Wat verstaan jullie onder revalideren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Wat verstaan jullie onder revalideren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 00:52

Omdat er op het moment toch veel problemen zijn, waarvan de oorzaak niet zo makkelijk te vinden is, komt het revalideren enorm op.
Wat verstaan jullie nu precies onder revalideren en wat verwacht je ervan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 07:38

door gericht trainen een paard dat hersteld is van een blessure weer soepel en sterk maken.

Wat Tyson definieert is voor mij grotendeels herstellen, revalideren komt pas daarna.

(zie voor post tyson het topic op VMR)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 07:48

Dat is duidelijk. Maar versta je onder gericht trainen probleem herkennen, oorzaak zoeken en dan gericht je training aanpassen? Of train je gewoon door en pas je de training aan op wat je tegenkomt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 07:53

Je analyseert het probleem, stippelt een route uit (dus gericht je training aanpassen) en wijkt van de route af indien nodig (dus pas je de training aan op wat je tegenkomt)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 07:54

Mijn paard heeft Equine Virale Artritis gehad. In de maand dat haar ziekte duurde zijn haar spieren zo goed als verdwenen en sleepte ze met haar voeten over de grond.

In overleg met de Veearts heb ik voor de eerste weken een programma gemaakt voor de revalidatie. Daarbij maakte voedsel en supplementen ook deel uit.

Naarmate de revalidatie vorderde, heb ik steeds in overleg zaken aangepast aan wat ik tegenkwam. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van haar achterhand bleef achter... ik ben toen rondjes met haar in het water gaan stappen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 07:58

probleem herkennen is vooraf, anders kun je niet gericht trainen. Meestal in overleg met de DA, soms is het een kleinigheid en kom ik er - samen met instructie - zelf wel uit. Eventueel de oorzaak wegnemen en dan de ontstane schade door je training herstellen.

Voorbeeld: een paard met een rugprobleem door een geblokkeerde wervel (laat de discussie of wervels kunnen kantelen nu maar even achterwege Haha! )
Oorzaak weghalen: wervels losmaken
Herstel: paar dagen stappen, vw/nw longeren
Bijomend probleem: spieren links zijn stijf geworden door de vastzittende wervel en paard wil daarom rechtsachter minder doortreden:
Revalidatie: mbv longeren en rijden spieren links weer soepel maken en oprekken, zodat buiging beide kanten op verbetert. Daarnaast door mn schoudervoor en veel schakelen het rechterachterbeen weer sterker maken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 08:11

Met zo'n probleem zou ik eerst de DA laten kijken of een fysio. De oorzaak vind ik in dit geval niet de wervels losmaken, dat is de oplossing in mijn ogen. De oorzaak is het opsporen waarom die wervel geblokeerd is geraakt. Pas dan kan je beginnen aan een revalidatie. Een paard met een dergelijk probleem heeft problemen met de balans. Daar zou ik persoonlijk eerst aan werken door hem recht te maken. En dan inderdaad trainen aan het rechtblijven zodat de spieren weer gelijkmatig kunnen opbouwen. Pas als het paard weer goed in balans is, zou ik weer oefeningen als schoudervoor gaan gebruiken. Oefeningen als bv schoudervoor gebruik ik nooit om een paard weer in balans te brengen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:17

Aqua8horse... Is het de bedoeling dat wij uitleggen wat we onder revalideren verstaan, of dat jij a.d.h. van voorbeelden jouw visie op revalideren geeft. In dat geval neemt het topic nl. een heel andere wending en kunnen we het beter verplaatsen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:59

aqua, als jij aan de hand van een beschrijving van mij gaat vertellen hoe jij het anders zou doen, haak ik hierbij af. Wij zijn het zo fundamenteel oneens over paardrijden dat ik geen zin heb in die discussie. Schoudervoor is voor mij trouwens een versterkende en buigende oefening, waarmee je dus de balans verbetert. Maar daarover heb ik ook al eens een reactie in een topic van jou gezet.

Voor alle duidelijkheid, ik ga uit van een goed doorgereden paard dat door een blessure een lokaal probleem heeft en daarin getraind moet worden. Niet een paard dat helemaal vast zit aan alle kanten, en ook geen impuls en buiging kent.

Oorzaak van de wervelblokkade was trouwens een val van het paard, dus dat was al opgelost Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:08

Lielle schreef:
Oorzaak van de wervelblokkade was trouwens een val van het paard, dus dat was al opgelost Haha!

