Paard overleden na eten van taxus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 15:37

http://www.pzc.nl/regioportal/PZC/1,147 ... 5_,00.html

HENGSTDIJK - Boomkwekers moeten verplicht worden gesteld aan giftige bomen en struiken een kaartje te hangen met daarop een doodskop en informatie over de aard van vergiftiging.

Dat vindt paardenarts Hanneke Fersol van de gelijknamige dierenartsenpraktijk in Hengstdijk naar aanleiding van het overlijden van een paard gistermorgen in buurtschap De Kwakkel door het eten van taxus. Deze plant staat te boek als giftig.

„Veel mensen weten dat echter niet“, zegt Hanneke Fersol. „Dat dieren door giftige planten als de taxus worden vergiftigd is helaas een regelmatig terugkomend fenomeen. Het is echt een drama. Ik heb mijn praktijk nu 25 jaar en kom dit ieder jaar tegen.“

Het drama speelde zich woensdagavond af in een weiland op De Kwakkel. Het paard is eigendom van Ursula Wullems. Een taxushaag staat net achter de omheining van het weiland. Het paard at wat van de haag en stierf gistermorgen. Ursula Wullems is nog steeds ontdaan. „Het is verschrikkelijk. Mijn paard maakte stuiptrekkingen en zowel ik als de dierenarts konden niets doen. Ik was met stomheid geslagen dat het gif van de taxus zo snel werkt. Ik voel me zo stom, dat ik niet wist dat de haag giftig is. Anders had de struik nooit zo dicht bij het weiland gestaan.“

Volgens Fersol is niets aan de vergiftiging te doen. „Vergiftiging door het eten van taxus is altijd fataal. Het beest is binnen een kwartier dood.“

Normaliter weten dieren of een plant giftig is of niet. „Maar ja, het is nu herfst en er is praktisch geen gras in het weiland. Omdat een paard of koe niets meer te grazen heeft, gaat het beest op zoek naar andere planten. Als een taxus in de buurt staat, wordt daarvan gegeten.“

Hanneke Fernol roept daarom op tot het verwijderen van taxus die in de buurt van dieren staat.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:05

Verdrietig Zo is 1 van mijn verzorgpony's overleden Huilen
Ze kreeg stuiptrekking en veel zo neer --> dood. Huilen Het duurde bij elkaar niet meer dan 5 minuten. Ook had ze het takje nog niet op, maar slechts in haar mond, maar dat was al voldoende om haar te doden.

De pony's mochten af en toe effe los in de tuin. Die was goed omheind en zo konden ze wat grazen als wij de spullen opruimden enzo... dat ging dus meer dan een jaar goed. Tot die dag dat 1 pony dus van een struikje at
--> nu zie ik pas in hoeveel tuinen e.d. taxus (of buxus wat er kwa struik erg op lijkt) staat en ga er met een grote boog omheen. Er zou idd meer info en uitleg moeten worden gegeven over giftige planten en een kaartje zou ook niet verkeerd zijn.

Vooral omdat het dus écht zo agressief is en zó snel gebeurt is en je dus echt machteloos bent Huilen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:12

IK vind een kaartje dr aan hangen voerdreven, vind eht de verantwoording van de iegenaar eiegnlijk.
wel zouden iegenaren misshcien heir me over geinformeerd emoten worde, het is heel erg dat dit zo kan geburen,
dat 1 hapje zoveel invloed heeft!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:30

Hmm, een kaartje eraan hangen vind ik belachelijk. Ik woon in een kwekersbuurt. Allemaal boomkwekers hier in de buurt. En die kunnen moeilijk allemaal kaartjes gaan hangen.

Mijn pony loopt dagelijks langs buxus (minder ernstig als taxus) en vele andere giftige planten. Maar hij mag gewoon niets eten als hij naast me loopt. Zowiezo zorg ik normaal gesproken dat mijn pony's nergens bij kunnen komen. 1 plant kunnen ze bij als ze in de bak staan, maar die is niet giftig.

Ik doe nu koetsiersbewijs, en daar leren we ook giftige planten. En ik vind dat gewoon elke paardeneigenaar moet weten wat giftig is en wat niet.
En anders gewoon zorgen dat het paard nergens bij kan.

Iedereen hier met paarden en pony's hebben de dieren vlakbij de giftige planten staan vanwege de boomkwekerijen. En dat gaat prima, omdat we er allemaal rekening mee houden.

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:44

Zo erg...Er worden wel vaker pony's dood gevonden met de taxus nog in hun mond..

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:53

Jeetje, ik wist wel dat een taxus giftig was, maar zo erg......

