Peesblessure, wat brengt de toekomst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaulineS

Peesblessure, wat brengt de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 16:54

Zoals een aantal bokkers inmiddels al weten, heeft mijn paard een peesblessure opgelopen. Ik loop misschien een beetje vooruit op de feiten (kan vlg week de dierenarts bellen over de verdere voortgang...) maar ik vraag me af hoeveel kans we hebben dat het weer goed komt? Waarschijnlijk is de peesblessure (diepe buigpees bij straal rechtsvoor) ontstaan door overbelasting. Ze mist haar buigpees linksachter door een ongeluk dat ze vorig jaar heeft gehad. De revalidatie ging erg goed, tot het moment dat ze weer echt goed liep. Daarna werd ze onregelmatig voor. Ze staat nu op rust, 2x daags lopen en een tijdje in de paddock met haar hartsvriendin. (dit laatste mocht van de DA Lachen Daarnaast staat ze op wigjes. Zijn er bokkers met vergelijkbare verhalen? Alle info is welkom, zowel succes stories als drama verhalen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:59

Ik heb een aantal vrij recente topics over mijn paard. Dit gaat wel over een extreem zware peesblessure. dus laat je er niet helemaal door afschrikken.
Bij medisch: "Slecht nieuws in Utrecht" en "Shockwavebehandeling bij van Schie".
Maar ik blijf ook nog hopen, dit is Tos haar laatste kans, maar wie weet werkt het.

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 17:05

Ik had net jouw stuk gelezen. Pittig hoor! Ik ben nog niet in een zo ver stadium, maar het geeft wel te denken. Heel veel succes voor jullie beiden!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:19

Er zijn heel veel mensen en paarden die met peesblessures lopen... helaas! Ik ook dus.. Er zijn nog een aantal topics over geopend bij medisch; moet je even kijken of je ze kunt vinden. Er is ook een "zeur"-topic, voor als je je hart even moet luchten Knipoog
Wij zijn nu twee maanden na het ontstaan van de blessure en dus nog wel even bezig.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:55

de mijne is vorig jaar geopereerd en na 6 maanden rust en een paar weken weide rust weer op de been....

alles ziet er tot nu toe goed uit...maar ja,blijft afwachten..

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:22

Het paard dat ik jarenlang in de endurance heb gereden kreeg op een gegeven moment een peesblessure, in 2001. Ze is toen gedekt. Nu loopt ze weer in de hoogste klasse in de endurance. Maar ze heeft dus wel bijna 1,5 weinig gedaan (in het begin niets natuurlijk). Neem er vooral heel erg veel tijd voor.

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:52

Join the club, helaas! Mijn paard heeft ook een peesblessure en ik stap nu 6 maanden en ga over drie weken weer terug voor een scan. De vorige scan gaf gelukkig verbetering te zien, dat geeft me moed en vertrouwen dat ik 'goed' bezig ben. Al met al blijft het toch afwachten..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:57

Tja zijn lastige dingen en alleen met geduld te genezen.

Zoals in meerdere topics als een schreef heb ik zelf toen in de tijd Ultrageluid gebruikt. Hiermee wordt de doorbloeding van de pees sneller hersteld.

Tja en wandelen op het harde en koud water afspuiten 2x per dag.
Ben geen fan van loszetten met peesblessures als ze gek gaan doen heb je de kans op meer beschadigingen. Tenzij je paard een lekkere sukkel is.

Vaak komt het wel goed tenzij het zo ernstig is dat hij kreupel blijft of pees helemaal door. Dit soort dingen zie je op een scan snel genoeg.

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 11:12

Ik weet dat vrijwel altijd stappen op het harde wordt geadviseerd. Mijn bezwaar is dat Kyra na een tijdje link wordt. De stapmolen op onze stal heeft een fantastische bodem (hard, maar verend). Hier kan ze dus ook in. Ik zie het zelf alleen niet zitten om een hele winter te stappen, om haar daarna met zwangerschap verlof te sturen. Vorig jaar ook al een hele lange revalidatie meegemaakt. Ik deze week zelfs het advies om haar volledig op rust te zetten (voor 4 maanden). Deze paardenman gaf aan dat paarden dan in een soort "winterslaap" raken. Klinkt misschien dieronvriendelijk, maar he makes a point....

