig gemest, en hij liep ook erg op stront. Ik denk dat hij het daar heeft opgelopen. En dat hij er redelijk gevoelig voor is. Want de vorige keer zij de hoefsmid ookal dat hij het had. We besteeden erg einglijk niet zoveel aandacht aan, maar hadden wel een middeltje gekocht, die we einglijk amper of niet gebruikten. Nu de hoefsmid met grote koeie letters op de boxdeur schreef rotstraal, namen we het serieus, het is erg zacht z'n vee in z'n hoef. We krabben hem zowiezo iedere dag uit, en verzorgen hem goed! Pling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:54

Veel beweging geven (vooral op het harde), en het liefst 24/7 op de wei

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:42

Prbeer eens een druppel tea tree iedere dag op aangetaste plek te druppelen!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 10:26

Hey

Bedankt voor hullie tips. !!

-

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:18

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:51

Mijn pony had er ook last van en toen heeft de hoefsmid het grootste deel weggehaald zodat het schoner was...maar hij kon niet alles weghalen...dus nu moet ik 1 x in de week hyposol erin spuiten...daardoor blijft de hoef droog en gaat de rotstraal weg....

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:01

ctc werkt erg goed.. ikweet allleenniet waar je dat kan halen..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:09

love_sander schreef:
Ja, ik teer hem ongeveer 3 a 4 keer per week. Zijn stal is altijd superdroog. Ik heb hem ongeveer een jaartje geleden gekocht. Hijs tond toen met 4 a 5 andere ponys in een grote loopstal. Die werd weinig gemest, en hij liep ook erg op stront. Ik denk dat hij het daar heeft opgelopen. En dat hij er redelijk gevoelig voor is. Want de vorige keer zij de hoefsmid ookal dat hij het had. We besteeden erg einglijk niet zoveel aandacht aan, maar hadden wel een middeltje gekocht, die we einglijk amper of niet gebruikten. Nu de hoefsmid met grote koeie letters op de boxdeur schreef rotstraal, namen we het serieus, het is erg zacht z'n vee in z'n hoef. We krabben hem zowiezo iedere dag uit, en verzorgen hem goed! Pling

Dus als ik het goed lees heeft hij al een jaar lang rotstraal.En je hoefsmid had het ook al een keer eerder aan gegeven ik vind dit wel een beetje zielig voor je paardje.

Dit is een leuke site www.hoofcare.nl

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:35

love_sander schreef:

Dat uitkrabben en goed verzorgen van de hoef doe ik ook altijd...en de stal van mijn ponypaardje is ook altijd droog!!

Maar daar ligt het volgens onze hoefsmid niet aan, en hij zegt dat teren ook maar vrij weinig helpt...heeft bij mijn paardje ook geen bal geholpen...maar hyposol werkt echt super...tis bij mijn paardje nu bijna helemaal weg....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:40

Citaat:
ctc werkt erg goed.. ikweet allleenniet waar je dat kan halen..

bij de DA

ik had het nog staan van een eerdere blessure en heb het van de week ook voor rotstraal gebruikt.

Verder heb ik 3 dagen lang 1 x per dag de voet in een teil met warm water en betadine gezet en daarna betadine in de straal gedruppeld.

Na 3 dagen "blubbeldë" de straal niet meer en liep mijn paard ook niet meer kreupel.

Als ik nu in de straat druk, is ie er nog wel gevoelig op

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 19:50

monsera schreef:
Dus als ik het goed lees heeft hij al een jaar lang rotstraal.En je hoefsmid had het ook al een keer eerder aan gegeven ik vind dit wel een beetje zielig voor je paardje.

Dit is een leuke site www.hoofcare.nl

Als dat zo zou zijn, is dat idd erg sneu, nee dat is niet zo, hij heeft het ongeveer eenw eekje, maar ik teer hem nu, ik heb wel een middeltje, ik weet zo niet hoe het heet.. Ik ga morgen weer heen, dus ik zla even kijken. Dan zal ik dat maar weer gaan gebruiken, als jullie zeggen dat teren weinig zin heeft!

