Schacht schoon; natuurlijke manier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friespaard

Schacht schoon; natuurlijke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 21:55

Mijn vriendin heeft een ruin. Ze wast nooit z'n schacht uit en dus zit het daar helemaal vol met korsten. Eens in het jaar zet ze hem bij een merrie in het land. Die dekt hij dan (natuurlijk zonder gevolgen) maar dan is de boel weer schoon zegt ze dan...dit is toch niet goed? Ik bedoel, komen de korsten dan niet bij de merrie ook weer naar binnen?

Nieuwsgierig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:56

Bah wat vies. Dat is niet goed volgens mij hoor Verward Is je vriendin te lui om het zelf schoon te maken?

friespaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 22:01

Ja ze is heel erg lui. Ik zal maar geen namen noemen, maar volgens mij zit ze hier ook op Bokt.
Ik vond het ook al erg vreemd dat ze dit op zo'n manier doet Verward

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:23

Op zich is dekken hartstikke natuurlijk!

Maar als ik een merrie had en de ruin kwam er bij haar in met die smurrie, tja niet leuk!

Gewoon lauwwarm water en een spons! Niks geks of engs aan . Zooo schoon!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:28

Op mijn merrie geen hengst met een smerige piemel!!!

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:01

hoi hoi

pas maar op dat je merrie daar geen ontstekingen van krijgt of andere nare geslacht zieketes dit is echt heel erg slecht!!

groetjes mirella

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:29

Ik wist eerst ook niet dat dat hoefde, maar volgensmij is het heel nodig om dat afentoe schoon te maken. Kan je het niet gewoon tegen haar zeggen. Het is zo gebeurd Verward.

manke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:26

Kan ie dat zelf niet? Net zoals een hond of een kat? Ik weet het niet hoor?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:44

friespaard schreef:
Eens in het jaar zet ze hem bij een merrie in het land. Die dekt hij dan (natuurlijk zonder gevolgen) maar dan is de boel weer schoon zegt ze dan

Weet de merrie eigenaar hiervan? Die zal daar toch zeker ook niet blij mee zijn!!!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:02

eigenlijk heb ik nog nooit een ruin gezien met een erectie, dat het ook werkelijk lukt om bij een merrie naar binnen te kunnen Verward

cremello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:03

Nou en of dat kan!
Die van mij is al dat ie 1jaar was gecastreerd, maar als hij een lekkere hengstige merrie ruikt, dan gaat ie gewoon haar dekken hoor! Alleen dan zonder zaadlozing.
En uhm, beetje vies praatje, maar die van mij heeft ook altijd een vieze piemel. Daar kan ik niets aan doen. Hij plast met zijn piemel in zijn koker waardoor je al die 'brokjes' krijgt. Die pulk ik er altijd uit, want uitschachten is moeilijker dan je denkt. Als ruinen hun piemie niet laten hangen voor je dan kun je het shaken. Want met een straal water in de koker ben je er niet want het MOET drooggemaakt worden, want anders kan het gaan ontsteken (Dat heb ik dus gehad met Stevie...) Dus ik ben braaf aan het pulken...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:07

Dat klinkt inderdaad niet zo heel erg fris Haha!
Ik was altijd blij dat ik een merrie had. Dat is toch minder werk dan een ruin. Maar bij mijn merrie maakte ik haar uier ook altijd schoon. Ik vond dat helemaal niet vies. Mijn paard voelde echt 'eigen' dus ik had er totaal geen problemen mee. Wel natuurlijk daarna mijn handen wassen Knipoog
Nu heb ik een ruin. Moet even uitvogelen hoe ik dat bij hem nou ga doen. Misschien bij een mooie merrie in het land zetten? Haha!

friespaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:09

paars schreef:
Weet de merrie eigenaar hiervan? Die zal daar toch zeker ook niet blij mee zijn!!!