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:53

[Daarnaast staat ze op wigjes. Zijn er bokkers met vergelijkbare verhalen? Alle info is welkom, zowel succes stories als drama verhalen.[/quote]

Een paard met een peesblessure,zeker aan de buigpezen heeft het meeste baat bij egg-barr ijzers. Heel belangrijk detail is wel dat deze goeddoor een vakbekwame smid op maat gemaakt moeten worden.
Mijn ervaring is dat je voor dit beslag toch naar een erkende hoefsmid moet uitzien die bereid om te doen wat het beste voor jouw paard is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:31

Gertt schreef:
Een paard met een peesblessure,zeker aan de buigpezen heeft het meeste baat bij egg-barr ijzers. Heel belangrijk detail is wel dat deze goeddoor een vakbekwame smid op maat gemaakt moeten worden.
Mijn ervaring is dat je voor dit beslag toch naar een erkende hoefsmid moet uitzien die bereid om te doen wat het beste voor jouw paard is.

Bij van Toor staat dit stukje onderaan de brief die je mee krijgt:
Een juiste stand van de voet en een correct beslag spelen een belangrijke rol bij het herstel zodat, in overleg met de smid wat daarvoor het juiste moment is, mogelijk het paard opnieuw zal moeten beslaan/bekappen om de juiste stand van de voet te waarborgen.
Zowel voor als achter de voet zo steil mogelijk zetten zonder de voet-as te breken.
Eventueel beslag:
Voor: Makkelijk over de teen laten rollen door ijzer veel opzet te geven.
Achter: Klapijzer iets terug leggen.

Mij lijkt dan een wig een betere oplossing dan een eggbar-ijzer, met een wig krijg je ze ook steiler van stand, maar je moet dus opletten dat de voet-as niet "gebroken" wordt.
Misschien kan je hier ook nog opletten, vooral die opzet is erg belangrijk, zodat ze goed over de toon kunnen rollen en hun voet dus mooi kunnen afrollen.

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 23:26

Ik ga morgen Emmeloord bellen over de voortgang. Heb inmiddels besloten op Kyra de komende tijd op rust te zetten: volledig boxrust of de hele dag op de wei. Morgen horen wat de arts ervan vindt. Ben inmiddels op zoek naar een leasepaard voor een jaar. Kyra mag eerst haar veulen krijgen en hier lekker mee op wei vertoeven. Na het afspenen zie ik wel weer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:29

Ik denk/vrees dat je paard complete boxrust nodig heeft, met een paar keer stappen per dag. Wel goed van je dat je haar de rust gunt...
Een peesblessure is doorgaans niet einde oefening, maar ik zou wel deskundige hulp opzoeken (Van Schie in Wassenaar) en op zijn oordeel afgaan.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:33

Mijn zus (spookie op bokt) heeft met haar paard ook een peesblessure gehad. Anders moet je even bij haar berichten kijken. (al wel een tijdje terug)
Maar de vooruitzichten zagen er bij hem ook zeer slecht uit. De DA zag het al niet meer zitten. Maar mijn zus heeft het toen nog geprobeerd. Hij werd een aantal keer door de fysio behandeld met geluidsgolven en weet ik veel wat allemaal.
Verder absolute boxrust en daarna weer veel stappen over de harde weg.
Het is wel weer allemaal goed gekomen, maar er gaat veel tijd in zitten.

Dus kijk eens naar een fysiotherapeut voor paarden bij jou in de buurt.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:56

Geduld, geduld en geduld voor een peesblessure. Verdrietig
Iris was ook 5 maanden drachtig dat ze een peesblessure kreeg. Verdrietig
In eerste instantie ben ik begonnen met boxrust en 5 minuten stappen, gevolgd met 15 minuten afspuiten.
Daarbij gaf ik haar ook Peescompositum (kan je gerust geven tijdens de dracht). Vingers aflikken
Vervolgens heb ik dat langzaam opgebouwd naar 10 min stappen en iedere 2 weken 5 minuten erbij.
Vervolgens ging het steeds beter, maar vervolgens stonden alle paardjes op de wei en iris binnen. Naar mijn gevoel was dat toch beter voor die pees. Toen iris op het eind van haar dracht liep en ze bijna te dik was om uit haar dakpan te gaan ben ik haar voorzichtig gaan buiten zetten. Ook weer opbouwend.
Nu dit allemaal is begonnen in januari en het is nu oktober en ik rij nu ongeveer 3 kartier tot een uur, waarvan het eerste kwartier stappen, dan een half uurtje weer lekker de basis, zowel draf als galop en dan zeker en kwartier uitstappen. Lachen
Daarna weer even afspuiten en ik gebruik ook al die tijd Traumeel gel van Heel.
Tot nu toe loopt Iris zuiver en gaat het super goed. Ik hoop mijn wedstrijden in januari of februari weer te hervatten.
Dus je moet echt een hoop geduld hebben. Had ik in het begin ook niet, maar je leert het echt wel.
En ik heb ook nix gedaan met de speciaal beslag. Ben wel elke 8 weken naar de hoefsmid geweest en die was ook zeeer tevreden over het verloop van de pees, net zoals mijn veearts.
Hopelijk vergaat het bij alle andere ook voorspoedig, want ik mag nog niet klagen tot nu toe. OK dan! Pling

patasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:19

wij hebben het vorig jaar meegemaakt.
we hadden een russische volbloed arabier geinporteerd uit duitsland.
die had het gekregen doordat ze met appece helicopters vlogen een paar meter boven de paarden en ook een shetlander dood met ernstige verwondingen zoals bij de kogel v oet afgebrokenwaar het hoefje aan een vel hing en bij de lies een snee van 40cm ongeveer. bogachka (de pony met de peesblessure die had aan 2 benen peesblesure en daar moesten we 3 keer op een dag naartoe om de benen te masseren met een bepaalde fles wat voor spieren en pezen is.en we moesten 3 keer perdag een kwartier lopen.ze kreeg ook pijnstillers maar het hielp niet.
ze had zoveel pijn dat we haar maar uit haar lijden hadden verlost.
ze had een spuitje gehad en ze was snel dood ze viel gelijk neer toen ze dood was.(het is meschien hard om dat te zeggen maar het leek wel ofdat haar tijd was gekomen.Ik begin er weer aan te denken hoe erg het was.)we hebben er veel verdriet van gehad, want het was zo'n lieve pony.

(dir is geschreven door haar zusje just a horse.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:00

patasja schreef:
wij hebben het vorig jaar meegemaakt.
we hadden een russische volbloed arabier geinporteerd uit duitsland.
die had het gekregen doordat ze met appece helicopters vlogen een paar meter boven de paarden en ook een shetlander dood met ernstige verwondingen zoals bij de kogel v oet afgebrokenwaar het hoefje aan een vel hing en bij de lies een snee van 40cm ongeveer. bogachka (de pony met de peesblessure die had aan 2 benen peesblesure en daar moesten we 3 keer op een dag naartoe om de benen te masseren met een bepaalde fles wat voor spieren en pezen is.en we moesten 3 keer perdag een kwartier lopen.ze kreeg ook pijnstillers maar het hielp niet.
ze had zoveel pijn dat we haar maar uit haar lijden hadden verlost.
ze had een spuitje gehad en ze was snel dood ze viel gelijk neer toen ze dood was.(het is meschien hard om dat te zeggen maar het leek wel ofdat haar tijd was gekomen.Ik begin er weer aan te denken hoe erg het was.)we hebben er veel verdriet van gehad, want het was zo'n lieve pony.

(dir is geschreven door haar zusje just a horse.

Zowhee!!! wat een waanzinnig verhaal Verward
Je vind het niet erg als ik er zo mijn twijfels bij heb hoop ik??

Ontopic:
Peesblessures zijn geen pretje... Het kan wel genezen maar het duurt vaak erg lang geduld, tijd, rust. Het ene paard kan weer alles na een goed herstel, andere kunnen alleen nog als recreatiepaard, en sommige blessures herstellen ook niet.. Afwachten dus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:45

Kasmeria heeft ook een zware peesblessure gehad.
De pezen van allebei haar voorbenen waren gescheurd.
Ze heeft een jaar op rust gestaan, 2 veulens gehad.
En nu start ze L1. Ze loopt super, heeft nergens geen last van.
Springen doen we zelf liever niet, ook al iss het 100% genezen verklaard.
Er is dus nog hoop.
En om een idee te geven: er zat in allebei de pezen een gat ter grote van een grote knikker. Alleen de buitenkanten zaten nog vast.
En nee, dit is geen fantasie Haha!

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:58

Amanda: wat was bij jouw paardje rust? Heb je haar op de wei gezet of heeft ze op boxrust gestaan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:38

PaulineS schreef:
Amanda: wat was bij jouw paardje rust? Heb je haar op de wei gezet of heeft ze op boxrust gestaan?

