pony een gebroken been,ervaring?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corky

pony een gebroken been,ervaring?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 22:17

hai,

dit is even een oproepje voor een vriendin.
de pony heeft een gebroken kuitbeen en zitten 2 stukjes los in het been.
wie heeft hier ervaring mee of heeft een pony met hetzelfde probleem?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:32

Bedoel je met kuitbeen kootbeen? En voor of achter?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:24

Idd WELK bot is er gebroken kan het het griffelbeen zijn?? en wat zegt de DA ervan??

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:26

ja precies, is er al een arts bijgeweest. Hij heeft er meestal wel verstand ven (gaan we gemakshalve maar van uit)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:30

dat wordt ingipsen.... Nagelbijten / Gniffelen zouden ze voor paarden ook krukken hebben? Clown

corky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 11:42

hai,
het is het bot wat wij als kuitbeen hebben maar hoe dat bij een paard heet zou ik niet weten.het botje is gebroken en daarvan zijn nu 2 stukken die los zitten.en tuurlijk is er een dierenarts bij geweest daardoor is dit dus bekend geworden.de veearts heeft gezegd dat het geen probleem hoeft te zijn maar zodra het dwars gaat zitten of verschuiven kan dit dus wel erg worden.dan kan het alleen maar verholpen worden met een operatie maar het beestje is al 20 dus dat is niet zomaar ff gedaan.vandaar dit oproepje we waren een beetje benieuwd naar mensen die dit ook hebben of hebben gehad met hun pony en hoe lang ze ermee door hebben kunnen lopen enzo.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:09

Dat lijkt op een griffelbeen breuk.

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor opereren, want zo'n afgebroken stukje bot kan scherp zijn en als het gaat "werken" behoorlijk wat schade aan pezen en bloedvaten veroorzaken.

Het is een relatief simpele operatie en als de pony met zijn 20 jaar nog een redelijke conditie heeft, zou ik hier zeker voor kiezen, temeer het dus 2 losse stukken zijn.

Hoewel ik hier persoonlijk geen ervaring mee heb, heb ik er wel 2 gekend die beiden hieraan geopereerd zijn en daarna gewoon weer in de wedstrijd sport hebben gelopen zonder de minste problemen.

Als je de zoekmachine even gebruikt, kun je waarschijnlijk nog wel wat meer info vinden, want dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:30

Dat zal inderdaad het griffelbeen zijn. Een breuk daarvan is inderdaad niet desatreus. Ik zou het advies van je DA gewoon opvolgen. Als de breuk stabiel is hoeft je er niet altijd iets aan te doen. Als je paard er geen last van heeft ben ik er met oudere pony's geen voorstander van te opereren voor het echt nodig is.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:42

Mijn pony heeft ook zijn griffelbeen gebroken gehad. Bij hem was 1 stukje volledig afgebroken.
Wij hebben hem wel laten opereren, tijdens de operatie is het losse (afgebroken) stuk eruit gehaald. Toen moest hij 2 maanden rust en nu loopt hij weer goed en kan ik er gewoon op rijden.
Tegen mij heeft de dierenarts gezegd dat je het ook wel op kan lossen door lang rust te geven en er speciale verbanden om aan te leggen. Dan hoef je dus geen operatie te betalen maar heb je wel meer kans dat het paard voor altijd kreupel blijft of er later nog last van krijgt. Die botjes zouden ook de pees kunnen gaan beknellen, en dan heb je ook een probleem.
Wij vonden het moeilijk om een keuze te maken (operatie kostte echt veel geld) , maar ja, als je paardje voor de rest van z'n leven kreupel is (en dat wil je natuurlijk niet) gaat het je uiteindelijk ook veel geld kosten. En ook die verbanden kosten geld, en die moeten ook vaak door de dierenarts nageken worden, dus dan krijg je ook nog wel vrij hoge dierenartskosten.
Maar ja, die van mij is 11, en 20 is natuurlijk wel al weer een stuk ouder.....
ik hoop dat het goed komt met de pony van je vriendin Lachen

corky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 16:09

ja hoop het ook maar de operatie zal denk ik niet gedaan worden omdat ie nooit gereden wordt.voor een goede pony zou het een ander verhaal zijn maar het is een shet dus vandaar.maar wel heel lief.maar wel fijn dat jullie er info over hebben.

