Gisteren is voor het eerst sinds ik mijn paard heb de hoefsmid geweest (mijn over buurman

Mijn paard is dus links achter iets kramperig. Ik ben bezig met leren voetjes te geven (bij vorge eigenaar deze ze dat alleen met de smid) Hij begint dit aardig goed te doen, zijn 2 voorbeentjes zijn geen probleem, rechts achter geeft hij ook braaf (duurt wel iets langer) maar links achter (het krampbeentje) krijgen we niet normaal omhoog.
als je hem voetje vraagt tilt hij na een tijdje braaf zijn voet op, maar gelijk veel te hoog (bijna dubbelgevouwen zeg maar)
Als hij kramp trekking heeft tilt hij hem ook niet zo hoog op (is maar een klein stukje hoger als een normale stap)
Op het moment dat hij hem dus optilde pakte mijn hoefsmid zijn been vast en toen begon hij op zijn rechter achter been te hinken (net een stuiterbal) Hij bleef verder erg braaf en had mijn hoefsmid al tig keer kunnen trappen als hij wilde, maar elke keer als wij dat voetje vroegen probeerde hij hem op te tillen.
Zelf denken we dat hij het gewoon eng vind om dat krampbeentje op te tillen (misschien krijgt hij dan kramp?) en het lijkt er op dat zijn rechter achterbeen nog niet sterk genoeg.
wij hebben hem tegen een wand aan gezet zodat hij kon steunen maar hij steunt op mijn hoefsmid

zoals ik al eerder zei hebben we met die andere geen problemen die waren ook erg goed verzorgt volgens mijn hoefsmid, hij heeft even onder zijn hoef van het kramp beentje kunnen kijken en zag daar aan dat die veel minder verzorgt is (deze is dus in het verleden niet goed bekapt)
Verder zei mijn hoefsmid dat hij al een goede evenwicht heeft voor een 3 jarige en hij dacht dus dat zijn rechter achterbeen niet sterk genoeg is om alleen op te staan.
nu moet ik dus elke dag gaan oefenen met een blokje hout die moet ik tegen zijn linker achterbeen aan leggen en er dan zachtjes tegen schoppen, dan tilt hij de achterkant van zijn hoef op (net als in rust) waardoor het gewicht op rechts komt om zo zijn rechter kant sterker te maken. Mijn hoefsmid heeft dus geen ervaring met dit soort problemen omdat het heel weinig voor komt. Nu hoop ik dat hier iemand dit zelfde probleem heeft of heeft meegemaakt en mij tips kan geven.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en anders vraag je het maar

( het is dus niet zo dat hij lastig doet en het niet wil want dan had hij er niet zo braaf en rustig bij gestaan)