Castreren op welke leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Castreren op welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 14:22

Wij hebben een mini paardje van nu 21 weken oud (en nog niet vruchtbaar)
Hij heet TOETER
het is nu nog een hengst, maar als wij hem van de zomer weer bij de andere paarden in de wei willen hebben dan moet hij waarschijnlijk gecastreerd worden.
want er staan ook merries in de wei, waaronder mijn eigen mini appaloosa.

de andere paarden staan nu overdags ook binnen omdat ze anders het weiland zo kapot maken, maar ik denk dat ze rond half maart of april ofzo weer naar buiten mogen.
Toeter is dan 9 of 10 maanden oud ofzoiets (en dan is hij dus wel vruchtbaar)

Wat zouden jullie doen? zouden jullie hem al laten castereren zodra hij zijn ballen heeft?(zodat ik dus helemaal geen problemen krijg met dat hij andere merries kan dekken), ik wilde hem dan rond eind februari laten castreren (minder kans op infecties doordat er geen hitte is)
of zal ik wachten tot de andere paarden ook weer de wei in mogen (dan is er meer kans op infecties door de warmte)

Ik weet uberhaupt niet vanaf welke leeftijd zo'n ukkie gecastreerd kan worden....

Ik weet echt niet wat ik zou doen.......wie kan mij helpen?

Oh ja als iemand ook zoiets meegemaakt heeft (of het nou met een mini is of niet) reageer dan ook, want dan kunnen we ervaringen uitwisselen ofzo.

Dit is mijn lieve schat! (hij was toen ongeveer 16 weken ofzo)
Afbeelding

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:24

je kan een hengst al vanaf 1 jaar castreren maar ik raad het zelf niet aan!
ze groeien dan minder mooi en krijgen ook een mindere hals.
ik zou proberen je paardje zo lang mogelijkheid hengst te laten blijven, maar als het moet, moet het naturlijk Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:48

ik zou hetzelfde doen als wat teamspirit zegt; zo lang mogelijk wachten. ik dacht ook dat een hengst 1 jaar moet zijn voor castratie, dit heeft te maken met het indalen van de ballen. ik zou hem castreren als hij ongeveer 2,5 a 3 jaar is. dan worden ze zoals al gezegd veel mooier!!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 19:23

klomp schreef:
ik zou hetzelfde doen als wat teamspirit zegt; zo lang mogelijk wachten. ik dacht ook dat een hengst 1 jaar moet zijn voor castratie, dit heeft te maken met het indalen van de ballen. ik zou hem castreren als hij ongeveer 2,5 a 3 jaar is. dan worden ze zoals al gezegd veel mooier!!

Dat wil ik zelf liever ook, maar dat gaat niet.
want hij moet van de zomer weer tussen de merries.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:36

je kunt hem dan toch apart houden? het komt zijn lichamelijke ontwikkeling niet ten goede (groeistoornissen) als je hem zo vroeg laat castreren. meestal wordt het gedaan vanaf 1,5 jaar, dan worden ze geslachtsrijp. je kan aan zijn gedrag zien wanner het precies is. ik zou het niet doen voor hij 2 is. bovendien heb je ook kans dat hij de merries nog helemaal niet gaat dekken op de leeftijd van 1,5 jaar. mijn paard begon naar merries te klieren toen hij bijna 2 was. ik heb gewcht met castreren tot hij bijna 2,5 was. ik zou het paardje gewoon apart zetten, achter een goed hek en desnoods met een vriendje. misschien kan je hem voor een paar maanden ergens anders stallen? iig niet castreren voor hij 1,5 is!!!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:46

merrieveulen schreef:
je kunt hem dan toch apart houden? het komt zijn lichamelijke ontwikkeling niet ten goede (groeistoornissen) als je hem zo vroeg laat castreren. meestal wordt het gedaan vanaf 1,5 jaar, dan worden ze geslachtsrijp. je kan aan zijn gedrag zien wanner het precies is. ik zou het niet doen voor hij 2 is. bovendien heb je ook kans dat hij de merries nog helemaal niet gaat dekken op de leeftijd van 1,5 jaar. mijn paard begon naar merries te klieren toen hij bijna 2 was. ik heb gewcht met castreren tot hij bijna 2,5 was. ik zou het paardje gewoon apart zetten, achter een goed hek en desnoods met een vriendje. misschien kan je hem voor een paar maanden ergens anders stallen? iig niet castreren voor hij 1,5 is!!!!

gewoon castreren. scheelt hooguit in de stokmaat, hij groeit wat langer door. kan hij lekker met de meiden de wei op.

