zomerexceem paardjes- vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cinv

zomerexceem paardjes- vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 11:54

Zijn er van jullie die zo een paardje hebben en zo ja ? zijn er en kan het dat ze in de winter ook schuren ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:26

mijn pony heeft een vorm van zomereczeem maar schuurt in de winter gelukkig nooit, hij begint meestal pas in juli en gaat door tot oktober...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:50

Novia heeft erge eczeem, maar in de winter schuurt ze niet.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:18

Nee alle paardjes met zomerexeem die ik ken, schuren ook alleen in de zomer.. Het gaat wel wat beter met een goede deken (boett bijv) maar over gaat het niet zomaar!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:26

als een paard ook in de winter blijft schuren zou ik eens overwegen een bloedonderzoek te laten doen en de nieren en lever te laten nakijken.

wat krijgt dit paard voor voeding?
denk dat het geen zomereczeem is, maar een andere vorm van eczeem...

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:50

Mijn schoonzus haar paard heeft ferme zomerexceem. In de zomer is het dus flink schuren geblazen. In de winter valt dit stil. Maar dit hangt af van het weer: als het nog niet echt gevroren heeft en de beestjes dus nog niet allemaal dood zijn, schuurt ze langer. Dit jaar tot oktober toch nog flink geschuurd.

WoKkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:01

nou, bij mij schuren paardjes in de winter wel, dat komt omdat hun wintervacht dan heel erg kriebelt

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:49

Jewel heeft ook zomereczeem, maar schuurt ook niet in de winter.
Als ze op stal komt gooit ze nog weleens haar kont tegen het schot, maar da's na 2 minuten afgelopen, volgens mij zit dat gewoon tussen de oren.

Ze heeft wel heel veel last van droge huid en schilfers.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:01

Mijn pony heeft altijd op een plekje in het midden van zijn manekam af en toe een klein beetje geschuurd (nooit de huid kapot of zo, alleen soms wat manen beschadigd) dit soort gedrag is soms ook een gewoonte uit verveling/ongenoegen..... en sinds hij echt last van zijn zomerexceem heeft (pas op 8 jarige leeftijd voor het eerst) is dit 's-winters niet erger of minder geworden.

Zijn gemoedstoestand heeft er overigens wel veel mee te maken..... toen hij een paar weken met een zeer onvriendelijke merrie moest staan (zijn eigen vriendin was overleden Huilen ) schuurde hij ineens weer meer, terwijl het toch al goed koud was. Nu sinds 1 december heb ik die rotmerrie ingeruild voor een hele lieve en speelse quartermerrie en nu is hij is dolgelukkig en helemaal opgehouden met schuren..... terwijl het nu zo warm is dat ik gister nog een mug heb gevangen in mijn slaapkamer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:19

ze hadden toch ook al aangetoont dat stress en jeuk ook met elkaar te maken heeft?
volgens die studie van Dhr Taal dan he....

mijn pony heeft in de winter ook die droge huid en schilfers, maar dus geen jeuk.
kwam gisteren toch weer een stuk tegen over dit soort dingen en het verband met een slecht werkende lever.......

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:27

Mijn pony heeft nu helemaal geen last van schilfers of een droge huid ('s-zomers eigenlijk ook niet, ik grijp altijd direct in als hij gaat schuren).

Het is wel een enorm temperamentvolle stresskip met eindeloos veel energie. Niet voor niets noemde ik hem reeds jaren voordat hij de symptomen van zomerexceem had al "kriebeltje-wiebeltje".

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:36

Mijn pony had ook zomerexceem en dan ook in de winter, weliswaar minder maar toch...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:06

die van mij heeft zomereczeem, maar ze stond gister ineens dr staart weer te schuren Verward

ze heeft t/m september een eczeemdeken omgehad en nergens last van gehad, toen werd t ander weer en heb ik de deken eraf gedaan en ineens begon ze eind september erg te schuren t/m oktober en nu dus gister ineens dr staart weer Scheve mond

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:44

De mijne heeft ook zomerecxeem (of een vorm van) en schuurt swinters ook door wel een heel stuk minder. Maar sinds ik het voer Isimix van marstall geeft is het over, in de winter dan. Ik moet nog zien of het helemaal over is, ik hoop het wel natuurlijk

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:21

Mijn verzorgpony heeft ook altijd hele erge last van zomereczeem

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 12:00

Ik heb ene bloedonderzoek laten doen net en blijkt dat izjn lever niet zo goed is.. nu gefe ik daar een soort medicatie siroop voor..maar tot nu toe geen verandering presies..toch kwa schuren?
Moet wel zeggen dat hij in de zomer erger schuurt , nu is het een stuk minder.
Raar...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:21

