Tips spierbevangen paard gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fidootje

Tips spierbevangen paard gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 13:21

Helaas is mijn paard spierbevangen geraakt.
Hij liep niet helemaal goed en tot de afspraak bij de dierenarts
heb ik hem op half voer gezet en ben ik hem rustig blijven longeren,
omdat het ook precies gebeurde in de overgang van de weidegang naar iedere dag op stal.
Toch is hij spierbevangen geraakt.
Hij kon na het longeren niet meer lopen en blijf tijdens het uitstappen op 1 plaats staan en weigerde zijn achterbenen te verplaatsen. De dierenarts heeft hem toen ingespoten en toen was het afwachten hoe hij de volgende ochtend zou lopen. Wonder boven wonder liep hij weer als normaal...

Na het bloedonderzoek waren meerdere waarden veel te hoog en bleek hij toch zwaar spierbevangen te zijn geweest.
Na enige weken geen voer, 2x daags stappen en medicijnen en aanvullingen zoals vitamine E en selenium en Neutradex is zijn bloed weer goed en kan ik hem weer langzaam gaan opbouwen.

Hebben jullie nog tips voor het voeren en rijden?

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:01

Mij is verteld dat het komt doordat bijvoorbeeld een paard op een rustdagnet zo veel te eten krijgt als op een dag dat het paard moet werken. Kan ook in de wei gebeuren.
Ik ben blij om te horen dat het paard het heeft overleefd!
een tijdje terug is hier in de buurt een Fjord eraan overleden. (maandagziekte heet het toch?) Succes met je paard!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:12

Voer met laag eiwit gehalte, niet teveel krachtvoer, onthoud dat ze na het eenmaal te hebben gehad hierop veel gevoeliger zijn geworden dus de kans op herhaling groter is.

Als hij een dag vrij heeft de dag van te voren al de helft minimaal minder in het voer zetten.

In het begin zou ik zelf vitamine E + Seleen blijven bijvoeren, gewoon bij ruitersport zaak te koop.

Rustig aan opbouwen omdat de spieren toch enorme knauw hebben gekregen en zijn afgebroken. Dus trek voor opbouwen maar een poos uit. Dus niet overvragen.

Hou je paard goed in de gaten, ik check altijd bij alle paarden even of ze gevoelig zijn op de lendenen of de bilspieren. Als ze hun rug wegdrukken als je druk op de lendenen geeft dan zijn de spieren (even aangenomen dat er geen rugproblemen zijn) gevoelig en weet je dat je even nog verder terug moet in het voer of supplement bijgeven en dan wel rijden maar vooral ontspannend en niet te hard laten werken.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:17

Mij is verteld dat ik ook kan komen door gevoeligheid voor koolhydraten en eiwitten in het voer. Ik ben toen voer gaan geven waar weinig koolhydraten in zaten en daarbij vitamine E en selenium en een multivitamine (MaxH). Het werk weer heel rustig opgebouwd.

fidootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 20:17

Ik ben nu begonnen met een beetje -eiwit-arme- meusli en blijf de vitamine E met selenium en neutradex geven.
Naar mate het werk weer wat opgebouwd kan worden ga ik het voer ook wat verder opbouwen, maar alles rustig aan.
Ik ben al blij dat ik weer mag opbouwen dus het hoeft ook niet te snel.

Bedankt voor de tip om de dag ervoor al te gaan minderen, hier had ik zelf ook al over zitten denken.

Dinsdag krijgt hij zijn laatste rugbehandeling omdat hij niet goed liep voordat ik hem minder in het werk zette en daarna kan ik hem onder het zadel weer langzaam gaan oppakken.
Achteraf gezien denk ik dat zijn eerdere klachten van verkrampte bilspieren ook al met spierbevangenheid te maken hebben gehad en ga ik er nu zeker extra op letten om het te voorkomen.

