Luizen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Luizen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 19:26

De pony's van onze buren hebben luizen.... Verward
We zijn erg voorzichtig hiermee en komen absoluut niet in de buurt.
Weet iemand hoe besmettelijk dit is?
Ze hebben een goedje van de DA gehad en moesten ze allebei ermee wassen.
Zal het na 1 wasbeurt over zijn?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:45

Weet je dat ik niet eens wist dat paarden luizen konden krijgen!!!
He bah, ik krijg gelijk jeuk op mijn kop! Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 22:08

hihih, ik heb die vieze beesten gezien, je krijgt er idd jeuk van als je er al naar kijkt! bah!
Ben benieuwd hoe een paard eraan komt!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:24

ik denk niet dat na 1 keer wassen het probleem weg is...waarschijnlijk zullen de levende luizen na 1 keer wassen wel weg zijn, maar zitten de eitjes nog in de vacht en daarvoor is na behandeling nodig zodat alle uitgekomen eitje met de "baby luizen" ook worden gedood voor ze zich kunnen voortplanten...en alle eitjes zullen niet tegelijk uitkomen dus eer je alles weg krijgt moet je de behandeling voor een bepaalde periode herhalen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:33

Wat Klomp zegt is helemaal correct, het zou zelfs beter zijn als de dieren geschoren zouden worden, want om een dik wintervacht een aantal keren te moeten wassen, tot op de huid, zal ook nog niet meevallen.
Maar dat is natuurlijk alleen een optie, als ze onder dek en op stal kunnen.

Ook de stal, borstels dekens etc, zal een aantal keren volledig ontsmet moeten worden.

Als je volledig contact met de buren kunt vermijden, is de kans dat jouw dieren het krijgen relatief klein.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 09:35

we hebben contact zeker vermeden, want natuurlijk willen we niet dat onze paarden het ook krijgen....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:54

Als jouw paard gezond is, zal hij het nietsnel krijgen hoor! Bovendien moet er fysiek contact geweest zijn, anders krijg je het niet.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:25

mijn pony is degene met luizen en het gaat niet over met dat spul dat we gehad hebben maar we hebben de dierenarts op nieuw gebelt en zijn er mee bezig. en mensen kunnen het door geven als ze een paard aaien en daarna een ander kan het doorgegeve worden. maar mensen zelf kunnen het niet krijgen.

empyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:03

Je kunt voor luizen een gewoon vlooienbestrijdingsmiddel gebruiken.
Omdat het nu wat kouder wordt is wassen ook niet echt een optie maar je kunt je paard natuurlijk wel inspuiten met vlooienmiddelen die ook voor honden en katten gebruikt worden.
Herhaal dit dan wel een aantal weken achter elkaar om er zeker van te zijn dat je alle ongevraagd aanwezige gasten hebt verwijdert......

Succes

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:06

Was er niet iemand van bokt die haar pony ook luizen had en (weet natuurlijk niet of dat nodig is, maar is dan misschien makkelijker om te omschrijven wie het is)(misschien dat ze er nog meer vanaf weet) haar pony kaal had geschoren daarom?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:38

Jawel hoor!
Mijn pony heeft het 2 keer gehad, in de winter.
Gewoon even naar de DA voor een goedje, vroeger kreeg je Sebacil mee, dat mag nu niet meer worden verkocht. Daar moest je je paard 2 keer mee wassen., ik geloof met 10 dagen ertussen.
Fantastisch, in de winter, met een buitenpony en die de waterslang niet zit zitten.
Dus veel handdoeken mee en de fohn! En een stapel dekens.

Nu krijg je een vervangend middel mee vd DA, weet alleen niet hoe dat heet.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 13:47

Hé kelly! zit je nu ook op bokt! oh oh waarschuwing: het is heel verslavend!
Hopen dat jack er snel weer vanaf is, al die vieze beestjes.....

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:30

Jackieboy schreef:
mijn pony is degene met luizen en het gaat niet over met dat spul dat we gehad hebben maar we hebben de dierenarts op nieuw gebelt en zijn er mee bezig. en mensen kunnen het door geven als ze een paard aaien en daarna een ander kan het doorgegeve worden. maar mensen zelf kunnen het niet krijgen.

