Wat is dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 16:23

Wat zou ik hier uit kunnen opmaken?

Stijf ogend. Loopt als een oude oma.
Voorbenen wat naar voren, achterbenen wat naar achter houdend tijdens het lopen. dus zeg maar /--\ zijaanzicht.
Voor het weg willen lopen met het hoofdschudden alsof ze zich vooruit wil helpen.
Niet kreupel zover ik kan zien (is gezelschapsponytje dus wandelt eigenlijk alleen maar heen en weer) geen warme hoeven, geen dikkere benen ergens.

Sinds deze week krijgt ze hooi erij, zou het daar vandaan kunnen komen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:37

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:50

Even off topic
die laatste foto met dat veulen erbij, pff hoe kunnen mensen zoiets doen??!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:28

bij hoefbevangenheid zijn de hoeven toch wel heet...of is dat alleen bij accute? Maar inderdaad, daar denk ik eerst aan. Eh, wat ook kan is hoefkatrolontsteking. Als een paard aan twee of vier hoeven pijn heeft, lopen ze niet kreupel, maar hebben ze vanzelf wel veel pijn. In elk geval even een veearts laten kijken, hoor. Kan ook een stofwisselingsprobleem zijn. In elk geval lijkt het mij vrij ernstig!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:30

ik dacht ook meteen aan hoefbevangenheid..maar in hooi zitten niet echt veel caloriën

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:02

Toen ik dit las dacht ik gelijk aan hoefbevangenheid ik zou even de dierenarts bellen dat krijgt je pony pijnstillers. En in een stal met nat zand zetten is goed bij een hoefbevangen paard. Ik weet wel bijna zeker dat het hoefbevangenheid is ik zal wel even oppassen als ik jou was want het hoefbeen kan kantelen en dan is het foute boel. Als je opde hoef tikt heeft ze dan pijn?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:19

kizz_rianne schreef:
ik dacht ook meteen aan hoefbevangenheid..maar in hooi zitten niet echt veel caloriën

ik dacht dat hoefbevangenheid met eiwitten te maken had???
ik heb een foto in mijn les boek waar het paard meer zo staat /----/ met de achterbenen iets minder ver onder het lichaam dan. en hoefkatrol ontsteking lijkt me stug, mijn vorige paardje had ook hoefkatrol ontsteking maar daar zag je verder qua stand nix aan. maar ik zou zeker even een dierenarts bellen.... succes xxx Jessy

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:37

Klinkt idd als hoefbevangenheid.. dat hoeft niet door eten te komen, kan ook veel andere oorzaken hebben. Zou toch even de Da bellen! Suc6 ermee!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:38

Bij hoefbevangenheid staan de achterbenen juist erg onder het lichaam om zodoende een deel van het gewicht van de voorhand over te nemen.
Meer zo /--/ dus.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:46

jah sorry dat bedoelde ik ook...eiwitten
ik was er ff niet bij met m'n gedachte Verward

wat Tess zegt klopt wel,.. meestal probeert een hoefbevangen paard meer op z'n achterbenen te staan, zodat de voorbenen minder last hebben...
hoe dan ook, het zou alsnog wel hoefbevangenheid kunnen zijn...
misschien kan je beter even de DA er naar laten kijken,.. tis namelijk niet echt normaal als een paard zo raar staat.
zoals jij het zegt zou het wel hoefbevangenheid kunnen zijn, maar inderdaad staat een hoefbevangenpaardje meer zoals Tess zegt:
/--/ en niet /--\ (ookal zou dat laatste dus best wel kunnen, in jouw geval!)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:48

idd wat de mensen zeggen, met hoefbevangenheid gaan ze vaak onderstandig staan achteren
IMO klinkt het eerder als iets giftigs gegeten, spreidstand duid vaak op buikpijn. en door die pijn kunnen ze vaak ook moeilijk voortbewegen
ik zou iig gauw de veearts erbij halen !

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:01

kizz_rianne schreef:

Het gaat niet om de calorien die in het hooi zitten, maar om de eiwitten!

