Fries witte stippen aan het krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alikesflame

Fries witte stippen aan het krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 00:56

Ik doe een bekapcursus en daar was iemand met het verhaal dat een kennis van hem een fries heeft gekocht 6/7 maand geleden. en dat die nu in ene ongeveer 40 witte stippen per dag op zijn vacht krijgt. Wat kan dit zijn? wij zaten te denken dat de vorige eigenaar het dier gverfd heeft en nu het dier verhaard het zichtbaar word. maar hoe kan het komen dat het dier dit uberhaupt krijgt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:58

kan t geen schimmel of huidziekte zijn???

tja t is maar een gok hoor!!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 01:02

ja dta zeiden wij toen ook maar het is echt gewoon witte ronde haren. ook geen kale plekjes en schilfers. ik heb het weleens bij een vos gezien, maar die kreeg er geen 40 per dag bij, wel elke keer met verharen werden het er meer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:03

tja, erg vreemd ik heb r nog nooit van gehoord..

ik zou een DA bellen.. misschien een bloedtestje regelen kun je iets lichamelijks uitsluiten..

en als t niks lichamelijks is moet ie haast wel geverfd zijn...
al lijkt mij een heel paard verfen niet meer iets wat ze nog doen..
sokje of kolletje hoor je nog wel eens..

of n pyghmentziekte.. ik weet niet of dat voorkomt bij paarden..
dan is t een micheal jackson onder de paarden....
hihihi

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 01:29

weet niet of de Da erbij geweest is, maar de fokker van het dier reageerd wel heel raar en wil er niks mee te maken hebben. in elk geval is het een verborgen gebrek en kan het paard gewoon weer terug. (een fries hoort zwart te zijn) maar er zit nu natuurlijk al emorionele waarde aan. weet dus niet wat die mensen gaan doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:40

ja, die fokkers..
ik heb laatst ook een fokker van mijn nrps opgebeld en m geconfronteerd dat mijn pony afgekeurd was door hoefkatrol..

de dierenarts zei dat dit erfelijk is...
maar daar wou meneer niet aan..
nee, t kon niet aan de merrie liggen.. want er liepen wel 10 dochters en zonen hoog in de sport..
dus ik zei al: dat maakt geen flikker uit soms kom je r pas achter als ie 20 is..
en niet elke nakomeling hoefd t te hebben..

meneer was heel boos dat ik dat zei..
en wou r niks mee te maken hebben.

en die van mij gaat trouwens niet terug, maar ik probeer een leuk adresje te vinden waar hij als gezelschappaard of rustig recreatief werk kan doen..

dus als iemand nog iets weet.. PB me ff

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:56

Alikesflame schreef:
weet niet of de Da erbij geweest is, maar de fokker van het dier reageerd wel heel raar en wil er niks mee te maken hebben. in elk geval is het een verborgen gebrek en kan het paard gewoon weer terug. (een fries hoort zwart te zijn) maar er zit nu natuurlijk al emorionele waarde aan. weet dus niet wat die mensen gaan doen.

Tenzij 't iets is wat de eigenaar ook niet wist of wat hij bij jullie "opgelopen" heeft, bijvoorbeeld een schimmelinfectie. Een geverft paard is overigens geen verborgen gebrek maar bedrog. Als je een BMW koopt wil je ook geen Alto mee hebben.

Het moet voor een da toch niet zo heel moeilijk zijn om iets van 't zwarte haar te (laten) onderzoeken? Ik neem aan dat het toch bepaald moet kunnen worden of 't geverft is of niet, is sneller en goedkoper dan allerhande testen uitvoeren op 't paard zelf lijkt me.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 02:19

Sylvia schreef:
Tenzij 't iets is wat de eigenaar ook niet wist of wat hij bij jullie "opgelopen" heeft, bijvoorbeeld een schimmelinfectie. Een geverft paard is overigens geen verborgen gebrek maar bedrog. Als je een BMW koopt wil je ook geen Alto mee hebben.

Het moet voor een da toch niet zo heel moeilijk zijn om iets van 't zwarte haar te (laten) onderzoeken? Ik neem aan dat het toch bepaald moet kunnen worden of 't geverft is of niet, is sneller en goedkoper dan allerhande testen uitvoeren op 't paard zelf lijkt me.

t lijkt mij persoonlijk nogal moeilijk om vernieuwde haren.. (want ze zei dat ie bij t verharen t kreeg..) te testen of er verf opzit.. want dat zit r dan al niet meer..
en je weet ook niet welke haren wel en niet geverfd zijn dus dan moet je op t hele lichaam 30 haren trekken en die allemaal laten onderzoeken..
want stel jij pakt een haar.. en uit de test blijkt dat ie niet geverfd is..
dan weet je nog niks zeker want misschien kwam dat haartje wel van een plekje waar hij niet geverfd was..

en ik denk dat een haarverf test net zo duur is als een simpel bloedtestje..
en met een bloedtestje sluit je wel al het lichamelijke uit..
bij een verftest alleen of hij geverfd is of niet

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 08:15

Even voor de goede orde, hoe oud is hij en zitten er papieren bij die Fries ?
Als er papieren bij zitten, zou hij ook gechipt moeten zijn en dan is via de chip wel uit te zoeken, of het paard op de papieren ook het paard op de chip is.

Weet die vriendin niet, of die fokker ook nog anders gekleurde paarden heeft, want dan zou hij ook nog het resultaat kunnen zijn van een "ongelukje".
Bv als er toevallig ook nog een schimmel- of apaloosa jaarling bij die moeder in het land heeft gelopen.

