Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

MiEpPrInZ schreef:@merrie veulen, wissel je van merk of van werkzame stof?
Patoucha schreef:@nouvel, het feit dat een paard elke 8 weken ontwormd wordt met ivermectine en toch wormen heeft, is (helaas) niet zo zeldzaam als je zou denken. Het heeft niets met resistentie te maken. Een wormenkuur doodt alle wormen die op DAT MOMENT in het paard zitten. Het is een fabeltje dat wormenkuren 6 of 8 weken zouden werken. Daarom is het van het grootste belang om alle paarden tegelijk te ontwormen. Als je je paard vandaag ontwormd en hij staat op de wei waar een ander paard staat die niet is ontwormd, dan kan jouw paard dus een dag na zijn ontworming alweer opnieuw besmet zijn. Ook is het zo, dat alle ingekapselde larven die een paard in zijn darmen heeft, niet gedood worden. (behalve bij moxidectine) Larven kunnen weken, maanden of soms zelfs jarenlang ingekapseld blijven om dan ineens uit te komen. Zo heeft je paard dus alsnog een wormbesmetting ondanks regelmatig ontwormen.
Nouvel schreef:Bedankt voor je uitleg!
Het zou dus ook kunnen dat ze die wormen al jaren bij zich heeft en ze nu opeens 'tot leven' zijn gekomen??
Getsie, naar idee...
Het gekke is dat mijn paard maar met 1 ander paard samen in een paddock loopt, beide paarden gelijk ontwormt worden en we elke dag de mest verwijderen...

MiEpPrInZ schreef:@ merrieveulen, waarom mag hippomec niet elke keer gegeven worden?
kiana schreef:Patoucha , je verhaal klopt bijna helemaal................je vergeet alleen de lintworm, die gaat niet dood door moxi/ivermectine.
praziquatel dood ze wel. (rijmt)
2 x per jaar geven. Voor en na het weideseizoen.
daartussen ivermectine of moxidectine. dat is al gauw 5-6 x per jaar.
dacht dat lintwormen bij vleeseters voorkwam door eitjes in rauw vlees. Hoe komt een paard aan lintworm dan en komt dat zo vaak voor dat je preventief 2x per jaar daarvoor ontwormd?? Nouvel schreef:Ik ontwormde altijd netjes elke 8 weken met een ivermectine kuur, omdat men inderdaad zei dat daar geen resistentie tegen bekend was.
Een maand geleden kreeg mijn paard echt twee keer achter elkaar koliek. Omdat ze ook al een hele poos lusteloos was en wat dunnere mest had heb ik bloed laten prikken.
En wat bleek...
ze had allemaal ontstekingen in haar darmen door een worminfectie!![]()
Ze heeft 10 dagen antibiotica gehad en ze moest 5 wormenkuren om de 10 dagen, eerst een Equest en daarna 4x een ivermectine kuur.
Ik ga vanaf nu dus ook meer wisselen met wormenkuren, af en toe ook een Equest en een kuur tegen lintwormen, en dan tussendoor ivermectinekuren.
Blijkbaar was mijn manier van ontwormen toch niet helemaal de juiste...
Het vreemde is wel dat ze bij de kliniek meldden dat ze de laatste maanden erg veel paarden met een worminfectie binnen hadden gehad die wel netjes ontwormd waren...