ervaringen met nier-en/of leverproblemen bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Talida

ervaringen met nier-en/of leverproblemen bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 10:00

Wie heeft er ervaring mee, dat zijn paard last heeft/had van zn nieren of lever? Hoe uit zich dat, hoe merkte je dat? Ik zou er graag wat meer over weten

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:36

Die van mij heeft ook gehad. Daar lagen de nieren en lever functie bijna stil van, daardoor heeft ie uiteindelijk een spierverzuring van gehad omdat de afvalstoffen niet meer weg konden uit lichaam. Nadat DA erbij geweest is en verkeerde diagnose gesteld had, ben ik terecht gekomen op advies van kennis van me, bij Marijke Boinck van Cherokee paarden (www.cherokeepaarden.nl) en zij geeft medicijnen en masseert en magnetiseert mijn paard. Dit alles is eind mei gebeurd, paard kon letterlijk zijn stal niet in of uit, zo erg was het en nu rij ik inmiddels weer op mijn paard.
Dat de nieren niet goed werken, kun je zien aan lichte roze kleur van tandvlees, leverproblemen kun je zien als tandvlees was gelig is van kleur en ook aan de tanden zelf, die moeten mooi wit zijn en niet beetje zwartig zeg maar (uitleggen valt niet mee he Knipoog )

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 11:16

ok dus ik zal vanavond eens een mond open gaan sperren.
Merkte je er eerst zelf nog wat anders aan, voordat hij niet meer zn stal uit kwam?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:28

De kleur van het tandvlees hoort licht roze te zijn.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:37

Mijn merrie heeft een leverprobleem (Jacobskruiskruid vergiftiging), zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=314228

De beste manier om er achter te komen is door een bloedonderzoek door je DA te laten verichten.

Denk je dat je paard met 1 van deze organen een probleem heeft?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:50

Ik heb een pony waar de lever snel van uit balans is. Merk je aan zijn boosheid. Maar ik zou niet zomaar zelf gaan dokteren. Goede holistische dierenarts kan je zo vertellen hoe het met zijn organen gesteld is.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 12:09

Pendrag schreef:
Ik heb een pony waar de lever snel van uit balans is. Merk je aan zijn boosheid. Maar ik zou niet zomaar zelf gaan dokteren. Goede holistische dierenarts kan je zo vertellen hoe het met zijn organen gesteld is.

Die heeft dr al een paar keer onderzocht, en ze heeft daarvoor ook levercompositum e.d gehad. Maar hou nog steeds vage klachten, ze moet echt bijna 20 minuten opwarmen soms zo stijf/traag als ze is, en dat vind ik niet normaal voor een 4,5 jarige die de hele dag buiten staat! Zoals ik het omschreef dacht ze (holistisch DA) aan misschien nieren of lever. Moet vandaag even een pakketje Tal opsturen, dat gaat ze dan even doorlopen en dan komt ze binnenkort weer even langs voor een complete check-up

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 12:15

Stilla schreef:
Mijn merrie heeft een leverprobleem (Jacobskruiskruid vergiftiging), zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=314228

De beste manier om er achter te komen is door een bloedonderzoek door je DA te laten verichten.

Denk je dat je paard met 1 van deze organen een probleem heeft?

Hoop dat ze er weer helemaal bovenop komt, succes&sterkte in ieder geval! Vind de sympotomen wel overeenkomen, (afgezien van mager enzo), dat ze wat slomig is, maar wel heel erg op kan warmen. Ik vind Tal ook net een diesel, ze begint als een 100 jarige, ben ik klaar met rijden is zij topfit. Zei mn holistische DA ook al, door het bewegen gaat alles weer op gang komen en voelt ze zich daarna ook beter. Alleen bij de lever zou het dan de volgende dag weer net zo stijf of erger zijn, en bij nieren niet.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 12:16

Oh ja, bij ons komt het hooi gewoon van de boer zn eigen land, en dat hebben we zelf al uitvoerig onderzocht op jkk, dus daar maak ik me geen zorgen over. Denk eerlijk gezeg ddat ze dit altijd al heeft gehad

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:20

Coliena schreef:
De kleur van het tandvlees hoort licht roze te zijn.

Dat is niet zo dus.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:56

Talida schreef:
Hoop dat ze er weer helemaal bovenop komt, succes&sterkte in ieder geval! Vind de sympotomen wel overeenkomen, (afgezien van mager enzo), dat ze wat slomig is, maar wel heel erg op kan warmen. Ik vind Tal ook net een diesel, ze begint als een 100 jarige, ben ik klaar met rijden is zij topfit. Zei mn holistische DA ook al, door het bewegen gaat alles weer op gang komen en voelt ze zich daarna ook beter. Alleen bij de lever zou het dan de volgende dag weer net zo stijf of erger zijn, en bij nieren niet.

