Shockwavetherapie bij van Schie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Shockwavetherapie bij van Schie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:01

Morgen ga ik met mijn paard naar van Schie, waar ze met shockwavetherapie behandeld gaat worden voor een peesblessure. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Werkte het goed, moesten ze daar bliven, hoeveel behandelingen waren er nodig en hoe moest je daarna weer opbouwen?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, zowel goede als minder goede.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:27

Bij mijn paard is het toen gebeurd voor een griffelbeenfractuur en behandeling peesblessure (kwam door de breuk). Ik heb het maar 1x laten doen. Het paard moest daarna 3 dagen heel rustig blijven. En dat was hij niet bepaald (dansen/springen/passage in de box). Heb het daarom geen 2e keer laten doen. De breuk genas wel mooi maar gaf er wel homeopatische medicijnen bij (voor pees/bot). Ze doen het wel kundig. Het schijnt pijnlijk te zijn, daarom wordt hij goed verdoofd en moet sowieso 1 dag blijven. Vind wel dat de paarden daar een stuk rustiger zijn. Alle paarden staan daar zo'n beetje op rust dus heb je veel minder onrust.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:02

Ik heb het met Marlou vorig jaar meegemaakt met haar linkervoorbeen en nu zit ik er weer middenin voor haar rechterbeen. Hij scant eerst het been opnieuw, legt goed uit waar hij de blessure ziet en dan gaan ze gepast shockwavetherapie toepassen. Bij Marlou komt er daarna een laag dikke witte watten om het been en van dat vetrap of hoe dat ook heet, van dat kleefverband in elk geval. Ze mag mee naar huis, twee dagen boxrust. Vanaf dat ik thuis ben moet ik koud water bij het verband in laten lopen, regelmatig opnieuw doen tegen zwelling. Na 24 uur mag dat verband er af en blijf je koelen, liefst met coolpacks. Na twee dagen mocht ik beginnen met stappen aan de hand en dat wordt heeeeeel langzaam opgebouwd. Marlou heeft nu weer twee keer shockwavetherapie gehad, afgelopen woensdag voor de tweede keer en ik moet a.s. woensdag over drie weken weer terug. Het beslag is ook erg belangrijk, maar je krijgt een papiertje mee waar precies op staat hoe en wat, dus dat is best duidelijk. Ik ben bij van Toor in Wassenaar, daar zat voorheen van Schie. Marlou loopt als de andere paarden buiten zijn ook buiten, op een klein stukje beton, zodat ze waat rustiger is en ze krijgt rustgevende korrels erbij. Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:34

Hans Van Schie zit er nog steeds hoor Jet, toen wij er waren vorige week liep hij ook nog even rond. Hij woont er tenslotte *LOL*

Maar ik ga dit topic even in de gaten houden, ben erg benieuwd naar de ervaringen al hoop ik het nooit nodig te hebben Nagelbijten / Gniffelen

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 18:39

Jet schreef:
Ik heb het met Marlou vorig jaar meegemaakt met haar linkervoorbeen en nu zit ik er weer middenin voor haar rechterbeen. Hij scant eerst het been opnieuw, legt goed uit waar hij de blessure ziet en dan gaan ze gepast shockwavetherapie toepassen. Bij Marlou komt er daarna een laag dikke witte watten om het been en van dat vetrap of hoe dat ook heet, van dat kleefverband in elk geval. Ze mag mee naar huis, twee dagen boxrust. Vanaf dat ik thuis ben moet ik koud water bij het verband in laten lopen, regelmatig opnieuw doen tegen zwelling. Na 24 uur mag dat verband er af en blijf je koelen, liefst met coolpacks. Na twee dagen mocht ik beginnen met stappen aan de hand en dat wordt heeeeeel langzaam opgebouwd. Marlou heeft nu weer twee keer shockwavetherapie gehad, afgelopen woensdag voor de tweede keer en ik moet a.s. woensdag over drie weken weer terug. Het beslag is ook erg belangrijk, maar je krijgt een papiertje mee waar precies op staat hoe en wat, dus dat is best duidelijk. Ik ben bij van Toor in Wassenaar, daar zat voorheen van Schie. Marlou loopt als de andere paarden buiten zijn ook buiten, op een klein stukje beton, zodat ze waat rustiger is en ze krijgt rustgevende korrels erbij. Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel.

