glucosaminecomplex vs. glucosaminecomplex speciaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

glucosaminecomplex vs. glucosaminecomplex speciaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 18:32

Op aanraden van mijn da geef ik mijn paard glucosaminecomplex speciaal van De Groene Os. Dit is de omschrijving:
Dit middel verzorgt de spieren en zorgt voor een goede botaanmaak, door toevoeging van de ingrediënten Boswelia, vitamine B3 ( nicotiamide) en N-Acetyl-cysteïne, werkt 'Glucosaminecomplex speciaal' ondersteunend bij het remmen van gewrichtsontstekingen. Bij paarden wordt tevens de hoefconditie verbeterd.
Samen met de 'Glucosaminecomplex speciaal' dient u Teunisbloemolie of Trias Omega te gebruiken, voor het beste resultaat

Nou heb ik per ongeluk "gewoon" glucosaminecomplext gekocht ipv de speciaal en vraag me nu af of iemand weet wat ik daarmee mijn paard dan NIET geef ...
Dit is de omschrijving van het glucosamincomplex:
Dit middel verzorgt de spieren en zorgt voor een goede botaanmaak. Bij paarden wordt tevens de hoefconditie verbeterd.
Door de uitgekiende samenstelling zorgt Glucosaminecomplex voor een goede opname van kalk en helpt bij een extra behoefte aan kalk.
Bevat calcium, magnesium, ascorbinezuur, glucosamine, chondroïtine en MSM.
Bij gebruik van Glucosaminecomplex dient u de kalksuppletie aan te passen, zie de ingrediëntenlijst op de verpakking
.

Vooral het stukje over de kalksuppletie baart mij een beetje zorgen. Mijn merrie is nl. drachtig. Ook staat hierbij niks over teunisbloemolie, die ik er altijd wel bij heb gegeven.

Wie heeft hier verstand van?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:38

Zelf zou ik denk ik de Groene Os even bellen; die kunnen je vast de beste uitleg geven. Anders Van de Pigge (dierdrogist Haarlem); die verkopen ook spullen van de Groene Os en hebben er heel veel verstand van.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:06

Het staat letterlijk op de site... bij speciaal staat : Door de toevoeging van onder andere Boswelia, Niacinamide en N-Acetyl-cysteïne voor de effectieve ondersteuning bij pijnlijke artrose/artritis.

Over het algemeen nemen ze de 'gewone'voor paarden met onduidelijke gewrichtsklachten. Die lopen als een roestige kruiwagen zeg maar. De speciaal is speciaal voor die paarden die ook ontstekingen in de gewrichten hebben. Ik zou gewoon proberen te geven wat je altijd geeft. Never change a winning team. Toch?

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:09

Het lijkt erop dat het huidige middel wat minder antioxydanten bevat. Verder maak ik uit de beschrijving op dat het glucosaminecomplex speciaal een ontstekkingsremmer bevat.
Er zijn meerdere glucosamine preperaten die dat bevatten, maar er zijn ook glucosaminepreperaten die dit niet in zich hebben.
Waarschijnlijk is dit dus het allergrootste verschil tussen de gewone en het speciale glucosaminecomplex van de Groene Os, maar daar kom je heel snel achter als je ze gewoon even belt.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:26

De speciaal versie doet nog iets aan gewrichtsontstekingen, de "normale" versie niet.

Verder Heeft een drachtige merrie veel stoffen zoals calcium nog voor de bouw van het veulen.

Als het goed is staat er, als er bijzonderheden zijn bij dracht, een vermelding over op de verpakking of in een bijsluiter. Je kunt idd de fabrikant altijd even navragen om het zeker te weten of je het goed doet.
Doe ik ook vaak als ik een specifiek voedingsadvies geef.

Ter info:

Teunisbloemolie is een rijke bron van gamma-linoleenzuur (GLA). Het lichaam maakt GLA van essentiële vetzuren (EFA's). Essentiële vetzuren hebben van allerlei functies in het lichaam waarvan de aanmaak van prostaglandinen (een hormoonachtige stof) een van de belangrijkste is. Prostaglandinen zijn goed voor onze weerstand, houden de bloedvaten op spanning en bevorderen de spijsvertering en de hersenfunctie.

Gebruik
Teunisbloemolie mag je niet gebruiken als je last hebt van epilepsie of manische depressiviteit. Het gebruik van corticosteroïden verstoort de werking van teunisbloemolie waardoor het gebruik van teunisbloemolie geen effect zal hebben.

