Losse wand of whiteline?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yuma

Losse wand of whiteline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:44

In juni dit jaar constateerde ik bij mijn paard aan een hoef een stukje losse wand. Heb met de smid overlegd en die vond het er nog niet verontrustend uitzien.
In augustus bleek er niets veranderd, terwijl de hoef natuurlijk toch gegroeid was. Het stuk dat los zat is 2,5 cm lang langs een zijde en ongeveer 2cm diep. Hoef bekapt, ijzer erop. 6 weken later leek het ons iets minder diep. Hoef goed schoongemaakt, bacterien zoveel mogelijk de nek omgedraaid en ijzer erop. Nu 4.11 lijkt het iets minder diep, maar ik meende aan de andere kant van de hoef ook te zien dat er eens stukje losliet, maar mijn smid meende dat dat door de troep van de nagels en het ijzer zo uit zag en wel vaker voorkwam.
Wat ik weet van whiteline desease is dat het bij de witte lijn zit natuurlijk, maar ik dacht ook dat de ontstekingshaard te herkennen was door zachte troep. Bij mijn paard is de witte lijn op die plek zwart maar korrelig.
Iemand een idee? Moet ik naar de kliniek om de zijkant weg te laten halen, of in ieder geval een diagnose te laten stellen? Kent iemand dit probleem?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:30

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:32

Hartelijk dank. Werd net ook al gewezen op hoofcare. Denk dat ik toch maar eens een afspraakje op de kliniek ga maken.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:38

Staat je paard toevallig op zaagsel? Dat tast de witte lijn aan als je paard er gevoelig voor is. Weet wel dat ze formaline gebruiken als behandeling en een stuk van de hoef vaak eerst weggesneden wordt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:44

Vergaar vooral informatie enmaak dan een goede keus!

Net als Arabesk kan ik je de sites van harte aanbevelen!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:00

Een stuk uit m'n boek van me (Doe opleiding paardenhouderij & management):

White line disease, of in gewoon Nederlands ''witte lijn ziekte'', is een aandoening die regelmatig voorkomt, maar waar nog maar weinig over bekend is. Dit komt gedeeltelijk doordat white line disease vaak geconstateerd wordt door de hoefsmid, die dan vervolgens ook zelf de behandeling begint. De dierenarts wordt alleen bij de extreme gevallen geconsulteerd en hiervan zijn er gelukkig niet zo heel veel.

White line disease is een aandoening in de hoef die zich in de witte lijn hiervan bevindt. White line disease zie je in de hele witte lijn, maar komt het meest voor in het toongedeelte en voorin het verzengedeelte van de hoef. Als je de hoef opneemt en eronder kijkt, zie je een geelachtige verkleuring van de witte lijn, samen met een afwijkend, korrelig hoorn. Dit afwijkende hoorn kun je uit de witte lijn krabben en dan komt er een holte tevoorschijn. Deze holte is het probleem van een paard met white line disease, omdat het hierdoor een losse wand krijgt die zich zowel naar boben als opzij ontwikkelt, net zoals bij de 'gewone' losse wand.

Er zijn hoefsmeden en dierenartsen die hebben onderzocht of een schimmel de veroorzaker is van white line disease. Bij deze onderzoeken zijn inderdaad in een behoorlijk aantal paarden met white line disease schimmels aangetroffen die het hoorn aantasten. Bij een aantal paarden echter werden deze schimmels niet aangetroffen. Hoewel er dus wel een verband lijkt te bestaan, kan niet gezegd worden dat deze schimmels in alle gevallen de oorzaak zijn.

Er zijn een aantal factoren waardoor een paard eerder white line disease kan krijgen. Zo is er bijvoorbeeld aangetoond dat paarden die in een vochtige omgeving staan, er eerder last van krijgen. Een andere factor is de kwaliteit van het hoorn. Deze is in grote mate erfelijk bepaald. White line disease komt zeer weinig voor bij Arabieren, maar vaak bij ezels. Wat ook mee kan spelen bij de kwaliteit van het hoorn is of het paard al hoefproblemen heeft gehad. Zo zijn hoefbevangen paarden of paarden die last hebben van scheuren gevoeliger voor white line disease dan paarden met gezonde hoeven.
Kreupel wordt een paard dat lijdt aan white line disease niet snel, pas als een groot deel van de wand beschadigd is zal het paard gaan kreupelen. De behandeling is eigenlijk precies dezelfde als die van een losse wand. Alle losse ondermijnde hoorn wordt weggenomen, waarna een hoefijzer wordt aangebracht dat steun geeft aan de zool en de wand ontlast. Ook voor white line disease geldt net als bij een gewone losse wand, dat zo snel mogelijk moet worden ingegrepen. Als meteen adequaat met de behandeling wordt begonnen kan dat een boel ellende voorkomen.

Ik hoop dat het nu allemaal een stukje duidelijker is voor je Lachen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:14

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:03

he Yuma !

Tja tja, ik denk dat een goede hoefsmid er meer van weet dan een kliniek. idd www. hoofcare.nl

groetjes en een knuffel voor kinky.
zeker stil op stal...................

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 02:01

Ja, ja stil op stal kiana.
Ik heb volgens mij best een goede smid, maar die weet het ook niet precies denk ik. Hij was van mening dat in ieder geval de wand niet opgevuld moest worden, omdat dat niet goed was (Ik neem aan dat als er sprake is van een anaerobe bacterie het inderdaad niet aan te bevelen is om een en ander af te sluiten).
Maar zoals ik al zei. Het lijkt erop alsof het wat beter wordt maar ik ben toch wel een ietsiepietse bang dat ik te lang wacht met nadere maatregelen, wat die dan ook mogen zijn.