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:21

Voor een goede pony? Is een shetlander dan minder dan welke andere pony dan ook? Ik begrijp wel wat je bedoelt maar het klinkt een beetje bot.

corky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:28

ja idd klinkt een beetje bot maar zo bedoel ik het helemaal niet.maar bedoelde meer van op een shet waar niet op gereden wordt van 20 en het verschil tussen een pony die altijd gereden wordt en bijv goed in de sport is.zijn gaat hem niet meer laten operenen want het is wel risico vool omdat ie geen super conditie meer heeft en dat ie wat ouder is.mijn ik vind shetjes heel leuk hoor dus bedoelde er nix mee

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:28

het kuitbeen van een paard bevind zich alleen in het achterbeen,tussen de hak en de knie,vraag me af of dit operabel is?

corky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 20:51

ja klopt wel dat het z'n achterbeen is en het is een best wel groot risico om het weg te laten halen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:55

Ik heb precies hetzelfde als ponylovertje meegemaakt, het kost wat geld maar als je de operatie hebt laten doen kun je na 2 maanden gewoon weer rijden.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:24

Ik heb wel ervaring met een gebroken kootbeen, lees verbrijzelf. Paard heeft maanden in het gips gestaan. De hoef staat er nu wat scheef onder en ze is blijvend kreupel maar verder gaat het uitstekend met haar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:51

Bij een vriendin staat een pony met een gebroken griffelbeentje.
Dit was stabiel en is gewoon aan elkaar gegroeid. Pony loopt weer in de sport.

corky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 18:04

het is fijn om te weten dat er pony's zijn die beter zijn geworden .hopen dat het bij hem ook zo loopt.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:32

maar een griffelbeentje groeit heel traag weer aanelkaar en daarna moet je oppassen dat ie zich niet verstapt want het botje is dan wel nog broos en breekt dan heel snel weer

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:21

Iedereen heeft het nu wel over het griffelbeentje, maar die zit naar mijn weten op een hele andere plaats, veel lager in het been! Het kuitbeen zit tussen de knie en de hak, als je bij het achterbeek kijkt is dit dus het bovenste gedeelte van het been!

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:51

Mensen het kuitbeen is niet het griffelbeentje!!!
Het kuitbeen zit inderdaad tussen knie en hak, voor de duidelijkheid met de enkel (en dus de hak) bedoelen we bij het paard het spronggewricht!! Dus het kuitbeen zit daarboven en dat heet niet het griffelbeentje, maar dat heet fibula.
De griffelbeentjes zijn te vergelijken met de middenvoetsbeentjes bij de mens.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:35

als corky nu eens even opheldering geeft over welk botje het nu wel gaat dan zou iedereen nuttig advies kunnen geven dit heeft ook geen nut of ligt dat aan mij Scheve mond
En neonlight en valencio, hoe weten jullie dat het niet het griffelbeentje is, daar zal corky toch echt zelf een antwoord op moeten geven, maar de symptonen lijken wel op een griffelbeen hoor Scheve mond

corky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 20:45

de veearts had het over het kuitbeen! dus vandaar dat ik zei kuitbeen. Scheve mond maar mensen zeggen dat dat niet bestaat bij een paard weet ik het ook niet meer .en daaruit blijkt dus ook dat een veearts er nix van snapt! Scheve mond

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:00

ben je bij een kliniek geweest of zo'n VA die alle dieren mag behandelen??
Maar volgens mij heeft een paard geen kuitbeen maar daar kan ik ook helemaal mis meezitten , maar de dingen die je verteld heb wijzen wel meer in de richting van het griffelbeentje?!!!!

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:57

Als de dierenarts zegt dat het het kuitbeen is wat gebroken is, is het dus niet het griffelbeentje anders zou hij zeggen het is het griffelbeentje!!!

Het paard heeft weldegelijk een kuitbeen, zoals ik al zei heet dat fibula, de reden dat jullie hier zeggen dat het paard geen kuitbeen heeft komt omdat het kuitbeen van het paard niet zo uitgesproken aanwezig is zoals bij ons mensen, het is meer een overblijfsel van het kuitbeen en is min of meer vergroeit met het scheenbeen, het kuitbeen zit dus boven de sprong. En ik herhaal de griffelbeentjes zijn overblijfselen van de middenvoetsbeentjes zie zitten onder het spronggewricht langs de pijp.

Anders is het misschien eens handig om naar een plaatje van het paarden skelet te kijken, zal eens zoeken op internet.