En het linkervoorbeen is bij jouw paard weer helemaal goed gekomen? Het is inderdaad van Toor die haar gaat behandelen, maar om een of andere reden noem ik de kliniek nog steeds van Schie.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 18:42

Kyona schreef:
Bij mijn paard is het toen gebeurd voor een griffelbeenfractuur en behandeling peesblessure (kwam door de breuk). Ik heb het maar 1x laten doen. Het paard moest daarna 3 dagen heel rustig blijven. En dat was hij niet bepaald (dansen/springen/passage in de box). Heb het daarom geen 2e keer laten doen. De breuk genas wel mooi maar gaf er wel homeopatische medicijnen bij (voor pees/bot). Ze doen het wel kundig. Het schijnt pijnlijk te zijn, daarom wordt hij goed verdoofd en moet sowieso 1 dag blijven. Vind wel dat de paarden daar een stuk rustiger zijn. Alle paarden staan daar zo'n beetje op rust dus heb je veel minder onrust.

Denk dat ik Tos wel aardig rustig kan houden op stal. Ze is er al aan gewend, was al drie maanden aan het stappen met haar. Dat had echter geen enkel resultaat, vandaar dat ik door Utrecht doorgestuurd ben hierheen. Dit is ons laatste hoop.

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:06

Ik heb het ook laten doen maar dan bij Welling. Het ging bij mij ongeveer net zoals Jet hierboven bescrijft. Alleen stond mijn paard gewoon op stal. Heb het twee keer gedaan maar het heeft echt niks geholpen dus toen hebben we het uiteraard na overleg met de DA bij die twee keer gehouden...

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:27

Ons paard is ook met shock wave behandeld bij Van Toor
Ik hoop[ wel voor je dat je verzekerd bent voor ziektekosten,iedere maand zal je terug moeten komen,en iedere keer zal je paard opnieuw gescand worden en wordt er een kreupelheids onderzoek gedaan voor dat ze de shock wave uitvoeren!
Van Toor is pittig met zijn prijzen!
Heel veel sterkte!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:35

Ja, goedkoop is anders, gelukkig krijg ik 75% vergoed van de verzekering. Het linkervoorbeen van Marlou is perfect en volgens van Toor zag dat er een stuk beroerder uit dan haar rechter nu, qua letsel dan. Dus alle hoop voor ons in elk geval dat het goedkomt. Met LV heb ik eerst ook vier maanden getobt, boxrust en aan de hand stappen, later erop, maar dan deed ze weer een keer gek en werd het weer dik. Dus na 4 maanden ( feb. 2003) naar Wassenaar en toen heeft het ongeveer een half jaar geduurd voordat ik weer kon stappen, draven en galoperen. Steeds een beetje meer opbouwen en zoveel mogelijk rechte lijnen. In het totaal na een jaar reed ik eigenlijk weer zoals daarvoor. Haar linkervoorbeen is nooit meer dik of warm geworden, maar ik ben nog onder controle gebleven tot dec. 2003.
Ik ben zelf gebelesseerd geraakt in Januari en heb toen tot april niet meer gereden, ik ben toen weer gaan opbouwen, maar wel met longeren en dat mocht in de tijd van haar blessure niet, maar dat ging nu prima!
Afgelopen zomer heb ik o.a. twee enduranceritten prima uitgereden, haar been heeft het prima gehouden!
Lou is dus niet alleen op stal te houden als de rest buiten staat, dus vandaar dat ze ook op een klein stukje buiten staat. Als ze de andere paarden kan zien is ze toch iets rustiger dan alleen op stal.
Maar, voor jou zal het er sterk vanaf hangen wat voor blessure het is. De ene peesblessure is de andere niet.
Promptertje, ik ken van Schie dus eigenlijk helemaal niet en heb hem dus ook niet bewust gezien. Ik wist ook niet dat hij er naast woonde, maar ik had volgens mij ergens gelezen dat hij nu aan Utrecht verbonden was en daar een prijs in ontvangst had mogen nemen voor zijn baanbrekende werk voor wat betreft het driedimmensionaal scannen van pezen. Dus toen was ik er vanuit gegaan dat hij aan Utrecht verbonden was inmiddels. Er staan nu trouwens prachtige nieuwe routebordjes met Paardenkliniek de Raaphorst, vorig jaar was de bewegwijzering nog wat van de oude stempel en ietsje minder duidelijk... Geen probleem, ik kwam er evengoed wel, maar dit ziet wel iets degelijker.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 07:53

