Dierenarts beter verklaart, maar toch hoesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjel

Dierenarts beter verklaart, maar toch hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 16:07

Mijn paard begon 4 weken geleden te hoesten, DA erbij gehaalt, Slijmverdunners gekregen, na een week werd het erger weer de DA gehaald; Bronchitis.
2 weken aan de Antibiotica gezeten, DA kwam weer, zijn longen klonken goed, hij snotterde alleen nog een beetje, weer Antibiotica gekregen die moest ik een week geven. Daarna mocht ik gewoon weer alles gaan opbouwen, want dan was hij goed als hij niet meer snotterde.

Nu ben ik weer langzamerhand begonnen met rijden, maar af en toe hoest hij alsnog. Dus ik heb gewoon zijn Antibiotica doorgegeven totdat het op was.
Mijn instructrice zegt dat het niet zo erg is dat hij nog 1 of 2x hoest tijdens het rijden, omdat zijn longblaasje geirriteerd zijn en die dus ook weer moeten wennen.
Hij snotterd ook helemaal niet meer, alleen tijdens het rijden hoest hij 1 of 2x in het begin en aan het einde soms.

Ik zit een beetje te twijfelen om de DA erbij te halen, of zal ik het nog even afwachten?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:11

ik zou even wachten...je instructrise heeft het goed gezegd, alles is nog gevoelig en geirriteerd. na antibiotica moet zijn eigen afweer systeem weer even bijkomen en kun je als ondersteuning druppels geven bijv. echinacea-force.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 17:38

Waar kan ik die Druppels halen dan?

Maar ik moet dus wel gewoon doorrijden ondanks dat hoesten?
Of moet ik gewoon nog een tijd alleen stappen?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:17

Misschien is het handig om een keer een bronchoscopie te laten maken. Dan kijken ze met een cameraatje in de luchtwegen en kan je zien of er ergens slijm zit of andere irritatie. Dan weet je waar je aan toe bent. Met luisteren kunnen ze niet alles achterhalen.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:10

Kan de DA dat ook gewoon doen, of moet ik daarvoor naar Utrecht?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:38

Ik denk inderdaad dat hij gewoon nog wat geirriteerd is in de luchtwegen.

Als hij in het begin van de les een kuchje of 3 geeft, hoeft dat helemaal niets te betekenen.

Hoe lang is het geleden dat hij gezond is verklaart door de DA en je je kuur hebt afgemaakt?

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:48

Vorige week Dinsdag is hij gezond verklaart en ik heb deze Dinsdag mijn kuur afgemaakt.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:54

Kyona schreef:
Misschien is het handig om een keer een bronchoscopie te laten maken. Dan kijken ze met een cameraatje in de luchtwegen en kan je zien of er ergens slijm zit of andere irritatie. Dan weet je waar je aan toe bent. Met luisteren kunnen ze niet alles achterhalen.

Dat heb ik ook laten doen bij mijn paard.
Want ik had juist het omgekeerde, de dierenarts zei dat mijn paard nooit meer beter zou worden.
Toen ben ik met hem naar de kliniek in Bodegraven geweest en daar moest hij dus meteen blijven.
Had ik dit niet gedaan dan was hij echt afgeschreven geweest.
Nu loopt hij zonder klachten in de sport.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:08

Dit klinkt allemaal heel ernstig.. Scheve mond

Hij heeft Bronchitis gehad, en is gezond verklaart maar hoest nu nog na, mijn vraag is aan jullie of ik de DA erbij zal halen of nog even af moet wachten? Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:39

Sjellii schreef:
Dit klinkt allemaal heel ernstig.. Scheve mond

Hij heeft Bronchitis gehad, en is gezond verklaart maar hoest nu nog na, mijn vraag is aan jullie of ik de DA erbij zal halen of nog even af moet wachten? Lachen

Het is een week geleden dus. Ik zou het gewoon nog een weekje afwachten.

