Wie kan me helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbellover

Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 08:02

Ik heb sinds kort een nieuwe pony. Hij staat op een stal en daar staan nog meer mensen met paarden. Maar nu zijn er mensen die hebben daar 2 veulens staan. En die gooien gewoon zonder te vragen kuilgras in de wei. Ze weten dat ik wil dat ze dat niet krijgt.
Maar nou ging ik gisteren weer rijden en ze was heel erg opgefokt aan het doen enz wat ze anders nooit doet. Verward Kan dit komen door het kuilgras? We gaan nu de rest van de voeding wat verminderen,omdat ze de heledag van dat kuilgras loopt te vreten. Maar wat kan ik het beste doen?
Groetjes

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:34

mischien kun die mensen het keul in een veulenhekje doen ( weet de echte naam niet) dat is een soort hokje dat in de wei kan staan en daar zit een gat in waar veulens wel door kunnen, maar een groter paard/pony niet. Het zijn eigenlijk gewoon vier hekken in een vierkant gezet; met die gat er dus in. Doen ze daar het gras maar in.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:38

van kuilgras worden ze eerder loom als heet
ze krijgen een grasbuikje ervan omdat het zo vettig is maar heet worden ze er niet van hoor
waarom mag jiou pony het niet hebben dan ?
lijkt me beter als dat ie van het zand gaat liggen eten uit verveling hoor...

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:17

mijn oude merrie werd ook heet van kuilgras, heel kijkerig ook nog eens... dus dat kan idd wel!! Idd dat met die hekken of jij je voer aanpassen, kuilgras is zeer rijk voer dus minder jou voer maar heel wat, je kan die andere mensen ook vertellen dat het niet gezond is voor veulens om de hele dag kuilgras te eten!!! succes

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:43

shaneen schreef:
je kan die andere mensen ook vertellen dat het niet gezond is voor veulens om de hele dag kuilgras te eten!!! succes

waarom is dat niet goed dan ???, het is toch beter als een veulen kan eten wat hij wil ?????

sas

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:51

Waarom is kuilgras eten niet gezond, mijn paarden eten het ook de hele dag, ze kunnen er onbeperkt bij, ook de wedstrijdpaarden, je moet alleen zorgen dat je eiwitarm krachtvoer geeft of in ieder geval minder krachtvoer, zelfs bij grote hengstenhouders in de buurt geven ze onbeperkt kuilgras.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:36

ja, idd. kuilgras kan op zich geen kwaad, maar er zijn paarden die er heet van worden omdat het rijker is dan hooi. ik zou ook oppassen dat mijn paard niet te dik werd, nu ze zo veel kan eten.

Dribbellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 20:27

Allemaal bedankt voor jullie reacties

Dribbellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 20:31

Maar nu heb ik nog een vraagje kan ze ook kreupel worden van kuilgras?

Dribbellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 20:31

Hoefbevangenheid bedoel ik dan

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:19

het ligt aan het kuilgras
je hebt eerste snee tweede snee enzo
in de eerste zitten het meeste eiwitten en voedingswaarden en hoe meer sneede hoe minder de voeding informeer hiernaar bij de stalhouder
zou ik eerder minder kuil geven dan minder voer maar dat is moeilijk zeggen ik weet niet hoeveel voer je paard krijgt en hoeveel hij werkt en wat voor paard het is enzo dus als je miss iets meer info wil geven?????????
maar als het jou paard is en jij wil niet dat ze meer kuil krijgt dan horen ze dat niet te geven zijn dat de stalhouders of andere klanten want ik kan me niet voorstellen dat ze mijn paard gaan geven wat ik niet wil zou er wat van zeggen en het even bespreken moet toch een beetje rekening met mekaar houden ze..........

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:21

onder bepaalde omstandigheden kan een paard hoefbevangen worden van kuil. maar het hoeft niet natuurlijk, het kan ook door gras, groente of zelfs teveel biks komen....

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:32

Kuilgras is niet zo geschikt voor paarden, omdat het veel te rijk is met name aan eiwitten. Hier kan het spijsverteringsstelsel van het paard niet zo goed over. Dat heeft te maken met de manier van voedingsopname en verteren. Hierin licht bij een paard een grote rol bij de blinde darm, die bij paarden vele malen groter is dan bij de mens. In tegenstelling tot een koe speelt de maag bij een paard en kleinere rol (nog wel een grote rol, maar kleiner)

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:38

Ik dacht altijd dat kuilgras niet goed voor paarden was...
Of heb ik dat nu verkeerd Bloos!

Willetje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:42

crossmonster schreef:
van kuilgras worden ze eerder loom als heet
ze krijgen een grasbuikje ervan omdat het zo vettig is maar heet worden ze er niet van hoor
waarom mag jiou pony het niet hebben dan ?
lijkt me beter als dat ie van het zand gaat liggen eten uit verveling hoor...

