Zand eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

falabellatje

Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 00:00

Dag bokkers

Als een paard af en toe zand eet duid het als het goed is op mineralen tekort?

Maar nu de vraag hoe kan ik dit het beste oplossen, dus wat zijn de benodigde mineralen die het paard nodig heeft om het zand eten te laten verkomen en hoeveel moet ik voeren van deze mineralen?

Alvast bedankt Lachen

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:13

Ik zou niet weten wat je ertegen zou moeten doen, maar het kan wel leiden tot zandkoliek.
Zoekfunctie al gebruikt? Misschien is er al een topic over Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 07:30

zeewier bijvoeren.
bevat alle vitamines en mineralen
bij mijn pony heilp t heel goed, hij eet geen zand meer

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 07:50

Mijn paard eet ook wel eens wat zand, meestal als het hooi in het zand gelegen heeft, of als ze bladeren of eikels eten. Hij heeft een paar keer zandkoliek gehad, meestal om de 3 maanden. Ik ben hem toen lijnzaadolie gaan geven (andere olie als zonnebloemolie schijnt ook te kunnen) en hij heeft al 1,5 jaar geen koliek meer gehad.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:40

Inderdaad zeewier bijvoeren en misschien regelmatig een sand clear kuurtje van de PD??

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:17

Olie heeft dezelfde werking als sand clear en het is veel goedkoper. Deze informatie heb ik van mijn dierenarts en nu mijn paard al 1,5 jaar geen koliek meer heeft gehad is het voor mij ook wel bewezen. Iedere dag krijgt hij een scheutje (ca. 1 eetlepel) olie over zijn eten.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:51

Ik heb ook een zandlikker. Scheve mond
Ik voer 2 keer per jaar een zandkuurtje van de paardendrogist.
Cilian ik wist dat niet van de olie want als dat zo is scheelt dat idd enorm in de portemonnee.
Zeewier heb ik trouwens ook proberen bij te voeren maar dat lust hij niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:55

Geef hem een rood zoutblok (mineralenzoutblok)
Kuurtje Sandclear is niet verkeerd, en voor de rest kun je hem ook een handje ongekookte lijnzaad over zijn voer geven (advies van de DA in Utrecht, n.a.v. een paard met zandkoliek een paar weken terug) heeft het zelfde effect als de Sand Clear kuur en is stukken goedkoper.

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:56

Cilian schreef:
Olie heeft dezelfde werking als sand clear en het is veel goedkoper. Deze informatie heb ik van mijn dierenarts en nu mijn paard al 1,5 jaar geen koliek meer heeft gehad is het voor mij ook wel bewezen. Iedere dag krijgt hij een scheutje (ca. 1 eetlepel) olie over zijn eten.

En dat linzaadolie gooi je gewoon zonder verdunnen ofzo over het voer?. en wat je zegt kan dat ook dus met zonnebloem olie?
Goeie tip Thanks!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:11

Ik zou Lijnzaadolie doen, en niet verdunnen. Een eetlepel per dag zijn de kosten niet...

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:37

Ik heb zelf een paar kilo lijnzaad gekocht. Hier pak ik altijd 1,5 beker zaad van, doe er ca. 3 liter water bij en laat dit 3 kwartier koken. (Eerst aan de kook brengen en dan 3 kwartier op een zacht vuurtje laten staan). Dit om een bepaalde stof uit het lijnzaad te laten koken (blauwzuur?). Dit gooi ik allemaal in twee cola flessen en ik heb voor 3 paarden ca. 3 weken olie. Dus een uurtje werk per 3 weken en het werkt fantastisch. Mij is verteld dat andere oliën hetzelfde doen, maar ik heb het alleen met lijnzaad geprobeerd.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:05

Ik ga net als Cassidy voor een mineralenliksteen dat bevat in principe voldoende spoorelementen.
Er zijn ook wel paarden die uit verveling zand eten of likken dus het hoeft niet perse aan een tekort aan mineralen te liggen. lijnzadolie bij het voer is dan een goed middel

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:55

Mijn 2-jarige staat (nog) in Utrecht na koliek van zandeten.
Advies wat ik heb gekregen:
- geef een rood zoutblok
- geef gedurende langere tijd een vitamine en mineralensupplement
- geef elke dag 50 gram lijnzaad (ongekookt) bij het voer, zodat evt. binnengekomen zand mee afgevoerd wordt.
- en uiteraard: voorkom zoveel mogelijk dat ze de gelegenheid hebben om zand te eten.

Lijnzaad vormt pas blauwzuur als het een aantal uren in een vochtige omgeving heeft gelegen, dus als je paard het gewoon bij z'n voer opeet is dat het beste om te geven. Het vormt in de darmen een slijmerig goedje en verbind zich met evt. zand. Veel goedkoper dan SandClear o.i.d.

