paard staat te zweten op stal! (vrij 5 november!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

My Dominique

paard staat te zweten op stal! (vrij 5 november!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:12

ik snap er niets van!
de paarden zijn vanmiddag op het land geweest, lekker gecrossed met zn allen (vooral magned Bloos ) helemaal uit dr dak ging ze.
na een paar uurtjes naar stal gehaald, en hooi en biks gegeven
kom ik vanavond voeren staat magned helemaal te zweten (onder haar deken helemaal nat Verward en haar hals was "plakkerig" )
onder haar deken echt helemaal van voor tot achter,
ik snap het niet ze heeft een 200 grams op (dunner heb ik ook niet) en daar staat ze nu al sinds september onder.
vanmiddag en vanmorgen was er niets aan de hand. en nu ineens is ze helemaal nat.
dus eerst even gekeken of ze gemest had, en dat had ze (stal was schoon om 4 uur ) en er lagen nu zo'n 6 hopen in (waar van er 1 nog "vers" uitzag)
dus ik ga er vanuit dat ze gewoon heeft gemest.
daarna temeraturen. haar temperatuur was 36.8.
verder is ze wel allert
maar ze hoefde haar bix niet (wat vaker voor kwam , maar de laatste tijd is ze eigenlijk wel heel dol op dr bix )
maar brood dat ik mee genomen had wou ze wel (donker brood )
ik heb haar dek afgedaan en een zweetdeken om ik wil nmlk niet dat ze kou vat, maar ook niet dat ze staat te zweten onder dr deken. (wat me stug lijkt want ze heeft die deken nu al zo;n tijd om) en extreem warm is het niet geworden
wat kan het zijn?
iemand een suggestie? ik dacht zelf aan koliek achtig, omdat ze niet wou eten. maar ze was niet gevoelig aan haar buik en brood wou ze wel.
ik sta nu dus voor een raadsel. over een 2 uurtjes ofzo ga ik weer naar stal om haar te controleren. hoop dat het dan beter is, is het slechter dan moet de DA denk ik maar komen. want ik heb geen idee wta het is.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:16

Het zou een verschijnsel van spierbevangenheid kunnen zijn. Is ze ook erg stijf of beweegt ze gewoon?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:16

Ik zou het gewoon even aan kijken omdat de rest wel goed lijkt. Het is vandaag niet in eens warmer dan afgelopen dagen(vind het zelfs koud).
Dus gewoon straks nog ff heen, is het niet goed toch Knoop ff bellen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:19

jeetje vervelend Heleen
als ik jou was zo ik gewoon even een rondje met haar wandelen, misschien heeft ze wat last van koliek, maar zoals Twinklebel zegt...het zou ook spierbevangenheid kunnen zijn!! laat haar maar lekker onder een deken staan!! want het is nu ook weer kouder geworden!!
als ze wat stijfjes beweegt zou ik toch even een DA erbij halen!

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:21

ik heb haar nu even onder haar zweetdeken staan (een natte deken helpt nmlk ook niets )
ze loopt gewoon rond in haar box (niet heel onrustig) maar gewoon even bij de pony's kijken en dan weer naar haar bix enz
ik ga zo wel even met haar lopen.
het stomme is dta ze op het zweten na absoluut geen zieke indruk maakt.

marjoleinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:00

tjee ik zou het niet weten ik zat ook te denken aan iets kolieks achtig, maar omdat ze het brood wel eet.
Voor de rest kan je niks aan haar merken anders zat ik te denken dat ze het mischien benoud had?

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 21:05

er is genoeg frisse lucht in de stal. dat zou dus ook raar zijn
verder ademde ze niet moeilijk.
eigenlijk alles wat ik bedenk loopt dood, ik heb niets veranders aan de stallen voer of dekens
dat maakt het juist zo vreemd

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:12

Hey,
raar ja. Toen ik weg ging van stal zweette ze nog niet...

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:18

je zegt zelf dat ze op het land gerent hadden. Daarna op stal was er nog niets aan de hand, maar toen ben je weg gegaan toch?

dan kan het zijn dat ze is gaan nazweten!
is op zich ongevaarlijk, gewoonlijk maar als ze echt hard gewerkt hebben (vaak is dat door een dolletje waar ze een beetje over the edge gaan zeg maar) en dan ineens stil staan kan het wel heel gevaarlijk worden!
meestal gaat het goed, maar er zijn gevallen waar het paard er dood bij neerviel, uitzonderlijk, maar gebeurt wel.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:18

