vragen over hoefbevangenheid - SPOED!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

vragen over hoefbevangenheid - SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 17:08

Naar aanleiding van dit topic
[VvdD] Het zit niet mee Boos!

wil ik de volgende vragen stellen...

- Is ernstige hoefbevangenheid (de 6e x ofzo) nog te helpen?
- Is de behandeling duurder als laten inslapen?

We hopen natuurlijk dat Blacky nog een kans heeft. Als dat niet zo is, hebben we daar ook vrede mee... Alleen het beste voor Blacky

Sunshine... Je bent echt een toppertje!!!

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:13

Ik denk dat als je de oorzaak weet er nog wat aan gedaan kan worden, en dat je dan ook kan proberen om het de volgende keren te voorkomen. Denk alleen dat een behandeling, en onderzoek, duurder is dan inslapen.. Helaas! Maar misschien wel beter voor Blacky, zoveel pijn verdient ie niet, ookal helpt sunshine m zo goed mogelijk.. Sterkte!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 17:19

Proberen om het de volgende keer te voorkomen, wil de eigenaar niets aan doen... Ik denk eerlijk gezegt ook niet dat er nog een volgende keer komt Verdrietig

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:31

Ik denk dat een behandeling duurder is...
Wil het eigelijk niet zeggen alleen het beste is als het steeds terug komt en het eigelijk best erg is, hem of haar in te laten slapen Scheve mond

Ik zou dit wel in gedachten houden zodat het 'minder' pijn doet dan dagt je het niet weet en het plotseling te horen krijgt van de eigenaar...

Heel veel sterkte alvast!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:46

Het is misschien hard gezegd, maar na 6 keer hoefbevangen zal het denk ik echt niet meer beter worden. Als het paardje pijn heeft is er maar 1 ding, om zo eerlijk mogelijk te zijn...dat kun je zelf wel invullen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:54

Als dat het beste is voor Blacky wil ik dat ook heel erg graag! Wil het beste voor hem!
Maarja, de eigenaar he .... maarja vandaar dat wij ons afvroegen wat nou eigelijk duurder was...?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:54

Ik ben het met Bravura eens, voor dit beestje is het leven niet leuk meer! Hoe goed jullie ok voor hem proberen te zorgen! Ik zou hem laten gaan...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 22:01

Wat is de slachtprijs van een pony van ong 1m25?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:50

ligt er aan hoe dik en oud hij is en dat verschilt per slager.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:07

ben bang dat het bij blacky chronisch is geworden en er alleen met medicijnen en eventueel speciaal beslag iets aan te doen is, en alleen die hoefsmid rekeningen zal de eigenaar al niet willen betalen ben ik bang Scheve mond
t banketstaaf is dat het helemaal niet zo ver had hoeven komen, als de eigenaar er eerder een DA en vaker een smid bij had gehaald....dat kan ik zo iemand nooit vergeven....

ik hoop dat de eigenaar nog zo 'aardig; is om black niet meer heelmaal naar de slager toe te brengen voor dat beetje geld, maar hem i zn weitje een spuitje laat geven...

en dan maar hopen dat hij dat weitje gaat verkopen/verhuren ipv weer een nieuwe pony te kopen en dat t verhaal weer van voren af aan begint...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 09:26

De pony is geloof ik 14jr en foto's van hem staan in het topic wat ik genoemd heb in bovenste bericht. Ik geloof op pagina 2, dmv de url die Sunshine geplaatst heeft.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:39

Mn zusjes shet heet ook Blacky en is ook pas geleden hoefbevangen geweest.. Sterkte ermee!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 10:45

Volgens www.hoofcare.nl is hoefbevangenheid te genezen. Zou dat ook in Blacky's geval zo zijn???
Wie kan ik daarover raadplegen van die site?

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:56

Het weidegenootje van mijn pony is nu ook weer voor de 10e x ofzo hoefbevangen. Bij haar is het chronisch. Deze dame is nu rond de 23. We laten haar nog steeds niet inslapen. Elke keer komt ze er weer bovenop, alleen duurt het langer omdat ze ouder is. We hebben van onze DA pijnstillende poeders gekregen, wat redelijk helpt. Verder staat ze wel op het land waar er nauwelijks gras meer staat, hoogstens om op et knabbelen. Ze krijgt oud hooi bijgevoerd, verder niks!!