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:12

Bedankt, dit ga ik proberen. Gewoon lijnzaad geven is nog makkelijker dan het eerst te koken, dat lijnzaad pas in een vochtige omgeving blauwzuur gaat vormen was mij onbekend.

rooie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:35

En wie weet hoe het met lijnzaadmeel zit?

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 18:53

Henriette schreef:
Mijn 2-jarige staat (nog) in Utrecht na koliek van zandeten.
Advies wat ik heb gekregen:
- geef een rood zoutblok
- geef gedurende langere tijd een vitamine en mineralensupplement
- geef elke dag 50 gram lijnzaad (ongekookt) bij het voer, zodat evt. binnengekomen zand mee afgevoerd wordt.
- en uiteraard: voorkom zoveel mogelijk dat ze de gelegenheid hebben om zand te eten.

Lijnzaad vormt pas blauwzuur als het een aantal uren in een vochtige omgeving heeft gelegen, dus als je paard het gewoon bij z'n voer opeet is dat het beste om te geven. Het vormt in de darmen een slijmerig goedje en verbind zich met evt. zand. Veel goedkoper dan SandClear o.i.d.

Wat bedoel je met het geven van vitamine en mineralensupplement? Is dat zo een vitamine stoot van equivital vitaminepasta?

Dus je kan dat lijnzaad ook geven zonder te koken?

bedankt weer voor weer een super tip! OK dan! Toppie bokkers

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 08:21

Nee, niet een spuit met vitamines, maar een paar maanden lang het als supplement geven over het voer (afhankelijk van het merk is het poeder of korreltjes).
Als je paard gewoon ook biks krijgt, dan de laagste dosering aanhouden.

En de de lijnzaad, gewoon de zaadjes geven. Dat kun je bij elke paardenwinkel wel krijgen en kost ongeveer € 4 voor 5 kilo.
Je moet het wel goed droog bewaren en kijken dat het niet te lang in de voerbak rondslingert.
Paarden die regelmatig echt zand eten of oplikken, moeten 2 X per dag 50 gram krijgen.
Doen ze het minder dan kun je 1X 50 gram geven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 08:31

Riant schreef:
Ik ga net als Cassidy voor een mineralenliksteen dat bevat in principe voldoende spoorelementen.
Er zijn ook wel paarden die uit verveling zand eten of likken dus het hoeft niet perse aan een tekort aan mineralen te liggen. lijnzadolie bij het voer is dan een goed middel

Dat doet het weidegenootje van mijn paard, die eet echt happen zand waar je bij staat. Zij heeft in de paddock dan ook zo'n plastic emmer met luchtgaten om. Tja, je moet toch wat. Beestje heeft trouwens gewoon een mineralenblok. Net als mijn paard. Ook mijn paard likt heel af en toe zand, maar dat is te verwaarlozen. Zal wel lekker zijn ofzo, net zoals hij af en toe zijn staldeur even goed aflebbert. Verward

Lijnzaadolie klinkt wel als een goede optie.

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 10:44

Ja volgens mij is lijnzaad als ik het zo hoor zekers een goede oplossing

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:20

als lijnzaadolie daar ook tegen helpt ga ik gelijk weer een bus bestellen.
Had het net op en heb een sandclear kuurtje besteld. Ga daarna toch maar weer verder met de lijnzaadolie dan.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:18

Is het nu beter om lijnzaadolie te geven of een handje ongekookt lijnzaad?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:44

Die van mij deed het ook dan at ze de wortels onder de grond. Je kan ze hooi geven zodat ze eten hebben en niet gaan vervelen.
En 1 keer in de week lijnzaad koken dan vormt er een laagje aan de binnenkant van de darm en kan het zand zicht niet hechten. Je paard zal dan geen koliek krijgen.
Ik deed in het seizoen dat ze in de paddock stonden een paar keer een sand clear kuurtje.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:20

dat doe ik nu ook. Ik heb sandclear besteld. Nu de paardjes de hele dag in de bak staan is de kans groter dat ze zand binnen krijgen. Ik voer ze wel hooi in de bak, dit krijgen ze in een grote kunststoffen bak, zodat ze het niet van de grond hoeven te eten. Scheelt weer. Ik ben van plan om het kuurtje zo meteen een keer te doen en dan tegen het eind van februari of zo weer.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:43

De SandClear kun je laten vervallen als je dagelijks 50 -100 gram pure lijnzaad bij het voer geeft. (dit volgens de DA in Utrecht)

Dus niet de olie en je hoeft het ook niet persé te koken (mag wel).

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:48

ik ben het niet ermee eens dat een paard van nature zijn mineralemtekort wil aanvullen door zand te eten.

als het dier echt een tekort heeft dan merk je dat aan een hoop andere dingen. zand eten is meer iets gerelateerd aan gedrag/voeding/fourageren, dan aan een tekort.