Dank je wel.

Stilla is na het rijden ook topfit, soms lijkt het wel alsof ze LSD geslikt heeft. Mijn DA heeft ook als verklaring dat dit komt doordat als je gaat rijden de bloedsomloop extra gestimuleerd wordt, en alles extra in gang gezet wordt. De afvalstoffen worden dan beter afgevoerd, en ze voelt zicht weer fit.
Daarom moet ik ook rustig blijven rijden.

Je zegt dat je levercompositum hebt gebruikt. Merkten je dat je paard hierdoor zich beter voelden, of was het maar van tijdelijke aard?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:21

whehehe...wat weet jij van lsd?

Tong uitsteken

als de nieren niet goed functioneren kun je toch ook zien aan de urine?
dan is die donker en stinkt...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:25

Ja dat kan maar is niet altijd het geval Scheve mond . (duidend op bovenstaand reactie dat te zien/ruiken is aan urine)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 13:29

Stilla schreef:
Je zegt dat je levercompositum hebt gebruikt. Merkten je dat je paard hierdoor zich beter voelden, of was het maar van tijdelijke aard?

nee, helemaal niks
Maar het kan ook best per week weer verschillen, dat maakt het allemaal nog vager! En met buitenrijden en spannende omgeving (voor het eerst ergens starten) heeft ze er ook minder last van, misschien zorgt de adrenaline voor wat extra stimulans Verward

Ze is na de levercompositum en nog speciale D nogwat druppels weer helemaal onderzocht en doen deed de lever het goed, beter dan daarvoor, maar aan haarzelf merk ik dus echt vrij weinig.
Ze is ook getest op dat ze de mineralen niet goed opneemt (waarschijnlijk door die lever dus), zit me dus echt al die tijd af te vragen of ze daardoor zo weinig geroeid is (3 cm van dr 2e tot 4e jaar, en daarvoor ook niet echt veel)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:43

heb je je paardje wel eens door een 'gewone' DA laten onderzoeken, misschien zouden ze een keer bloedonderzoek kunnen doen.
Het klinkt misschien wat sceptisch maar veel alternatieve genezers gooien het altijd op lever en of nieren.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 13:47

shan schreef:
heb je je paardje wel eens door een 'gewone' DA laten onderzoeken, misschien zouden ze een keer bloedonderzoek kunnen doen.
Het klinkt misschien wat sceptisch maar veel alternatieve genezers gooien het altijd op lever en of nieren.

je hebt helemaal gelijk hoor vind ik. Ik wil het nog 1x zo proberen, en mocht ik geen verschil merken of er komt niks uit, laat ik bloed prikken en onderzoeken enzo. Maar eerst dit.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:49

Ik heb twee gekend die wat aan nier of lever hadden. Allebei kregen kale plekjes op hun huis en werden een beetje lusteloos.
Ze zijn allebei naar gelijk naar de kliniek gebracht. Helaas is eentje nog steeds ziek. Maar deze had nog veel meer dan alleen iets aan zijn lever..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:50

nou, ik hoop dat het allemaal snel in orde komt.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 13:52

shan schreef:

ik ook Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:55

shan schreef:

Dat zijn veel mensen en als ik eerlijk ben, was ik dat ook Bloos . Maar als je al veel je neus hebt gestoten bij DA-sen en klinieken en ze hebben uiteindelijk diverse keren verkeerde diagnose gesteld, dan moet je iets he. Als het bij mijn paard niet gelukt was of verkeerd gegaan was had ik het ook niet aangeprezen, maar waar ik met mijn paard naar toe ga, is echt goed, anders ga ik het echt niet hier vertellen. En tevens heb ik niet alleen met mijn paard ervaring mee maar ook bij onze miniveulentje en minipony. Dus toch in totaal 3 stuks en gelukkig hadden die niet aan lever en nieren Knipoog Haha! .

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:57

shan schreef:
Dat hopen we allemaal, want uiteindelijk willen we allemaal het beste voor onze paarden en beesten niet dan Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:14

Ik ben ook niet per definitie tegen alternatieve geneeswijzen. maar van bijv.een bloedonderzoek word niemand dommer, als het paard dan werkelijk iets mankeert aan lever of nieren dan komt dit hier ook uit.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 14:19

shan schreef:
Ik ben ook niet per definitie tegen alternatieve geneeswijzen. maar van bijv.een bloedonderzoek word niemand dommer, als het paard dan werkelijk iets mankeert aan lever of nieren dan komt dit hier ook uit.

Zou een dierenarts dat doen, als je vaag denk dat het dat en dat kan zijn, dat hij dan bloed gaat prikken om het te onderzoeken op jouw aanvraag?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:24

Mijn dierenarts wel en trouwens, je betaald er toch voor.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 14:31

Dat is een waarheid als een koe!