Ik zou zeggen: geef de hoop niet op! Paarden zijn sterker dan je denkt. Mensen zullen zich afvragen waarom wij een paard niet laten inslapen, hij heeft toch pijn?? Dat klopt, ze heeft pijn, maar die pijn neemt langzaam af, en straks kan ze weer pijnloos rondtuffen in het land

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:35

met goede begeleiding van DA en smid is er vaak nog veel te doen, maar bij black is het meer dan alleen hoefbevangenheid, zn buik lijkt ook iets mee te zijn, maar de DA is er nu als t goed is bij, die hem helemaal nakijkt
ben heel erg benieuwd en ik blijf duimen!!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:54

mijn buurvrouw is hier vanalles over aan het leren en loopt nu stage bij een hoefsmid. deze hoefsmid zegt dat er bijna altijd wel iets aan te doen en als mensen perse het paardje willen laten afmaken alleen vanwege hoefbevangheid, dat hij het paard wel een half jaar bij hem thuis wil hebben om te behandelen. word het paard beter, betaal je de kosten voor de behandeling, word hij niet beter, betaal niks.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:17

mijn pony was ook hoefbevangen... het ging goed, je kreeg weer hoop, en toen in eens ging het weer erg slecht... ik heb contact gehad met hoofcare, en die zeiden dat het te verholpen is, maar je moet er niet te laat mee komen... mijn hoefsmid (adri de bruijn) stond in contact met hoofcare, en met de dierenarts, en allen zeiden ze dat mijn pony gewoon op was, en er zoveel mee geleden had, dat ik erg bezig was, als ik hem nog zo verder door liet sukkelen...

dus hebben we hem toch in laten slapen..

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:28

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 10:17

Ik kan op die site niet uithalen dat een bevangen pony te genezen is, ook niet hoe ze dat willen doen.
Daarbij loopt deze pony 24/7 buiten zonder schuilplaats etc... Natuurlijk (en eenzamer) kan niet...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:23

In elk geval niet op kort gras zetten. Het eiwit verhaal over gras is al 10 jaar achterhaald. Juist kort gras is gevaarlijk vanwege het fructan. En dat gehalte is nu vanwege de temperaturen ook gevaarlijk. Dus als je daar ook al op let kan het best goedkomen allemaal. Die van mij is ook bevangen geweest (meerdere keren ) maar door hier op te letten en goed te bekappen kan ik er gewoon alles mee.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:27

nouja succes met je paard!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:06

Bravura schreef:
Het is misschien hard gezegd, maar na 6 keer hoefbevangen zal het denk ik echt niet meer beter worden. Als het paardje pijn heeft is er maar 1 ding, om zo eerlijk mogelijk te zijn...dat kun je zelf wel invullen.

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens! marco is ook al een paar keer hoefbevangen geweest en ja hij loopt niet zo super soepel meer op het gras (wel in de bak dus op het zand)
Zorg dat je paardje dus geen gras meer krijgt (zet em in de bak ofzo)
en zorg voor voer waar bijna geen eiwit in zit! en blijf dat volhouden!
Wees streng en hou je eraan, marco heeft van de zomer ook weer op het land gestaan (uurtje per dag maar en op sprietig gras, schapen hadden het verse al opgegeten) en toch had ie het weer! hij had het zelfs met te eiwitrijk hooi!

dus ik zou eerst proberen of het zo gaat en anders ja dan zit er idd niets anders op!

maar wat ik nog niet helemaal uit je verhaal krijg is dat hoe komt ie aan die hoefbevangenheid? misschien dat je weet dat het bv door het gras komt ofzo!?

ik hoop dat je er iets aan heb!
Sterkte!

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:10

griebels schreef:
Volgens www.hoofcare.nl is hoefbevangenheid te genezen. Zou dat ook in Blacky's geval zo zijn???
Wie kan ik daarover raadplegen van die site?

Telefoonnummer mag niet hier he?
pb je wel even

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 10:55

@Fancylover: Nee ik weet niet hoe het komt, wel weet ik dat het elke keer terug komt, maar miss is dat indd omdat hij 24/7 (het hele jaar) in de wei staat...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 16:38

dat zou het dus kunnen zijn! kan je hem niet ergens op stal zetten of op het zand ofzo? gewoon proberen als het dan nog steeds zo is ja dan weet ik het ook niet dan zit het misschien in het voer?