haflinger onder narcose tijdens het scheren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Black_riders

haflinger onder narcose tijdens het scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:09

Ik heb verleden jaar zo lopen k.l.o.t.e.n Bloos! met het scheren van mijn haflingerhengst, hele spuit sedalin er in gepropt een neus praam en een oorpraam en we hingen met drie man op hem en nog sloeg hij alles kort en klein. Nu dacht ik slim te zijn en heb dit jaar de dierenarts om een steker spul gevraagt dat via een injectie regelrecht in het bloed werd gespoten, maar onlangs dat bleef hij 10 min rustig en kon ik als een speer zijn benen scheren, maar na 10 min sloegen bij hem de stoppen weer door en sloeg hij de machienen totaal uit mijn handen als ik zijn benen maar wilde aanraken. De rest van zijn lichaam ging redelijk goed en gaf hij geen kick meer. Nu komt mijn vraag zijn er nog meer paarden die zo kort reageren op een injectie met verdovings middel?

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:13

We hebben bij ons op stal een merrie staan die vorige week tijdens het scheren door 4 scheppen muisjes heenbrak. Er was geen land meer met haar te bezeilen. Ze dommelde gewoonweg niet in. Aangezien ze echt levensgevaarlijk werd zijn we gestopt met scheren. De dag erna is het gelukt met enkel een praam, ze bleef wel nerveus maar ze is nu tenminste helemaal kaal.
Zo extreem als in jouw geval heb ik ze nog niet meegemaakt.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:18

Was dat zo'n verdoving die heel snel (binnen een halve minuut) werkt?
Die van ons (ook hengst overigens) heeft gister ook zo'n spuit gekregen ivm controle van z'n mond. Binnen de kortste keren stond ie er als jan doedel bij, het onderzoekje (plus oa bijvijlen van haken) heeft nog geen kwartier geduurd en ook hij ging al snel ondanks praam erbij door het dak. Denk alleen dat het meer aan het soort verdoving ligt dan aan het paard. Voorzover ik weet (maar ik kan het mishebben) kun je er zo'n beetje vanuitgaan dat iets dat snel inwerkt ook weer redelijk snel uitgewerkt is.

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:12

ja daar ben ik achter gekomen, Hij zakte in nog geen twee min in elkaar, maar was ook binnen tien min weer helemaal bij onlangs dat de dierenarts heeft gezegt dat hij wel anderhalf uur slap en rustig zou blijven.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:05

Paar maanden geleden hadden we een friese hengst die gewoon omhoog kwam tijdend de castratie dus er zijn inderdaad paarden die wat korter suf zijn van hun prikje...
Reden dat dat gebeurde was dat hij zoveel adreline in zijn bloed had dat daar dus geen prik tegen op kon,....
Na een dubbele dosis sliep hij rustig een minuut of 10 langer en stond dus na de castratie weer gewoon op, ja was wel even een uurtje suf maar was daarna weer gewoon "hengst" aan het zijn....

Misschien een idee om zijn benen dan maar volgend jaar niet meer te scheren?
Zal niet de eerste keer zijn dat de mens het verliest in zo'n geval...
(Een kleine tondeuse maakt weinig geluid en ja het duurt ook wel een stuk langer maar misschien is dat ook een idee...)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:11

Als een paard angstig word gaat hij adrenaline aanmaken, en dan werkt narcose niet meer zo goed.
Als paarden sedalin hebben gehad en daarna angstig worden slaan ze daar gewoon doorheen.
Ik wed dat hij na de behandeling wel lekker stond te doezen, dat is de adrenaline uitgewerkt namelijk.
Bij pillen voor honden bv moet je niks geks gaan doen voor dat de pil werkt anders werkt het door de spanning niet meer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:57

Jemig ,waar gaan we naar toe? Als het paard zo extreem reageert, wie doe je dan een plezier met het scheren?

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:16

Meavey schreef:
Als een paard angstig word gaat hij adrenaline aanmaken, en dan werkt narcose niet meer zo goed.
Als paarden sedalin hebben gehad en daarna angstig worden slaan ze daar gewoon doorheen.
Ik wed dat hij na de behandeling wel lekker stond te doezen, dat is de adrenaline uitgewerkt namelijk.