lundi schreef:
Ons paard is ook met shock wave behandeld bij Van Toor
Ik hoop[ wel voor je dat je verzekerd bent voor ziektekosten,iedere maand zal je terug moeten komen,en iedere keer zal je paard opnieuw gescand worden en wordt er een kreupelheids onderzoek gedaan voor dat ze de shock wave uitvoeren!
Van Toor is pittig met zijn prijzen!
Heel veel sterkte!
[/quote]

Godzijdank ben ik goed verzekerd, anders was ik ondertussen al aardig blut geweest. Heb een abonnement bij veeartsen.
Lundi, nog steeds bedankt voor het potje muisjes! Ben er nu doorheen, maar het schijnt dat van Toor ze nog heeft.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 19:29

Hier een update over Toscana:
Vanmiddag zijn we naar van Toor gegaan. Hij heeft eerst een nieuwe scan gemaakt en was niet blij met wat hij zag. Uitgebreid uitleg van hem gehad hoe alles in elkaar zat. In de tussenbotpees (interosseus) zit een gat en in de oppervlakkige buigpees meerdere beschadigingen.
Hij wil haar wel gaan behandelen maar is niet echt optimistisch. De bedoeling is dat hij het gat gaat inspuiten en de rest er om heen gaat behandelen met shockwave. Springen en op zware ondergrond lopen mag ze zowiezo nooit meer, hij hoopt haar nog zo goed te krijgen dat ze nog wel geschikt is voor wat dressuur en een simpele buitenrit.
Het probleem is alleen dat de kans op slagen vrij klein is en dat hij dus eerst toestemming van de verzekering moet hebben voor dat hij kan gaan behandelen. Hij zou zelf contact opnemen met de verzekering en morgen tussen 9.00 en 9.30 u mag ik hem daarover bellen. Als de verzekering geen toestemming geeft (waar ik toch wel een beetje bang voor ben, gezien de hoge kosten die ik de afgelopen anderhalf jaar al gemaakt heb) moet ze eerst afgekeurd worden, overgenomen worden door de verzekering, moet ik haar weer terugkopen, enz.. Ik heb haar wel daar gelaten, zodat hij morgen eventueel gelijk kan gaan behandelen. Is wel even slikken, je paard in een vreemde box zetten en zelf weggaan, mijn "muppet" daar achterlatend.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:03

Jeetje, dat is toch wel schrikken. Het is natuurlijk wel te begrijpen dat het niet goed zou zitten nadat ze bij Utrecht was geweest, maar zoiets hoop je toch niet te horen. Ik hoop voor jou dat de verzekering er mee instemt om te gaan behandelen, dan hoef je niet dat hele proces door van afkeuren, terugkopen etc. Hopelijk krijgen ze haar toch weer in zoverre goed, dat je nog iets met haar kan doen zonder dat ze pijn heeft. Zo te horen van jou heb je haar liever terug dan een ander paard waar je weer alles mee kan, dus ik wens je veel succes!

