Scheur in de pees, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floortjuh84

Scheur in de pees, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 19:24

hallo,

mijn pony heeft een schuurtje in haar pees. Zijn er mensen hier die dit ook bij een paard hebben meegemaakt? zo ja? wat hebben jullie er aan gedaan?

Ik spuit 3x per dag af, speciale gel erop en ijs erom heen. Ze staat 3 weken op absolute rust (dus alleen stal) en na deze 3 weken kan ik beginnen met afstappen op harde bodem.

Zijn er mensen die nog tips hebben of dit ook hebben meegemaakt?

groetjes

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:41

bedoel je met schuurtje scheurtje?? bij van Schie in wassenaar hebben ze een speciale behandelingsmethode waardoor het littekenweefsel beperkt blijft.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 21:21

haha wat stom:S ja dat bedoel ik idd! haha typ foutje;)

Ja van die therapie heb ik ook al gehoord, maar mijn pony is al 24 en wassenaar is niet echt dichtbij voor mij!

verder nog tips?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:20

Tijd en geduld. Een scheurtje is niet niks. Mijn paard heeft dat ook gehad en wij zijn 9 maanden zoet geweest. Stappen en koelen is goed. Zelf heb ik ook nog electromagnetische therapie gedaan (minipulse) en zwavel bijgevoerd.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 08:17

Ja over dat zwavel heb ik bij paardendrogist ook idd wat gelezen. Heb je hem 9 maand op rust gehad? ik ben nu va mei bezig, steeds maand rust, 2 maand gaat het goed, dan ist weer mis.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:27

Mijn merrie heeft dat ook gehad.
Daarbij was ze ook drachtig,dus ik heb haar op de wei gezet en na +/- 8 mnd pas weer opnieuw haar pees gescand.
Die was helemaal genezen!Ondanks dat ze toch regelmatig een sprintje trok.
Misschien is dit voor jou ook een optie?

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:46

mijn vorige pony heeft een scheurtje in de spier en dat is na 8 maanden nog niet over, volgens onze dierenarst gewoon in de wei lkkr buiten en rust veeel rust kunnen ze niks van zeggen hoelang het duuurt en hoe ver het is gescheurt, en als ze beter is heel rustig aan gaan opbouwen anders kan het weer opnieuw scheuren veel sterkte ermee

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:49

Flair heeft het ook gehad, ik moest 4 keer per dag 10 minuten stappen op het harde en na 8 maanden was het weer helemaal goed en ze heeft er nooit meer last van gehad.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:24

Baduh staat nu op de wei. Oudere paarden (nou is Baduh pas 15, maar voor dit soort blessures is ie "oud") hebben meer impulsen in de pees nodig om littekenweefsel te voorkomen als jongere paarden. Dus na 8 weken stappen hebben we in overleg met de arts besloten Baduh een aantal maanden op de wei te zetten. Hij is verdoofd toen hij er op ging zodat hij niet gelijk uit elkaar zou knallen. Ik zie nu na een week al vorderingen! Zo gaat Baduh weer op die voet staan als hij eet. Iets wat hij al tijden niet meer gedaan heeft. We gaan hem elke dag slobber brengen met daardoorheen Glucosamine Complex en Peescompositum van de Groene Os. In Bodegraven stonden ze versteld van het effect.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 09:34

Jeetje, mijn dierenarts zegt steeds van 2/3 weken absolute rust, daarna beginnen met afstappen op harde bodem, ook 2 weken daarna weer rustig beginnen met rijden, maar het komt steeds weer terug, dus misschien kan ik haar beter ook meer rust geven. Ze mag morgen na 2 weken rust eindelijk weer naar buiten, ze mag op het koepat (lopen de koeien over als ze de wei in gaan) staan, heeft ze harde ondergrond en toch gras aan de zijkanten. Tis dus gewoon weer afwachten.

Maar bedankt voor de tips;)

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:27

Een paar weken is veeeel te kort voor een peesblessure, dat heeft echt maanden hersteltijd nodig, vooral bij een wat ouder paard.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:12

2/3 weken is idd wel wat kort. Wees op je hoede en ga niet te snel wat doen. Houdt de benen koel en gebruik even geen peesbeschermers tijdens het rijden. MSM (zwavel) in combinatie met D-tox werkt heel goed en nog beter in combinatie met een behandeling met Ultra geluidsgolven.