Het kan 3 oorzaken hebben waardoor een paard spierbevangen kan raken: het voer, de beweging maar ook door bijv. stress volgens mijn DA.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:48

mickey heeft ook een spierprobleem.
ze verzuurd heel snel van spanning/stress en het werk.
maar ook van het voer,teveel eiwitten.

toen ze weer een keer verzuurd was,mocht ik helemaal niks toen,ze mocht alleen de wei op.
verder kreeg ze meteen alleen nog een heel klein beetje van bijna eiwit erma muesli en voor de rest veel wortelen.
en ze kreeg dus van de dierenarts medicijnen (krijgt ze nog nog,voor de spieren en spul dat ik moet geven na arbeid)
na geloof 3 tot 4 weken mocht ik aan het halster lichtjes wat longeren en zo langzaam opbouwen.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:16

Mijn paard is ook een spierprobleem. Ik ben een driekwart jaar geleden bij de kliniek geweest hiervoor. Ze voert haar afvalstoffen slecht af.
Ze heeft toen een tijd op vit E en selenium gestaan. En ook Muscle-relax. Ik heb toen moeten opbouwen met longeren en weer gaan rijden.
Het gaat nu weer heel goed.
Ze krijgt nu alleen standaard nu nog vit E, als ik daar mee stop merk ik het binnen een paar dagen aan haar. Gelijk stijf. Ik stap goed in en uit en zorg voor dagelijks beweging, waarvan er 5/6 uur op de wei zijn. Ik kan haar eigenlijk geen dag stil laten staan.
Op haar vrije dag stap ik met haar langs de weg en doe een kort drafje.

fidootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 08:53

Zag dat jouw paard ook afstamt van Abgar, toeval maar de mijne ook,
en ook die van mickey is dus engels volbloed.......

Fido heeft heel snel stress en begon altijd erg gespannen, naar mate ik dan langer met hem rij gaat hij lekker lopen, maar hij begint altijd erg moeilijk, het ziet er alleen nooit stijf uit.
Waarschijnlijk heeft hij toch al langer last gehad.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:43

Ik zou 'de groene dierenarts' speciale eiwitarme mix van Havens voeren en de vitamine E met selenium en neutradex verlopig blijven geven. Heel langzaam opbouwen en zelfs op de vrije dagen even longeren en in een kale wei zetten, dat ze ook buiten lekker kan ontspannen en bewegen,
ook opbouwen met longeren met pessoa, stand; laag zodat de rugspieren lekker ontspannen Lachen succes

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:23

Patos is ook spierbevangen geweest, ze heeft 1 week boxrust, spierverslappers en onstekingsremmers gehad. Daarna heeeel voorzichtig opbouwen. Het gekke is dat het bij Patos niet met voer te maken had, ze had de dag ervoor maar een handje vol gehad. Mogelijk toch door stress of verandering in voer. Nu vervang ik een gedeelte van het voer door maiskiemolie op aanraden van de DA om te voorkomen dat haar spieren nog eens in de problemen komen.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:29

fidootje schreef:
Zag dat jouw paard ook afstamt van Abgar, toeval maar de mijne ook,
en ook die van mickey is dus engels volbloed.......

Fido heeft heel snel stress en begon altijd erg gespannen, naar mate ik dan langer met hem rij gaat hij lekker lopen, maar hij begint altijd erg moeilijk, het ziet er alleen nooit stijf uit.
Waarschijnlijk heeft hij toch al langer last gehad.

is die van jouw ook een volbloedje?

fidootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 14:06

Nee, het is een Ferdinand x Abgarxx.
Dit is Holsteiner x Engels volbloed, zijn moeder is een kwpn merrie.
Hij heeft een papier van het Groninger stamboek omdat zijn vader daar goedgekeurd voor is, maar hij lijkt voor geen meter op een groninger.
Niet qua uiterlijk en vooral niet qua karakter, wat het laatste betreft helaas.... want dan zou hij een stuk makkelijker in de omgang zijn.

Patos, ik ga nu ook op advies van de Da beginnen met zonnebloemolie, dit zou ook heel goed moeten zijn, heb ik inmiddels al van vele anderen gehoord.
Mijn hond geef ik ook iedere dag maiskiemolie omdat hij atopisch is, soort van hooikoorts waardoor hij een allergische huidreaktie krijgt,
en hij knapte hier heel goed van op en heeft nu ook een veel mooiere vacht en minder haarverlies.
Mogelijk heeft Fido het ook door stress gekregen want ook hij stond op minder voer en toch nog steeds beweging (longeren.)

