Weet iemand wat hij heeft??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusiej

Weet iemand wat hij heeft??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:38

Hallo!
Mijn verzorgpony Haiko is niet zo lekker. Vorige week is Aeton ook al een beetje ziek geweest, hij was toen erg aan het trillen en wilde steeds gaan liggen. Na een paar dagen is het wel weer weg gegaan.

Vandaag was Haiko ook al zo raar aan het doen. Beetje onrustig in zijn stal (draaierig en flamen enzo) en op een gegeven moment ging hij ook liggen in zijn stal. We konden er gewoon bij gaan zitte, hij gaf er niets om, terwijl hij normaal meteen zou opstaan.

Ik ben niet echt overbezorgd, maar was wel beniwud of iemand denkt wat hij heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een lievie heh! Ach gut

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:42

dat rillen is dat geen symptoom van sint jakobs kruiskruid vergiftiging of ben ik verkeerd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:43

Ik kan zo niet zeggen wat hij heeft, maar als hij zoveel ligt zou ik er wel een baaltje stro bij gooien, hij ligt nu op de stenen.

Misschien iets koliekerig

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:46

Het kan koliek zijn mijn fries heeft dat al 2x gehad. Ik zal als ik jou was de dierenarts erbij halen. Mijn fries bleef er heel rustig onder maar de laatste keer vertrouwde de dierenarts het neit en moest hij bijna naar de kliniek terwijl me fries nog gewoon rechtop hele rustig stond! Dus kijk uit met zulke stugge paarden!

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:58

gijsenkim schreef:
Ik kan zo niet zeggen wat hij heeft, maar als hij zoveel ligt zou ik er wel een baaltje stro bij gooien, hij ligt nu op de stenen.

Misschien iets koliekerig

Hij ligt niet op stenen, hij ligt op een mat. Mijn verzorgpaarden krijgen nooit zoveel stro, want ze eten alles tot en met het laatste strootje op.
Ze krijgen iedere dag een schone stal en 2x per dag hooi en bix.

De eigenaar zei ook al: hij moet natuurlijk geen koliek krijgen. Hij krijgt vanavond ff geen hooi. Waarschijnlijk komt het gewoon dat hij te weinig loopt en te dik wordt..

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:06

Een bloedonderzoek kan natuurlijk nooit kwaad. Ik zou de DA bellen, het probleem voorleggen, en dan vragen om een bloedonderzoek.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:09

Sorrie was niet te zien op de foto Haha! Haha! Haha!

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:16

Als het mijn eigen paard geweest zou zijn, had ik waarschijnlijk ook wel de DA gebeld, in ieder geval om te vragen of hij zo 123 weet wat het probleem is. De eigenaar van mijn paarden wacht vaak wat langer, laat niet zo snel de DA komen.
Tja, ik weet niet wat goed is, maar sommige mensen laten de DA al komen bij het kleinste kuchje ofzo, maar goed, we wachten het wel even af.

Als hij nog zieker word, wordt de DA vast wel gebeld!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:21

lijkt me (AL LANG) tijd voor een DA ! een paard dat gaat liggen en trillen is niet gezond.....hoe lang waren jullie van plan dit aan te kijken

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:22

hoe is de temperatuur?
misschien een deken omdoen?
hoe eet hij?

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:28

als jullie nou eens ff in de eerste plaats goed lezen, dat heeft Haiko van de volgende dingen last:

-flamen
-beetje draaien
-1 x gaan liggen

En dus niet trillen of wat dan ook! :S
Hij had vanmorgen zijn hooi niet opgegeten.
Maargoed, zoals ik al zei, we wachten het even af, denk tot morgenochtend, misschien gaat het dan wat beter.

Waarschijnlijk heeft hij het van Aeton, want de paarden zijn normaal gesproken nooit ziek! En bij Aeton was het ook in 2 dagen over..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:36

ff heel goed uitkijken! ik zou meteen een veearts bellen vanwege het volgende:

ik hoorde van de week het verhaal van een haflinger een eindje verderop bij mij. die wilde niet eten, de eigenaar wilde dan de volgende dag de veearts bellen als het dan niet beter zou zijn, maar de volgende dag lag het diertje dus dood in de wei.

er gaan mij de laatste tijd wat teveel gekke rare virusssen rond, en ik hoor meer dit soort verhalen.
dus ik zou hier absoluut niet mee wachten...
sorry, ik wil je geen enge verhalen aanpraten maar omdat hij dus ook al niet eten wil, zou hij wel eens vertsoppingskoliek kunnen hebben, en daarmee moet je niet wachten

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:36

Suusiej schreef:
als jullie nou eens ff in de eerste plaats goed lezen, dat heeft Haiko van de volgende dingen last:

-flamen
-beetje draaien
-1 x gaan liggen

En dus niet trillen of wat dan ook! :S
Hij had vanmorgen zijn hooi niet opgegeten.
Maargoed, zoals ik al zei, we wachten het even af, denk tot morgenochtend, misschien gaat het dan wat beter.

Waarschijnlijk heeft hij het van Aeton, want de paarden zijn normaal gesproken nooit ziek! En bij Aeton was het ook in 2 dagen over..