Ik wilde net al zeggen dat een wervelblokkade verschillende oorzaken kan hebben. Balans hoeft daar echt niet altijd de oorzaak van te zijn.
Ook bijvoorbeeld een val (zoals Lielle aangeeft), bij rollen of andere verkeerde bewegingen kunnen wervels 'scheef' gaan zitten.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:14

Een blokkade in de rug bv. van een wervel heeft altijd een balans probleem tot gevolg. De reden waardoor dat ontstaat kan uiteraard verschillen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:26

Oké, dan had ik je verkeerd begrepen Knipoog . Ik dacht dat jij een balansprobleem als enige oorzaak zag van 'scheve' wervels. Het kan een oorzaak zijn en idd veroorzaken 'scheve' wervels uiteindelijk altijd weer balansproblemen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 07:35

Eigenlijk zijn vaak alle problemen die je hebt, balans problemen. Rugproblemen, beenproblemen, schouderproblemen, hoefkatrol en ataxie, rennerige paarden, scheve staart en rijtechnische problemen als hangen, stijf zijn aan 1 kant, uitbreken in de galop, galop wisselen voor de wending, verkeerde been aanspringen, niet willen wenden etc. Al deze problemen kan je vaak eenvoudig oplossen omdat je de oorzaak aanpakt; de balans. De reden waarom een paard problemen krijgt kunnen natuurlijk verschillen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 07:44

Kan jij mij uitleggen hoe ik een atactisch veulen in balans breng?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:28

gijsenkim schreef:
Kan jij mij uitleggen hoe ik een atactisch veulen in balans breng?

~~}>

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 08:35

Ja, G&K die moet je op een correcte manier trainen. En dan niet wat je verstaat onder trainen in de zin van grote paarden. Met een veulen zou je kunnen gaan stappen over balkjes. Ook zou je zo'n veulen kunnen laten behandelen door een fysiotherapeut. Maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de oorzaak.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:47

wat revalideren is???

Een paard met een probleem behandelen om zo je paard weer in zijn goede balans terug te krijgen!

Verwachtingen: dat je paard weer gaat lopen zoals ie voor t ongeval liep. Of in mijn geval nog beter!!! Haha! Haha! Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 18:27

Eigenlijk verschilt het revalideren van mensen en paarden niet zoveel met elkaar. Bij beiden werk je aan een optimale balans.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:06

Revalidatie heeft als doel de revalidant zo effectief mogelijk te leren omgaan met de resterende mogelijkheden waardoor de zelfredzaamheid en de kwaliteit van leven wordt vergroot. Soms zijn hierbij aanpassingen nodig. Definitie afkomstig van 'Roessingh, centrum voor revalidatie in Enschede.

Kortom: het gaat m.i. om meer dan optimale balans... bij mens of dier.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 19:11

Ja, daar heb je als je het zo bekijkt zeker helemaal gelijk in. Maar een paard in een corset wordt wat moeilijk Knipoog Maar ik ben het wel met de definitie die jij schrijft eens. Dan is er toch een beetje verschil. Bij het revalideren van paarden verbeter je het welzijn dus verhoog je ook de kwaliteit van het leven door middel van het optimaliseren van de (natuurlijke)balans Vanuit dat oogpunt is het dan toch weer een beetje te vergelijken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:18

revalideren kan bij paarden ook met hulpmiddelen tot stand komen. Bijvoorbeeld een paard met artrose kan erg gebaat zijn bij hoefschoenen. Daardoor weer in staat zijn zonder al te veel pijn door de wei te schuiven. Je bent dan niet bezig met balans maar met pijn bestrijding.

Een ander voorbeeld: mijn luchtzuiger heeft als gevolg van een luchtzuigband (Grr) een beschadiging aan haar strottenhoofd opgelopen. Zij had daardoor cornage-achtige problemen. Revalideren heeft dan niet zoveel met balans te maken maar het het zo goed mogelijk krijgen van de conditie, waardoor ze weer met plezier in beweging kwam en zo min mogelijk last van haar 'aandoening' had. Het afdoen van de band en er voor zorgen dat ze zo veel mogelijk weidegang kreeg (vanaf dat ik haar kocht) vind ik vallen onder het kopje "psychisch revalideren".
Laatst bijgewerkt door Anya op 17-10-04 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 19:49

Ja, dat is helemaal waar. Maar wij houden ons eigenlijk voornamelijk bezig met revalideren met betrekking tot beweging en dan krijg je kennelijk toch wat oogkleppen op Bloos! Haha!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:22

t is ook maar net wat je verstaat onder het woordje balans. Je kan het rijtechnisch opvatten maar ook medisch! (dat t lichaam van je paard weer in zijn natuurlijke balans komt)

Wat Anya bedoelt is medische balans en wat Aqua8horse bedoelt valt onder rijtechnische balans!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 09:11

Ja, daar zit misschien wat in Miffie.

pridehillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:58

Met mijn paard zitten we ook bezig met het revalideren. En ik zie dat ze beter gaat bewegen en meer lol heeft. Ze vind het niet erg meer om te werken en is eindelijk weer vrolijk en dat is mij veel waard.