Wat helpt tegen mok??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emilia

Wat helpt tegen mok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 17:57

Mijn paard heeft op het moment last van mok aan 1 been. Ik ben al een week bezig met smeren van mokzalf, maar ik heb niet echt het idee, dat het nu al wat beter gaat. Het wordt ook niet slechter. Weten jullie nog enkele wondermiddeltjes Haha!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:59

nou ik doe er uierzalf op daar gaan de kostjes van weg.. en dan elke dag baby talkpoeder der op helpt super...houd het goed droog.... wat ook erg schijnt te helpen is in het zoute zeewater te baddren of met een beetje biotex te wassen maar wel weer goed drogen!!!!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:21

In ieder geval goed droog houden, dus niet door de modder laten banjeren. Je mag het in het begin 1x wassen met betadineshampoo en verder erafblijven en vooral niet pulken, dan krijg je allemaal kleine wondjes en dan gaat het niet over. Goede zalf erop (evt. via je dierenarts) of bijv. Sirocco stalpoeder; dat helpt ook goed (droogt uit).

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:34

Zorg idd dat hte goed droog blijft. Toen mijn pony mok had was de wei heel erg modderig dus jammer maar helaas, niet in de wei. Goed schoon en drooghouden en flink wat vaseline erop zodat er geen vocht bijkan (zo heb ik het gedaan).
Succes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:13

Tandpasta droogt het uit, en daar houden bacterien niet van.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:41

hier zijn al veel topics over geweest hoor Verward

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:20

heel veel
ikzelf heb ook van alles geprobeerd
het blijkt dat als je er zo weinig mogelijk aan doet dat het dan het snelste over gaat.

smeerseltjes:
- hydrocortiderm (bij da, is eigenlijk voor honden. de huid wordt hier wel dun van)
-zinkzalf (worden de korstjes zacht van, waardoor ze eraf vallen, maar er worden daarna wel weer nieuwe korstjes aan gemaakt, dus als ze eraf zijn bijvoorbeeld de hydrocortiderm er weer op)
- zeewater help ook heel goed
- wassen met een betadine shampoo of met een supergiftig schapenschurftmiddel (daar gaan eventuele schurftachtige bacterien van dood)
- ochtendurine (bij sommigen helpt het wel, bij anderen niet)
- nooit geprobeerd, maar volgens de hoefsmid bleekwater, smeren, week niets doen en dan nog uiterlijk één of twee keer.
- acedermzalf schijnt soms ook te helpen

maar inderdaad het belangrijkste is goed droog en schoon houden.
Het kan trouwens ook door de voeding komen. Mijn paard kreeg mok van winterwortels :S

Bij elk paard is het weer een ander trucje. Helaas is het meestal wel een langdurig genezingsproces, dus geef iets niet te snel op.
Bij mijn paard was het uiteindelijk een mix van af-en-toe zinkzalf, en verder 1 x per dag hydrocortiderm. Zeewater deed ook veel goed.

succes!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:32

ik zou eerst eens kijken wat voor mok je paardje heeft. Je hebt namelijk droge en natte mok, en die hebben beide weer verschillende behandelmethoden.
Ik heb eens een paardje gehad met hele hoge witte benen, en diepe kootjes, die was er erg gevoelig voor. Wat ik deed was de benen goed bijhouden met scheren, en elke dag na het afspuiten heel erg goed droogmaken met een handdoek. Kwam er eventueel toch wat korstjes op dan had ik een soort oorzalf voor honden (geen hydrocortiderm). Als je het goed in de gaten houd kan je het voorzijn, en dat scheelt een hoop.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:09

Bij mijn paard werkt melkvet heel erg goed. Een aantal jaren terug heb ik Halamid-D geproberd, werkte ook goed, is alleen heel erg giftig.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:44

Mijn paard heeft ook ineens mok rechtsachter.
Ik snap er niks van,staat nooit nat in stal of modderig.
Ik dacht eerst dat hij een opgedroogde wond had,z'n been was ook dik.
Ik heb het toen gewassen met betadine shampoo,en zo kwamen we erachter dat het mok is.
Hij loopt er niet kreupel om.
We smeren nu met mokzalf,en houden de stal goed droog/schoon.

Maar hoe kan een paard van Winterwortels mok krijgen?
Deze voeren wij er zelf ook als lekkernij bij.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:21

Mijn zus doet er ook altijd uierzalf op en dat gaat prima!
Werkt beter dan mokzalf. Maar misschien verschilt dat ook per paard.