De onderbenen zijn minder doorbloed dan de rest van het lichaam zodat afvalstoffen niet zo goed worden afgevoerd en voedingsstoffen (om de pees te herstellen) er niet zo goed naar toe worden gebracht. Ultra geluid alsmede de magneettherapie zorgen voor een betere doorbloeding. (en natuurlijk het koelen, koelen vernauwt de bloedvaten zodat er een betere doorbloeding op gang komt).

Nogmaals, neem de tijd!!

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 16:11

Oke, bedankt! Maar waarom geen peesbeschermers dan? dat geeft toch juist stevigheid?

En dat spul (zwavel enz) waar je het over hebt, waar kan je dat krijgen? paardendrogist?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:18

Bij de paardendrogist en zeker in hun catalogus staat veel informatie over peesproblemen.

Voor wat peesbeschermers betreft, deze geven geen stevigheid maar beschermen alleen de pezen tegen beschadeging van buitenaf bijv. achterbeen tikt tegen de pees van het voorbeen. Er zijn wel peesbeschermers die zeggen steun te bieden maar naar mijn idee help je daar je pezen niet mee en houdt je ze week ipv hard en sterk. Maar waar het mij om gaat is dat met peesbeschermers/ bandages de temperatuur van de pezen behoorlijk op kan lopen en als er al een beschadiging/ontsteking zit is dat zeker niet goed. Wil je toch beschermers gebruiken zorg dan je beschermers hebt die de warmte goed afvoeren. Verkeerd en te strak bandageren kan trouwens ook veel pezenleed veroorzaken.

Mijn paard heeft ook een peesbeschadiging gehad en wat goed werkte is eerst het been goed afspuiten (vanaf de knie en waterfilm over het onderbeen laten lopen) en als die dan goed koud was na +/- 10 min dan deed ik er coolinggel op en dan lekker in de frisse wind lopen. De ontsteking was toen al vrij snel weg.

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 21:48

Ze staat nu 3 weken op absolute rust, word elke dag 3x afgespoten, gel erop en ijs erom heen. va morgen mag ze op het koepat lopen en ga ik af en toe denk om de 2/3 dagen 5 min met haar stappen op harde ondergrond. het is al 3e keer dit jaar dat ze kreupel is dus wil echt heel voorzichtig zijn. ze is al 24 dus k moet gewoon niet meer in de bak rijden en springen. k heb vandaag mijn dierenarts nog gevraagd of zwafel ofiets hielp, hij zegt dat het niet veel uitmaakt. hij zegt goed coolen en gel smeren en ontstekingsremmer geven, dit helpt echter alleen in de acute periode. dus na 2/3 weken heeft dit ook niet echt zin meer. hij stelde wel voor om als het WEER zover is dat ze kreupel loopt om dan iets in de pezen te spuiten. Naja ik doe idd rustig aan, als ze maar geen pijn heeft!

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:06

floortjuh84 schreef:
En dat spul (zwavel enz) waar je het over hebt, waar kan je dat krijgen? paardendrogist?

Zwavel word ook wel MSM genoemd ; als je het in de USA over het internet besteld ben je een stuk goedkoper uit als bij de paardendrogist Je kunt ook zelf brandnetels plukken en laten drogen en door de slobber doen; in brandnetels zit ook zwavel Lachen succes Lachen

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 21:39

haha goede tips hiero, maar volgens onze veearts werkt dat allemaal niet echt en ist iets waar je in moet geloven.

heb ook beej idee dat er nu geen brandnetels meer zijn ofwel?

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:56

Er zijn veel onderzoeken geweest naar de werking van zwavel (MSM)
Het is bewezen dat het de pezen en spieren sterker versterkt , ga anders even zoeken op google en lees de artikelen over MSM en over peesblessures zoals op horsecity.com en mdschoice.com
In het boek van de paardendrogist vind je ook meer info hierover.
En als je goed zoekt zijn er zat brandnetels te vinden !
De veearts die zegt dat MSM niet werkt is dat dezelfde veearts die 2/3 weken rust voldoende vind voor een peesblessure ?
Ben je al met je paard naar Utrecht geweest of een andere kliniek waar ze een scan kunnen maken van de pees zodat je kunt zien hoe het eraan toe is ?

ilsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:31

Hoi,

mijn paard staat op het moment ook stil vanwege een scheur in de pees.
Ik heb de pees laten scannen (kan op de meeste klinieken).

