Verdoven voor scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Verdoven voor scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 18:42

Ik wil mijn pony deze winter gaan scheren, maar vorig winter ging het niet zoals ik het gewilt had Schijnheilig Schijnheilig
Alja en ik hadden 1 been gedaan en voor onze eigen veiligheid zijn wij gestopt.

Nu wil ik het deze winter weer proberen, maar wil ik hem zo'n verdovingsspuit toedienen Vriendjes zijn?

Wie heeft hier ervaringen mee?

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:45

hoe bedoel je je vraag eigenlijk?
afgelopen jaar heb ik mickey ook gewoon wat gegeven,en erna gaan scheren,ze was best braaf en wat stiller.
alleen met de benen was ze aventoe nog wat lastig.

gewoon de gebruiksaanwijzing even goed doorlezen.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 18:51

beautyfull_mickey schreef:
hoe bedoel je je vraag eigenlijk?
afgelopen jaar heb ik mickey ook gewoon wat gegeven,en erna gaan scheren,ze was best braaf en wat stiller.
alleen met de benen was ze aventoe nog wat lastig.

gewoon de gebruiksaanwijzing even goed doorlezen.

of het wel helpt Bloos!

worden ze echt zo duf dat ze niets meer uithalen of is het nog steeds een rampzalige toestand?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:52

Ze geven wel vaker Sedalin (zo'n verdovingspasta) - heet alleen volgens mij nu Tranquigel? Verschilt per paard hoe goed het werkt: sommigen hebben aan veel minder genoeg, terwijl je bij anderen met een volle spuit weinig resultaat hebt. Wel belangrijk om het ruim op tijd te geven en hem dan met rust te laten als het inwerkt. Sommige laten de benen sowieso niet goed toe. Een lichter scheermachientje voor de benen (of handtondeuse) wil wel eens helpen.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:15

joeylover schreef:
of het wel helpt Bloos!

worden ze echt zo duf dat ze niets meer uithalen of is het nog steeds een rampzalige toestand?

tja mickey bleef ondanks toch wel lastig bij de benen,had gehoopt dat ze rustiger was?

en pony van beauty_a hier op bokt,die hadden ze geloof ik zoiets hele spuit sedalin gegeven en die heeft ook nog lastig met de benen gedaan,zodat erna de dierenarts is moeten komen om geloof een wond te hechten...

denk dat het beetje per paard verschilt eerlijk gezegd.

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:40

Als wij (kel2004 en ik) het paard van Kelly moeten scheren, laten we haar altijd verdoven door de dierenarts, aangezien Zita anders gewoon in 1x alle vier haar beentjes intrekt.
Je moet altijd goed op blijven letten als ze verdooft zijn, want als ze uithalen, halen ze goed uit!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:46

elk paard wat ik scheer wordt verdoofd... of met sedalin of met een praam (vaak zelfs beide Haha! )
sedalin heet nu sedasan of tranquigel, deze vervangers zijn minder werkzaam dus moet je er iets meer van toedienen dan je bij sedalin deed.

sommige paarden reageren echter verkeerd op sedalin e.d. en gaan gericht slaan of raken in paniek. dan kun je het best e het paard op stal zetten en de DA bellen of die langs kan komen en in het bloed verdoving kan spuiten

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 20:41

Volgens mij durf ik nu niet meer naar al die verhalen Knipoog
Toch nog maar even goed overnadenken Haha!

MelisZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:31

Sedalin kun je geven dat spul is wel g0ed
Krijgt mij paardje o0wk altijd helpt super

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:37

Beetje raar dat je, omdat je zonodig moet scheren, je paard/pony gaat verdoven! Als je van te voren wist dat je eventueel moest gaan scheren begin je toch vroeg met een deken!
En misschien is het een optie op het lijf te scheren maar de benen niet.....

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 10:45

TheSam schreef:
Beetje raar dat je, omdat je zonodig moet scheren, je paard/pony gaat verdoven! Als je van te voren wist dat je eventueel moest gaan scheren begin je toch vroeg met een deken!
En misschien is het een optie op het lijf te scheren maar de benen niet.....

Begin september stond mijn pony al met een deken op.
Maar dat is niet normaal zo'n dikke vacht, vooral zijn hals Scheve mond
Als hij dan geschoren is, krijgt het ook 2 dekens op en een halsdeken.

Tuurlijk had ik hem liever niet willen scheren, maar ik hoef maar 10 minuutjes te rijden en dan zweet hij al.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:48

beetje irritant om daar commentaar op te geven "theSam" iedereen mag zelf weten of hij zijn paard scheert en wanneer. daar is niemand een verklaring voor schuldig

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:55

Tuurlijk mag iedereen dat zelf weten maar het ging mij om de 'verdoving'.
LiSSy:
Lees mijn berichtje nog maar eens goed en kijk naar de optie die ik geschreven heb, dus niet gelijk gaan blaffen!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:34

Pas maar op, van verdovingen gaan ze zweten en dan vallen ze vaak slecht te scheren. Sommige paarden worden trouwens alleen maar angstiger omdat ze het idee hebben dat ze hun lichaam niet helemaal meer onder controle hebben....

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:41

Ik ga mijn paardje volgende week zaterdag scheren en dan krijgt ze een halve spuit (sedasangel), door iemand van de paardendrogist is mij aan geraden om als je paard het nooit gehad heeft maar een halve spuit te geven.
Dus dan probeer ik het zo, aangezien de mijne snel angstig is Scheve mond
We zullen zien Knipoog

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:28

Ik heb hetzelfde probleem met een paard dat ik pas gekocht heb en die al vanaf maart 24/7 op het land stond; dus flink in de vacht zit nu en dat moet er wat mij betreft echt af omdat ik elke dag nu flink aan het werk ben met hem; dus dat is geen kwestie van 'te laat met de deken begonnen' Lachen zo heb ik hem gekocht.
Ik ga in elk geval 3 streepjes tranquigel geven, minstens 'n uur van te voren toedienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:33

Als je verdoving geeft
iig 1 tip
geeft het als hij nog rustig is, geef je het als hij al wat over de rooie is, dan word dat alleen nog maar versterkt.