Wie zegt einglijk dat terenwel helpt?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:01

heb je het wel helemaal laten wegsnijden voordat je begon met teren?
Anders sluit je met die teer de bacterie op, die dan lekker naar binnen gaat verder woekeren en dan ben je nog veel verder van huis.....

je kan alleen teren als je heel erg zeker weet dat alle rotzooi eruit gesneden is, want teer sluit dus erg af!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 20:31

smurf schreef:
heb je het wel helemaal laten wegsnijden voordat je begon met teren?
Anders sluit je met die teer de bacterie op, die dan lekker naar binnen gaat verder woekeren en dan ben je nog veel verder van huis.....

je kan alleen teren als je heel erg zeker weet dat alle rotzooi eruit gesneden is, want teer sluit dus erg af!

Ja alles was wel weggesneden, morgen horen jullie meer!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:56

teren helpt niet dat sluit af, er is maar 1 goedje wat goed werkt dat is dryfeet van cavalcador! Echt een aanrader! je paard zijn hoeven wassen met biotex laten drogen en het dryfeet erop spuiten na 1 week zie je het resultaat de straal wordt echt weer kei en kei hard! Dryfeet kan je tegenwoordig bij goede ruitersportzaken kopen, en anders is het te verkrijgen bij Manege Tolboom in Bunschoten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:26

Dynamiek, wat een wazige avatar heb je....

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:28

goedkope tandpasta werkt erg goed.
en anders teer,of misschien heb je wat van de da gekregen.
teer NOOIT de buitenwand van de voet,tenzij de hoefsmid en of da dit aanraad.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 08:58

timilon schreef:
teer NOOIT de buitenwand van de voet,tenzij de hoefsmid en of da dit aanraad.

nee, we teren alleen de vee, we zullen is eve kijken hoe dat goedje van ons heet!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 13:17

Wij hebben ander spul, maar Harway (stalgenoot) heeft dat 2x gebruikt, en het was al weer weg!!!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:47

ga niet zelf zitten rommelen en luister naar je DA en smid dit kan namelijk het begin zijn van iets veel ergers dus echt goed en prefentief met dat spul van de DA werken en zelf goed in de gaten houden.

de een zegt teren is goed de ander zegt is niet goed dus je doet het eigenlijk nooit goed...snap je het nog??
luister gewoon naar de DA en dan komt het helemaal goed en je stal goed schoon houden, als het een viespeuk is kan je onderop de overblijfselen uit een baal nemen en die onder het gewone stro leggen daardoor absorbeert hij de plas beter!! succes ermee en je zal zien binnen een week en 10 dagen is het weer weg!!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 15:27

mango schreef:
ga niet zelf zitten rommelen en luister naar je DA en smid dit kan namelijk het begin zijn van iets veel ergers dus echt goed en prefentief met dat spul van de DA werken en zelf goed in de gaten houden.

de een zegt teren is goed de ander zegt is niet goed dus je doet het eigenlijk nooit goed...snap je het nog??
luister gewoon naar de DA en dan komt het helemaal goed en je stal goed schoon houden, als het een viespeuk is kan je onderop de overblijfselen uit een baal nemen en die onder het gewone stro leggen daardoor absorbeert hij de plas beter!! succes ermee en je zal zien binnen een week en 10 dagen is het weer weg!!

Ik neem toch aan dat de dierenarts wel goed spul heeft Verward Daar hebben we het weg

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:04

Zo ver ik het weet en ook toepas werkt teren vooral als de straal alleen maar wat zacht is en dus nog niet echt rot. Mijn verzorgpony hebben we op deze wijze al 2 winters goed gehouden. En we zijn net weer begonnen voor dit jaar, omdat de pony er voor kiest in het natte deel van haar landje te gaan staan (ze heeft een droog stuk en een droge schuilstal).
Ik denk dus als het echt rot dat je dan wel een middeltje van de DA of hoefsmid nodig hebt

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 18:21

Ik kan het niet volgen:S

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:47

dan is er nix aan de hand mijn commentaar was op de andere reakties hoe lief ook allemaal bedoeld maar iedereen zegt wat anders daarom zei ik het is het beste gewoon naar je DA te luisteren !!
succes