Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Alikesflame schreef:weet niet of de Da erbij geweest is, maar de fokker van het dier reageerd wel heel raar en wil er niks mee te maken hebben. in elk geval is het een verborgen gebrek en kan het paard gewoon weer terug. (een fries hoort zwart te zijn) maar er zit nu natuurlijk al emorionele waarde aan. weet dus niet wat die mensen gaan doen.
Sylvia schreef:Tenzij 't iets is wat de eigenaar ook niet wist of wat hij bij jullie "opgelopen" heeft, bijvoorbeeld een schimmelinfectie. Een geverft paard is overigens geen verborgen gebrek maar bedrog. Als je een BMW koopt wil je ook geen Alto mee hebben.
Het moet voor een da toch niet zo heel moeilijk zijn om iets van 't zwarte haar te (laten) onderzoeken? Ik neem aan dat het toch bepaald moet kunnen worden of 't geverft is of niet, is sneller en goedkoper dan allerhande testen uitvoeren op 't paard zelf lijkt me.
daantjuhhh schreef:t lijkt mij persoonlijk nogal moeilijk om vernieuwde haren.. (want ze zei dat ie bij t verharen t kreeg..) te testen of er verf opzit.. want dat zit r dan al niet meer..
en je weet ook niet welke haren wel en niet geverfd zijn dus dan moet je op t hele lichaam 30 haren trekken en die allemaal laten onderzoeken..
want stel jij pakt een haar.. en uit de test blijkt dat ie niet geverfd is..
dan weet je nog niks zeker want misschien kwam dat haartje wel van een plekje waar hij niet geverfd was..
en ik denk dat een haarverf test net zo duur is als een simpel bloedtestje..
en met een bloedtestje sluit je wel al het lichamelijke uit..
bij een verftest alleen of hij geverfd is of niet
Tatariki schreef:Misschien van drukplekken?
Ik heb gelezen in BIT dat paarden witte haren krijgen doordat er iets drukt of te hard spant op die plek.
Ben geen expert, wou het gewoon even zeggen
Sylvia schreef:Met een bloedtest zie je geen huidproblemen... En 30 haren, die heb je zo hoor. Wat van de manen, staart en uit de borstel. En niet vernieuwde haren testen, maar zwarte haren. Met die test heb je wel snel uitsluitsel of dat de fokker er echt iets mee te maken heeft, je kunt dan altijd nog verder zoeken met bloed- en huidtesten.