Volgens mij weet de eigenaar van de merrie het niet. Die komt meestal s'avonds bij haar paard. Overdag heeft de eigenaar van de ruin 'vrij spel' om het zo maar te noemen. Wat denken jullie? Zal ik de merrie eigenaar er maar eens een keer op aanspreken? Ik wil niet als een bemoeial overkomen maar dit kan ook zo niet lijkt mij. Hoe zal de eigenaar reageren?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:47

Ik vind het maar een vieze oplossing. Als eigenaar van een ruin maak je toch gewoon van tijd tot tijd zijn schacht schoon? Simpel lijkt me. Nogal asociaal om dat via een ander z'n paard te doen. Bovendien wordt z'n schacht dan natuurlijk niet schoon. Hooguit z'n piemel.

manke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:41

Kunnen ze het nou zelf of niet?

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:04

De gevolgen voor de merrie kunnen heel ernstig zijn, want die vies troep komt in de merrie.... Ze moet dus gewoon die schacht schoonmaken. Zelf doe ik dat als het heel erg vies is door hem te laten verdoven en dan laten ze namelijk alles hangen en kan je er erg goed bij....lekker soppen. Ik ben het ook met pendrag eens zijn schacht kan op deze manier nooit schoon worden......

Zeikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:06

Ik vraag altijd lief aan mijn paard of hij hem wil laten zakken en als hij dat niet doet scheld ik hem uit voor banketstaaf *LOL*

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:22

Zeikje schreef:
Ik vraag altijd lief aan mijn paard of hij hem wil laten zakken en als hij dat niet doet scheld ik hem uit voor banketstaaf *LOL*

eh Verward

Maarja als dat mijn merrie was zou ik dat echt helemaal niets vinden, beter gezegd ik zou woest zijn!
Die merrie kan er allemaal infecties van oplopen.
Ook vind ik het onzin als je het niet schoonmaakt, zoo erg is het niet.
Als je paard zelf uitschacht is het natuurlijk makkelijk met een beetje sedalin oid gaat dat ook... Maar ook met een ingeschachte piemel kan het hoor Tong uitsteken
Gewoon een hele natte (liefst een beetje lauw-warm water) erinstoppen (wel zo dat hij er weer makkelijk uit kan Knipoog ) even laten weken en dan beetje heen en weer overal langs... dat een paar keer en het is weer helemaal spik en span Haha!

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:37

Het is geen leuk klusje maar het hoort erbij

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:01

Tsja idd Lachen maar een ruin is helemaal zo erg nog niet hoor Lachen
denk eens aan een onwijs hengstige merrie... die geven ook behoorlijk wat troep om schoon te maken Haha!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:50

Precies, dan moet je maar geen paard nemen, zulk soort 'nare' klusjes horen er nou eenmaal bij. Dan koop je een paar plastic handschoenen, dan is het lang niet zo erg.....

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:19

Een tijdje terug is hier ook een topic geweest over het schoonmaken! Iemand gaf toen een hele goede tip. Voor het rijden wat baby-olie in de schacht spuiten (bv met een grote injectiespuit zonder naald uiteraard) en dan gewoon gaan rijden. Alles weekt dan los en het wordt vanzelf schoon. Heb het bij mijn ruin uitgeprobeerd en het werkt super. Hij was er weken vanaf!

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:41

Supertip!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:26

manke schreef:
Kunnen ze het nou zelf of niet?

Ik weet niet hoe lenig jouw paard is maar die van mij kan daar echt niet bij hoor, mocht ie willen.
Ik maak hem altijd aan het einde van de winter schoon, hij loopt de hele zomer met merries in het land, die hij ook mag dekken.
En dan aan het einde van de zomer mag ie weer gewassen worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:09

Redneck schreef:
Een tijdje terug is hier ook een topic geweest over het schoonmaken! Iemand gaf toen een hele goede tip. Voor het rijden wat baby-olie in de schacht spuiten (bv met een grote injectiespuit zonder naald uiteraard) en dan gewoon gaan rijden. Alles weekt dan los en het wordt vanzelf schoon. Heb het bij mijn ruin uitgeprobeerd en het werkt super. Hij was er weken vanaf!

als er baby-olie achterblijft gaat het op den duur irriteren... en helemaal weghalen lukt niet zonder zeep, en dat zou ik daar niet voor gebruiken Knipoog
Met gewoon een beetje lauw water gaat het ook goed.