Mijn paard word er ook erg heet van hoor, als ie t gekregen heeft merk k het savonds wel.
Dan vliegt ie die bak door:P

Jackey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:00

Kuilgras is idd absoluut niet geschikt voor paarden, veel te hoog eiwitgehalte en dat verhoogt het risico op hoefbevangenheid, zeker bij ponies. Ze verteren al die eiwitten onvoldoende en dat stapelt zich op in t bloed, vandaar dat verhoogde risico op hoefbevangenheid.

Dribbellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 10:13

Het is een new forest van ong 145. En ze is nog maar 4 en half. Ik rij wel zowat elke dag op haar, maar ze heeft al een veulen gehad dus is ze nog niet zoveel bereden. Ik doe daarom rustig aan. De mensen van wie de stal is is gewoon een boer die er niet zoveel aan doet. Je moet alles zelf doen op de stal.
Maar ik heb in iedere geval wel wat aan jullie reacties.
Bedankt OK dan!
Groetjes *LOL*

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:22

het hangt er ook vanf welke soort kuil je voert. het droge hooiachtige kuil is best geschikt voor paarden. het zware, donkere, vochtige kuil is minder geschikt omdat er veel suren inzitten, en idd veel eiwitten. bij de droge versie is dat minder. daarnaast is er ook verschil tussen de eerste en tweede snede enz. wij voeren al een hele tijd droog kuil, het hooiachtige dus, en de paarden doen het er prima op. mijn paard krijgt maar 250 gram brok ongeveer, een paar handjes zemelen en supplementen, en hij ziet er super uit en doet het er goed op.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:23

meeste da adviseren ook gewoon hooi hoor, maar ff terug koment op de veulens, kuilgras is niet goed vor veulens, weet niet precies meer waarvoor, geloof dat het kalk ontrekt aan de botten ofzo en veeeels te eiwit rijk... zal het nog ff navragen wat het ook alweer precies is dan hoor je het nog..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:23

ligt eraan wat voor kuilgras het is he?
hoe zuurder de geur hoe "zwaarder"het is...

je hebt ook van dat kuil, dat is bijna hooi, ruikt ook heel fris en zoet.

Dribbellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:01

Ik heb wel wat aan de reacties. We gaan het gewone voer wat verminderen en proberen of het zo lukt.

Shaneen:
meeste da adviseren ook gewoon hooi hoor, maar ff terug koment op de veulens, kuilgras is niet goed vor veulens, weet niet precies meer waarvoor, geloof dat het kalk ontrekt aan de botten ofzo en veeeels te eiwit rijk... zal het nog ff navragen wat het ook alweer precies is dan hoor je het nog..

Als je nog even zou willen kijken of kuilgras echt slecht is voor veulens zou ik dat fijn vinden.
Groetjes

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:59

Ik ben mijn paard vorig jaar bijna kwijt geweest door kuilgras. Haar achterbenen waren van onder tot boven helemaal opgezwollen met afvalstoffen van het kuilgras. De vee-arts is er 8 dagen lang dagelijks bij geweest om antibiotica te spuiten en om haar koorst omlaag te brengen.

Eerst dachten we dat het alleen dat pak was, maar pas zijn we er achter gekomen dat als ze gewoon hooi eet, haar benen veel dunner blijven. Mijn paard eet dus voortaan gewoon hooi...

Schijnbaar is kuilgras voor koeien, dat is maar heel kort gedroogd en snel in het pak gegaan. Als je wikkelpakken hebt voor paarden, dan is dat voordroog. Dat heeft veel langer kunnen drogen en is dus meer hooi in het plastic. Zo is het mij tenminste uitgelegd...

Dribbellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 17:11

Ze hebben bij mij op stal namelijk kuilgras in de vorm van hooibalen. Wat betekend dat? Verward
Is dat weer ander soort kuilgras dan in die ronde balen Scheve mond
PriscaZ wat erg dat je pony daardoor overleden is

Dribbellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 17:12

Jullie zullen wel denken die heeft ook geen verstand van paarden, maar ik heb nog nooit met kuilgras gewerkt dus dat is het probleem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:37

ellepel schreef:
ligt eraan wat voor kuilgras het is he?
hoe zuurder de geur hoe "zwaarder"het is...

je hebt ook van dat kuil, dat is bijna hooi, ruikt ook heel fris en zoet.

dat hebben wij dus ook. de paarden doen het er prima op, ook het veulen en de jaarlingen. het is alleen bijna op, en dan gaan we weer over op gewoon hooi, ben benieuwd of ik verschil merk....