Grass sickness

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Grass sickness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 19:56

kan iemand mij uitleggen wat hier de symptomen van zijn en de gevolgen,wat het precies inhoud?
Ik de diagnose makkelijk te stellen of moeilijk?

gr. lianne

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:41

schop

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:24

Ik weet het niet, is het de engelse term voor hoefbevangenheid?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:18

Het is nog steeds niet helemaal duidelijk. Vooralsnog lijkt het een soort van vergiftiging, die langzaam het zenuwstelsel van je paard lam legt. Dat houd in dat na verloop van tijd (je hebt geloof ik een acute en een minder acute vorm) er geen van de organen meer aangestuurd worden, dus stuk voor stuk ophouden met werken. Als je Grass Sickness in Google intikt krijg je best veel informatie. Zoek daar even.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:32

De oorzaak van grass sickness is niet bekend, wel wordt in dieren die hieraan zijn overleden aantasting van het zenuwweefsel gevonden.

Het komt in 3 vormen voor: acuut, subacuut en chronisch.
Het voornaamste symptoom is bij de acute vorm een steeds weer terugkerende maagoverlading.
Buik van het paard wordt snel dikker, koliekverschijnselen kunnen daarbij komen en het maagdarmkanaal ligt stil.
Bij de subacute en chronische vorm zie je vooral vermageren, sloomheid en (bijna) niet eten. Paard heeft een sterk opgetrokken buik, spierrillingen en zweet makkelijk. Mest komt weinig af.
Kenmerkend voor het eindstadium is een snuivende ademhaling door korsten die zich in de neus vormen.

De diagnose is alleen na de dood te stellen, op het klinisch beeld kan alleen aan grass sickness gedacht worden.
Veel paarden met grass sickness gaan dood.
Aan de acute vorm meestal binnen 3 dagen, bij de subacute vorm na 1-6 weken, alleen van de chronische vorm zijn paarden bekend die het hebben overleefd, deze vorm kan maanden duren.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 20-10-04 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:44

Ik heb je en pbtje gestuurd

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:45

Ik heb me ooit laten vertellen dat sommige schimmels in met name raaigras, hier aanleiding toe kunnen geven, klopt dit?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:49

Volgens mij niet.. VOlgens mij heb je dan met raaigras vergiftiging te maken..

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:01

Zou kunnen, maar voor wat ik me er van kan herinneren, komen de symptomen aardig overeen.
Jantien, weet jij hier eventueel nog iets meer van?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:03

nou mijn paardje heb na de gevolge van Grass Sickness in moeten laten slapen..

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:09

Dat is echt bedonderd. Met het bewuste paardje bij ons, is het gelukkig niet zover gekomen, het had wel bijna alle hierboven genoemde symptomen in min of meer lichtere mate, maar echt de oude is het ook nooit meer geworden.

Toen luidde het verdict, "grass sickness" door het eten van besmet raaigras, maar goed, ik praat wel over pakweg 20 jaar terug.

Alleen is er vandaag de dag nog steeds niet echt veel over bekend of geschreven, niet over de Grass Sickniss, maar ook niet over die raaigras vergiftiging en dus helaas ook niet over mogelijke overeen komsten.

Iemand anders die hier misschien nog iets over weet? Maarten12 jij misschien?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:17

Ik kende het ook niet Grass Sickness.. Totdat Olympia het kreeg.. Nou ik ben achteraf blij dat het allemaal heel erg snel is gegaan want ik heb artikels gelezen en foto's gezien..En dan ben ik blij dat Olympia er nog niet zo erg uitzag als op die foto's die ik heb gezien.. En de DA vertelde mij ook toen der tijd dat hij maar 1 of 2 gevallen per jaar had met Grass Sickness..

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:29

Lianne007 schreef:
kan iemand mij uitleggen wat hier de symptomen van zijn en de gevolgen,wat het precies inhoud?
Ik de diagnose makkelijk te stellen of moeilijk?

gr. lianne

Vanwaar jouw vraag eigenlijk?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:36

Er is een vermoeden dat het om een toxine afkomstig van een schimmel op de weide zou komen. Dat is bij mijn weten nooit bevestigd. Het vermoeden kwam er omdat soms meerdere paarden van 1 weide de ziekte kregen en de symptomen toch door iets toxisch verklaard moesten worden. Schimmeltoxines zouden die symptomen kunnen geven...
Verder blijft het maar hopen dat je paard dat nooit krijgt.

