mok, dringend; wie kan me helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paujasp

mok, dringend; wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 19:58

mijn pony is er gevoelig voor mok en heeft dus nu weer mok, maar het blijft niet bij onder de sokken maar het gaat ook verder naar boven toe. op zijn witte benen, hij is niet allergisch voor witte vacht( zo noemen ze dat). wat kan ik doen. zijn benen (achter) zijn helemaal dik maar dit gaat na beweging weer weg, maar er zitten ook allemaal plekken, korsten op zijn benen. ik was ze iedere dag met biotex en haal de korsten eraf, dit vind hij niet leuk, is gevoelig.
WIE KAN MIJ HELPEN MET TIPS, HET IS DRINGEND!!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door paujasp op 02-11-04 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

paujasp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 19:59

mijn pony heeft mok wat oploopt naar boven, er zitten allemaal korsten op, lijkt heel vies. ik maak ze iedere dag schoon met biotex en haal de korsten eraf. WIE O WIE KAN MIJ HELPEN HET IS DRINGEND!!!!!!!!!!!!!!!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:00

sudocreme helpt goed tegen mok, kun je krijgen bij elke drogist.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:01

zout zeewater! Helpt super!!!!!

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:07

Niet iedere dag in de biotex zetten, word zijn huid week van. Al helemaal met lange haren, die blijven veel te lang nat. Wat je er ook opsmeert bij lange haren, het komt nagenoeg niet op de plek waar dat het zit.

Sudocreme helpt, betadine helpt, droogzetters(oude versie) helpt, mokzalf kan helpen, maar ten eerst zorgen dat ie droog staat is het aller belangrijkste. Anders kan het nooit of bijna nooit overgaan.

En geen acerderm erop, dit zorgt dat het dichtgaat, als de bacterie nog niet weg is, kan de mok naar binnen slaan.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:09

zeewater schijnt heel goed te helpen en heb je als es talcpoeder of uierzalf.... vaseline heeft bij mij heel erg geholpen...

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:10

Je kan er dogexeem opdoen. Dat helpt super en na 2 dagen is het voll weg. Dat kan je krijgen in elke apotheek.

Greets RUDY

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:11

en kort knippen

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:11

-> MD

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:12

ALs hjet zo uitbreidt toch maar eens een dA laten komen. Iig een keer goed wassen goed drogen en dan flink smeren met mokzalf.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:05

Is het geen Rap? Zou even de da er naar laten kijken, die kan een strijkje van de huid afnemen en onderzoeken. Je kunt ook de zoekfunctie eens gebruiken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:11

In ieder geval niet elke dag de korstjes weghalen, dat is juist slecht en besmet het paard zichzelf. Een keer goed wassen met lauw water en een PH-neutrale zeep en dan mokzalf op smeren. Als de besmette plek heel vies is, kun je deze voorzichtig met een doek schoonvegen.

Seroxat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:18

Als de mok heel ernstig is, de benen hele maal kaal scheren, schoon scrubben met betadine scrub. Dat wil zeggen korsten eraf maar niet tot aan bloedens toe, het mag wel ietsjes bloeden.
Benen goed droog maken en er iets van een vettige zalf zoals Sudocrem wat al genoemd is erop smeren. Dit moet je net zolang volhuden tot het weg is. Dus consequent handelen. Vooral droog houden is zeer belangrijk anders krijg je het zo weer terug.
Wanneer dit niet helpt kan de dierenarts oplossing bieden met een penicilline kuur, maar ik zou eerst het bovenstaande proberen.

PS voor zover ik weet is mok besmettelijk dus goed oppassen.

veel succes

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:21

Wat ook heel goed werkt en niet duur is: zinkzalf gemengd met levertraanolie. Zinkzalf alleen is ook goed maar dan droogt de huid echt uit. De levertraan voorkomt dat de huid zelf uitdroogt en dus verdwijnen de kloven ook snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:25

De methode die ik nu op de jonge paarden die vol meuk uit het land komen toepas is een aanvulling op wat hierboven al omschreven wordt.

