wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindy83

wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 15:07

hallo allemaal,

mijn paardje heeft een chronische blessure aan z'n voorbenen (waar nog goed mee te leven valt), maar sinds 1 jaar hebben mijn vriend en ik een weiland met een inloopstal, waar hij samen met 5 andere paarden en pony's loopt.. (hij stond eerst s'nachts op stal)

nu is het probleem dat hij de baas is de wei, en constant zijn positie aan het verdedigen is, en ik heb het idee dat hij dat niet meer aankan.. hij is aan het invallen en "vecht" om zijn eten, terwijl dit niet nodig is..

toen hij s'nachts op stal stond en overdag in de wei met 1 ander paard ging het super met hem, hij zag er gewoon goed uit enz..

zou het beter zijn om hem een ander huisje te geven als gezelschapspaard waar hij s'nachts op stal komt of hem zo laten lopen, (want hij heeft het op zich naar z'n zin) en maar (nog) meer gaan voeren?

alvast bedankt
groetjes cindy

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 18:00

is er niemand die mij raad kan geven?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:14

Een w ei met inloopstal is het mooiste wat je je paard kan geven!

Lekker zo houden en creatief het eten proberen te geven.

Maak je aparte hooibergjes?

Je zou evt het krachtvoer kunenn geven buiten de wei!
Zo zijn er legio ideeen!

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 19:19

ja, maak aparte hooibergjes, voer om de 2 paarden in de stal met een draadje ervoor... ik weet niet of het voor hem wel het mooiste is wat ik hem kan geven.. hij word niet voor niets nu in een keer mager, en hij mankeert verder niets.

hij is 13 jaar in de watten gelegd, dekens, op stal enz enz, mischien dat ie er toch echt niet tegen kan?!?!

bedankt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:43

Misschien hem iets eerder dan de anderen naar binnen zetten s'avonds en hem dan lekker en energie rijk voer geven, met bv gebroken maïs of muesli erin.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:45

ik weet wat je doen kunt os aan mij geven hahahaha

groetjes mier

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 19:45

hij staat in een inloopstal

Haha!

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 19:46

never schreef:
ik weet wat je doen kunt os aan mij geven hahahaha

groetjes mier

kun jij helemaal niet betalen Haha! Bloos Schijnheilig

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:52

nee dat klopt ik ben net zo arm als jij daar om hebben we allebei ook zulke leuke paardjes die super veel geld kosten.

groetjes mier en een knuffel van nef

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 19:56

heb jij dat mais meel nog trouwens, en gebruik je dat nog?.. anders mag ik dat best wel hebben voor os he?!? Schijnheilig *LOL*

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:06

he ja goed dat je daar aan denk als je morgen komt kun je het zo mee nemen kijken of het werkt ja.
Mag je zo hebben kan ik je teminste nog een beetje helpen.
als je nou morgen tussen 10 en 11 op stal kom kun je het zo meenemen.

groetjes mier

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 20:09

als ik het red, kom ik ff langs OK dan!

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:11

oke tot dan anders zet ik het klaar dan kun je het zo meenemen het is een halve zak probeer het maar eerst dan kun je de rest ook nog wel krijgen.
Je moet hem ongeveer een klein half schepje geven door het voor heen mixen
anders mischien tot morgen

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:46

cindytjuh schreef:
maar sinds 1 jaar hebben mijn vriend en ik een weiland met een inloopstal, waar hij samen met 5 andere paarden en pony's loopt..

konden jullie de huur van de woning niet meer betalen?? Clown Clown Haha!

Oke, nu even serieus....

Als je paard niet meer voldoende in conditie is om de baas te blijven, dan merken de andere paarden in de kudde dat meteen. De 2e in rang vecht dan het leidersschap aan. Wind deze het, dan moet jouw paard zich nog verdedigen om als 2e in rang gezien te worden, want de vorige nummer 3 probeert dan nummer 2 in de hierargie te worden. Het is hard, maar zo werk dat in een kudde, ook bij andere diersoorten. Hiermee houden ze hun soort in stand. In het wild zo jouw paard ook, als hij over alle andere paarden geen baas meer kan blijven, worden afgestoten van de kudde, wat hij niet zou overleven. En wel hierom. Word een kudde aangevallen, probeerd de leider de kudde bij elkaar te houden en te verdedigen. Hij rent dus achterin de kudde, dichtst bij het gevaar. Een paard die door ziekte niet hard genoeg meer kan , vormt een gevaar voor de kudde, want hij houd de kudde op.