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:15

Mijn paard heeft een taxusvergiftiging overleefd, maar hij is een medisch wonder ! Bij ons is het per ongeluk tussen de houtsnippers terecht gekomen en was het heel moeilijk te zien dat er taxus tussen zat. Persoonlijk vind ik ook dat je als paardeneigenaar zelf moet weten welke planten giftig zijn voor je paard.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:24

Stilla schreef:
Jeetje, ik wist wel dat een taxus giftig was, maar zo erg......

een taxus is super giftig..
een hap kan al genoeg zijn.
meestal is het binnen een uur of nog korter gebeurd..

daarom is het goed om als paarden lief hebber te weten hoe een taxus eruit ziet.

dit is er een..
Afbeelding

ze zijn beter bekend als de plant met de lijmbesjes.
ik speelde er vroeger altijd mee.
en plakte allemaal blaadjes aan elkaar.
er komt een soort van plakkerig spul uit die besjes en dat is funest..

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:22

ik vind dat je zelf moet weten welke giftig zijn en daarop moet letten. Het is verschrikkelijk asl het je overkomt. Ik wil dat als ik onderweg ben mijn paard nergens van eet! Dat weten ze! Je weet maar nooit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:36

ik zorg ook altijd dat mijn paarden onderweg niets eten, behalve als we pauze houden bij lange ritten. dat doen we dan ook alleen op mooie grasveldjes. het lijkt mij echter onmogelijk om alle giftige planten uit je hoofd te kennen, het zijn er meer dan je denkt. het is wel belangrijk vind ik om de gevaarlijkste iig te kennen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:43

oberon schreef:
Persoonlijk vind ik ook dat je als paardeneigenaar zelf moet weten welke planten giftig zijn voor je paard.

Vind ik zeer zeker ook. Toen wij onze tuin bij de paarden en bij de omheining gingen beplanten, heb ik eerst gronding bekeken welke planten er giftig/gevaarlijk zijn voor paarden. En met die lijst in de hand zijn ons pap en mam planten en bomen uit gaan zoeken.

We hebben nu wilgen langs de wei staan. Vinden paarden een heerlijke lekkernij.

Ik heb overigens dat lijstje nog en dat staat hier ook op bokt. Mochten er mensen geïntereseerd zijn, dan zal ik hier de link plaatsen.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:44

Ik vroeg mij af, zijn coniferen (of hoe je het ook schrijft) ook giftig voor paarden, katten of honden??

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:50

Anita_D schreef:
Ik vroeg mij af, zijn coniferen (of hoe je het ook schrijft) ook giftig voor paarden, katten of honden??

volgens mij neit. maar vraag het me wel af Verward

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:22

coniferen zijn volgens mij licht giftig, dus niet acuut dodelijk. niet proberen dus!
oberon, plaats dat lijstje maar... is altijd handig om te hebben.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:45

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 04:00

jepsica schreef:
volgens mij neit. maar vraag het me wel af Verward

ja een conifeer is giftig, zowel voor honden als voor paarden, de meeste zullen er niet zomaar van eten,. maar het is niet iets wat je in je wei oid moet hebben

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:49

ik vind het ook erg dom van deze dame
wij kennen deze dame ook goed ze heeft
bij ons op stal gestaan en ze heeft idd geen verstand
van paarden en waarschijnlijk ook niemand om daar over
te praten.
als ik mn paard weer in de wei zet in de lente het eerste wat
ik doe is de wei afspeuren op giftige planten herken je er 1 niet
zoek hem op wees niet afwachtend er zijn genoeg boeken
over of op internet genoeg info!!

ik vind het het ergst voor Scooby hij is geloof ik maar 4 geworden.
maar misschien is hij nog wel beter af zo sorry dat ik het zo cru stel
maar als je baasje niet eens weet wat er in de wei staat dan is het slecht met je gesteld.
en dat zo'n dierenarts dan zo gaat doen over een kaartje aan een boom gaat helemaal nergens over dit is de eigenaresse dr eigen verantwoordelijkheid en niet die van iemand anders.
sorry dit moets ik even kwijt er zijn gewoon mensen met te veel
geld en te weinig verstand!!!!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:45

mango schreef:

maar misschien is hij nog wel beter af zo sorry dat ik het zo cru stel

ja inderdaad erg cru, je gaat wel erg kort door de bocht, vind ik..

