Help ons! ik ben echt ten einde raad!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Help ons! ik ben echt ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 18:37

Hey medebokkers
mijn paard Faram schudt en slaat sinds een tijdje heel erg met zijn hoofd. natuurlijk de DA erbij, die heeft hem aan het gebit behandeld (wolfstandjes eruit, kiezen bijgeslepen, tandsteen verwijderd). daarna was het minder, maar niet over. ik dacht aan een bitprobleem, en heb een tijdje met een zelfgemaakt bitloos dingetje gereden, dit ging echt super, nergens last meer van. ik had me voorgenomen om even zo door te gaan, en dan te kijken welk bit geschikt voor hem is.

vandaag was het echter helemaal mis. hij is nog nooit zo tekeer gegaan. het begon met een beetje hoofdschudden, maar na een paar minuten sloeg hij met zijn hoofd alle kanten op. hij begon ook enorm met de voorbenen de stampen, en zelfs een beetje te steigeren. dat hij ergens heel erg last van heeft mag dus duidelijk zijn, en (helaas) is het geen bitprobleem.

ik ben natuurlijk afgestapt, en heb het zadel eraf gehaald, om het zonder (met dik dek) te proberen. terwijl ik het zadel over het hek legde, ging hij gewoon door. ik heb toen het bitloze gevalletje er ook afgehaald, omdat de teugels alle kanten opvlogen. ik ben even blijven kijken wat hij ging doen, maar het hield niet op. hij stond met zijn hoofd laag, de halsspieren helemaal gespannen, en de hele tijd rukjes, knikjes enzo met zijn hoofd. hij stond ook met zijn voorbeen in de richting van zijn hoofd/ nek te slaan. ik voelde me echt kl*te, ik wist niet hoe ik hem op dat moment kon helpen. ik heb hem wat te eten gegeven om te ontspannen, en dat hielp. hij kauwde wel raar, maar zijn halsspieren ontspanden tenminste. hij kwam ook steeds zo bij me staan van 'help me' Verdrietig , echt zielig hoor. op een gegeven moment was het bijna over, en toen heb ik even met hem gewandeld (op een verhard weggetje een stukje laten draven om te kijken of hij kreupel liep, maar dat was niet het geval), laten grazen en toen terug op stal gezet en gevoerd. hij at weer normaal. het heeft dus duidelijk met het rijden/ inspanning te maken. het hoofdstel en zadel zijn het niet.

ik denk zelf aan de nek, hals of rug. hij heeft geen ongeluk gehad (bijv hoofd gestoten) voor zover ik weet, maar je ziet niet alles natuurlijk. ik wil er de DA bij halen om hem helemaal door te lichten, maar ik hoop dat iemand hier mij ook een adviesje kan geven, zodat ik echt alles goed met de DA door kan spreken, en niets over het hoofd zie. misschien is het simpeler dan het lijkt.

kan iemand mij hiermee helpen?????
groetjes Merrieveulen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:54

Jeetje echt balen zeg, lijkt idd of hij ergens pijn aan heeft
Hoe oud is je paard?

Plast hij normaal, wbt kleur/hoeveelheid/wel of niet regelmatig?

Als hij zo loopt te schudden en met de voorbenen slaat, zweet hij dan erger?
buiten het feit om dat er iets mis is met je paard is het ook nog eens gevaarlijk voor jou, ik zou als dit zich blijft herhalen er zeker een goede veearts bij halen om idd je paard eens grondig na te laten kijken!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:03

Wat rot voor je, misschien heeft ie wel spierpijn, of heeft ie n spiertje verrekt in zijn nek? Je kunt in ieder geval de nek goed masseren met spiergel en misschien met zo'n massageroller (verkrijgbaar bij paardendrogist), denk dat je misschien t beste helemaal kunt laten doorlichten door DA. Wat rot voor je, sterkte!!

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:43

ken je het fenomeen head shaking syndrome? dit zijn paarden die een overgevoelige reactie vertonen op licht! uit het niets beginnen ze te schudden met hun hoofd, schuren langs de voorbenen als of er een vlieg de neus binnen gevlogen is, ook wel stampen met de benen etc.etc. misschien is dit iets om je DA op te attenderen?!