Mijn vorige merrie is tijdens haar narcose ook bijgekomen, omdat ze zo vreselijk bang was. De DA heeft haar daarna zwaarder onder narcose gebracht, maar het is wel een risico.
Het heeft daarna ook wat langer geduurd voordat ze weer helemaal bij was.

Maar als je haflinger zo vreselijk bang is voor scheren, kun je dan niet beter al vroeg met dekens beginnen om zo de wintervacht tegen te houden?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:52

Nancy is de eerste keer bij de tandencontrole ook door een injectie heen gebroken (Vetranquil als ik het wel heb). We zijn toen ook gestopt en de dierenarts was het terrein nog niet af of mevrouw stond te pitten.
De tweede keer heeft ze weer een injectie gehad, toen al van te voren omdat het wel echt gedaan moest worden (de eerste keer zijn we pas gaan sederen toen ze onrustig werd, we hebben haar toen tot rust laten komen en die injectie gegeven). Toen bleef ze wel heel rustig.

Maar als het scheren op zo'n manier moet...hmm ik denk dat ik dan wel 10x zou nadenken of ik wel wil scheren (al zitten haflingers bepaald niet dun in hun vacht.)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:13

Kun je het je paard niet gewoon met training aan de scheermachine laten wennen? Kwestie van de juiste trainingsmethode(n) en een dosis geduld. Misschien lukt het met clickertraining om hem te desensitiseren (=ongevoelig maken/laten wennen)voor het scheerapparaat? Ik kan me heel erg goed voorstellen dat je paard bang is voor het scheerapparaat omdat hij negatieve associaties heeft (pramen, spuiten).

Gezien je werk met paarden zou je dat toch moeten lukken?

Platspuiten is een duidelijke 'shortcut' en maakt het probleem elke keer erger. Vergeet niet hoe schadelijk verdovende middelen (vooral narcose!!!) zijn!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:56

Ik dacht dat die van jou zo goed opgevoed was?
Als ik het zo lees, ook bij anderen, maken veel mensen er zelf een probleem van, door meteen met pramen enzo te beginnen. Juist daardoor laat je ze weten dat er wat engs aan gaat komen. Het enige paard dat bij ons op stal problemen geeft met scheren is de eerste keer ook zo geschoren. Nu, een jaar of 10 later, is hij nog steeds panisch. De rest wordt allemaal vanuit rust en vertrouwen geschoren, door 1 of 2 personen, zonder verdoving, en vind het nog lekker ook!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:55

We krijgen ze hier regelmatig: paarden die geschoren moeten worden en waarbij het totale paniek veroorzaakt. Een maand training en het lukt meestal. Het is niet iets wat 1-2-3 en heel makkelijk is op te lossen. Zeker niet als er al angst in het spel is gekomen na de eerste poging tot scheren, maar door gerichte training (die voor elk paard weer anders is) is het wel degelijk mogelijk. En ja hoor, paarden die verminderd reageren op verdovingsspuiten, die zijn er wel meer, ook daarvan kan ik vele praktijkgevallen naar boven halen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:22

Heb niet alles gelezen, maar als verdoving nog niet 100% is ingetrokken en er adrealine komt dan werkt verdoving juist averechts!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:05

Antheman schreef:
Jemig ,waar gaan we naar toe? Als het paard zo extreem reageert, wie doe je dan een plezier met het scheren?

Je haalt de woorden uit m'n mond!
En daarbij, als ik zelf zwaar gestressed in de tandartsstoel zit dan werkt die verdoving dus ook bijna niet.

Zoek een andere manier (handscheermachine) of scheer niet, want dit gaat wel erg ver zo.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:07

ellenlouise schreef:
En daarbij, als ik zelf zwaar gestressed in de tandartsstoel zit dan werkt die verdoving dus ook bijna niet.

Zoek een andere manier (handscheermachine) of scheer niet, want dit gaat wel erg ver zo.

Gelukkig, gezien de reacties dacht ik al dat het kennelijk normaal is om alles eraan te moeten doen om je Haf geschoren te krijgen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:18

En anders kun je altijd nog een paar tubes "Veet" halen Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:22

ellenlouise schreef:
En anders kun je altijd nog een paar tubes "Veet" halen Haha!

Oeps!!!

