Vreemde bulten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horse_girl

Vreemde bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 14:56

Heey allemaal,

Een paard bij ons op de manage heeft al vanaf zijn aankomst een paar weken geleden vreemde bulten onder zijn huid. Het begon bij zijn buik, maar nu dat die vrijwel over zijn zit zijn hele hals onder. Ook op de onderkant van zijn hoofd zitten een heleboel plekken. Omdat het jeukt heeft hij het opengeschuurt, dus ziet het er nog lelijker uit.
Naast de open wonden zitten er ook nog een hoop bulten, dit is op sommige foto's ook wel goed te zien.
Op de manege denken ze er heel verschillend over, van infectie of schimmel tot een eiwitallergie.
Ik zal nog even zoeken met de zoekfunctie, maar ik wilde jullie toch ook even vragen wat jullie ervan denken aan de hand van de foto's.
Ikzelf denk aan een allergie, omdat er nog geen enkel ander paard dit soort bulten vertoond.
Alvast bedankt!

Groetjes, Mirjam.
Afbeelding
Afbeelding
Hij heeft wel eventjes gerold dus hier zit er ook wat zand tussen.

Afbeelding
De bulten zijn hier goed te zien.

Afbeelding
Die streep is het schrikdraad van de omheining.

Afbeelding
Opengeschuurd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Beetje wazig, maar het gaat om de plek boven zijn staart.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:05

ben je nog niet naar de dierenarts geweest?????????????????

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 15:09

Het paard staat op de manege, dus ik kan er niet voor zorgen dat de dierenarts komt. Het is mijn paard niet, ik kan niet zomaar de DA halen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:10

waarom zeg je dan niet eens tegen die mensen dat ze DA moeten halen?
ze zien toch ook wel dat dit niet normaal is Boos!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:37

Volgens mij is het schimmel, kijk maar uit dan want dat is heel erg besmettelijk.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 15:42

Maar zo voorzichtig springt niet iedereen ermee om, en nog geen enkel ander paard vertoont dit soort plekken. Kan het dan toch schimmel zijn? Komen die plekken pas later opzetten na besmetting? Wat is eraan te doen? Grtz

Sletjesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:51

das schimmel

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 15:59

De plekken zijn waarschijnlijk open omdat hij heeft geschuurd. In eerste instantie waren het alleen bulten, en geen open plekken. Kunnen bulten alleen ook wijzen op een schimmelinfectie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:08

het lijkt heel erg op urticaria( weet ik hoe je het schrijft) of een andere vorm van schimmel of ernstig eczeem..
lijkt me wel dat hier nodig een veearts bij moet komen..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:16

Erg zielig dat hier nog steeds niet aan is gedaan. Dat paard moet vergaan van de jeuk!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:02

Ik heb je foto's bekeken en het kwam me bekend voor. Ik heb dergelijke foto's gezien een een medisch enceclopedie voor paarden. Vanaf de foto's te zien vind ik dit sprekend op netelroos lijken (niet besmettelijk) Ik denk niet dat het een schimmelinfectie is. De openplekken lijken meet op regenschurft, maar dit komt deze komen door schuren zij je. Netelroos hersteld vanzelf binnen enkele uren tot een paar dagen. Het is een allergische reactie.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:04

behandeling met een bepaalde kortwerkende bijnierschorshormoon kan herstel bevorderen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:10

Volgens mij is Urticaria hetzelfde als Netelroos, maar dat weet ik niet zeker.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:19

lijkt idd een soort schimmel ( ringworm ofzo ? Verward )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:50

volgens mij iss urticaria idd hetzelfde als netelroos.
ik heb t inderdaad ook uit een boek, maar dan zouden ze dus het voer moeten nakijken.
wij hebben er trouwens vroeger eentje gehad die kreeg het als hij te lang in nieuw gras stond, oud afgegeten land had ie nooit last van maar op elk nieuw stuk zat ie helemaal onder de bulten.
daar moetsen we haar wassen met een of andere shampoo en dan trok t weer weg,.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 19:02

We hebben hem nu al een paar keer gewassen met betadineshampoo. Daar werd het eerst wel minder van. Maar ik denk niet dat de allergische reactie (als dat het is) weggaat als hij op dit voer blijft (als hij daar allergisch voor is) blijft. Of kan hij er aan wennen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:44

horse_girl schreef:
Of kan hij er aan wennen?

Als hij er in deze mate last van heeft kan het alleen maar erger worden. Hier moet echt iets aan worden gedaan, de weerstand van dit paard gaat er alleen maar door achteruit als er langer wordt afgewacht.
Waarom kopen mensen een paard als ze er vervolgens niet voor zorgen Boos! .