Hier heb je nog een andere variant hooi (weet even niet meer of dit de eerste of de tweede snede is Bloos! !), die hier "Grumet" heet. Hier zitten heel wat meer eiwitten in, als in de "normale" hooibalen.
Wij krijgen er van onze hooi leverancier wel eens een paar baaltjes van mee geleverd, die we dan mondjesmaat onder het gewone hooi mengen. (dan kan het absoluut geen kwaad)

Ik zou iig er ook zo snel mogelijk de DA bij halen !!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:04

Sterre schreef:
Het gaat niet om de calorien die in het hooi zitten, maar om de eiwitten!

Ik zou iig er ook zo snel mogelijk de DA bij halen !!

Ja, ik had mezelf al verbeterd, ben het hier absoluut mee eens. Knipoog

empyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:28

Sommige paarden kunnen ook door stress hoefbevangen raken !!!
Het gaat dus niet ALTIJD om de voeding !
Helaas is mijn pony vanwege stress hoefbevangen geraakt en hebben we haar na maanden dokterentoch moeten laten inslapen. Dus gauw een DA bellen lijkt mij.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:49

pony's/paarden kunnen ook hoefbevangen raken door weinig beweging... en ik geloof dat er ook nog andere oorzaken zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:51

merries kunnen hoefbevangen raken asl de nageboorte van het veulen te lang blifjt zitten, ook kunnen ze door verschillende antibiotica kuren bevangen raken.

maar idereen roept wel hoefbevangen, maar t zou kunnen zijn dat ze last van maandagziekte heeft, ik heb een paard gehad en die ging dus ook stijf lopen achter en voorbenen ver uit elkaar...
je kon ook voelen dat de spieren op haar kont/kruis heel hard waren..

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:23

Idd ellepel, ik zat net te denken, kan het niet spierbevangen zijn?? Is er al een Da bij geweest?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 23:39

Poeh wat een reacties zeg!
Mijn eigen reactie was dus ook hoefbevangen.
Anderzijds dacht ik, misschien komt het door de kou, dus stijfheid.
Het lopen als een oude oma is nu al stukken minder, maar soepel is het nog niet.

Is hoefbevangenheid iets wat er ineens kan zijn (dus de ene dag nog niks aan het handje, de volgende dag zo belabberd lopen?)
Nu 2 dagen later is het stukken beter alweer, is dat iets wat normaal is bij hoefbevangenheid?

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:37

holly schreef:
Is hoefbevangenheid iets wat er ineens kan zijn (dus de ene dag nog niks aan het handje, de volgende dag zo belabberd lopen?)
Nu 2 dagen later is het stukken beter alweer, is dat iets wat normaal is bij hoefbevangenheid?

Het kan ineens van de ene op andere dag zichtbaar zijn ja, maar voor zover ik weet kan het niet na 2 dagen al minder zijn..
Spierbevangenheid kan geloof ik wel minder zijn maar kan veel schade aanrichten.. vooral als je dr laat bewegen. In beide gevallen is iig behandeling van een DA noodzakelijk, ik zou er niet te lang mee wachten. Succes ermee!

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:10

Ik dacht ook meteen aan hoef of spierbevangenheid. Dit heeft mijn shet ook gehad en hoe jij dat beschrijft lijkt het erg op wat hij ook had. Bij mij is meteen de veearts gekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:39

bij kort lopen voor.. artrose

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 15:41

Het verhaal gaat nog verder.
Gisteren was het lopen stukken beter, maar vandaag weer iets minder.
De achterhoeven zijn gekanteld zeg maar. Ze loopt op de achterkant.
Verder heeft ze op alle vier de hoeven rode vlekken, zoals bloeduitstortingen.

Dit lijkt echt op bevangen toch? maar waar komt het vandaan?

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:03

Waar wacht je op, gewoon DA bij halen, dan heb je zekerheid.

(denk zelf ook aan hoefbevangenheid)

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:07

Ik zou ook niet langer wachten en morgen meteen een da. laten komen. Wat het ook is, het klinkt niet goed en als er nu allemaal vlekken op de hoeven verschijnen...

Als het mijn paard zou zijn zou ik dus echt meteen willen weten wat het is. Als het bv. spierbevangenheid is mag je paard niet bewegen en is boxrust noodzakelijk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:33

Als je de site van hoofcare hebt bekeken dan heb je ook de foto's gezien waarbij ze het paard verlichting geven door gedeelte van de teen weg te halen, zodat het ontstekingsvocht eruit kan ?? Volgens mij is deze pony echt hoefbevangen en ik zou zelfs vanavond nog een hoefsmid of DA erbij willen hebben !!