Als ze normaal niet ziek zijn betekend het neit dat ze nooit ziek worden Verward Mijjn fries was ook nooit ziek en toen hij lag lag hij zo rustig dat we dachten dat er niks was maar hij had dus wel koliek en moest bijna naar de kliniek! Indd verstoppingskoliek!

Stugge paarden zoals friezen laten niet gauw merken dat ze pijn hebben daarom moet je zo erg uitkijken. Als mijn paard een keer niet eet word gelijk de dierenarts gebeld omdat hij dan zo goed als zeker gas/verstoppingskoliek heeft dit is al 2 keer gebeurt....maakt niet uit of hij staat of ligt als hij niet eet gelijk de dierenarts erbij!

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:41

Persoonlijk zou ik wel een DA bellen, ook al is het alleen maar voor mijn eigen gemoedrust

Mijn paard zit de hele zomer niet echt lekker in haar vel, maar was ook niet ziek. Uiteindelijk toch maar de DA gebeld en is gekomen voor een bloedonderzoek. Hij dacht zelf dat ze teveel zand in haar darmen had. Uiteindelijk blijkt ze vergiftigd te zijn met JKK.

Verder lees en hoor je het wel vaker dat een paard in 1 keer dood in zijn stal ligt, of met grote spoed naar de kliniek wordt gebracht.
Daarom zijn mensen extra voorzichtig geworden, en adviseren ze ook om een DA te bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:26

Als ik dit zo lees, lijkt mij het een lichte koliek. Trouwens in je eerste zin, spreek je wel over trillen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:44

lijkt mij ook. trillen kan bovendien ook een voorbode zijn van spierbevangenheid, of een teken zijn van pijn. als mijn paardje zo deed, met name de combi liggen + niet eten, zou ik toch de DA wel even bellen.... (bellen kost nix)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:19

[quote="Suusiej"]Hallo!
Mijn verzorgpony Haiko is niet zo lekker. Vorige week is Aeton ook al een beetje ziek geweest, hij was toen erg aan het trillen en wilde steeds gaan liggen. Na een paar dagen is het wel weer weg gegaan.

quote]

hij trilt dus wel! ik zou allang een da erbij hebben gehaald!!

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 22:40

Nee mensen! Klomp, jij doet nu even dat stukje kopieeren.
In de 1e zin gaat het dus over Haiko, dat is ook de pony van de foto!

Daarna komt de zin-> Vorige week is AETON ook al een beetje ziek geweest(dit is dus zijn buurman) en die was aan het trillen en wilde steeds gaan liggen

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 22:43

Lisjuh87 schreef:
Als ze normaal niet ziek zijn betekend het neit dat ze nooit ziek worden Verward

Zo bedoelde ik dat helemaal niet. De paardjes zijn bijna nooit ziek.
Aeton was vorige week niet lekker, en nu heeft Haiko het ook ineens. Grote kans dus dat Haiko het van Aeton heeft. Aan het eten of beweging kan het niet echt liggen denk ik, want er staan nog 3 paarden op stal en die hebben ook niets. Hoop niet dat het verder verspreid, maar ik weet ook niet zoveel over ziekten.

En ten slotte, het is niet mijn paard, ik kan de eigenaar niet verplichten om de DA te bellen!!

sarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:18

Hoi sussiej ..................Het paardje heeft naar mijn idee gewoon pijn vandaar zijn liggen en Flamen................En koliek kan ook gewoon kramp zijn dus dat hoeft geen drama te zijn. Maar wel even zorgen voor een darm ontspanner. En als het paardje echt niet lekker blijft dan kan je wel degelijk de eigenaar verzoeken een dierenarts te bellen.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:18

ff paar vraagjes:
zweten je paardjes ook toen ze lagen?
hoe zit het met hun eetlust?
zijn ze energiek of overdreven sloom?
Wat is hun temperatuur?
voelde ze misschien overdreven warm of koud aan?
ff voor wat duidelijkheid
Laatst bijgewerkt door TeamSpirit op 01-12-04 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:19

merrieveulen schreef:
lijkt mij ook. trillen kan bovendien ook een voorbode zijn van spierbevangenheid, of een teken zijn van pijn. als mijn paardje zo deed, met name de combi liggen + niet eten, zou ik toch de DA wel even bellen.... (bellen kost nix)

bij ons kost bellen 6 euro Verward

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:50

Suusiej schreef:
Nee mensen! Klomp, jij doet nu even dat stukje kopieeren.
In de 1e zin gaat het dus over Haiko, dat is ook de pony van de foto!

Daarna komt de zin-> Vorige week is AETON ook al een beetje ziek geweest(dit is dus zijn buurman) en die was aan het trillen en wilde steeds gaan liggen

aah.. sorry heb met mijn neus gelezen Bloos

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:53

TeamSpirit schreef:
bij ons kost bellen 6 euro Verward

sodemieter!! is dat een telefoon met een gouden hoorn??
hihi..grapje hoor!
maar even weer on-topic; ik zou proberen toch die mensen over te halen om de veearts te bellen. of jij belt de veearts met de info die je hebt en vraagt wat het kan zijn...
succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:07

bij ons is bellen gratis, en we hebben echt een heeeeeeele goede dierenarst vergeleken met de DA die ik eerst had, en hij is nog goedkoper ook!