Dikke benen van stal, na rijden is het weg???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Otje

Dikke benen van stal, na rijden is het weg???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 21:48

Hoi ik heb een beetje een rare vraag misschien ...

Als ik mijn paardje van stal haal heeft ie dikke achterbenen (lees: onderbenen), echt dat het goed opval, maar als ie een gelopen heeft en ik controleer hem is het weg!! Verward

Nu heeft hij een tijdje op rust gestaan en zijn we sinds een maand weer bezig met het opbouwen van zijn conditie en rijden, iemand riep al dat ie overbelast wordt, maar ik ben heel voorzichtig met hem en ik snap er niets van... hij heeft er ook geen last van, niet stijf ofzo en hij rent als een malloot vrolijk zijn uurtje door ... geen centje pijn

Maar goed helemaal normaal lijkt het me ook niet...

Iemand raad, tips, advies?????

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:56

Volgens mij zijn het gewoon stalbenen.. Dat dik worden komt dat door het stilstaan in de stal en als ie beweegt gaat het weer over. Ik weet niet of er verder wat aan valt te doen, maar er volgens mij kan het niet echt kwaad..

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:57

dit zijn stalbenen ! het is niets ernstig maar het wil wel zeggen dat hij teveel voer (eiwitten ) krijgt en te weinig beweging ! paarden horen eigenlijk het grootste deel van de dag vrije beweging te hebben , staan paarden echter veel op stal dan komen stalbenen al wel eens voor

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:00

Kan ook dat het paard een te eiwitrijke voedig krijgt en idd stilstaan in de stal dan krijg je stalbenen.

Je zou een eiwitarmebrok kunnen voeren en mooi hooi of kuil (droog) van onbemest land vaak heb je dan veel minder problemen .

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 22:11

Ik voer hem eiwitarme brokken, ca. 2 kg per dag, hij krijgt ook 4x daags kuil en als ie gewerkt heeft een handje musli ... verder appeltjes en peentjes

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 22:18

Misschien is 1 uur per dag werken te weinig???

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 02:03

ik denk dat zijn voeding te eiwitrijk is ! ik zou iets minder brok geven en de helft van het kuil vervangen door hooi !
als hij harder werkt dan 1 uur per dag kan je wel terug 2 kg brok geven en kuil

appeltjes en peentjes zijn wel heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 06:12

Otje_Elliot schreef:
Misschien is 1 uur per dag werken te weinig???

Als hij de overige 23 uur stilstaat is dat idd niet bevordelijk voor zijn bloedsomloop en het afvoeren van afvalstoffen.
Kan hij niet elke dag een paar uur op het land of als dat niet kan in de stapmolen?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:48

Het is volgens mij ook verstandig om hem bv een paar uur per dag in de padock of stukje weiland te gooien!
Laatst bijgewerkt door elllis op 20-10-04 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:48

kwestie van wat teveel voeding in verhouding tot werk.
minder brok voeren helpt vaak wel

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:08

Kan het ook met leeftijd te maken hebben? Mijn arabier van 18 heeft het ook als ze op stal heeft gestaan. Ze krijgt als ze met me mee naar de manege is:
's ochtends om 0800 1 kg subli brok+ pluk kuil (ze hebben slecht hooi daar) dan rijden we twee uren buiten (we rijden voor) als we terug komen krijgt ze 1 kg slobber met maismeel, dat is om 1200. Dan zet ik haar buiten in een arm weiland. Wanneer ze aan het eind van de middag binnen komt krijgt ze weer kuil en 1 kg brok. Om een uur of 2000 rijden we een half uur tot drie kwartier intensief in de bak en komt ze op stal. De volgende ochtend om 930 komt ze er weer uit.
Is dit dan ook te eiwitrijk voer? Of kan het komen door de leeftijd?