Update: vandaag is hij behandeld voor zijn kreupelheid en helemaal goed verklaard, dus nu kan ik hem echt weer gaan opbouwen en onder het zadel stappen, dat maakt het wat makkelijker.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:25

ja want zoiets schijnt bij engels volbloeden toch wel bekend te staan he,dat spierprobleem hoorde ik eens,of het waar is...?

moet wel zeggen dat ik met mijn paardje echt heel veel pech heb (afgelopen jaar een maand geen dierenarts erbij...)

ik mag nu ook weer gaan opbouwen (heeft botbreuk gehad) maar omdat ze ook nog eens dat met de spieren heeft is het dus dubbel uitkijken en erg moeielijk... vind ik dan.

lijnzon olie wat ze bij de paardendrogist verkopen moet ook erg goed zijn.
maar dat maiskiemolie waar krijgt je dat dan?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:16

maiskiemolie koop je gewoon in de supermarkt, het is ook niet zo duur. Helemaal niet wanneer je het in de 5-liter flessen van de Macro koopt.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 07:24

Mijn paard is ook enige malen spierbevangen geweest.
Ik voer nu een ander voer, met meer vetten (dus net als je olie).
Ze verbruiken hun energie dan eerst vanuit de vetten en verzuren niet zo snel.
In het voorjaar stop ik acuut even met krachtvoer, want ze lopen op de wei. Nieuw gras is een eiwitbom. Daarna weer langzaam opbouwen.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:56

Margee schreef:
Mijn paard is ook enige malen spierbevangen geweest.
Ik voer nu een ander voer, met meer vetten (dus net als je olie).
Ze verbruiken hun energie dan eerst vanuit de vetten en verzuren niet zo snel.
In het voorjaar stop ik acuut even met krachtvoer, want ze lopen op de wei. Nieuw gras is een eiwitbom. Daarna weer langzaam opbouwen.

ik heb nu net op mij opleiding geleerd,dat vet per gram meer energie heeft,maat koolhydraten ze sneller leveren Verward
of is dit wat anders dan?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:07

Ik heb een voedingsadvies gekregen waarin werd verteld dat als de koolhydraten gebruikt zijn, de verzuring begint. De vetten doen er langer over. Ik denk dat daarom ook het advies van de olie is gegeven.
Ik stond deze week de beschrijvingen van de pakken voer te lezen en bij het voer met extra energie (vetten) stond dat die voor bv endurance geschikt was.
Eigenlijk hetzelfde idee dat als je een Mars eet, je snel weer energie hebt. Daarna ben je wel sneller moe (is dat misschien de suikerspiegel?).
Het is allemaal erg ingewikkeld en je moet je voerschema ook direkt aanpassen als hij een paar dagen minder werkt.
Ik hou altijd een minimum aan en op de dag dat er gereden wordt, voer ik extra.
Stress is ook een ramp. Jaren geleden liep er in het bos een hond met een belletje om, compleet over de rooie raakte ze. Het was toen al een rottijd want ons andere paard was net dood en alles was doodeng alleen.
Helemaal stijf en bezweet kwamen we thuis en toen ze moest plassen ging mij pas een lichtje op. De urine had een andere kleur. Gelijk met voer (toen nog bix) gestopt en niet meer laten werken die week. Liep met een sisser af.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:52

Margee schreef:
De vetten doen er langer over.

dat was wat ik ook bedoelde indd Lachen van dat vetten meer energie bevatten per gram,maar ze minder snel afgeven.
koolhydraten bevatten minder energie per gram,maar geven ze sneller af.
pff ingewikkeld Slim Haha!

wel grappig over die urine,dat die meteen een andere kleur heeft,maar ook goede tip

ik moet dus voor de spieren verschillende medicijnen van de da geven,verder voer ik wel wat vitamine e en selenium bij.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:46

Ik heb ook een paard gehad dat spierbevangen is geraakt enn daarna snel last van stijve spieren had. Ik heb eerst een vitamine-suplement geprobeerd (MaxH) en dit hielp best aardig. Later ben ik van voer veranderd naar Lucerne en granenmix van Hartog, dit werkte voor mijn paard veel beter, hij werd veel soepeler . Een voedingssupplement was toen niet meer nodig. Ik ben nog een keer overgestapt op ander voer,maar binnen een paar dagen begon hij weer stijf te lopen .

