halve straal weg!! HELP WAT NU??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Garmana

halve straal weg!! HELP WAT NU??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 13:59

Ik verzorg een shetland merrietje van een jaar of 8/9. Ik ben helemaal gek op haar en kan ook echt alles met haar. Alleen nu het toch lekker vakantie is ben ik ook lekker het bos in gegaan. Maar voordat we in het bos zijn moet ik een klein stukje over de weg. Nu heb ik haar behalve dinsdag de hele week al gereden en ben telkens het bos in gegaan. Nu ging ik gister de hoeven uitkrabben en ik schrok me dood Bloos! Nagelbijten / Gniffelen Het was namelijk zo dat haar halve straal aan de kant van de hoefballen weg was Verward Ik weet niet wat dit is. Want ik keek goed en de rest van de straal is ook aan het weggaan Verward Ik weet niet wat dit is. Als de hoefsmid binnenkort weer komt zal ik het wel aan hem vragen maar ik wil graag weten of jullie me al kunnen vertellen wat dit kan zijn. (het is al wel eens eerder geweest maar niet zo erg. Ik dacht toen aan rotstraal maar dat was volgens de hoefsmid niet zo) Ik weet het niet meer. Mensen zeggen ook tegen me dat ik aan de eigenaren hoefijzers moet vragen, maar dat heeft toch niets te maken met de straal of wel dan? help me want ik wil niet graag meemaken dat mijn pony straks vergaat van de pijn zonder straal Verward

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:32

ik zit hier wel mooi mee

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:41

ik denk dat het slijtage is,hoefijzers zijn dan wel noodzakelijk,zeker als je op een harde weg rijd

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:47

Lianne007 schreef:
ik denk dat het slijtage is,hoefijzers zijn dan wel noodzakelijk,zeker als je op een harde weg rijd

Ben ik het niet mee eens, ligt er aan hoe stevig de hoeven zijn. Ik zou de eigenaar inlichten, loopt de shet nog wel regelmatig? niet kreupel?

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:51

nou ze loopt niet kreupel maar ook niet rad (maar dat heeft ze nooit gedaan) De hoeven zijn verder over het algemeen stevig. De hoeven slijten wel redelijk snel maar ik denk niet dat, dat de reden is dat de halve straal er dan afvliegd. Ik vind het wel sneu voor haar want ik weet nu niet of ze pijn heeft! En of ik nu nog wel kan rijden! Verdrietig Verdrietig Verdrietig i'm hopeless Verdrietig

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:52

als hoeven zo erg slijten dat de halve straal verdwijnd zal ik wel ijzers nemen,dan zijn ze ook niet stevig(de straal),en even vragen of het een andere oorzaak kan hebben
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 21-10-04 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:53

Ik zou er eerst de smid bijhalen voordat je teveel gaat doen en je paard echt kreupel gaat lopen.
Ik denk dat de hoeven aardig afgesleten zijn. Zelfs al zou de smid de hoeven niet bekappen, de straal hoort wel bijgesneden te worden.
Wanneer is ze voor het laatst gedaan?

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 15:00

ik weet niet wanneer ze voor het laatst is gedaan. Maar de eigenaar zei wel dat ze weer bekapt moest worden en dat hij had gebeld maar dat de smid de hele dag in gesprek was. Maar nu is de eigenaar 3 weken in zuid afrika en kan ik niets doen (op gebied van medicie enz) Maar ik weet wel dat het snel veranderd moet worden. Maar kan ik nu nog rijden. Ze loopt niet kreupel maar hoe kan ik wel weten of ze pijn heeft?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:04

kun je er geen foto van maken? zo is het allemaal onduidelijk

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 15:06

Nou ik denk niet dat dat gaat lukken want ik heb geen digi
Maar stel je dan even voor je heb de hoef vast om hem te bekijken dan heb je toch vlak bij de hoefballen de straal?? De straal is daar vrij dik okej??

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 15:07

daar is het superdun en bijna helemaal weg! Enne er zitten allemaal gaten in en zo ik vind het best eng

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:10

Dan zou ik niet meer rijden. Als de smid zegt dat ze bekapt moet worden, dan zou ik daar maar even op wachten dan...

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 15:13

nee de eigenaar had het erover maar die is pas over 2 weken terug. Maar hoe weet ik dan of ze er erg veel last van heeft. Ik wil niet afwachten totdat het te laat is en dat er dan niets aan gedaan kan worden. Ben namelijk vdaag het bos nog in geweest en daar hadden we allebei plezier in. (geen teken van pijn)!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:40

als ik jou was,zou ik eerst wachten met rijden,de smid zelf even proberen te bellen,hieraan advies vragen en zonnodig de hoef te laten behandelen.
Dit later aan de eigenaar melden als hij weer terug is,die vergoed jou vast de kosten weer terug.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:47

Ik denk dat gewoon de bovenste laag van de straal af is gegaan, dat je dat bedoelt met dun aan het worden... Er zitten, zeg maar, losse velletjes aan/op de straak? Je kan ze zo vast pakken en er onder kijken? En het stinkt niet? En als je op het hard loopt loopt ze niet extra gevoelig?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:17

hehe, ze zegt ook dat er allemaal gaten inzitten...