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:42

Wat naar dat het er zo slecht uitzag joh, veel sterkte Ach gut

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 06:12

Ik heb me vanochtend maar ziek gemeld op mijn werk. Heb het even helemaal gehad. Kon het niet meer opbrengen om de hele dag met mijn tandpastaglimlach aardig voor de klanten te zijn. Mijn baas kon het zich gelukkig wel voorstellen.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:10

Jeetje wat erg zeg,hou je wel goed voor ogen dat als je haar af laat keuren alle kosten voor jou rekening komen!
Ik begrijp heel goed dat je geen afstand van je paard wil doen,maar de kosten van behandelen zijn niet te betalen hoor als je niet verzekerd bent!
Ik zal voor je duimen dat de verzekering door wil gaan met behandelen
Ik heb voor het zelfde gestaan,weet precies wat je voelt en hoe je op dit moment denkt!
De hele wereld kan je gestolen worden als je paard maar goed komt!
Denk ook goed na over wat hij zegt op zware ondergrond lopen en springen wat je paard nooit meer mag,dat betekent dus ook dat hij nooit eens lekker uit zijn dak zou mogen gaan,iedere onverwachtse gekke beweging is funest voor dat been!
Meid ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke beslissende periode,mocht je vragen hebben of een luisterend oor pb me maar!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 08:36

Ik heb net opgebeld, maar ze wisten nog niets. De verzekering had nog niks laten horen. Ze gingen nu zo zelf bellen, ik moet om 12.00u weer bellen. Hoe lang houden je zenuwen zoiets vol?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 11:31

GOED NIEUWS, DE VERZEKERING HEEFT TOESTEMMING GEGEVEN! Vanmiddag gaan ze de pees inspuiten, vrijdag shockwavetherapie. Zaterdag mag ik haar weer ophalen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:30

Jeetje zeg, toppie! Ik hoop heel erg voor je dat het helpt en dat ze toch weer zover kan opknappen! Nog steeds succes in elk geval!

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:43

Oooh dat is echt beter,echt fijn dat de verzekering gaat vergoeden!
Nou heel veel sterkte nogmaals voor jou en je paardje!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:45

TJEMIG twinklebel.....ik krijg al hoofdpijn als ik aan jouw zorgen denk...wel erg dat een verzekering voor je gaat beslissen of het kans krijgt of niet...

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 16:48

casanova schreef:
TJEMIG twinklebel.....ik krijg al hoofdpijn als ik aan jouw zorgen denk...wel erg dat een verzekering voor je gaat beslissen of het kans krijgt of niet...

Mag ik nog altijd zelf beslissen hoor, moet ik alleen alles wel zelf betalen, en dat is een dure grap. Had het wel gedaan denk ik, maar ben blij dat het nu zo afgelopen is.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:49

maar.....goed,nu maar weer hopen !!
en dan heb je toch wel echt alles geprobeert!!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 17:04

casanova schreef:
maar.....goed,nu maar weer hopen !!
en dan heb je toch wel echt alles geprobeert!!

Ja, als dit niet aanslaat houdt het op. Eventueel gaat ze dan in overleg met de veearts nog ergens het land op, van haar "pensioen" genieten.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:58

gelukkig meid ben na je p.b. gelijk gaan lezen wat een toestand, mijn hadden ze weg kunnen brengen als er 1 hier respect verdient ben JIJ het.Heel veel sterkte duim mee voor jullie heel veel liefs el en milou.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 18:13

bol schreef:
gelukkig meid ben na je p.b. gelijk gaan lezen wat een toestand, mijn hadden ze weg kunnen brengen als er 1 hier respect verdient ben JIJ het.Heel veel sterkte duim mee voor jullie heel veel liefs el en milou.

Mij kon je ook zo'n beetje wegbrengen hoor, gisteravond en vanochtend. Als een van mijn ouders boe zij stond ik al te janken. Heb me vanochtend ook maar ziek gemeld, zag het niet zitten om te werken. Maar morgen ga ik er weer tegen aan!