Een heel paard verven......... ik geef het je te doen en dan ook nog 2x per jaar (als het een ouder paard betreft)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 08:18

is het geen vertiligo?
dat is die huidziekte waarbij je pigment wegtrekt.
( michael jackson heeft t ook!)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:05

daantjuhhh schreef:
t lijkt mij persoonlijk nogal moeilijk om vernieuwde haren.. (want ze zei dat ie bij t verharen t kreeg..) te testen of er verf opzit.. want dat zit r dan al niet meer..
en je weet ook niet welke haren wel en niet geverfd zijn dus dan moet je op t hele lichaam 30 haren trekken en die allemaal laten onderzoeken..
want stel jij pakt een haar.. en uit de test blijkt dat ie niet geverfd is..
dan weet je nog niks zeker want misschien kwam dat haartje wel van een plekje waar hij niet geverfd was..

en ik denk dat een haarverf test net zo duur is als een simpel bloedtestje..
en met een bloedtestje sluit je wel al het lichamelijke uit..
bij een verftest alleen of hij geverfd is of niet

Met een bloedtest zie je geen huidproblemen... En 30 haren, die heb je zo hoor. Wat van de manen, staart en uit de borstel. En niet vernieuwde haren testen, maar zwarte haren. Met die test heb je wel snel uitsluitsel of dat de fokker er echt iets mee te maken heeft, je kunt dan altijd nog verder zoeken met bloed- en huidtesten.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:42

Dat verven is bij mijn Fries ook gebeurd, toen ik haar kocht was haar hoofd pikzwart en na 2 weken zag ik opeens enkele witte haren op haar hoofd. Dat is natuurlijk niet zo erg als overal witte plekken, ik zou haar gewoon terug brengen en als ze haar willen houden zou ik een deel van het geld terug vragen!! Want dit kan natuurlijk niet...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:44

Er is hier trouwens nog iemand op bokt met een Fries met witte vlekken, mss weet zij wat het is??

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 12:58

ik weet niet of het dier papieren heeft. het dier is in elk geval van de fokker gekocht. en is niet echt oud. weet de preciese leeftijd niet. Ik denk niet dat ze het dier 2 keer per jaar verfen denk eerder alleen voor de verkoop (als hij natuurlijk geverft is) ik weet er eigenlijk verder niks over, maar dacht idd aan een ziekte. Die nu of al eerder tot uiting kwam.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:16

als ze geen schimmel of andere huidziekte heeft opgelopen inn de tijd dat ze bij jullie was, kan het ook nog een pigment-stoornis zijn.
dat hoeft de vorige eigenaar niet geweten te hebben, dat kan zich ook op latere leeftijd nog ontwikkelen.

maar ik zou iig naar de vorige eigenaar tioegaan(hoelang hebben jullie haar nu?) en het hem rechtstreeks vragen, vaak zie je aan zn reactie dan wel of hij wel/niet de waarheid spreekt.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 13:29

ze hebben het paard nu 6/7 maanden. voor de duidelijkheid ik ken het paard niet persoonlijk. Ze zijn ook naar de vorige eigenaar (de fokker dus) toegegaan, maar die wil er niks meer over horen. dus reageerd erg vreemd. Ik zou als fokker juist er meer over willen weten. zeker als je eerljk handel gedreven hebt. Anders koopt er nooit meer iemand een paard bij je door een slechte naam. Het is nu aan de eigenaar wat ze wil. wil ze het paard houden? dan kan ze een deel van het geld terug vragen, maar de fokker kan ook beslissen dan het paard helemaal terug te willen en geld terug.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:30

Je kunt níks terug vragen als je niet 100% zeker weet dat 't bedrog of een verborgen gebrek is...

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:05

misschien wassen met antiroosshampoo? volgens mij gaat de verf bij mensen er dan sneller uit, misschien bij een paard ook wel.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:15

zijn de witte haren stugger als de zwarte haren??

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:20

Misschien van drukplekken?
Ik heb gelezen in BIT dat paarden witte haren krijgen doordat er iets drukt of te hard spant op die plek.

Ben geen expert, wou het gewoon even zeggen Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:57

Tatariki schreef:
Misschien van drukplekken?
Ik heb gelezen in BIT dat paarden witte haren krijgen doordat er iets drukt of te hard spant op die plek.

Ben geen expert, wou het gewoon even zeggen Lachen

ik ben ook geen expert maar drukplekken kunnen het niet zijn lijkt me aangezien er wel tig te voorschijn komen. je zou dan alleen maar witte plekken hebben op de plaatsen waar het tuig ligt. en dit paard heeft het overal.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:33

Hij kan natuurlijk ook stekelharig zijn.
Daarbij krijgen friezen wel es witte haren, meestal de echte zwarte!
En oudere friezen krijgen ook witte haren, grijs zeg maar!
Geverfd kan altijd, maar lijkt me stug, omdat ze et paard toch al een tijdje hebben.. maar ja, you never know!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:36

het haar van een paard groei natuurlijk minder snel dan dat van een mens, maar als het geverft is komt het natuurlijk tevoorschijn met verharen.

drukplekken kan idd niet zit echt overal. stekelharig is overal en ergens witte haren, dit zijn echt rondjes dus denk het niet. stekelharig gaat meestal ook minder snel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:22

Sylvia schreef:
Met een bloedtest zie je geen huidproblemen... En 30 haren, die heb je zo hoor. Wat van de manen, staart en uit de borstel. En niet vernieuwde haren testen, maar zwarte haren. Met die test heb je wel snel uitsluitsel of dat de fokker er echt iets mee te maken heeft, je kunt dan altijd nog verder zoeken met bloed- en huidtesten.

met een bloedtest kun je zeker een huidziekte achterhalen...
met 30 haren moet je elk haartje testen... das dan weer duurzamer

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:29

heb je er misschien een foto van? dan is het waarschijnlijk ook makkelijker te beoordelen