dus ik sluit me aan bij Hetja:
een straal bestaat zeg maar uit twee delen,, het bovenste wat wij zien en waar ze op lopen, en daaronder zit zeg maar nog een traal, die is wel gevoeliger.
als de hoeven een tijdje behoorlijk nat geweest zijn, dan gaat het bovenste laagje van de straal eraf.

daaronder zie je dan inderdaad een veel dunnere straal liggen.
smeer en wat teer op en zorg ervoor dat ze droog komt te staan.
het niet zo heel erg dat dit gebeurt, komt wel vaker voor.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:41

Garmana schreef:
ik weet niet wanneer ze voor het laatst is gedaan. Maar de eigenaar zei wel dat ze weer bekapt moest worden en dat hij had gebeld maar dat de smid de hele dag in gesprek was. Maar nu is de eigenaar 3 weken in zuid afrika en kan ik niets doen (op gebied van medicie enz) Maar ik weet wel dat het snel veranderd moet worden. Maar kan ik nu nog rijden. Ze loopt niet kreupel maar hoe kan ik wel weten of ze pijn heeft?

Ja hoor,tuurlijk,hoefsmid de hele dag in gesprek.
Dan bel je toch een andere smid,als eigenaar zijnde?!?

Ik zou niet gaan rijden,dan is de belasting alleen maar groter,en slijten de hoeven nog sneller.
Hier is maar 1 oplossing voor:
de hoefsmid!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 21:48

ellepel schreef:
een straal bestaat zeg maar uit twee delen,, het bovenste wat wij zien en waar ze op lopen, en daaronder zit zeg maar nog een traal, die is wel gevoeliger.
als de hoeven een tijdje behoorlijk nat geweest zijn, dan gaat het bovenste laagje van de straal eraf.

daaronder zie je dan inderdaad een veel dunnere straal liggen.
smeer en wat teer op en zorg ervoor dat ze droog komt te staan.
het niet zo heel erg dat dit gebeurt, komt wel vaker voor.

Nou dat is echt niet zo want ik weet ook wel het verschil tussen een los stukje straal of dat de halve straal eraf ligt. Maar ik kan niet zomaar de smid laten komen want ik weet niet of het mag van die mensen. En mijn ouders zijn het er sowiso nooit mee eens als ik iets voor haar koop want het is niet mijn verantwoording zeggen ze maar daar ben ik het tog nooit mee eens want ik wil best wat voor haar over hebben!!
Maar al die soorten gaten en zo ik vind het wel vreemd Verward Verward Ik heb er ook helaas geen foto van en kan die ook niet maken want ik heb geen digie! Verward ik vind het wel sneu voor Doortje want straks heeft ze heel veel pijn.

Ik was trouwens ook van plan haar morgen in het bos te gaan rijden, zal ik dat dan ook maar niet meer doen? Haar voorlopig (tot de smid is geweest) maar niet meer rijden?

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 22:01

?? ik weet het nog steeds niet hoor ??

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:04

lieve schat er is nou al zeker 3x gezegd dat je niet meer moet rijden tot de hoefsmid komt want dan wordt de belasting alleen maar groter...
gewoon niet rijden en haar op een droge ondergrond zetten ....

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:21

Als dat paardje je liever is dan het rijden, laat het dan met rust tot de smid geweest is. En niet op de straat komen, ook niet om te wandelen.
gewoon op een zachte ondergrond laten staan.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:09

Meissie mijn hengst baron, heeft precies hetzelfde! ik zeg je alvast niet rijden. Pas op met vochige ondergrond. Afgelopen donderdag zou bij mij de hoefsmid komen, die hele hoefsmid is niet geweest, anderhalve week heb ik niet kunnen rijden, het paard staat alleen maar op de wei of in de stal nu. volgende week donderdag komt de smid. ik laat hem vierkant beslaan dan. zo wat zou ik blij zijn als de smid is geweest zeg! Nu vind ik het risico te groot dat hij blessures op loopt, omdat die al zo gevoelig op de hoeven staat. Maar wat die shetlanders betreft kan ik niet veel over zeggen. Zijn jou ponys, Het is alleen maar een aanrader om de pony te laten staan tot de smid komt.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:37

Even off topic...
Een hoefsmid, kan net als ieder ander, gerust wel een hele dag in gesprek zijn hoor, soms kan het bij mijn smid ook wel twee dagen duren voordat je een afspraak kan maken, die mensen hebben het namelijk harstikke druk. En een andere hoefsmid bellen, meestal doen ze dat niet omdat ze niet in elkaars vaarwater willen werken....

On topic....

@ Garama, we proberen je gewoon te helpen hoor, als je dan voor je zelf al dingen besluit, vraag het dan niet (heb het nu over het rijden) en je geeft zelf al aan dat het niet goed is
Citaat:
Nou dat is echt niet zo want ik weet ook wel het verschil tussen een los stukje straal of dat de halve straal eraf ligt.
..........

Maar in ieder geval succes en ik hoop dat de hoefsmid snel kan langskomen!

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:36

ik vindt het heel erg voor je en ik zal in ieder geval er niet meer op rijden tot het over is en de dierenarts 0f de hoefsmit bellen of die even kan kome kijke

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 15:29

ik ben er vandaag geweest en nog geen verandering. Heb niet gereden alleen gepoetst en lekker geknuffeld. ze was toen weer lekker blij! Pling Haha! Knipoog Lachen