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:18

Het verbaasd me dat er nog niets over Tying up, wordt gezegd.
Mijn vorige heeft dit namelijk ook gehad en de DA vertelde dat de mijne niet zo zeer last had van de voeding, maar meer van de kou op zijn spieren.
Ik voerde Eplus van Pavo bij, daar zit Vitaminen E, C en selenium in en héél belangrijk erg goed in- en uitstappen!
Daarna ging het beter, maar elk jaar in de overgang, herfst-winter had hij het weer.
Ik had dan ook standaard een spuit met Quadrisol liggen en dat werkte altijd geweldig.
Maar dit is een kwaaltje wat zeer gevaarlijk is en meestal lijkt het minder erg dan dat het is en is het dus wél erg!
Dus goed uitkijken dus!

TamBrav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:24

Jessie is ook spierbevangen geweest. Ik voer haar vitamine E en dat geef ik haar standaard bij haar voer. Ze kreeg toen in het begin ook homeopatische druppels van Arnica D6 dit heeft ook erg geholpen. Ben eerst welke dag met haar gaan stappen aan de hand en op den duur kon ze wel weer wat draven. Ze word nu steeds soepeler maar het duurt wel erg lang voor het weer helemaal goed is.
Laatst bijgewerkt door TamBrav op 11-11-04 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:24

Margee schreef:
Stress is ook een ramp. Jaren geleden liep er in het bos een hond met een belletje om, compleet over de rooie raakte ze. Het was toen al een rottijd want ons andere paard was net dood en alles was doodeng alleen.
Helemaal stijf en bezweet kwamen we thuis en toen ze moest plassen ging mij pas een lichtje op. De urine had een andere kleur. Gelijk met voer (toen nog bix) gestopt en niet meer laten werken die week. Liep met een sisser af.

Het ineens veranderen van dieet mag je eigenlijk nooit doen. Zeker na spierbevangen gelijk stoppen met voer kan ook weer hoefbevangenheid veroorzaken. Je kan dan beter gelijk de dierenarts inschakelen en juiste medicatie vragen om de verzuring tegen te gaan. Je hebt dus eigenlijk geluk gehad

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:08

Eleonoor schreef:
Het ineens veranderen van dieet mag je eigenlijk nooit doen. Zeker na spierbevangen gelijk stoppen met voer kan ook weer hoefbevangenheid veroorzaken. Je kan dan beter gelijk de dierenarts inschakelen en juiste medicatie vragen om de verzuring tegen te gaan. Je hebt dus eigenlijk geluk gehad

Het is dus ook de DA die bij een spierbevangen paard direkt adviseerde de bix te stoppen, alleen een beetje hooi mocht!
Als je zou doorvoeren met bix, voer je hem compleet dood. Gif op gif heet dat......

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:23

Daar heeft Margee gelijk in, na constatering spierbevangenheid moet meteen alle bix van het menu verdwijnen. Bij hoefbevangenheid mag je trouwens ook geen brok voeren, dus ik snap het verhaal niet helemaal.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:36

Klopt dat het menu wordt aangepast, maar vaak krijgen de paarden ook medicatie om de gifstoffen uit het lichaam te verwijderen. Een van de oorzaken van HOEF bevangenheid is het drastisch veranderen van eten, dus ineens stoppen met biks. Een dierenarts geeft vaak bij spierbevangen ook bloedverdunners waardoor je de risico op hoefbevangen reduceert. Door zelf te 'dokteren' en zomaar biks ontnemen kan een risico geven.

Bij hoefbevangen paarden is soms een verergering waargenomen wanneer het voer drastisch is verandert! Daarom wordt ook bij hoefbevangen paarden pijnstillers EN bloedverdunners gegeven in de eerste periode om dat risico te ondervangen.

Kort om, gewoon de dierenarts bellen zodra je denkt dat je paard bevangen is, zowel bij spier als bij hoefbevangenheid.