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:54

Ik ken een paard bij ons op stal die had precies dezelfde symptomen en de jongen waar het paard van is had er ook al vele dierenartsen bij gehad.Toen is hij naar Emmeloord geweest, heeft foto's laten maken van zijn kaak en het paard bleek zwaar ontstoken kiezen te hebben.Dit was aan de buitenkant dus echt niet zichtbaar.Zeker de moeite waard om te doen, want dit paard is inmiddels geopereerd[zijn kies was gespleten]en loopt weer als de brandweer.Ik hoop dat je het advies aanneemt. *LOL* Knipoog

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:59

Bij dit paard kwamen de symptomen ook alleen met rijden en beweging[inspanning] naar bovendan schijnt de stuwing erger te worden waardoor het paard meer last krijgt.Ook dit paard had met eten niet echt last, omdat de ontsteking echt in de kaak zat, vandaar dat alle dierenartsen en tandartsen dachten dat het niet de kiezen konden zijn.[ze hadden er wel naar gekeken hoor].

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:05

kan ook een hersentumor zijn ... dat geeft dezelfde symptomen, headshaking is het niet echt de tijd voor nu !
kan ook een oor of tandontsteking zijn ..
ik zou een andere veearts om een second opinion vragen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 23:07

cissie schreef:
Jeetje echt balen zeg, lijkt idd of hij ergens pijn aan heeft
Hoe oud is je paard?

Plast hij normaal, wbt kleur/hoeveelheid/wel of niet regelmatig?

Als hij zo loopt te schudden en met de voorbenen slaat, zweet hij dan erger?
buiten het feit om dat er iets mis is met je paard is het ook nog eens gevaarlijk voor jou, ik zou als dit zich blijft herhalen er zeker een goede veearts bij halen om idd je paard eens grondig na te laten kijken!

hij is zes jaar ik heb hem vanaf dat hij 5 maanden was; nooit dergelijke problemen gehad. zijn urine en mest is in orde. ik wil hem nu iig rust geven, dus niet berijden maar wel even kijken wat er gebeurt als ik alleen losgooi, dan weet ik zeker dat het met de inspanning te maken heeft.
hij zweet niet erger, sterker nog; hij zweet bijna nooit, alleen als het warm is 's zomers. ik ben al eerder geattendeerd op de kaak, alleen kon mijn DA niets vinden (dit zegt natuurlijk niet dat er niets zit, hij kan het ver het hoofd gezien hebben.).
ik denk dat ik hem gewoon van top tot teen laat doorlichten, echt alles conroleren wat ermee te maken kan hebben. in het begin kreeg ik niet de indruk dat hij pijn had, maar vandaag wel. even na het rijden hield het op, en voor het rijden was er niets aan de hand. daarom denk ik ook dat het opkomt tijdens inspanning. iig bedankt vast voor alle reacties, ik kan er echt wat mee en ga het zeker ter sprake brengen als de DA komt.
ik hou jullie op de hoogte.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 23:10

Hersentumor?! wil je me niet zo bang maken????? second opninion laat ik zowiezo doen, je hoort zo vaak dat ze iets missen. ik laat eerst mijn eigen arts nogmaals kijken, als er niks uitkomt gaat hij linea recta naar een goede kliniek. het is mijn troetelkindje, ik ga dood als hem wat overkomt
; (
. ik ben normaal heel rusitg en optimistisch, maar ik maak me nu wel echt zorgen....

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:13

daar zat ik ook aan te denken kjcm
Iets anders wat in mij op kwam was een epileptie aanval. Ik wist ook niet dat paarden dat konden hebben totdat ik tijdens mijn stage bij een paardenkliniek mee ging naar een spoedgeval.
Was een welshengst met een epileptische aanval die erg lang duurde.
Tijdens de aanval was de pony gevallen en had een wond op zijn hoofd die erg bloede.
en daarbij duurde de aanval erg lang wat weer kans op hersenbeschadiging heeft.

Epileptie kan zo ineens, zonder voorteken komen, dan een hele tijd weg zijn en dan weer een aanval.
Het kan ook dat je paard/dier maar 1 keer in zn leven een aanval krijgt maar ik zou voor de zekerheid deze optie aan je dierenarts doorgeven

Sterkte, en laat je de uitslag/afloop weten?

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:19

Misschien heeft hij wat aan zijn kaak, doet hij het met het halster ook, of echt alleen met het hoofdstel?
Want bij het hoofdstel heb je bv. ook een frontriem, bitje enz.
DA er iig bij halen. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 23:26

ik heb het dus bitloos geprobeerd, wat een tijdje super ging. dat was alleen een neusriempje met een kopstuk. ik hen het nog geprobeerd met het kopstuk ong. 10 cm achter de oren, voor het geval dat hij pijn had direct achter de oren, maar het hielp niks..... er zit van binnen iets niet goed, en ik weet niet wat. ik wil morgen eerst kijken of hij het met losgooien ook doet, dan kan ik dingen uitsluiten. de DA weet waarschijnlijk wel wat er aan de hand is, dus ik bel morgen op of die meteen kan komen. als hij niets vindt, bel ik gewoon de volgende..... ik hou jullie op de hoogte.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:50