Ze loopt wel gewoon lekker in de wei, dat is ze gewend. Ze heeft twee maanden vitamine E bijgevoerd gekregen. Na 4 maanden heb ik haar weer opnieuw laten scannen en het was bijna beter.

ik laat haar nu nog even op de wei staan, tot ze 6 maanden rust heeft gehad en dan ga ik weer rustig beginnen.

Ik ben hier heel tevreden mee.
Volgens de dierenarts komt een scheur in de pees wel altijd weer goed, als je maar geduld hebt!! Knipoog

succes!!

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 16:36

WenS schreef:
Er zijn veel onderzoeken geweest naar de werking van zwavel (MSM)
Het is bewezen dat het de pezen en spieren sterker versterkt , ga anders even zoeken op google en lees de artikelen over MSM en over peesblessures zoals op horsecity.com en mdschoice.com
In het boek van de paardendrogist vind je ook meer info hierover.
En als je goed zoekt zijn er zat brandnetels te vinden !
De veearts die zegt dat MSM niet werkt is dat dezelfde veearts die 2/3 weken rust voldoende vind voor een peesblessure ?
Ben je al met je paard naar Utrecht geweest of een andere kliniek waar ze een scan kunnen maken van de pees zodat je kunt zien hoe het eraan toe is ?

ja dat is dezelfde dierenarts idd:S
k ben niet met paard in utrecht ofzo geweest, ze is nml al best oud 24!

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 16:37

ilsen schreef:
Hoi,

mijn paard staat op het moment ook stil vanwege een scheur in de pees.
Ik heb de pees laten scannen (kan op de meeste klinieken).

Ze loopt wel gewoon lekker in de wei, dat is ze gewend. Ze heeft twee maanden vitamine E bijgevoerd gekregen. Na 4 maanden heb ik haar weer opnieuw laten scannen en het was bijna beter.

ik laat haar nu nog even op de wei staan, tot ze 6 maanden rust heeft gehad en dan ga ik weer rustig beginnen.

Ik ben hier heel tevreden mee.
Volgens de dierenarts komt een scheur in de pees wel altijd weer goed, als je maar geduld hebt!! Knipoog

succes!!

hope sow;).... dus vitamine e, heb jij geen zwafel of iets bijgevoerd? de dierenarts stelde mij nog voor om iets in de pees te spuiten ofzo. maar klinkt zo eng!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:48

De enige tip die ik kan geven is vooral ook na die drie weken rust erg goed je paard in de gaten houden! Erg rustig opbouwen het stappen en ook andere belastingen na die tijd. Anders kan het alleen maar weer erger worden. en zit je er nog veel langer weer aan mee. Sterkte ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:52

Drie weken rust bij een ernstige blessure is iig niet voldoende...

floortjuh84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 08:19

k heb gister weer voor het eerst stukje met haar gewandeld, toen ik stukje wilde draven om te kijken of ze nog kreupel liep kreeg ze een bloedneus, niet ernstig ofzo maar wel erg sneu. zou dit met het draven te maken hebben? zelf denk ik dat het komt doordat ze zo blij was om weer ffkes de weg uit te stappen en daardoor hele tijd aan het briezen was.

iemand enig idee?

k ga nu om de 2 dagen stukje wandelen, dan volgende week om de dag en die week erop elke dag stukje, tis maar halve km ofzo! goed idee?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:14

Ik denk dat ze wel wat langer nodig heeft dan 3 weken stalrust.

12 jaar geleden,heb ik mijn pony kunnen laten afmaken door een finaal doorgescheurde pees Verdrietig
Wat ik bedoel te zeggen is,
voorkom ten alle tijde dat het verder scheurt,want dan is het einde verhaal.
Wees er voorzichtig mee