Een half jaar volledige boxrust. Daarna een half jaar boxrust met elke dag 3x 5 minuten stappen op harde grond.
Na dit half jaar werd het per 2 maanden uitgebreid tot 3x 10 min. 3x 15.
Daarna 2x20 minuten (mocht ook erop). En zo verder.
Ze heeft na 1,5 jaar een veulen gekregen. En na dit veulen nog 1.
De pezen konden dit goed houden volgens de veearts. Omdat een veulen dragen minder vraagt dan intensieve training.
Hierna mocht ze gewoon weer bereden worden. Wel rustig beginnen ivm conditie en spieropbouw.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:07

Lotus, een zwarte hengst die bij ons op stal staat heeft ook een ernstige peesblessure gehad. Die heeft (geloof ik) twee jaar rust gehad en nu gaat hij weer mee op springconcoursen. Veel rust en ze smeren er nu elke keer nadat hij gesprongen heeft klei op de pezen. Hij doet het super.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:27

Een paard bij ons op stal had een gat in zijn pees. Van de kliniek moest hij op boxrust.
Later is de acupuncturist bij geweest die hem een aantal keer behandeld heeft, en ze moesten ook van hem gaan stappen met het paard.
Toen het paard op de kliniek kwam ter controle was de DA verbaasd dat het gat van de pees zo snel en ver al dicht was.
Van de acupuncturist moesten ze gaan stappen/rijden omdat anders zijn spieren te veel zouden wegvallen (door niks doen) en tevens was het stappen beter voor het genezingsproces.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:35

Mijn paard heeft ook een peesblessure ben in december nu een jaar er mee bezig. Iedere keer weer scanne en zo en dan zag het er goed uit en mocht ik weer gaan opbouwen en begon hij weer niet goed te lopen. Ze werden bang dat het chronisch werd dus toen moeste we heel snel met shockwave therapie beginne hij heeft nu 2 behandelingen gehad en moet er waarschijnlijk nog maar 1tje! Ik hoop zo dat hij weer beter word hij mag nu niet in de wei want daar rent hij zo veel. Ik stap hem nu 2 x per dag een half uurtje. Er zijn zoveel mense die zegge wat doe je nou als het niet meer goed komt nou daar wil ik nu liever nog niet aan denke!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:02

Mijn paard had een blesure maar dan van de oppervlaktige buigspier/pees. Ik mocht absoluut niet stappen, alleen vaak afspuiten.Tevens kreeg ik de tip om dolobenezalf/gel te gebruiken. Dit maakt de plaats van behandeling diepkoud waardoor de blessure eerder in de rustfase komt en daarna in de herstel fase. Het werkte echt superbij mijn paard! Ik heb het voor 15 dagen gebruikt en daarna was de plaats niet meer warm, wat het daarvoor altijd wel was.
Eind maart kreeg ze de blessure. Sinds 2 weken rij ik weer en beginnen we weer heel langszaam aan het 'echte' werk.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:56

Ik heb ook een paard gehad met een diepe buigpees blessure LV.

Ze moest 2maanden op stal, daarna stappen en dit opbouwen. Elke 2mnd scannen voor controle. Alles was na ong. 10 maanden weg.
We gingen dus weer verder opbouwen.

Ik was bezig op 30 min en nog geen zijgangen. Toen ik mijn 1ste wedstijdje wilde rijden is alles weer overnieuw begonnen.
Ze stond met dikke benen en dag erna laten scannen en alles was terug.....

Ik kon haar volgens DA nog wel 1jr op wei zetten, maar als het nu al niet goedkwam, waarom dan wel? (zei hij eerlijk).
Ik wilde haar ook niet opsluiten (ze was echt een ramp, veel sedaline enzo moeten geven). ze was een echt werkpaard dat gewoon alles wilde doen wat ze kon. Ze liep ook gewoon door haar pijn heen en liep dus niet kreupel.

Nu heb ik haar verkocht en is ze omgedoopt tot fokmerrie (zeer goed papier) en ze heeft haar 1ste veulen gehad en ze staat heerlijk vrolijk in de wei met nog andere 7 maatjes.
Ze is alweer drachtig voor aanstaand jaar. Ze is nu zo gelukkig.....alleen niet meer van mij