Hoest hij ook op stal?

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:50

Nee, echt alleen met rijden.
Maar ik bel morgenochtend toch even voor de Zekerheid, leg ik het even uit en dan hoor ik wel wat hij ervan vind.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:55

je kunt een hoestend paard beter niet rijden of andere inspanning laten verrichten. mijn kruising shet hoestte ook een beetje, en die moest op rust. een rustige en gecontroleerde ademhaling is nl. belangrijk als het paard iets aan de luchtwegen heeft. ik kan iig bisolvon (voor mensen) aanraden, hielp bij mij ook goed. de antibiotica van de DA hielp maar een beetje, maar na een paar weekjes bisolvon was het over.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:15

paard zoveel mogelijk stofvrij neerzetten en zeker geen droog hooi geven. Als bodem houtkrul of vlaslemen nemen, geen stro gebruiken.
Stallen niet aanvegen als hij op stal staat. Zijn longen moeten eerst schoon worden (en dat is nog niet het geval)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:34

en veel buiten in de frisse lucht. ik zou zeker even rustig aan doen, niet of weinig/ licht rijden, en wandelen aan de hand.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 08:10

Mijn paard had dat ook, bleek (ook door bronchoscopie) dat hij last heeft van stofallergie. Dus: houtkrullen, nat hooi of kuil, stof vermijden. Daarmeee ging dat hoestje ook over.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 12:17

Hij heeft dit nog nooit gehad en heeft zijn hele leven al op Stro gestaan.
Dus een allergie lijkt me niet, hij krijgt altijd al Kuilgras en ik mest en strooi hem op als hij in de Molen staat.

Merrieveulen; Ik mocht van de Dierenarts weer rijden als zijn Antibiotica op was omdat zijn longen al goed klonken, maar hij alleen nog een beetje snotterde. Maar ik heb maar 2x gereden omdat ik voorzichtig wou zijn.
De Dierenarts kan elk moment bellen dat ze eraan komen, om toch nog even voor de Zekerheid te luisteren.

Kan de dierenarts ook zo'n bronchoscopie doen, of moet ik daarvoor naar Utrecht?

chanenmichel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:51

Mijn paard heeft dit zelfde probleem gehad. Hij had longontsteking. Ook hij hoeste nog af en toe. Dit kan komen doordat het geirriteerd is. Mijn DA adviseerde ook om niet zo veel inspanning met het paard te verrichten. Pas als de hoest weg is. Hoop dat je er wat aan hebt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:22

Sjellii schreef:
Kan de dierenarts ook zo'n bronchoscopie doen, of moet ik daarvoor naar Utrecht?

Ik ben naar de kliniek gegaan met mijn paard. Ik weet niet of ze dit ook aan huis kunnen doen.
Bij een bronchoscopie heb je wel duidelijkheid.

Mijn paard stond al op houtkrullen, en na een paar jaar heeft hij toch stofallergie gekregen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:31

Citaat:
Hij heeft dit nog nooit gehad en heeft zijn hele leven al op Stro gestaan.

ja en toch kan het. Kan best zijn, dat als de longen helemaal schoon zijn hij weer op stro kan, maar het is beter nu stof zoveel mogelijk te mijden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:00

Het kan ook zijn dat hij last heeft van zijn tussenribspieren. Dit geeft ook nogal eens hoestklachten.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:04

Nou, de DA is dus vandaag weer geweest en ik wil meteen een andere DA.. :|
Ik had altijd een leuke goede, maar er is nu een nieuwe bij dezelfde Praktijk gekomen en Jahoor die heb ik dus nu!
Ten 1e zou hij me bellen, niet gedaan. Dus ik de hele dag wachten tot hij komt, hoor ik s'avonds doodleuk dat hij s morgens al is geweest!
Moet ik 3x, ja 3 keer bellen om hem aan de lijn te krijgen. Hij was zo onduidelijk als het maar kon:

