Na castratie flinke zwelling en erg suf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chanenmichel

Na castratie flinke zwelling en erg suf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 22:57

Hoi, mijn paard is vrijdag gecastereerd en heeft nu sinds maandag flinke zwellingen aan zijn koker, bijde kanten. Hij is ook erg suf en heeft geen zin in eten. Dierenarts is geweest en hij heeft nu ontstekingsremmers en pijnstilling gekregen. Wie heeft ervaring met het castereren van een paard en wie weet hoe lang het kan duren voor het wat beter gaat. Ik vind het zo vreselijk zielig om hem zo te zien.

Groetjes Chantal

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:04

zwelling komt veel voor meestal op de 4 e dag.
het is goed voor het paard om veel te bewegen, neemt de zwelling af.
soms helpt afspuiten met koud water, wat ze niet leuk vinden.
hangt er ook vanaf, hoe hij gecastreerd is. met een dag of 3 zal het wel beter gaan, vooral met ontstekingsremmers en pijnstillers.

Dat suffe kan door de pijn zijn, maar ook door een evt. ontsteking.
De DA heeft wel antwoord. ik alleen ervaringen

succes

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:09

Zwelling op de plaats waar vorige week nog ballen hingen is niet zo leuk, en moet je liefst wel behandelen met ontstekingsremmers. Zwelling aan de voorkant, dus bij de piem, is gewoon, en daar hoef je eigenlijk niet zo veel aandacht aan te besteden. Zoveel mogelijke vrije beweging is het beste.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:32

Hey oppassen hoor!!! Een beetje zwelling is idd normaal. Maar ik heb mijn hengst in het voorjaar laten castreren en twee dagen later was het heel erg opgezwollen. De wonde was dichtgenaaid terwijl bijna geen enkele dierenarts dat nog doet. Het was vanbinnen wat beginnen bloeden en dat bloed kon natuurlijk niet weg. Dit kan heeel gevaarlijk worden. Je paard kan zichzelf vergiftigen door afvalstoffen in het bloed. Wij hebben hem naar de dierenkliniek moeten brengen waar hij onder narcose is gebracht en de wonde opnieuw is opengemaakt, helemaal is schoongemaakt en dan opengelaten. Vervolgens heeft hij nog ontstekingsremmers gekregen en werd de balzak elke dag minstens twee keer een kwartier afgespoeld met water om af te koelen en de zwelling af te laten nemen. Dit kan erggg pijnlijk en gevaarlijk zijn dus pas op. Zorg ervoor dat je er op tijd bij bent!!

chanenmichel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 16:16

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat het gauw beter met hem gaat. Hij heeft er op dit moment nog best wel last van. Gr. CHantal

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:28

gewoon elke dag met koud schoon water afspoelen en veel stappen. het vocht zakt naar het laagste punt en door beweging wordt vocht af gedreven. niksd om je zorgen over te maken....wel idd doorgaan met ontstekingsremmers en pijnstillers.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:45

klomp schreef:
niksd om je zorgen over te maken....wel idd doorgaan met ontstekingsremmers en pijnstillers.

Dit is echt niet waar! Het kan even goed niets zijn, dat weet ik ook wel, maar let er toch maar goed op. Mijn verhaal (zie boven) is echt niet uit de lucht gegrepen en ik zou het niemand toewensen!!!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:47

Controleer even of hij koorts heeft. Als hij koorts heeft kan het zijn dat het ontstoken is. Bel anders ff de DA om te overleggen

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:41

kiana schreef:
het is goed voor het paard om veel te bewegen, neemt de zwelling af.
soms helpt afspuiten met koud water, wat ze niet leuk vinden.

Ik ben het hier mee eens. Wij hadden een net gecastreerde hengst op stal gekregen waarbij ook alles erg ontstoken was. We moesten meerdere keren per dag met hem stappen, maar ook weer niet te lang.
Verder vinden ze het vaak wel fijn om te koelen inderdaad

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:44

Idd dat moest ik ook doen nadat hij geopereerd was: het stappen zou het vocht goed wegdraineren en het afkoelen vermindert natuurlijk de zwelling en stimuleert bloedsomloop ook nog eens. Die twee dingen kunnen zeker helpen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:19

Wondjes moeten vooral open blijven zodat het wondvocht uit de zwellng weg kan komen. Als het wondocht blijft zitten is het pijnlijk voor je paard en is de kans op ontstekingen groter. Zelfs bij een goed genezende castratie zal je paard nog 6 weken een soort open wondje daar houden, en zal de zwelling maar mondjesmaat afnemen. Het heeft gewoon tijd nodig.