Je zeg dat hij al invalt, dat denk ik niet dat hij nog de baas is in de kudde. Een leider laat zich absoluut niet bij het eten wegjagen. Als ik jouw was zal ik hem even appart nemen en dan voeren. (als dat mogelijk is natuurlijk.

Veel succes ermee.

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:59

nee geld is op Tong uitsteken ... best koud hoor zo'n open stal Haha!

zoiets had ik zelf ook gedacht, en in het wild zou hij al op het bord van roofdieren gelegen hebben, omdat hij niet kan vluchten zoals een gezond paard...

hij is het giftigst op de oudste merrie die er bij loopt (concurrentie?)..
hij kan dit dus niet aan... Verdrietig .. hij doet zo z'n best... Lovers ...

ik voer ze apart met z'n 2en tegelijk (vat je hem?) dit gaat op zich goed, maar zijn de andere aan de beurt, gaat ie shaggie heen en weer lopen dansen voor het draadje wat ik voor de stal span.. in de natuur zou dit dus al niet kloppen, want hij is de baas, dus hij heeft het meeste recht Vingers aflikken ..

pfff... ik vind het moeilijk hoor.. je zou idd denken; hEErlijk voor zo'n paard om van zijn vervroegd pensioen te genieten.. ik twijfel eraan..

is dit echt het beste?!

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 11:25

niemand meer?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:48

Wie weet is hem verhuisen toch een oplossing maar kijk het eerst effe aan.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:57

zoals al gezegd werd,kun je hem niet eerder binnen zetten (in de inloopstal) de rest even eruit houden,hem rustig zijn voer laten opeten en erna de andere weer erbij laten.
en aparte hoopjes hooi in de wei,denk niet dat er verder nog veel te doen is.

als verhuizen een optie is zou ik dat toch doen,want je schreef toen hij alleen met nog een paardje stond ging wel alles goed he?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:03

Je zou de wei en daarbij de kudde kunnen splitsen.

De leider wnkelt in zijn positie, dus de kudde (die dat merkt) en met name nr 2 zal nu vaker en feller zijn plek proberen in te nemen. Als de leider (door gebrek aan goede conditie) uiteindelijk van zijn plek is verstoten en de hierargie is weer opnieuw bepaald en gesetteld, dan zal de rust weer keren en zal het voer naar het recht van de rang onder de kudde verdeeld worden. Dus hij zal dan niet meer zo hoeven te vechten voor het lekkerste deel van het eten. Hij zal dan vanzelf genoegen nemen wat hij in zijn nieuwe rang krijgt toebedeeld.

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 12:24

mickeytje schreef:
zoals al gezegd werd,kun je hem niet eerder binnen zetten (in de inloopstal) de rest even eruit houden,hem rustig zijn voer laten opeten en erna de andere weer erbij laten.
en aparte hoopjes hooi in de wei,denk niet dat er verder nog veel te doen is.

als verhuizen een optie is zou ik dat toch doen,want je schreef toen hij alleen met nog een paardje stond ging wel alles goed he?

dat doe ik al, apart voeren..

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 12:26

Arnoud schreef:
Je zou de wei en daarbij de kudde kunnen splitsen.

De leider wnkelt in zijn positie, dus de kudde (die dat merkt) en met name nr 2 zal nu vaker en feller zijn plek proberen in te nemen. Als de leider (door gebrek aan goede conditie) uiteindelijk van zijn plek is verstoten en de hierargie is weer opnieuw bepaald en gesetteld, dan zal de rust weer keren en zal het voer naar het recht van de rang onder de kudde verdeeld worden. Dus hij zal dan niet meer zo hoeven te vechten voor het lekkerste deel van het eten. Hij zal dan vanzelf genoegen nemen wat hij in zijn nieuwe rang krijgt toebedeeld.

jep, dat klopt maar ik voer ze apart.. en toch blijft hij sodemieteren.. Scheve mond

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 12:28

ow ja, en als ik de wei opsplits kan een van de twee groepjes niet bij de stal.. niet zo fijn als het regent.. wel een goed idee trouwens!!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:54

is daar dan niet een oplossing voor?
Weet ik het, een aanbouw.....de stal ook opdelen, een extra uitgang maken......

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 13:01

uhhmm, nee, stal is te smal om op te delen, denk niet dat mijn vriend nog iets er aan wil bouwen.. (staat er ook illigaal).. extra uitgang?.. nee lukt ook niet...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:17

Tja, das een lastige, maar is wel een optie voor in de zomer.

Dat geklier blijft aan ben ik bang, omdat hij als leider niet meer stevig in zijn schoenen staat.