mijn 19jarige ruin is volgens zijn fokker op 1 jarige leeftijd van zijn kiwi's afgeholpen omdat zijn gedrag op die prille leeftijd al onaanvaardbaar was.

dat ze pas met 1,5 geslachtsrijp worden klopt niet. heb eigenhandig het 10 maanden oude hengstveulen van mijn merrie van zijn halfzus af moeten sleuren. hij was op de goeie weg om uit te vinden hoe "het" moet.
heb hem daarna ook gelijk apart gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:49

Op het moment dat de ballen goed zijn ingedaald kan hij zonder problemen gecastreerd worden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:04

en dat kan pas na 1.5 jaar zijn! mijn hengstje is nu anderhalf en ze zijn nog niet ingedaald. hij is trouwens ook pas vruchtbaar als zijn ballen indalen. (hij kan er wel op maar heeft geen zin)

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:48

Zoals eerder gezegd nog even wachten. 1,5 uis een goede leeftijd lijkt me Lachen

wimbeldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:34

Ik heb mijn paard met 8 maanden laten castreren omdat hij ook in de wei bij merries liep. Hij deed toen nog niets, maar andere eigenaren begonnen te piepen. Hij is verder prima uitgegroeid, alleen iets minder fors dan soortgenoten die langer/of nog steeds hengst waren.
Ik heb nu een nieuw veulen en die wil ik toch zo lang mogelijk hengst laten omdat ze toch zwaarder/forser uitgroeien. Nu kan het omdat ik ze bij huis heb en alleen ruinen heb.
Het maakt qua breedte dus wel wat uit, maar ik vraag me af of je dat bij een minipaardje erg zult zien.
Doe dus gewoon wat je zelf goed lijkt!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 08:48

merrieveulen schreef:

Dit is complete lariekoek.

Een hengst kan al vruchtbaar zijn, vanaf het moment dat zijn ballen ingedaald zijn, er zijn gevallen bekend, waar dit al met 8 maanden of eerder het geval was.

Castratie maakt absoluut niets uit in de groei, integendeel. Dieren die vroeg gecastreerd worden, groeien beter en eerder uit, omdat ze alle energie in de groei stoppen en niet in het "de hengst uithangen".

Oke, hij krijgt geen hengsten nek (wie zit daar op te wachten bij een mini shet) maar ook een hengst die veel later wordt gecastreerd, raakt die nek weer kwijt.

Als je hem in het voorjaar laat castereren, moet je wel rekening houden met het feit, dat hij de eerste 3 maanden evengoed nog niet bij de merrie's in kan.

Kijk trouwens eens met de zoekmachine, want hier is al zo veel over geschreven............

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 08:56

Ach wat een onzin weer... Je kunt een veulen laten casteren vanaf dat de ballen zijn ingedaald. En ze groeien gewoon uit. Ze krijgen idd geen hengstennek maar dat heeft alleen zin als je van plan bent je paard hengst te laten, anders verdwijnt die nek gewoon.

Dan moet je die nek erop rijden, net als bij merries Lachen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 09:16

denice schreef:
en dat kan pas na 1.5 jaar zijn! mijn hengstje is nu anderhalf en ze zijn nog niet ingedaald. hij is trouwens ook pas vruchtbaar als zijn ballen indalen. (hij kan er wel op maar heeft geen zin)

hij is inderdaad pas vruchtbaar als de ballen ingedaald zijn, maar dat hoeft niet persee na 1,5 jaar pas te zijn.
Bij de meeste hengsten zijn de ballen voordat ze 1,5 zijn wel ingedaald.

Het is toch bij iedere hengst verschillend wanneer hij weet dat hij kan dekken?
ik ken een hengst (nu ruin) dat 11 maanden oud was en toen al een veulen verwekt heeft.
die merrie was toen pas net 10,5 maand was, dus het kan wel degelijk.
En ik heb gehoord dat een hengstje zelfs al gecastreerd kan worden als zijn ballen er nog niet zijn, maar dat brengt meer risisco's met zich mee.
dus dat doe ik sowieso niet.

En ik kan hem niet apart zetten, want ik zou niet weten waar......en op een andere stal?? ik zou ook niet weten waar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:19

Pas vruchtbaar als de ballen zijn ingedaald?
En een klophengst dan?

Gewoon lekker laren castreren
Scheelt je een hoop getrubbel met hengsten kuren en geklooi met door de draad heen gaan om bij de merries te komen enz.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:32

runningkawa schreef:
En een klophengst dan?