Maar als je zo twijfelt is er maar 1 ding te doen: DA bellen. Het allerveiligst.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:19

Pieterr schreef:
Dit is echt niet waar! Het kan even goed niets zijn, dat weet ik ook wel, maar let er toch maar goed op. Mijn verhaal (zie boven) is echt niet uit de lucht gegrepen en ik zou het niemand toewensen!!!

ik begrijp je, maar zoals je zelf aangeeft is de wond door jouw dierenarts dicht genaaid terwijl ze altijd een stukje behoren open te laten zodat het vuil eruit kan. en in de meeste gevallen laten de dierenartsen de wond dus een stukje open en is er vaak niet iets waar je je dan zorgen over hoeft te maken. behalve in jouw geval...

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:00

Da's waar, wou gewoon even waarschuwen. Dus , als je je hengst laat castreren: laat het nooit dichtnaaien!! Er zijn dus nog altijd DA die het doen alhoewel het echt niet zou mogen...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 08:43

rennen is niet goed!! hierdoor kan de wond openspringen! gewoon lekker blijven stappen dus

mariska18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:09

wij hebben nou ook een pas gecastreerd hengstje op stal staan en die mag alleen GESTAPT worden dus niet laten rennen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:58

ik geloof dat zachtjes draven 10 minuutjes wel mag..da's goed voor de doorbloeding,houdt het wel in de gaten,ik heb een keer bij een hengst gezien dat het omdat het dichtzat..het wondvocht enzo er niet uitkon,toen werdt het net zo groot als een voetbal en toen ie in de molen liep,sprong het open..dat was echt heel pijnlijk voor het paard en superzielig,het voorste stuk van z'n ... was ook kapot..

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:37

verschild erg per paard, sommige krijgen totaal geen zwelling en daar word met een week weer opgereden andere duurt soms wel maande voor het weer goed is, sloom en weinig eten zal wel door de koorts komen, stappen met hem en de koker afspuiten met kuod water, niet met een harde straal op de wonden, het water langs de wonden laten stromen, misschien moet er zelfs een stukje geopent worden zodat de "sappen" eruit kunnen, een paar keer per dag gecontroleerde beweging is ook erg belangerijk, succes

Pasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:09

Mijn paard heeft er ook heel lang last van gehad..
De wond bleef maar open.. en pus eruit al die rotzooi...
Omdat het zo lang duurde hebben we toch maar de DA gebelt en die had me juist AFGEWEZEN om het af te spuiten..
Omdat je juist dan weer al het vuil er terug inspuit en dan gaat het nog meer iriteren..
Ik heb het gewoon moeten laten genezen en het is ook uiteindelijk goed gekomen..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:16

je spuit toch ook niet in de wond? je laat het water langs de koker lopen zodat het het geheel koelt...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:27

de meningen zijn erover verdeeld, wij adviseren op de kliniek ook afspuiten bij zwelling, en stappen. anderen kliniek adviseren rust. het verschilt mt de ervaringen van de da en van de kliniek..

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:33

Elisa2 schreef:
ik geloof dat zachtjes draven 10 minuutjes wel mag..da's goed voor de doorbloeding,houdt het wel in de gaten,ik heb een keer bij een hengst gezien dat het omdat het dichtzat..het wondvocht enzo er niet uitkon,toen werdt het net zo groot als een voetbal en toen ie in de molen liep,sprong het open..dat was echt heel pijnlijk voor het paard en superzielig,het voorste stuk van z'n ... was ook kapot..

Gadverdamme!!! Dat doet heel erg pijn. (althans denk ik!!) Bloos!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:50

het verschilt ook per situatie, maar het paard moet stappen, dat is 1 ding wat zeker is anders word ie met de dag slechter, bij mij op de kliniek spuiten we wel, NOOIT op een wond spuiten, maar dat had ik al gezegd en een andere ook al... hoe is het nu met je hengst?

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:44

Ik heb mijn hengst een maand of 2 terug laten castreren en mij is geadvisserd afspuiten 2 tot 3 keer per dag de eerste paar dagen.
Verder mocht hij gewoon de wei op , en daar heeft hij gewoon gerent.
Ik sta op een opfokstal waar ieder jaar vele jonge hengsten gecastreerd worden en die gaan na de castratie gewoon de wei op, en er zijn vrijwel nooit problemen.
Beweging is juist goed maar laat het paard wel zelf zijn gang gaan, dus opjagen enzo zou ik zelf niet doen.