En oefen nu al eens, zonder echt te scheren.
het scheeraparaat aan, op zijn lijf leggen, zodat hij de trillingen en de wind van de motor voelt.

En heb je een groote en een kleine scheermachine?
Kawa, kan er niet tegen met de grote aan zijn benen te komen.
Met de kleine mag ik het zo
Minder trilling? Minder lucht?

En heb je wel gekeken of hij ertegen kan op zijn lijf?
Zo ja, dan zou je er nog voor kunnen kiezen zijn benen te laten staan, dan hoef je niet perse verdoving te geven.

Verder zijn er paarden, al leg je bij wijze van midden in de zomer een deken op, die ontwikkelen nog enorm veel vahct.

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:02

Sedalin zou ik niet geven aangezien ze met sedalin nog kunnen "uitbreken". Vanuit het niets kan je ineens een klap krijgen.

Een verdoving wil niet altijd zeggen dat je verzekerd bent van een rustige pony. Ikzelf scheer een aantal pony's/paarden per jaar en ik heb er 1 ENORM vervelende bijzitten. Die heeft vorig jaar de nodige verdoving gehad van de dierenarts (2 spuiten) en had een praam op, toch had ik mijn handen vol aan hem. Hij blijft gewoon gek. Je komt er eerst bijna niet in de buurt en vervolgens moet je hem enorm in de gaten houden. Twee jaar terug heeft hij mijn scheerapparaat en die van een ander meisje door de lucht laten vliegen en waren alle messen kapot.

Bij mijn paard is een praam voldoende. Vorig jaar heb ik hem alleen bij het scheren van zijn hoofd gebruikt, maar het kan best zijn dat hij dit jaar de praam de gehele tijd erop moet hebben.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:11

Èr zijn inderdaad uitzonderingen van paarden die drukker worden van een sederend middel. Als je weet dat Tanquigel of sedalin niet werkt dan kan je altijd door je DA wat domosedan o.i.d. laten spuiten dat werkt ook sneller..

Mijn ervaring is dat het scheren over het algemeen prima gaat na een tube sedalin (of wat anders dan tegenwoordig) het blijft altijd opletten natuurlijk. En de benen doe ik ook liever met een kleine tondeuse.

mijn vorige paard van behalve het hoofd gelukkig zonder spuit prima te scheren.. gewoon inderdaad een paar keer laten wennen aan het geluid en het trillen en het ging prima als ik er maar de tijd voor nam en af en toe even een pauze hield want na een kwartier begon hij het wel irritant te vinden.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:23

spuit sedalin en een praam op wil wel eens helpen

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:03

Bij het scheren van de benen kan je overwegen om de staart tussen de benen naar voren te halen en bij dreiging hieraan te gaan hangen. Als ze dan proberen uit te halen dan trekken ze als het ware aan hun eigen staartwortel. Idd wat net gezegd werd, je moet wel ervaring met scheren hebben en snal kunen doorwerken want ze zijn binnen enkele minuten nat. Pas ook op dat als je door de dierenarts laat verdoven en iemand heeft zn hoofd vast, dat de neus open blijft. (sommige mensen knijpen de neus dicht omdat het hoofd zo zwaar word)
Als een paard een praam om heeft, niet aan zn neus zitten! Erg gevoelig

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:12

Je heb 2 opties, sedalin of een ander merk, maar hier kan een paard "door heen gaan" en je moet het een uur van te voren geven anders werkt het niet, het tweede is een da laten komen en die hem suf laten spuiten, die werkt het allerbeste!!! en ook langer. Nadeel kan alleen weer zijn dat het paard gaat zweten, dit kan trouwens bij beide! Staartwortel wil ik je afraden, trek je straks de wervels scheef ben je nog verder van huis! Oja de praam heb je ook nog, maar als jouwe al zo fel was lijkt mij dat die niet voldoende werkt... Succes sommige kunnen echt draken zijn!!

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:56

Haha ik heb zo'n draak die is al bang als iemand aan het scheren is op de poetsplaats en ik wil er naast gaan staan. Ik wou hem vorig jaar eens proberen te scheren maar dat was dus duidelijk geen optie hij had een praam om maar begon te grommen en werd gewoon agressief ervan. Pasta's werken bij hem ook niet. Op het moment staat hij met een peesblessure maar mocht hij beter worden wil ik hem wel graag scheren maar hoe? Ik denk dat hij dan een spuitje van de dierenarts moet krijgen jah maar daar heb ik geen ervaringen mee. Stel het zo lang mogelijk uit haha!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:18

LiSSy schreef:
beetje irritant om daar commentaar op te geven "theSam" iedereen mag zelf weten of hij zijn paard scheert en wanneer. daar is niemand een verklaring voor schuldig

ja en iedereen mag daar ook zijn of haar visie op geven!

Als je dan zonodig moet verdoven doe het dan met een praam. Dat is 'natuurlijker' dan een echte verdoving.
Waarom toch scheren en dekens?? Zeker als je recreatief rijdt.....
Bovendien zweten is niet erg..... zie: www.paardnatuurlijk.nl

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:27

Bij ons komt morgen de da langs voor iemand die ook ze paard wil scheren.. en die krijgt ook sedalin toegedient, want het was vandaag goed fout gegaan met scheren. Dus als ik jouw was zou ik gewoon je da even informeren.Lachen