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:10

als mango de persoon in kwestie kent, en ik ken meerdere personen op deze aardbol die aan dat profiel voldoejn kan ik haar wel begrijpen.
ze zou het misschien wat subtieler kunnen brengen.
iuk ben zelf ook niet zo subtiel en subtiel kan soms toch niet werken omdat mensen te dom zijn om het te snappen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:03

Als paardeeigenaar hoor je idd te weten welke planten giftig zijn en welke niet. De opmerking die al eerder is gemaakt dat je onmogelijk alle giftige planten uit je hoofd kunt kennen is onzin, die heb je snel genoeg geleerd.
Als paardeeigenaar dien je ook regelmatig (!!!) te controleren of er giftige planten in de wei staan. Alleen een rondje lopen in het voorjaar is niet voldoende, Herfsttijloos zie je pas in de herfst en ook St. Jakobskruiskruid is pas echt duidelijk te herkennen in Juni/Juli.

Coniferen, Taxus, Buxus en andere gifitige planten die in hagen worden gebruikt horen niet in de buurt van een weiland thuis. In beplanting van maneges waar paarden worden gehouden horen geen Rhododendrons (hoe mooi ze ook zijn) en geen klimop. Goudenregen is een mooie boom maar hoort ook niet bij een stal te staan.

Plaatsen van kaarten is in mijn ogen niet nodig.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:12

Ja ik was een beetje kort door de bocht maar mensen die zo zijn
weten dus niet hoe met een paard om te gaan en zij was niet zo
goed voor het paard hoor.
maar zulke mensen verdienen geen paard en helaas kunnen deze mensen zo weer een nieuwe kopen want er is geld zat! wees ook blij dat je haar niet kent een verijking van je leven is ze iig niet Bloos Tong uitsteken

en als je ze niet allemaal uit je hoofd kan, dan print je ze toch uit en dan
loop je toch met je velletjes papier door de wei heen, ik snap het niet hoor, is het nou zo moeilijk??!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:24

tuurlijk niet. zeg weet iemand of bamboe ook giftig is??? ik controleer de wei regelmatig. er staat tot nu toe alleen brandnetel en muur. muur is licht giftig volgens mij, ik haal het dan ook elke keer weg, maar het groeit ook keihard. gelukkig lusten de pony's het niet, maar voor de zeker heid haal ik het toch weg..... eigenlijk zou er een boek geschreven moeten worden met ALLE giftige planten erin.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:58

merrieveulen schreef:
eigenlijk zou er een boek geschreven moeten worden met ALLE giftige planten erin.

Helemaal mee eens, denk zelfs dat het nog goed zou verkopen ook, een boek over planten, struiken en bomen die giftig zijn voor paarden OK dan!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:42

Anita_D schreef:
Helemaal mee eens, denk zelfs dat het nog goed zou verkopen ook, een boek over planten, struiken en bomen die giftig zijn voor paarden OK dan!

Gaan veel mensen zo'n boek speciaal aanschaffen dan? In een gewoon boek over paarden staat voldoende hoor of doe een cursus ruiterbewijs, zou ik zeggen. Leer je veel van ook al heb je het bewijs niet nodig.
Trouwens, als je een auto koopt, gooi je er toch ook geen cola in....
Als je een paard aanschaft, ga je je er toch in verdiepen hoe zo'n beest in elkaar zit en wat hij kan en mag eten? Of is dat teveel moeite....
Een ongeluk kan altijd gebeuren maar dit is wel oerstom, een heg naast de wei.
Ik heb gelezen dat je zowiezo alles moet wantrouwen wat 's winters groen blijft en je paard nooit onderweg moet laten eten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:49

Margee schreef:
Gaan veel mensen zo'n boek speciaal aanschaffen dan? In een gewoon boek over paarden staat voldoende hoor of doe een cursus ruiterbewijs, zou ik zeggen. Leer je veel van ook al heb je het bewijs niet nodig.
Trouwens, als je een auto koopt, gooi je er toch ook geen cola in....
Als je een paard aanschaft, ga je je er toch in verdiepen hoe zo'n beest in elkaar zit en wat hij kan en mag eten? Of is dat teveel moeite....
Een ongeluk kan altijd gebeuren maar dit is wel oerstom, een heg naast de wei.
Ik heb gelezen dat je zowiezo alles moet wantrouwen wat 's winters groen blijft en je paard nooit onderweg moet laten eten.

in een gewoon boek staan lang niet alle planten die giftig zijn. sommige planten zijn licht giftig, terwijl paarden er dol op zijn. het hoeft niet zo te zijn dat een paard eet van een heg naast de wei, een ongeluk kan altijd gebeuren, al is je paard nog zo mak/ heb je nog zoveel kennis. teveel moeite vind ik een beetje cru, je kan niet ALLES over paarden weten, ook al lees je elk boek ter wereld dat erover gaat. nogmaals, het kan altijd voorkomen dat je paard per ongeluk iets verkeerds binnen krijgt.