( had ik t goed!)
dacht ik al dat de lever niet zo goed was, omdat ie nu ook schuurt..

natuurlijk duurt het een tijdje voordat je medicatie gaat werken.

dat hij in de zomer meer schuurt heeft te maken met denk ik dat ie dan meer afvalstoffen heeft, staat ie dan in veel gras?

er zijn veel verschillende middelen en kruiden die je een paard kan geven voor zijn lever.
even uitzoeken denk ik welke t beste geschikt is

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 12:25

Nope geen gras..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:54

raar dan he?
ga je je toch afvragen wat er nou t verschil is dan...

komt t waarschijnlijk in de zomer dan toch door de vliegjes die af komen op je paard prikken en dan dat hele zomereczeem verhaal erbij...
ofzo...?

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 13:46

ja raar...stel me ook vragen hoor pf nie leuk

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:56

Ik dacht dat Guinness ook zomerexzeem had, maar begin nu toch steeds meer te twijfelen of er niet een andere oorzaak aan ten grondslag ligt (lever inderdaad of voer ???). Ze heeft de afgelopen maand nog weer zo erg geschuurd, dat ze weer open wondjes had en ik heb nu de paar plukjes manen die er nog stonden maar afgeknipt. Ze heeft dus nu een half fjordenkapsel. Erg jammer, want van de zomer ging het vrij goed met haar halsdeken.

Toen ik haar kocht was ook precies het gedeelte van haar manen afgeknipt, waar ze nu zo'n last van heeft. Het eerste jaar bij mij heeft ze nergens last van gehad (toen voerde ik Subli), de winter daarna ben ik uit praktisch oogpunt overgestapt op Havens basisbrok en musli, de zomer daarna begon ze met jeuken, vooral onder de buik. Afgelopen zomer maantop en oren geschuurd, manen en staart geschuurd. Maantop, oren en staart zijn nu helemaal over.

Ik ga dus in elk geval weer van voer wisselen, Marstall ISI-mix of weer terug naar Subli. Baat het niet, dan schaad het niet. En ik denk dat ik inderdaad ook maar eens het bloed ga nakijken.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:12

Ik heb ook een zomereczeempaardje. Dankzij mijn zalf exivetol halverwege de zomer is de schade beperkt tot miniem gebleven. Nu heeft die echter ook tot half oktober wel eens even geschuurd aan zijn manen. Dus was ik maar terug om de twee dagen beginnen smeren. Sinds november ben ik dan gestopt en nu zie ik hem niet meer schuren...
kveronderstel dat de vliegjes ondertussen wel zijn dood gevroren OK dan! ...en hopelijk blijven ze dat nog lang....

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:18

Siggy schreef:
Toen ik haar kocht was ook precies het gedeelte van haar manen afgeknipt, waar ze nu zo'n last van heeft. Het eerste jaar bij mij heeft ze nergens last van gehad (toen voerde ik Subli), de winter daarna ben ik uit praktisch oogpunt overgestapt op Havens basisbrok en musli, de zomer daarna begon ze met jeuken, vooral onder de buik. Afgelopen zomer maantop en oren geschuurd, manen en staart geschuurd. Maantop, oren en staart zijn nu helemaal over.

Ik ga dus in elk geval weer van voer wisselen, Marstall ISI-mix of weer terug naar Subli. Baat het niet, dan schaad het niet. En ik denk dat ik inderdaad ook maar eens het bloed ga nakijken.

Hey, dat is apart...die van mij begon ook met schuren en de hele reutemeteut toen ik overging op Havens (ook musli en basisbrok).
Ik voerde eerst gewone basisbrok van idd Subli, toen ging het redelijk, afgelopen zomer was een ramp.
Zou het echt met het voer te maken kunnen hebben?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:33

mijn pony krijgt subli en schuurt dus wel gewoon, maar met andere brok schuurde ze ook vrolijk verder, maar t kan idd best aan het voer liggen.

als ze met subli eerst niet schuurde, zou ik weer overstappen op subli

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:54

Ze schuurde vorig jaar zomer middelmatig zeg maar, ik had toen nog geen flauw idee dat het zomereczeem was, het leek er ook niet echt op.
Omdat ze een achterstand had, ben ik overgestapt op Havens, op advies van anderen.
In eerste instantie beviel dat heel goed, maar afgelopen zomer is ze wel veel meer gaan schuren.
Trek niet direct een verband, maar ga wel er wel mee stoppen, misschien heeft het zin.