Hij: Wat waren zijn symptonen?
Ik: Nou, hij hoest tijdens het rijden nog enkele keren terwijl hij 2 weken terug al gezond verklaart is.
Hij: Ja, er is niks ernstigs hoor, hij klonk goed. Hij had een longontsteking gehad?
Ik: Nee, bronchitis.
Hij: Ja kan ook, misschien heeft hij nog een beetje vocht achter de longen maar niet genoeg om weer Antibiotica voor de geven. Maar je moet het even 1 a 2 dagen afwachten, alleen stappen.
Ik: Maar hoe kan ik nou weten of hij nog hoest dan want hij doet het echt alleen met rijden.
Hij: Nou, gewoon even afwachten.
Ik: Is er niets anders wat we ertegen kunnen doen?
Hij: Nee, als het niet over is dan geven we gewoon weer een Antibiotica kuur.
Ik: Nou oke, dan bel ik over 1 a 2 dagen wel weer, bedankt.
Hij: Oke Dag.
Ik: Dag Scheve mond

Nou, ik kon hem amper verstaan, hij klonk allochtoons.. Echt dacht bijna dat het een grap was.
Iedereen op stal raad me af om nog een 3e Pot Antibiotica te geven. En ik zie het zelf ook niet zo zitten eigenlijk.

Ik heb nu van een Vrouw van stal die er veel verstand van heeft, een soort Mintspul gehad, dat moet ik voor het rijden geven in een spuit en dan lekker door zn Hoest heenrijden, dan komt het los, en dan na het rijden nog zo'n spuit.
Heb het vandaag meteen geprobeert, en ik moet zeggen hij heeft maar 2x gehoest in het begin en daarna alleen maar lopen briesen!

Even afwachten hoe dit afloopt en anders ga ik of naar een andere Diernarts, of ik laat hem doorspoelen (dit kon ook volgens mijn intructrice)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:23

jemig wat een rare DA zeg! geen wonder dat je een andere wil.... teveel antibiotica is idd niet goed voor de spieren. ik zou een andere raadplegen...

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:40

merrieveulen schreef:
jemig wat een rare DA zeg! geen wonder dat je een andere wil.... teveel antibiotica is idd niet goed voor de spieren. ik zou een andere raadplegen...

Ik probeer eerst dit spulletje even uit en anders ga ik idd mijn oude DA weer terug vragen.
Deze is namelijk nieuw bij de Praktijk gekomen, maar ik vind hem niet zo best..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:26

vergeet niet dat hoesten gezond is...zo maakt het lichaam ook de longen schoon...had ik ergens gelezen

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:13

Et heeft ook problemen met zijn luchtwegen gehad....
In eerste instantie kreeg hij een slijmoplossende hoestdrank voorgeschreven, maar dat hielp niet.... Daarna heeft hij een 12 daagse kuur ventipulmin gehad, toen werd het hoesten wel beter, maar echt over ging het niet.....

Daarna hebben we een bronchoscopie gedaan, en daaruit bleek toch dat het longontsteking was, dus is hij behandelt met antibiotica en weer ventipulmin, 5 dagen na het beeindigen van kuur moest ik terugkomen met et, weer een bronchoscopie gedaan, helemaal schoon, mooi roze weefsel ipv rode geirriteerde plekken met pus en slijm......
En tot nu toe geen problemen meer gehad, maar wat ik het rare vind van jullie verhalen......

Al die da's zetten die paarden maar op rust, hoesten = rust......... Mijn da zegt dat er netjuist mee gewerkt en gereden moet worden, welliswaar wel rustig aan doen en ze niet helemaal afjakkeren, maar dit om te helpen het slijm af te voeren, en de luchtwegen goed te stimuleren....
Wanneer je met een paard werkt verdiept te ademhaling zich, de longen zetten wat meer uit, dat schijnt net hartstikke goed te zijn om alle rotzooi los te maken en eruit te laten komen..... (volgens mijn da)