<<hoop niet dat je het erg vindt dat ik deze vraag stel in jouw topic!!>>>

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:35

paarden op oudere leeftijd hebben het inderdaad sneller dan jonge paarden maar toch heeft het bijna altijd iets te maken met te eiwitrijk voer alhoewel dat ik het juist vind wat je nu voert ! dus misschien toch de leeftijd

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:15

Stalbenen zijn niet altijd te verhelpen door de eiwitten te beperken. Probeer verminderen van de eiwitten is uit, maar als ik naar je voedingsschema kijk, krijgt hij niet te veel. Mijn paard staat 's nachts met stalbandages om en dat helpt prima. Overigens kan het geen kwaad; vergelijk het maar met onze dikke voeten na een dag lopen of staan.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:36

Sinds onze paarden vorige week weer op stal zijn gekomen hebben het er een aantal op stal ook last van. Dikke benen en het is zeker waar van het hooi, want sinds vorige week wordt er ook weer kuil gevoerd bij ons, handig he Verward

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:50

waarschijnlijk zal het weer weggaan als je paardje weer normaal aan het werk is. Ik denk niet dat je paard teveel eten krijgt maar het is idd niet verkeerd om hem los te zetten of in de stapmolen ofzo. Na het rijden stappen op de stenen bevorderd de afvoer van giftige stoffen uit de spieren en pezen. Stalbandages zijn ook een optie maar dan moet je wel weten wat je doet en dus even overleggen met iemand die er verstand van heeft

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:45

Mijn paard heeft ook wel eens stalbenen, terwijl ze zo'n 8 tot 10 uur per dag in het land staat. Ze heeft het alleen als het weer omslaat (zomer/herfst). En ze krijgt 2 handje eiwitarme muesli, 2 plakken hooi en ongeveer 6 peentjes per dag... dus het hoeft absoluut niet aan het voer te liggen hoor Lachen

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 12:19

ja hij moest op rust vandaar dat ie niet vaker eruit kwam, nu wandel ik iedere dag een flink stuk met hem en een uurtje trainen en tussen door nog even in de paddock, helemaal was ie gisteren nog niet van de dikke benen af, maar het was wel al minder, ja en na het trainen is het helemaal weg...

Hij krijgt kuil, omdat ie dus met bronchitis op rust stond en geen hooi mocht, verder was het land te nat om hem daar op te zetten, dan gaat het land stuk en vervolgens weer de nodige paarden benen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:31

In die kuil zit nogal veel eiwit.

Volgens mij kun je beter grofstengelig hooi zonder al te veel vopedingswaarde zoeken en dat weken.

Boety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:28

misschien stal benen dat hij vaak op stal staat en dan stal benen krijgt Scheve mond

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:12

Mijn merrie heeft wat ik noem "zondagbenen". Op zondag worden de paarden nooit buiten gezet, en als we het zelf niet doen staan ze die dag dus binnen. Vaak als ik dan tegen de middag kom, heeft ze een beetje stalbenen. Alle andere dagen van de week geen last van, als ze overdag op de wei is geweest. Imo dus gewoon stalbenen door de verhouding voer ten opzichte van de beweging die dag. Na het rijden is het natuurlijk gewoon helemaal weg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 07:30

het is zowiezo een heel verschil, want de mijne loopt nu in de bak overdag, en heeft ook gewoon stalbenen, terwijl hij dus wel buiten is..
minimaal biks en heb het hooi ook al geminderd( hij krijgt wel genoeg)

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:38

die van mij staan van 8.00 uur tot 18.30 in de wei ( onbemest land) krijgen een halve schep onderhouds brok en 's nachts veel hooi, ze hebben 's morgens ook allebei dikke benen. ik denk dus niet dat er iets aan te doen is, aanleg denk ik.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:33

gewoon stal benen niks erg dat heeft mijn paard al zijn hele 8 jaarige leven ik doe gewoon stalbadages om dan is er niks meer te zien.

groetjes mirella en never give up

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:36

Die van mij heeft dus ook dikke poten de laatste dagen.... Boos!
Dacht eerst dat het ernstig was, maar inderdaad met beweging ging het weg....

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:02

poten benen noem je ze een koe heeft poten een paard niet!!!!!