Duur grapje

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 11:13

hij is absoluten niet bang, maar hij wil gewoon niet dat er aan zijn benen gefrutseld word, hij staat naast de spuit plaats en ziet dat er nu volop paarden geschoren worden, het doet hem totaal niets. Hij vind het zelfs erg lekker als ik met de machienen door zijn hals gaat, dan legt hij zijn hoofd zowat in mijn nek om lekker terug te krabbelen. Dus bang is hij er zeker niet van. Maar hij wil gewoon niet dat ding op zijn benen hebben. Nu loopt hij dus voor l.u.l met van die grote wollige berenpoten.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:26

Niet beginnen met scheren. Eerst verdoven zodat het paard nog niet weet waarom. Nu vecht het zich door de verdoving heen door de adrenaline. Rustig in laten werken. Want... als de veearts zegt dat het 1,5 uur duurt voordat het uitgewerkt is, dan kan je ook best pas na een kwartier beginnen te scheren. Dan valt het terugvechten niet meer mee.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:24

Ik zou de benen dan gewoon niet scheren.
Mijn pony is superbraaf met zijn benen en lijf. Alleen bij zijn hoofd niet. Nou ja, mocht het niet gaan, dan blijft dat hoofd maar met haar. Minder mooi, maar wel praktisch.

Mijn verzorgpony hebben we toch een praam op gehad met scheren. En toen ging het super. Zonder praam was het geen doen, met praam was hij superbraaf.

Maar als je wil verdoven idd de verdoving goed in laten werken. Want anders vechten ze ertegen.

andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:21

Scherps schreef:
hij is absoluten niet bang, maar hij wil gewoon niet dat er aan zijn benen gefrutseld word, hij staat naast de spuit plaats en ziet dat er nu volop paarden geschoren worden, het doet hem totaal niets. Hij vind het zelfs erg lekker als ik met de machienen door zijn hals gaat, dan legt hij zijn hoofd zowat in mijn nek om lekker terug te krabbelen. Dus bang is hij er zeker niet van. Maar hij wil gewoon niet dat ding op zijn benen hebben. Nu loopt hij dus voor l.u.l met van die grote wollige berenpoten.

Wat raar joh!
Andor vind het scheren ook altijd zo lekker. Hij staat dan ook echt helemaal te genieten. Benen doe ik nooit en zijn hoofdje ook niet.
Ga je hem nog wel verder scheren?

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 23:41

Kleintje schreef:
Niet beginnen met scheren. Eerst verdoven zodat het paard nog niet weet waarom. Nu vecht het zich door de verdoving heen door de adrenaline. Rustig in laten werken. Want... als de veearts zegt dat het 1,5 uur duurt voordat het uitgewerkt is, dan kan je ook best pas na een kwartier beginnen te scheren. Dan valt het terugvechten niet meer mee.

Waar moet ik hem dan zetten?
hij staat naast de spuitplaats en naast zijn eigen merrie en de rest van de kudde, als ik hem rustig wil hebben moet ik hem daar laten staan. Maar zoals ik al eerder schreef HIJ IS NIET BANG VOOR HET SCHEREN, hij wil gewoon dat ding niet aan zijn benen hebben. En aangezien ik de hengstenkeuring krijg en met hem shows rijd moet hij kaal zijn, of jij nu wil of niet. Hij is nu inmiddels kaar maar wel met een schaar en een kammetje gedaan

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:57

Hoho scherps, ik bedoelde niet gelijk beginnen met scheren. Ik bedoelde niet dat je niet moet scheren. Dus ik zou het paard gewoon neerzetten waar je hem normaal scheert, sedatie geven, lekker wat anders gaan doen, wat poetsen of weet ik veel wat, en dan na een kwartier als ie goed suf is pas beginnen. Dan heeft ie het scheerapparaat nog niet gehoord, weet nog niet wat er gaat gebeuren. De sedatie is dan al goed ingewerkt en dan vecht ie zich vaak er niet meer doorheen.

Zo werkt het in ieder geval wel bij mijn Jazz merrie en dat is ook zo'n trut die je om het minste of geringste moet sederen...

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:42

Yep en uit de mijne ook. Waarom scheren op zo'n manier, belachelijk gewoon. Scheer gewoon niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:05

Inderdaad!