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 07:31

Hi, dat laatste heeft mijn smit/dierenarts ook aangeraden. En eerlijk gezegd gaat het prima. De ontsteking lijkt weg (was al weg toen ik het ontdekte) Er zit een gat in zijn hoef, maar hij heeft er geen last van.
Ik zou het advies van je hoefsmit gewoon volgen, het ene paard is het ander niet. Hij heeft het gezien. Wij niet. Een stukje losse wand hoeft niet meteen white line disease te zijn. Het kan vanaf een piepklein wondje op de kroonrand ontstaan zijn.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:27

een goede tip www.hoofcare.nl
Mijn paardje heeft white line gehad in het beginstadium gelukkig heb ik Rob van nassau als smid echt een lot uit de loterij

Donjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:34

Hallo,

Ook onze paarden (een Haflingermerrie van 12 en een Arabische merrie van 6) hebben allebei witte-lijnziekte gehad, in beginnend stadium.
Heel toevallig constateerde onze nieuwe smid dit, we waren net van smid gewisseld.
Ze (jazeker een mevrouw!) haalde de oude ijzers van onze paarden af en er kwam toch een rottingslucht vanonder!
Als behandeling: hoeven moesten toch al bekapt, dat is ook gebeurd. De smid raadde ons "Hoef en Zool" aan (Paardendrogist) en dan eerst de hoef schoonmaken, extra die witte rand leegschrapen, dan Hoef en Zool erin spuiten met injectiespuit (zonder naald uiteraard), de hoef omhoog houden tot het ingedroogd is, en eventueel op naar de volgende hoef.......

Binnen enkele weken was het leed geleden.
Maar nogmaals: het was in een beginnend stadium gelukkig!!!

Misschien een idee voor anderen?

Groetjes,AfbeeldingDonjaja.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:00

White line disease is een combinatie van een schimmel en een bacterie die een symbiotische relatie hebben: dwz ze voeden elkaar en houden elkaar in stand. WLD kan niet tegen zuurstof, absoluut niet dichtsmeren dus! een goede hoefsmid er naar laten kijken.

@donjaja: WLD stinkt niet ! het is geen rottingsprocess

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:45

en bij voorkeur GEEN ijzers er meer onder.....

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 21:53

Heb deze vraag gesteld aan Van Nassau van Hoofcare. Hij beweert dat er een schimmel in zit en dat er behandeld moet worden met een schimmeldodende honing. Afspraak maken in Roosendaal op de kliniek.
Iemand daar ervaring mee?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:15

Goed weg laten snijden en vervolgens dagelijks insmeren(plakken Haha! ) met bijenhoning van de imker!!
Wert supergoed!!
Dit is een tip van Adri de Bruijn, een hele goede smid.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 16:35

Okiedokie,
Ga volgende week naar Roosendaal en dan wordt het pappen en nathouden met honing dus.
Is toch maar goed als je er zo over door blijft zeuren, want er zijn maar zeer weinig mensen die er kaas van hebben gegegeten. Je blijft dan maar met een zieke hoef zitten en in de tussentijd rot het maar door.
Ik ben dus reuze benieuwd naar de honingtherapie.

En geen ijzers er meer onder wordt een beetje lastig als je ook slidingstops wilt maken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:37

Yuma schreef:
Heb deze vraag gesteld aan Van Nassau van Hoofcare. Hij beweert dat er een schimmel in zit en dat er behandeld moet worden met een schimmeldodende honing. Afspraak maken in Roosendaal op de kliniek.
Iemand daar ervaring mee?

yep, met Rob al 20 jaar, je bent in goede handen, en die honing, da's idd vrij nieuw, een oud middeltje dat herontdekt is. Geen zorgen meer maken, komt goed !

dat honing verhaal staat ook op de site trouwens.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 18:50

Dat klinkt goed Mist!. Volgende week dinsdag heb ik inmiddels afgesproken en sleep ik mijn paardje die kant op.
Hartelijk dank allemaal voor de tips en zo. Lachen OK dan!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:27

Als ik jou was zou ik hem in een trailer vervoeren ipv die kant opslepen, anders is die smid niet eens meer nodig.
of wou je Kinky dat hele eind op rolschaatsen zetten ? Haha!

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 00:13

Hij heeft niet voor niets slidingplates!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:55

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 20:52

Ja lekker ben jij zeg. Ik moest zelf ook al aan schimmelpootjes denken en aan de reclames daarover op tv.
Schimmel is een ding, maar van die enge nagels zoals op de site, brrrrrrrrr Lachen

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 19:58

Nog even voor diegenen die het bij wilden houden: Vandaag naar Rob van Nassau geweest. Super. Sleufje in de hoef gefreesd, schimmeldodend middel erin en nu met een pot honing aan de gang.
Ik ben wel blij dat ik er geweest ben, want het zal al vrij hoog in de hoef.

Heb maar gelijk rondom nieuw laten beslaan. Hij heeft nu prachtige nieuwe schoenen. Mooie plates achter en morgen ga ik dan uitproberen of Rob ook verstand heeft van westernbeslag. OK dan!

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:10

Rob is echt mijn vriend Haha! hij is al meer dan 10 jaar mijn hoefsmid en ik zal echt niet een betere kunnen opnoemen. ik moet donderdag weer Benedict heeft zijn ijzer afgetrapt :s