Ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 20:24

Ik ben me eens even goed gaan verdiepen in het ontwormen, aan de hand van voornamelijk de brochure van de paardendrogist, en enkele bronnen op internet.

Naar mijn idee zijn Ivermectine en Praziquantel (alleen tegen de lintworm) de beste bestanddelen. Over de rest zijn restitentie bekend.

Maakt het dan nog uit of je steeds met ivermectine behandelt? of moet je dan als nog wisselen van merk?

En hoe vaak ontwormen jullie je paarden die (bijna) elke dag naar buiten gaan? 's zomers hetzelfde als s winters?

Alvast bedankt voor de reacties!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:25

ik ontworm nu om de 9 weken, we halen elke dag de poep uit de bak of de wei, en elke dag worden de stallen uitgemest.
ik wil eingelijk nog iets verder rekken tussen t ontwormen, eigenlijk zo eens in de 12 weken.
omdat we maar drie paarden hebben en de poep goed weghalen lijkt me dat t dan wel voldoende is. ik ontworm wel altijd met ivermectine

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:48

Ik ontwormde 1 maal per jaar (in de winter, meteen tegen horzellarven). Verder gewoon mest na laten kijken. Als er geen worminfectie is, waarom dan gif in een paard stoppen? De enige die veel ontwormd moeten worden zijn veulens en opgroeiende paarden, en paarden die op een bedrijf staan waar herinfectie mogelijk is doordat er steeds nieuwe paarden bijkomen. Als je paard alleen staat en je de poep uit de wei haalt is herinfectie practisch onmogelijk.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 08:30

@ ellepel, ontworm je steeds met het zelfde merk wat ivermectine bevat, en waarom?

@ Lusitana, bij ons komen er regelmatig nieuwe paarden bij, 1x per jaar ontwormen is er dus niet bij!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:31

ik gebruik sectolin, die is iets goedkoper dan eqvalan maar geloof dat het wel dezelfde wrking heeft..

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:44

ik ontworm 1 x in de ong8 weken, mijn paard staat hetzelfde als de jouwe, er komen alleen niet vaak nieuwe paarden/ pony's bij, ik gebruikte altijd eqvalan geloof ik(pensionstaleigenaresse deed dat) maar nu ik het zelf doe gebruik ik Hippomec, hier zit ook ivermectine in en is n stuk goedkoper dan die dure spuiten( deze kost ong 8 euro)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:16

Ik ontwormde altijd netjes elke 8 weken met een ivermectine kuur, omdat men inderdaad zei dat daar geen resistentie tegen bekend was.

Een maand geleden kreeg mijn paard echt twee keer achter elkaar koliek. Omdat ze ook al een hele poos lusteloos was en wat dunnere mest had heb ik bloed laten prikken.
En wat bleek...
ze had allemaal ontstekingen in haar darmen door een worminfectie! Scheve mond

Ze heeft 10 dagen antibiotica gehad en ze moest 5 wormenkuren om de 10 dagen, eerst een Equest en daarna 4x een ivermectine kuur.

Ik ga vanaf nu dus ook meer wisselen met wormenkuren, af en toe ook een Equest en een kuur tegen lintwormen, en dan tussendoor ivermectinekuren.
Blijkbaar was mijn manier van ontwormen toch niet helemaal de juiste...

Het vreemde is wel dat ze bij de kliniek meldden dat ze de laatste maanden erg veel paarden met een worminfectie binnen hadden gehad die wel netjes ontwormd waren... Verward

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:44

ik ontworm één keer in de 6 tot 8 weken. mijn paarden staan bij een handelaar, dus er komen steeds nieuwe paarden. ik wissel meestal af, ik gebruik niet elke keer dezelfde.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 18:26

@merrie veulen, wissel je van merk of van werkzame stof?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:51

MiEpPrInZ schreef:
@merrie veulen, wissel je van merk of van werkzame stof?

beide, wat me op dat moment wat lijkt koop ik. soms koop ik er meteen wat als de DA er is, dat scheelt in de kosten, maar meestal koop ik ze gewoon bij de ruitersportzaak. ivermectine heb ik graag, maar dat zit niet in alle kuren. mijn favo merk is hippomec, ontwormt optimaal, en beschermt ook tegen horzellarven geloof ik. daarnaast is het vrij goedkoop, en je hoeft niet bang te zijn met ongelukjes, bijv. overdosering. helaas mag je deze kuur niet elke keer geven, je gebruikt hem, de volgende keer neem je een andere, en dan mag de hippomec weer. hij is echt fijn voor paarden die nogal gevoelig zijn....

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:06

VAn merk wisselen met dezelfde werkzame stof is zinloos. Merk doet er niet toe, het gaat om de werkzame stof. Bij ivermectine en moxidectine is geen resistentie bekend. Het verschil is dat moxidectine ook ingekapselde larven doodt en alle andere middelen doden alleen de volwassen wormen en/of de eitjes.