Wat werkte bij m'n vorige verzorgpony (het was een oude pony, zat erg dik in haar wintervacht) was gewoon een luizenshampoo van de drogist. Werkte uitstekend! De pony was nogal bang voor alles wat op medicijnen lijkt en dus ook voor de tube. Na het wassen waren wij ook kletsnat dus als je gaat wassen vergeet dan geen droge kleding mee te nemen! Maar goed, na de eerste keer wassen, was de pony zo goed als alle luizen al kwijt (wel heel goed uit spoelen he). Goed droogwrijven, stappen, en daarna met deken om stal zetten (als je die mogelijkheid hebt tenminste, vooral in de winter). Laat je paard goed opdrogen en kijk de volgende dag of de luizen weg zijn. Bij de pony die wij hadden gewassen hebben we voor de zekerheid 2 dagen er na nog een keer gewassen om er zeker van te zijn dat alle luizen weg waren. Daarna heeft de pony er geen last meer van gehad. Dus gewone simpele luizenshampoo werkt ook.

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:32

Oh ja, en wees niet te zuinig met de shampoo, lekker dik insmeren en goed uitspoelen. Anders heb je kans dat je niet alle luizen 'wast'.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:59

owh okee bedankt

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:09

en als jullie nog meer ideen hebben hoor ik ze graag:)

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:58

Er zijn 2 soorten paardenluizen, huidschilfer- eters en bloedzuigenden. De bloedzuigenden kunnen bestreden worden met ivermectine wat rechtstreeks in de bloedbaan van je pony wordt gespoten, dit enkele malen laten herhalen. Huidschilfer- eters moeten met shampoos bestreden worden en het zou mooi zijn als je de pony zou kunnen scheren. Succes ermee!

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:07

nou dat paard naast mij sjim heeft volgens mij ook nog last van luis...
Het is gewoon een wonder dat mijn paar dhet niet heeft...
Maar ze zeggeb dat WARMbloeden het niet zo snel krijgen als koud.
En paarden met sokken UITKIJKEN

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:28

flyinghigh weet jij mischien ook wat voor een schampoo of hoe die heet hij heeft namelijk huidschilfer luizen maar kaal scheren wil ik eigenlijk niet tenzij het niet anders kan...

Bianca22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:11

mijn pony's hadden het afgelopen zomer ook, yek!
heb ze moeten wassen met een goedje van de dierenarts. moest ze na de eerste behandeling nog eens wassen na 10 dagen!!! daarna waren ze echt wel luis vrij!!!!! dat goedje heette tartic ofzo iets, mocht iemand het precies willen weten pb maar even, het werkt goed!

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:49

jah zo iets hebben wij ook gehad maar bij de mijne werk dat nie...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:11

Jackieboy, heb je ook alle spullen ontsmet, borstels, halsters, halstertouwen, dekjes, hoofdstel, zadel, dekens, stal.... Anders kunnen daar nog levende luizen zitten, of luizeneitjes. Zo raken ze weer opnieuw besmet. Dus zodra je je pony's wast, ook alle andere spullen die ermee in aanraking zijn geweest wassen!
Dan ben je er vaak met twee keer wassen wel van af. Succes in elk geval!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:24

Jackieboy schreef:
flyinghigh weet jij mischien ook wat voor een schampoo of hoe die heet hij heeft namelijk huidschilfer luizen maar kaal scheren wil ik eigenlijk niet tenzij het niet anders kan...

Ik heb nog Neocidol gebruikt, voor schapen met luizen. Dit goedje
is nu uit de handel. Vraag het anders eens aan je DA of bel eens een paardenkliniek als je eigen DA het niet weet, ze kunnen je vast verder helpen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:38

het maakt geen ene fluit uit of je paard gezond of ongezond is.
luizenshampo voor de mensen kan je ook gebruiken, maar dan moet je wel even nagaan of het om de gewone luis gaat. Knipoog Water met veel azijn helpt ook, anders kaal scheren, maar dat zou ik doen als laatste optie. Haha! Luizen vliegen niet, maar lopen over. O ja vlooienspray is bedoelt voor vlooien niet voor luizen, helpt echt niet Haha!

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:57

Wassen met biotex groen OK dan! volgens mijn dierenarts.