Scheelt je een hoop getrubbel met hengsten kuren en geklooi met door de draad heen gaan om bij de merries te komen enz.

los van een klophengst inderdaad Haha!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:07

runningkawa schreef:
En een klophengst dan?

Alleen een enkelzijdige klophengst kan vruchtbaar zijn.
Een dubbelzijdige is absoluut onvruchtbaar.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:04

Mijn paard (hengst) heeft de zomer na zijn geboorte ook nog gewoon bij zijn moeder gestaan op het land. Dit was geen probleem. Geslachtsdrift had hij totaal niet, hij was alleen een beetje speels. De merrie kon hier goed mee omgaan en zette hem op zijn plaats wanneer dit nodig was.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:10

kitten, je zegt het zelf al, ze groeien eerder uit.... het geldt voor alle dieren dat ze bij vroege castratie minder groeien dan dieren die later gecastreerd zijn. hij zal er misschien niks van krijgen, maar ik zou het zelf liever later doen....

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:21

ik heb hetzelfde "probleem" als jij

mijn hengstje is nu bijna 7 maand en staat nu ook nog met drie merries op de weide. dit voorjaar,als hij dus een maand of tien is,ga ik hem gewoon laten castreren(als de ballen ingedaald zijn natuurlijk)
de fabels over het groeien enzo neem ik er wel bij,belangrijkste is dat hij gewoon leuk weer bij de merries het land op kan blijven OK dan!
ik zou het gewoon doen hoor Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:31

merrieveulen schreef:
kitten, je zegt het zelf al, ze groeien eerder uit.... het geldt voor alle dieren dat ze bij vroege castratie minder groeien dan dieren die later gecastreerd zijn. hij zal er misschien niks van krijgen, maar ik zou het zelf liever later doen....

Nou dit is dus ook onzin. Ze groeien anders, maar wel uit naar dezelfde maat hoor. Als voorbeeld: mijn Wizkid is gecastreerd toen hij een jaar oud was. Hij is nu 18 maanden en 1.60 hoog. De verwachting is dat hij ca 1.70 wordt.

hetzelfde geldt voor het fabeltje dat merries stoppen met groeien als je er een veulen in stopt op jonge leeftijd. Dat klopt zolang ze dat veulen hebben, maar daarna groeien ze gewoon nog even door. Bij mijn merrie is dat geprobeerd door de fokker. Ze groeide gewoon stevig door tot ze 5 was en werd alsnog 1.70 Lachen
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-12-04 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:32

ja, idd. hety beste is natuurlijk helemaal niet, want het is toch een tegennatuurlijk iets. maar ik denk niet dat het echt kwaad kan om je veulen vroeg te laten castreren, hij wordt misschien wat minder groot en fors, maar ja, als je dat niet belangrijk vindt is het toch goed???

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:44

een merrie laten dekken op 2-jarige leeftijd vind ik niet zo slim, omdat de merrie zelf nog erg hard groeit. het meedragen en voeden van het veulen tijdens de dracht komt zo'n merrie echt niet ten goede....
en een veulen meedragen en voeden is zwaar, en je rijdt een pony/ paard toch ook niet in als ze twee zijn????

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:46

merrieveulen schreef:
een merrie laten dekken op 2-jarige leeftijd vind ik niet zo slim, omdat de merrie zelf nog erg hard groeit. het meedragen en voeden van het veulen tijdens de dracht komt zo'n merrie echt niet ten goede....
en een veulen meedragen en voeden is zwaar, en je rijdt een pony/ paard toch ook niet in als ze twee zijn????

dat ben ik helemaal met je eens. Het was mijn paard ook toen nog niet. Maar dat merrie zo vroeg worden gedekt heeft te maken met geld en het fabeltje dat ze ophouden met groeien.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:48

merrieveulen schreef:

Ze groeien niet minder bij een vroege castratie, integendeel, ze zijn wel eerder uitgegroeid, doordat ze alle energie in de groei kunnen stoppen ipv in hun hengstenkuren.

Omgekeerd zou nog wel kunnen.
Als je de pech hebt een echte hormoonkikker te hebben, kan het zijn dat hij zoveel energie verspilt met het hengst zijn, dat hij te weinig over houdt om fatsoenlijk te groeien en juist dat soort paarden, wil door het tekort wat ze dan oplopen, nog wel eens in de groei achterblijven.

De stokmaat is trouwens genetisch bepaald en heeft dus niets te maken met een vroege of late castratie.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:46

oh, nooit geweten, ik heb het altijd zo te horen gekregen nl. wat jij zegt klink idd wel logisch....