Als ze erg zweet, temperatuur haar even, misschien is ze wat koortsig.
Verder even afwachten tot morgen, misschien heeft ze net iets te dol gedaan in de wei en verkrampen haar spieren een beetje.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 08:40

ze had in de wei gek gedaan (daarna iets van 3 uur op de wei gestaan )
toen ik haar binnen zette was ze gewoon droog.
toen ik een uur later weg ging was ze nog steeds droog, kwam ik zo'n 4 uur later voeren stond ze te zweten. dus na zweten was het niet.

en haar temp heb ik opgenomen die was normaal.
toen ik om 22:00 kwam had ze haar eten op, stond ze te mesten en zweette ze niet meer. ze had het wel wat koud onder alleen haar zweetdeken dus heb k haar gewone deken weer opgelegd.
ik heb geen idee wat het geweest is, maar om 22:00 was er niets meer aan de hand.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 09:14

Een van de paarden bij ons op stal had het ook.. Die stond smiddags te zweten en dat ik savonds ging voeren had hij het niet meer.. Was ook zo apart... Wat het nu geweest is??

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 09:30

ik heb echt geen idee Scheve mond

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:49

Ik denk dat de buitentemperatuur nog veel te hoog is. Sommige dagen is het net lente. Mijn paard heeft geen deken maar wel een dun wintervachtje, als ik met deze mooie dagen ga rijden en ik zet haar in de box is ze heel ietsjes bezweet. Kom ik na een half uur om te kijken of ze al naar buiten kan is ze zeiknat Verward . Zelf houd ik het erop dat ze de warmte niet snel genoeg kwijt kan door de warme temperatuur.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:07

Hey mijn Gam heeft gisteravond eventjes balkjes gelopen en 2x 5 min. gelongeerd. ik was ook verbaasd dat hij zo zweette. maar ik zat ook aan de toch hoge temperaturen te denken voor zijn vachtje.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 12:58

het was (volgens mijn smsdienst) gisternacht zo'n 8 graden
niet te warm voor een 200 grams dek lijkt me
ook vanmorgen was er niets aan de hand met dr
helemaal vrolijk
heb een uurtje ong met haar gestapt (ze staat nog op staprust van haar kreupelheid)
niets aan de hand
heeft zelfs een aantal pogingen gedaan tot weg sprinten.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:37

gelukkig maar!! hopen dat ze strax weer helemaal de oude is en je weer lekker aan de gang kunt gaan

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:48

My Dominique schreef:
heb een uurtje ong met haar gestapt (ze staat nog op staprust van haar kreupelheid)

Lijkt me niet zo handig om een kreupel paard uit haar dak te laten gaan in de wei Verward

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:22

Hoe is het nu met haar?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:11

SuzanneHk schreef:
Lijkt me niet zo handig om een kreupel paard uit haar dak te laten gaan in de wei Verward

volgens mij was die niet meer kreupel hoor!! en btw kreupele paarden zou ik sowieso lekker op de wei zetten! uit hun dak gaan doen ze zelf hoor!!
op stal krijgen ze alleen maar stalpoten

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 14:20

idd ze was kreupel, ze moest zo'n zes weken stappen (loopt nu al weer zo'n 3 weken niet meer kreupel)
en ik zet haar zo veel mogelijk buiten
gaat ze crossen dan geeft ze zelf al aan dat ze dta aan kan.
maar je moet idd niet je paard 3 weken binnen zetten ivm staprust en dan ineens op de wei gooien
dat gaat fout. maar als ze elke dag buiten komen is er niet zoveel aan de hand hoor
die kreupelheid ligt aan de stand van haar hoeven, dus verder niet aan haar pezen oid.

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:26

waarschijnlijk gewoon een lichte koliek gehad, wat gas of verstopping.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:19

Of toch echt de temperatuur.
Als ze de hele dag buiten staat went ze aan die temperatuur. Op stal is het zeker warmer dan buiten (geen wind) dus dan krijgen ze het warm, zeker als ze dan nog een deken op hebben.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:49

De fjord van Zazoutje heeft dit ook gehad en die had geen deken om en die stond ook 1 dag te zweten was de volgende dag ook weer weg. Ninla heeft het ook gehad [nu geschoren] maar overdag is er een fris windje in de stal en s'avonds stik heet!En ninla had al echt een 'fjorden' vacht dus scheren maar Lachen

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 22:19

vanavond was er niets aan de hand (terwijl ze weer de hele dag op t land had gestaan)
naja ze is gezond daar gaat het om.
toen ik haar later met haar zweetdek had laten staan voor zo'n 2 uurtjes had ze een hele koude neus. was verder wel goed opgedroogd. dus gewone dek weer omgedaan
koliek achtig denk ik ook, maar ze heeft gewoon gemest dus vestopping kan niet.