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 00:05

Als het aan het voer licht, dat hoeft natuurlijk niet, maar als het er aan licht, dan zullen ze wel ander voer MOETEN geven. Het paard went er niet aan. Betadine shampoo werk niet bij netelroos, maar bij regenschurft. Om herstel bij netelroos te bevordenen moet je de DA vragen of hij een kortwerkende bijnierschorshormoon wil toedienen, NADAT HIJ heeft vastgesteld OF het netelroos is.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:36

Ik ga met Arnoud mee, hoewel ik twijfelde.
In eerste instantie dacht ik direct aan ringworm (foto 3) maar ik heb nog nooit zo'n acute uitbraak hiervan gezien, als dat dit paard vertoont.

In dat geval zeg ik dus ook Netelroos.
Gezien de ernst en hoeveelheid, zou ik snel een DA waarschuwen, want als dit Netelroos is en nog erger wordt, kan het paard ook nog verstikkings verschijnselen gaan vertonen, door de zwelling die rond de keel optreedt.
Een Cortisone injectie op basis van Bijnierschors hormoon is dan idd, de snelste oplossing, maar dit heeft slechts een kort durende werking.
Het is dus wel van groot belang, om te kijken wat er is veranderd aan zijn voer of strooisel en dit direct te verwijderen.

Een ding nog, wat het ook is , dit dier moet gek worden van de jeuk en jeuk is erger dan pijn.
Zo snel mogelijk hulp zoeken, lijkt me ook voor dit beestje een directe noodzaak.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:10

het lijkt mij idd schimmel (ringworm???). het wordt niet kaal hè? bij ringworm wordt het meestal kaal, maar toch.... vooral omdat de plekken rond zijn denk ik aan ringworm. betadine wil weleens helpen, maar het ziet er al behoorlijk ernstig uit, dus ik zou proberen of de manege de DA erbij wil halen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 15:12

We dachten eerst ook dat het ringworm was, maar op de manege zeiden ze na een tijdje van niet. De betadineshampoo zal inderdaad niet werken als het Netelroos is, maar nu leek het me niet erg om te gebruiken aangezien het nu open is en ik neem aan dat die wondjes schoon gehouden moeten worden?
@merrieveulen: nee het wordt niet kaal.
Het paard is wel overgestapt op ander voer waarschijnlijk, omdat hij pas een paar weken op de manege staat. Er is (nog) niets bekend van zijn achtergrond. Als het eiwitallergie is (want dat denken de meeste op de manege nu) moet hij dan van het kuilgras af? Iemand zei dat daar veel eiwitten in zitten. Ook heb ik opgezocht dat je dan appelazijn door zijn eten moet doen, dat zou eitwitten waarschijnlijk afbreken?
Ik neem ook aan dat het jeukt, maar hij is zo nieuwsgierig, als je erbij staat heeft hij helemaal geen tijd om te schuren.
Ik zal eens gaan kijken wat ik bij de manege kan regelen voor hem, want natuurlijk weet ik ook wel dat dit niet zo door kan gaan.
Grtz.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 15:14

Oja nog even kijk goed naar de bulten op foto 3, dat zijn de echte bulten. Hij heeft zich nogal uitgeslooft in de losgooibak dus bij de latere foto's moet je je niet vergissen met aderen. Hoewel dat niet wegneemt hoeveel bulten er zitten natuurlijk Scheve mond

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:35

idd van het kuil af, in hooi zit minder eiwit, het beste is ouder hooi van vorig jaar. qua brok zijn er ook grote verschillen in de hoeveelheid eiwit. basisbrok is wat dat betreft het beste, in bijv. prestatiebrok zit meer eiwit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:49

als je gaat zoeken op internet over netelroos( galbulten) bij mensen, kom je heel wat foto's tegen die er exact op lijken.
netelroos duurt normaal gesproken maar een paar uur, maar in sommige gevallen kan het weken of maanden aanhouden.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:00

Ik ben het niet met de mensen op de manege een s dat het en eiwit allergie is. Hiervan krijgt het paard ook bultjes, maar dan kleiner, harder en de rand goed voelbaar. Eiwitallergie heb ik ervaring mee, want het paard van mijn zusje heeft dat. Kuil zit veel te veel eiwit in. (is zoiezo niet geschikt voor paarden) Ik zou overstappen op hooi dat eiwit arm is, maar let op, niet alle hooi is eiwit arm.