Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
succes fidootje schreef:Zag dat jouw paard ook afstamt van Abgar, toeval maar de mijne ook,
en ook die van mickey is dus engels volbloed.......
Fido heeft heel snel stress en begon altijd erg gespannen, naar mate ik dan langer met hem rij gaat hij lekker lopen, maar hij begint altijd erg moeilijk, het ziet er alleen nooit stijf uit.
Waarschijnlijk heeft hij toch al langer last gehad.

Margee schreef:Mijn paard is ook enige malen spierbevangen geweest.
Ik voer nu een ander voer, met meer vetten (dus net als je olie).
Ze verbruiken hun energie dan eerst vanuit de vetten en verzuren niet zo snel.
In het voorjaar stop ik acuut even met krachtvoer, want ze lopen op de wei. Nieuw gras is een eiwitbom. Daarna weer langzaam opbouwen.

Margee schreef:De vetten doen er langer over.
van dat vetten meer energie bevatten per gram,maar ze minder snel afgeven.
. Een voedingssupplement was toen niet meer nodig. Ik ben nog een keer overgestapt op ander voer,maar binnen een paar dagen begon hij weer stijf te lopen
. Margee schreef:Stress is ook een ramp. Jaren geleden liep er in het bos een hond met een belletje om, compleet over de rooie raakte ze. Het was toen al een rottijd want ons andere paard was net dood en alles was doodeng alleen.
Helemaal stijf en bezweet kwamen we thuis en toen ze moest plassen ging mij pas een lichtje op. De urine had een andere kleur. Gelijk met voer (toen nog bix) gestopt en niet meer laten werken die week. Liep met een sisser af.

Eleonoor schreef:Het ineens veranderen van dieet mag je eigenlijk nooit doen. Zeker na spierbevangen gelijk stoppen met voer kan ook weer hoefbevangenheid veroorzaken. Je kan dan beter gelijk de dierenarts inschakelen en juiste medicatie vragen om de verzuring tegen te gaan. Je hebt dus eigenlijk geluk gehad