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:29

Cure-mok, pilletjes van VSM. Het is nooit meer teruggekomen bij mijn paard. Je kunt het o.a. bij de paardendrogist krijgen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 03:28

ik heb vandaag gehoord dat levertraan in de kootholtes smeren zou helpen tegen mok !

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 04:31

mijn pony heeft ook mok(tinker) en het enige wat ik er aan doe is als ik gereden heb de benen afspuiten(tegen modder enzo) en dan goed afdrogen en dan met zaagsel er door heen. maar bij een tinker enzo is het haast niet te verkomen. of weg te krijgen!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 05:02

Ach je kan je paard gewoon de wei in doen hoor! Alleen het probleem met mok is dat er zoveel middeltjes voor zijn maar dat elk paard er anders op reageerd. Mijn fris heeft mok over zijn hele benen. In zijn koten heeft hij gehad maar dat is door de dierenarts behandeld. Ik was zijn benen vaak na het rijden om de modder enzo weg te halen en dan drogen en dan zalf erop. Als het niet weg gaat laten we de dierenarts kijken en een proef nemen zodat er speciaal op basis van zijn mok een middeltje tegen gemaakt kan worden. Maarja Friezen en Tinkers hebben erg moeilijke benen!! Snel last van mok en mijt!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 05:04

Lianne007 schreef:
Ik heb het toen gewassen met betadine shampoo,en zo kwamen we erachter dat het mok is.

Er bestaan verschillende soorte mok! Lijkt me sterk dat een paard van winterwortels mok krijgt! Het is denk ik gewoon droge mok! Het is namelijk iets van buitenaf en niet van binnenaf dus wortels Verward

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:22

Lianne007 schreef:

Een paard kan van te veel eiwitten ook mok krijgen, maar die zitten niet in wortels dacht ik.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:35

socatyl zalf is het enigste wat help tegen extreme mok..
dat kan je kopen bij ruitersportzaken zoals (comijs ed.)
miss ook bij de dierenkliniek.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:38

iemand vertelde het hier dat het van wortels kwam,leek mee ook sterk

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:38

bij mij was MuckItch (uit USA) het enige wat hielp bij de mok. Met een paar dagen was het weg. Tot nu toe ook niet meer terug gekomen. Sebacil, mokzalf, betadine, pet silk en andere dingen hielpen niet.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:41

Mok is een soort virus wat van binnenuit komt en het grote misverstand is dat je er van alles op zou moeten smeren. Voor je paard is dit natuurlijk wel zo fijn als er grote kloven in de kootholte zijn ontstaan. Want een vet zoals uierzalf zorgt ervoor dat het dan niet zoveel pijn meer doet. 9ga maar bij jezelf na als je in de winter droge lippen hebt, dan smeer je er ook lipbalm op)In natte stallen en weide staan zal de kloven en korstjes dan ook alleen maar verergeren.
Als je paard erge mok heeft gebruik dan zoals al eerder genoemd Mok Cure van VSM. Dit zorgt ervoor dat van binnenuit het virus aangepakt wordt en je kan de wondjes en kloofjes helpen herstellen door middel van of babyolie of uierzalf. Maar gebruik zeker geen middelen als gloor of tandpasta!!! Smeer dat maar eens in een open wond bij jezelf. Voor het herstel van de mok hoeft er niet beslist iets op gesmeerd worden. Bijf er zoveel mogelijk vanaf, want dat doet je paard alleen maar pijn.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:05

Inderdaad het komt (vaak) van binnenuit. Maar om de wonden draaglijker te maken voor het dier smeer ik er dus wel wat op en bij mij was het de MuckItch die aansloeg. Daarnaast ben ik gaan kijken naar mijn eiwit in het voer en heb geprobeerd om met ander voer te verbeteren. Tot nu toe geen mok meer gehad.

Over elk middel zijn de meningen verdeeld. Chloor of tandpasta in de wonden moet ik ook niet aan denken. Van die MuckItch heb je al voor 2,50 een proefflesje uit de USA en daar red je de behandeling makkelijk mee. Daarbij heeft uierzalf/babyolie volgens mij geen bacterie/virus/schimmeldodende werking en die MuckItch (of andere speciale mokmiddelen) wel.

Hoe is het nu met de mok Channie23??

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:41

Wat ik ook al eerder melde is dat het inderdaad draagelijker is om er iets op te smeren net als je zelf droge lippen hebt en je smeert er wat op. Ik ben daarentegen benieuwd naar het product MuckItch. Hoe kom je eraan?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:44

het komt uit USA. Volgens mij staat er wel wat informatie op www.muckitch.com
zoniet dan zal ik vanavond thuis even uitzoeken waar meer info staat.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:09

Uierzalf..
En de benen van je paard goed droog houden!!