Teunisbloemolie kun je uitwendig toepassen bij de volgende klachten:

huidschilfers
roodheid van de huid
eczemen
psoriasis
droge huid

Inwendig kun je teunisbloemolie toepassen bij de volgende klachten:

menopauze
reuma
overgewicht door stofwisselingsstoornissen
hart en vaatziekten
hoge bloeddruk
astma, hooikoorts, allergieën
leverklachten door alcohol
hyperactiviteit
geïrriteerdheid
huidklachten
ontwenningsverschijnselen (alcoholisme)
katers

Boswelia is spierontspannend. Boswelia is een boom.

Trias Omega is erg rijk aan essentiële vetzuren en helpt bij het reinigen van het vatenstelsel, soepel maken, van spieren en gewrichten en draagt bij aan een goede conditie van de huid en de vacht, heeft een positieve werking op de urinewegen en werkt ontgiftend (op de darmen). Trias Omega zorgt voor extra energie en gaat verzuring tegen. Het is ideaal voor de verharing tijdens de seizoenswisselingen. Trais Omega is zowel voor honden als paarden geschikt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:51

Mac schreef:
Bevat calcium, magnesium, ascorbinezuur, glucosamine, chondroïtine en MSM.
[/i].

verder is ascorbinezuur vitamine C, wat paarden ook zelf aan kunnen maken. ik gebruik iets dergelijks omdat mijn paard een kraakbeenbeschadiging heeft. aangezien kraakbeen voorzover ik weet geen calcium nodig heeft en calcium ook voldoende in het voer aanwezig zou moeten zijn voer ik dus geen calcium bij.
een goedkoop alternatief is dan glucosamine en chondroitine, rechtstreeks van de online-mensen-apotheek Knipoog

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:28

Ik geef mijn paard nu bijna een jaar de glucosamine complex van de Groene Os. De eerste paar maanden de speciaal variant en nu als onderhoud de gewone. Het verschil is inderdaad dat de speciaal icm teunisbloemolie meer ontstekingremmend werkt.
Ik woon in Haarlem en heb dus uitgebreid met de eigenaar van vdr Pigge hierover gesproken.
Ik zou niet zelf een mengsel van verschillende ingrediënten maken, de samenstelling van de Groene Os Glucosamine is nauw op elkaar afgestemd, zodat de ingrediënten elkaar versterken.

Wat ik er alleen nog aan toevoeg is een paar gram extra MSM, daarmee kun je nl. niet snel overdoseren.

Mbt de kalk; veel paarden met artrose krijgen extra kalk...daarmee moet je dan oppassen.
Als je geen extra kalk aan het voer toevoegt is er niets aan de hand!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 10:02

De teunisbloemolie heb ik gekregen in combinatie met het glucsaminecomplex omdat het de opname van glucosamine zou reguleren. Daarom vind ik het dus vreemd dat dit alleen bij de speciaal aanbevolen wordt en niet bij de gewone.

Als teunisbloemolie als op zich staand geneesmiddel voor reuma gegeven kan worden, begrijp ik wel waarom ik dat heb gekregen. Alleen werd mij dus verteld dat glucosamine geven zonder teunisbloemolie geen nut heeft ... Verward

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:56

Ik gebruik al 2 jaar glucosamine complex. Soms de gewone, maar meestal de speciaal. Ik heb er nog nooit teunisbloemolie bij gegeven. Dat ging vroeger niet zo, of het is mij nooit uitgelegd.

In ieder geval is de speciaal veel beter voor mijn Haffie. Qua samenstelling weet ik het niet precies, maar dat is hierboven al uitgeplozen.

Ik geef er triasomega olie bij en vindt het erg prettig.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:08

Antheman schreef:
Ik geef er triasomega olie bij en vindt het erg prettig.

Het is idd zo dat je OF teunisbloemolie of Trias Omega bij kunt/zou moeten voeren. Maar om welk actief ingredient het nu gaat Verward ??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:19

Mac schreef:
Het is idd zo dat je OF teunisbloemolie of Trias Omega bij kunt/zou moeten voeren. Maar om welk actief ingredient het nu gaat Verward ??

Tja, zolang mijn pony het er goed op doet, zal het mij een worst wezen, om eerlijk te zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:22

Antheman schreef:
Tja, zolang mijn pony het er goed op doet, zal het mij een worst wezen, om eerlijk te zijn.

Hm. Ik wil toch wel graag weten wat ik in mijn paard stop. Vooral nu ze drachtig is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:33

Mac schreef:
Hm. Ik wil toch wel graag weten wat ik in mijn paard stop. Vooral nu ze drachtig is.

Ja, dat snap ik.