@nouvel, het feit dat een paard elke 8 weken ontwormd wordt met ivermectine en toch wormen heeft, is (helaas) niet zo zeldzaam als je zou denken. Het heeft niets met resistentie te maken. Een wormenkuur doodt alle wormen die op DAT MOMENT in het paard zitten. Het is een fabeltje dat wormenkuren 6 of 8 weken zouden werken. Daarom is het van het grootste belang om alle paarden tegelijk te ontwormen. Als je je paard vandaag ontwormd en hij staat op de wei waar een ander paard staat die niet is ontwormd, dan kan jouw paard dus een dag na zijn ontworming alweer opnieuw besmet zijn. Ook is het zo, dat alle ingekapselde larven die een paard in zijn darmen heeft, niet gedood worden. (behalve bij moxidectine) Larven kunnen weken, maanden of soms zelfs jarenlang ingekapseld blijven om dan ineens uit te komen. Zo heeft je paard dus alsnog een wormbesmetting ondanks regelmatig ontwormen.

Mijn advies is dus om de 8 weken ALLE PAARDEN TEGELIJK ontwormen met ivermectine (of zoals Lusitana zegt eerst mestonderzoek laten doen) en dan een of twee keer per jaar (afhankelijk van het besmettingsgevaar) met moxidectine.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 19:10

@ merrieveulen, waarom mag hippomec niet elke keer gegeven worden?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:18

In eerdere topics hierover heb ik een publicatie van een recent onderzoek geplaatst. Hieruit blijkt dat wisselen van werkzame stoffen resistentie in de hand werkt. Fabrikant maak niet zoveel uit, zolang er maar niet van fabrikant wordt gewisseld tijdens een kuur Hou voor dat jaar (meestal geen kalender jaar) eerst het ontwormschema aan van de gekozen fabrikant en gebruik daarbij het middel van die fabrikant, omdat hun product op hun schema is aangepast. Wil je een ander merk gaan gebruiken, maak dus eerst het schema af met het huidige merk. Zo voorkom je het beste resistentie.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 19:41

De meeste fabrikanten spreken vaak over: als de paarden weer naar buiten gaan, maar mijn paard loopt het hele jaar door bijna buiten Verward Waar begint de kuur dan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:37

Patoucha schreef:
@nouvel, het feit dat een paard elke 8 weken ontwormd wordt met ivermectine en toch wormen heeft, is (helaas) niet zo zeldzaam als je zou denken. Het heeft niets met resistentie te maken. Een wormenkuur doodt alle wormen die op DAT MOMENT in het paard zitten. Het is een fabeltje dat wormenkuren 6 of 8 weken zouden werken. Daarom is het van het grootste belang om alle paarden tegelijk te ontwormen. Als je je paard vandaag ontwormd en hij staat op de wei waar een ander paard staat die niet is ontwormd, dan kan jouw paard dus een dag na zijn ontworming alweer opnieuw besmet zijn. Ook is het zo, dat alle ingekapselde larven die een paard in zijn darmen heeft, niet gedood worden. (behalve bij moxidectine) Larven kunnen weken, maanden of soms zelfs jarenlang ingekapseld blijven om dan ineens uit te komen. Zo heeft je paard dus alsnog een wormbesmetting ondanks regelmatig ontwormen.

Bedankt voor je uitleg!
Het zou dus ook kunnen dat ze die wormen al jaren bij zich heeft en ze nu opeens 'tot leven' zijn gekomen??
Getsie, naar idee...

Het gekke is dat mijn paard maar met 1 ander paard samen in een paddock loopt, beide paarden gelijk ontwormt worden en we elke dag de mest verwijderen...

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:17

Nouvel schreef:
Bedankt voor je uitleg!
Het zou dus ook kunnen dat ze die wormen al jaren bij zich heeft en ze nu opeens 'tot leven' zijn gekomen??
Getsie, naar idee...

Het gekke is dat mijn paard maar met 1 ander paard samen in een paddock loopt, beide paarden gelijk ontwormt worden en we elke dag de mest verwijderen...

Dan doe je dus al heel veel aan wormbestrijding. Wat je nog extra kan doen, is zoals je zelf ook al zei, 1 of 2 keer per jaar beide paarden moxidectine geven. Dan heb je dat probleem met die ingekapselde larven niet meer. Eten de paarden hooi van de grond in de paddock? Het kan ook schelen als je hooi in een ruif of (bad)kuip voert.