Ik scrub alles weg met betadine srub. Als ze het heel erg hebben doe ik er eerst een laag vaseline op zodat de korsten wat zachter worden. Dat laat ik dan een nachtje intrekken.

Het idee is namelijk dat je de korsten weghaalt omdat daaronder de bacterien gewoon doorbroeden. Je kunt wel zalf op de korsten smeren, dat helpt geen ene zier.

Ik zorg dus dat het hele been kaal is (en soms bloedt dat idd een beetje) en helemaal gescrubd in de betadine. Vervolgens maak ik het heel goed droog met een handdoek. Daarna smeer ik het in met streptociline, dat is een penicilinecreme, verkrijg op recept.

Daarna pak ik een stuk wattenverband, van zo'n brede rol. Dat knip ik op maat en dat spuit ik vervolgens doornat met betadine. Daarmee bandageer ik het been en dat zet ik vast met een cosiflex. Dat blijft er een nachtje om zitten. Ik blijf het hele procede om de paar dagen herhalen totdat er geen korsten meer zijn en het haar weer begint te groeien.

Paarden met lang haar zul je moeten scheren op die plek, en probeer ze uit de blub te houden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:32

oh...en het scheren of knippen van de haren in de kootholte kan soms zelfs mok in de hand werken!! Erg belangrijk is natuurlijk ook dat de stal nu mooi droog is met vers stro. Urine verergert mok. Veel succes met je paardje.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:34

Scheren is niet altijd de methode. En als de korsten nog nat zijn (blaasjes want dat is mog eigenlijk) dan besmet je de onaangetaste plekken door de korsten steeds weg te halen, zelfde principe als een koortslip!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:49

cure mok kopen van de paardedrogist, dit zijn tabletten die je moet voeren, het werkt heel erg goed

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:54

ook Chevadonyll werkt bij mijn paard goed!

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:56

indd pillen kopen tegen die mok of iets voor honden tegen oorzweren of iets ( weet de naam niet) of hydrocortiderm

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:58

ohja indd maar 1 keer de korsten eraf halen goed schoonmaken en dan niet meer.. Anders krab je het steeds open en kan het niet genezen.. Wat ook nog wel eens wil voorkomen is dat hoe vaker je het wast hoe meer er komt ( heb ik ook een keer gehad)

Gelukkig heeft mijne sinds ik naar een andere stal ben verhuisd er nooit meer last van terwijl hij toch echt regelmatig door de blubber en plassen moet als het geregend heeft. Zit toch ook in de grond hoorde ik??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:44

Ik heb het bij een aantal paarden geprobeerd op te lossen door er juist niet teveel aan te doen, droog houden etc, maar daar lost het dus niet van op.

Die betadine-bandages werken echt super. Ik haal de korsten er elke 2 a 3 dagen af, soms om de dag als ze het heel erg hebben.

Bij de meeste duurt het ong 10 dagen voordat het opdroogt en er nieuwe huid onder vandaan komt.

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:51

Mijn paard had ook aan 4 benen mok. De eerste tijd heb ik het elke dag behandeld en zalf erop gesmeerd enzo maar dat hielp maar niet. Dus toen heb ik het de tijd daarna alleen maar schoon en droog gehouden en toen was het binnen een paar dagen over. Terwijl het met die behandeling in een paar weken nog niet over was.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:48

Ik zou het zelf zo niet weten, maar ik heb nog een zalfje die niet meer te verkrijgen is bij de DA en dat helpt wel..

Maar er zijn ook weer andere zalfjes bij de DA te verkrijgen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:50

het is wel heel frappant, maar sinds een weekje staat mijn pony overdag in de bak, vorig jaar stond hij gewoon in het land in de winter.
nu heeft hij beginnende mok.....

in de wei heeft hij het nooit, maar in de bak(zand) dus wel.
ik smeer er altijd wat betadine zalf op, dat ontsmet, weekt de korsten eraf en helpt bij hem zeer goed..