Grass sickness en EMND (equien moto neuron disease) zouden dezelfde oorsprong hebben is ook zo'n stelling. EMND is ook een aftakeling van het zenuwstelsel, dan wel het motorische (beweging ledematen). Bij grass sickness is het autonome zenuwstelsel aangetast (beweging ingewanden, zweten etc...).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:03

Kitten ik denk dat jij Raystaggers bedoelt, ofwel het te hoog gehalte aan B-Lolitrem dat voornamelijk in graszaadhooi aangetroffen wordt (waar we het een maand of 2 geleden over gehad hebben Lachen )

Als ik me goed kan herinneren is Grasssickness iets dat idd voornamelijk voorkomt bij paarden die continue in de wei staan. Verder staat me ook bij dat het in Ned. niet zo heel veel voorkomt maar wel in Schotland/Engeland, waar er jaarlijks veel paarden aan sterven.

Klopt dat Zannekin ?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:16

Mist schreef:
Kitten ik denk dat jij Raystaggers bedoelt, ofwel het te hoog gehalte aan B-Lolitrem dat voornamelijk in graszaadhooi aangetroffen wordt (waar we het een maand of 2 geleden over gehad hebben Lachen )

Als ik me goed kan herinneren is Grasssickness iets dat idd voornamelijk voorkomt bij paarden die continue in de wei staan. Verder staat me ook bij dat het in Ned. niet zo heel veel voorkomt maar wel in Schotland/Engeland, waar er jaarlijks veel paarden aan sterven.

Klopt dat Zannekin ?

Dat er veel paarden in Engeland en Schotland sterven aan Grass Sickness dat is wel bekend..

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:17

Mist schreef:

Klopt dat Zannekin ?

Er sterven inderdaan meer paarden aan Grass Sickness in Engeland en in Schotland..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:34

Zannekin schreef:
Er is een vermoeden dat het om een toxine afkomstig van een schimmel op de weide zou komen. Dat is bij mijn weten nooit bevestigd. Het vermoeden kwam er omdat soms meerdere paarden van 1 weide de ziekte kregen en de symptomen toch door iets toxisch verklaard moesten worden. Schimmeltoxines zouden die symptomen kunnen geven...

Micotoxines zoals moederkoren ? dat kan idd ook bij gras voorkomen + vooral de losse granen die je voert. Vorig jaar (rond deze tijd + het vroege voorjaar) zijn er toch ook een hoop paarden in Belgie (Wallonie) doodgegaan waarschijnlijk aan micotoxines ?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:45

Daar weet ik niks van..

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:07

Vorig jaar 2 aan gestorven in 1 weide hier bij ons helaas........ Boos! Overige 8 paarden zelfde wei niets aan de hand......

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:07

Ja idd Kitten en Mist. Maar dat is voor dus niet bewezen, enkel klopt het meestal wel met die theorie.

Meestal gaat het zo Franske, dat enkele paarden het krijgen, niet allemaal, maar dat zie je wel bij meer vergiftigingen. Misschien hadden die meer gegeten op een bepaalde plaats, individuele gevoeligheid enz...

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:51

Mist schreef:

Klopt dat Zannekin ?

Het B- Lolitrem probleem is dacht ik iets van de laatste paar jaar.

Het geval waar ik het over heb, was ca. 20 jaar geleden en betrof een Iers import paard, wat we toen toch al weer een poosje op stal hadden.

In die periode hadden wij geen weiland en betrokken ons hooi (overigens 1e klas spul) uit de N.O. Polder. Dit was een mix van div. grassoorten waaronder Eng raaigras.

Hij was overigens het enige paard wat er last van had, de overigen mankeerde niets.

In de opfok hebben we ruim 13 jaar voordroogkuil van graszaadhooi gebruikt, voor ons ideaal, omdat je dit 24/24 uur kon voeren zonder eiwit problemen te krijgen. Hier hebben we nooit problemen mee gehad.

Nu de laatste jaren, moet je hier erg mee oppassen, omdat sommige rassen worden voorbehandeld met een schimmelwerend product, wat het gras onbruikbaar maakt voor consumptie.

Maar ook daar is helaas weer erg weinig over bekend.

Helaas is er op dit moment nog niet veel meer bekend dan toen, ook niet over Micotoxines.

daylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:45

Bij ons op de boerderij is een paard aan grass sickness overleden. Ook onze veearts vertelde dat het heel weinig voorkwam. Het paard werd steeds magerder en magerder. Die paarden worden meestal niet ouder als een jaar of 4,5 vertelde onze veearts.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 12:13

Kitten schreef:
Vanwaar jouw vraag eigenlijk?

er is een paard "ziek" op onze stal,en de symptomen van de subacute vorm komen wel erg overeen nu ik ze gelezen heb Scheve mond
Het paard is nu 14
Ze wil aldoor liggen,languit,we halen haar regelmatig omhoog omdat aldoor liggen slecht is.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:05

Wat zegt de VA ervan dan?