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:31

ik ontworm altijd om om de 6 weken ongeveer (als de hoefsmid is geweest).ik gebruik in het voorjaar en najaar altijd 1 keer equimax en voor de rest van het jaar eqvalan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:31

MiEpPrInZ schreef:
@ merrieveulen, waarom mag hippomec niet elke keer gegeven worden?

ik heb echt geen idee.... de medewerker van een ruitersportzaak bij ons in de buurt zei dat. ik heb het in de bijsluiter echter niet gelezen. dus volgens mij kan het dan ook geen kwaad om het wel elke keer te geven, anders stond het toch wel in de bijsluiter??? Verward
een andere pensionklant bij ons op stal heeft hippomec ook vaker achter elkaar gegeven, en dat paard heeft wat wormen betreft nergens last van voor zover ik weet.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:36

Patoucha , je verhaal klopt bijna helemaal................je vergeet alleen de lintworm, die gaat niet dood door moxi/ivermectine.
praziquatel dood ze wel. (rijmt)
2 x per jaar geven. Voor en na het weideseizoen.
daartussen ivermectine of moxidectine. dat is al gauw 5-6 x per jaar.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:43

kiana schreef:
Patoucha , je verhaal klopt bijna helemaal................je vergeet alleen de lintworm, die gaat niet dood door moxi/ivermectine.
praziquatel dood ze wel. (rijmt)
2 x per jaar geven. Voor en na het weideseizoen.
daartussen ivermectine of moxidectine. dat is al gauw 5-6 x per jaar.

ik heb nog nooit een paard meegemaakt met een lintworm Verward dacht dat lintwormen bij vleeseters voorkwam door eitjes in rauw vlees. Hoe komt een paard aan lintworm dan en komt dat zo vaak voor dat je preventief 2x per jaar daarvoor ontwormd??

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:14

een paard krijgt lintworm van de mosmijt in de wei.
de mosmijt is tussengastheer van de lintworm.
Als de mosmijt door het paard in de wei is opgenomen en wordt verteert komen de lintwormeieren vrij in het maagdarmkanaal. Deze eieren worden wormen. Aangezien lintworm zelf niet naar buiten komen, maar de eipakketjes wel is dit slecht waar te nemen in de mest.
Het is nl zo dat de lintwormpakketjes maar 1 x per week met de mest mee kunnen komen. je zou dan 7 dgn per week alle mest moeten laten nakijken. Je kan via een elysa-test ( bloedtest engeland) resistentie vinden. Bestaan er anti stoffen in het bloed dan heeft het paard dus lintworm. Het paard kan de lintworm niet zelf doden.
90 % van de stallen blijkt besmet en vooral shetlanders bleken zeer gevoelig.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:11

Nouvel schreef:
Ik ontwormde altijd netjes elke 8 weken met een ivermectine kuur, omdat men inderdaad zei dat daar geen resistentie tegen bekend was.

Een maand geleden kreeg mijn paard echt twee keer achter elkaar koliek. Omdat ze ook al een hele poos lusteloos was en wat dunnere mest had heb ik bloed laten prikken.
En wat bleek...
ze had allemaal ontstekingen in haar darmen door een worminfectie! Scheve mond

Ze heeft 10 dagen antibiotica gehad en ze moest 5 wormenkuren om de 10 dagen, eerst een Equest en daarna 4x een ivermectine kuur.

Ik ga vanaf nu dus ook meer wisselen met wormenkuren, af en toe ook een Equest en een kuur tegen lintwormen, en dan tussendoor ivermectinekuren.
Blijkbaar was mijn manier van ontwormen toch niet helemaal de juiste...

Het vreemde is wel dat ze bij de kliniek meldden dat ze de laatste maanden erg veel paarden met een worminfectie binnen hadden gehad die wel netjes ontwormd waren... Verward

Dit heb ik al heel vaak gehoord en zelf ook meegemaakt, de fabrikanten kunnen zeggen wat ze willen maar je kan geen enkel middel te lang achter elkaar geven want ze worden wel degelijk resistent.
Ik wissel dan ook regelmatig af met resultaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:29

Ik heb nu een Equest (moxidectine) liggen voor over een maand, en een Hippotwin (pyrantelpamoaat) voor daarna.
Op die Hippotwin staat dat je het voor 2x 600 kg kunt gebruiken, maar je kunt ook de hele spuit in 1x geven, dan werkt 'ie ook tegen lintwormen.
Het laatste was ik van plan, want ik wil nu ook een spuit tegen lintwormen geven...

Als het ik zo doe, kan ik dan de rest van het jaar weer elke 8 weken een ivermectinekuur geven, of moet ik dan tussendoor ook weer een keer iets anders geven?
Ik ben eigenlijk door het hele 'wormgebeuren' met mijn paard wel erg in twijfel gebracht...

Ik wil eigenlijk niet dat dit nog een keer gebeurt...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:24

Als je het zo doet Nouvel, doe je het goed.

Resistentie bestaat dat klopt. Het ontstaat oa doordat er ondergedoseerd wordt.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:36

Nouvel ik denk dat je het zo prima doet.
Equest gebruik ik zelf niet omdat ik minipaardjes heb, en daar is het gevaarlijk bij.
Ik geef van pyrantel ook altijd de dubbele dosis, mocht het dier dan lintwormen hebben zijn die ook aangepakt.
Ik geef niet meer dan 2 x achter elkaar hetzelfde.