Maar ik vertrouw blind op de Groene OS. Overige producten pluis ik ook uit , zoals voer enzo.

Ik zou voor de Omega gaan. Ik weet niet wat teunisbloem doet met een dractige merrie.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:37

Antheman schreef:
Ik zou voor de Omega gaan. Ik weet niet wat teunisbloem doet met een dractige merrie.

Daarover heb ik al overlegd met de da en dat is ok.
Kennelijk gaat ze er niet van hallucineren Haha! ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 10:43

Zojuist contact gehad met de da. Hij beveelt me aan om toch de speciaal te gebruiken, idd vanwege de ontstekingsremmende capaciteiten. We gaan dit spul minstens een jaar gebruiken. Daarna gaan we kijken of het lichaam de functie overneemt en dat ze dus zonder kan ... iemand nog behoefte aan een bijna-volle pot glucosaminecomplex van de Groene Os (uieteraard met korting)?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:40

Sterkte!

Misschien over een poosje interesse in de gewone gluco, ik voer nog even de speciaal door!

Wat ik dus wel heel interessant vind, is dat jouw DA dit voorschrijft!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:48

Antheman schreef:
Wat ik dus wel heel interessant vind, is dat jouw DA dit voorschrijft!!

In welk opzicht interessant?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:51

Omdat gluco gebruik niet wetenschappelijk is bewezen, en ze daar dus niet snel naar grijpen.

ik heb bijv ook een headshaker, niet het paard van de atrose hoor. Faculteit Utrecht erbij gehaald en hen verteld dat ik het in de alternatieve hoek zoek voor hem. Dat vonden ze een prima plan en gaven aan het met hem ook niet te weten.

Je moet wel geluk hebben, wil je DA openstaan voor toevoegingen of alto methodes!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:53

Antheman schreef:
Je moet wel geluk hebben, wil je DA openstaan voor toevoegingen of alto methodes!

Als ik zeg "da" dan heb ik het over Laarakker Haha! !
Die is dus zowel regulier da als alles wat maar niet-regulier is. Vind ik persoonlijk een erg prettige combinatie!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:58

Mac schreef:
Als ik zeg "da" dan heb ik het over Laarakker Haha! !
Die is dus zowel regulier da als alles wat maar niet-regulier is. Vind ik persoonlijk een erg prettige combinatie!

OHHHHHHH, dat verklaart een heleboel!!!
Volgens mij heeft hij de produkte nvan Groene Os zelf helpen ontwikkelen!

Ik ga vanmid. even langs, moet nieuwe olie hebben!

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:34

Tegenwoordig staan er gelukkig steeds meer gewone DA's open voor alternatieve behandeling naast het reguliere pad. Heeft alleen even tijd nodig. Maar bij mensen wordt het nu langzaam maar zeker ook steeds gewonen dat je naar andere middelen op zoek gaat.

Hier staat ook een stukje uitleg over glucosamine (wel even naar onder scrollen): http://www.witsenburg.net/equine.htm

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:09

Ook mijn dierenarts heeft mij een tijdje geleden glucosamine voorgeschreven. Geen Laarakkers, maar een dierenarts die eigenlijk niets moet hebben van alternatieve geneeswijze enzo. Toch grijpt hij er zelf ook regelmatig naar.
Als iets toch helpt, waarom zou je als DA het dan niet voorschrijven?! Helaas gebeurd dit inderdaad te weinig.....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 14:23

Monnik schreef:
Als iets toch helpt, waarom zou je als DA het dan niet voorschrijven?! Helaas gebeurd dit inderdaad te weinig.....

Tsja, zo denk ik er ook over ... maar momenteel is er sowieso een discussie gaande over homeopathisch vs. "regulier". Homeopathie zou gelijk staan als kwakzalverij. Ik vind dat een beetje krom, want veel reguliere medicijnen bevatten dezelfde bestanddelen of zijn gebaseerd op eeuwenoude "alternatieve" geneesmiddelen. Waardoor wordt een middel nu alternatief en wanneer is het regulier?? Ik neem aan dat de werking wetenschappelijk moet worden aangetoond voordat het als "regulier" te boek gaat Verward

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:34

Citaat:
Ik neem aan dat de werking wetenschappelijk moet worden aangetoond voordat het als "regulier" te boek gaat

Yep!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:49

Mag ik het adres van de Groeno Os? Ontstekingsremmend klinkt mij fijn in de oren Mac!!!!
Hebben ze daar ook uitleg over de Teunisbloemolie? Die geef ik nml niet bij en wat doet dat spul dan?