Je bent iig al goed bezig door het heel serieus te nemen! Ik zou ook geen conclusies trekken voor de VA is geweest. Succes ermee Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 23:56

serieus??? wat wil je, mijn ventje... ik heb ondanks mijn prille leeftijd (19) al één en ander meegemaakt, en ik zeg altijd maar: beter 100x voor niks dan 1x te laat. geld kan me niks schelen, alleen is het jammer dat het mijn paard is, en ik dus ook alles zelf moet betalen. mijn ouders springen pas in als het echt te duur wordt voor mij, maar dat wil ik natuurlij liever niet. gelukkig heb ik een tijd geleden een extra bankrekening geopend met geld voor de DA en voor niets anders, dus voorlopig zing ik het nog wel even uit, maar toch... het gaat bij ins thuis ook niet zo goed (scheiding), enik ben zooooooo bang dat het zo duur wordt (+3000 Euro's) dat we het niet meer kunnen betalen..... (of wordt het niet zo duur?)

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:59

Jemig wat eng. Je bent dan zo machteloos. Als hij nou ff kon zeggen waar hij pijn had. Ben je een stuk verder. Ik hoop dat het niets ernstigs is en dat de dierenarts er snel achter komt! Sterkte!!!!

Murru

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:40

Misschien kou op zijn oren.... maar idd goed dat je de da laat komen want je weet maar nooit.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:17

het zou niet onverstandig zijn om eens een rontgenfoto te laten maken van zijn hoofd, als tanden ed goed zijn. Hij geeft toch duidelijk aan dat er iets in zijn hoofd niet lekker zit. Het kan bijvoorbeeld een wortelontsteking zijn (zelf nog nooit gehad?) die je aan de buitenkant niet ziet.

hij moet dan aan de anti-biotica of anders een kiesje trekken/stempelen.

succes

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:08

In de oren laten kijken ook voor oormijt en een onderzoek van de sinussen en luchtzak.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:29

als je denkt dat het hier te duur wordt kun je altijd nog naar belgie
daar zijn ze heel kundig (halen hun kennis uit amerika) en het scheelt een stuk in de kosten.
sterkte

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:34

Op de manege hebben we ook zo'n paard. maar waarschijnlijk heeft hij heel hard z'n hoofd gestoten ofzo. maar hij doet precies hetzelfde wat jouw paard ook doet. Springt die van jou ook een soort in de lucht, naar boven, af en toe als hij aan het schudden is??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:19

Ik vind dit echt raar... Ben nu ook al dingen in mijn hoofd aan het halen. Liekie loopt ong na een half uur rijden ook te vervelen met zijn hoofd. Buiten doet hij het ook, vanaf het begin. Ik dacht altijd dat het niets was, maar begin nu te twijfelen. Alleen heeft Liekie geen pijn, tenminste... dat kan ik niet uit hem halen Verward

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:29

crossmonster schreef:
kan ook een hersentumor zijn ... dat geeft dezelfde symptomen, headshaking is het niet echt de tijd voor nu !
kan ook een oor of tandontsteking zijn ..
ik zou een andere veearts om een second opinion vragen

Dat is niet waar. Ik heb een headshaker en hij schudt behoorlijk op dit ogenblik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:40

ik heb ook een headshaker maar die doet het onder invleod van zonlicht en pollen in de lucht.....die heeft nu dus geen klachten
Haha!

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:18

Stel dat je er niet uitkomt regulier, misschien is het een idee om dan een goede homeopaat in te schakelen, die kijken namelijk ook naar organen e.d. en zoeken het probleem van top tot teen uit. Hopelijk ben je inmiddels iets wijzer. Veel sterkte ermee!
Ps. als je interesse in homeopathie hebt, ik weet een heel goeie.
Miertje

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:13

ik denk niet dat de kosten erg gauw boven 3000,- uit zullen stijgen! misschien heeft ie wel iets in zijn oor? een beestje ( oormijt) teken enz... of een paard bij ons op stal kwam laatst op stal en leek wel krampen in zijn nek te hebben, heel raar trekken met de hals, moeilijk eten ( deze zweette wel behoorlijk) en dat was na een half uur over, de volgende dag heeft de eigenaresse wel wat dingetjes op zijn hoofd en lip gevonden, leken beestjes ( geen teken) die waren roze/ wittig van kleur, lieten een gaatje achter, heeel vaag, maar in ieder geval ff goed kijken of er parasieten op je paardje zitten. heel veel succes!