Pony weigert Cushing medicijnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Pony weigert Cushing medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:11

Mijn 31 jarige pony krijgt sinds december Cushing medicijnen. Vanaf het begin protesteert hij hier flink tegen, de pillen schijnen ook erg bitter te zijn. Tot nu toe is het steeds met hangen en wurgen gelukt om de pillen er ‘s ochtends in te krijgen met een wisselend stukje fruit, al is hij flink achterdochtig. Maar inmiddels trapt hij er niet meer in. We hebben alles geprobeerd. Gewoon in z’n mond stoppen leidt tot enorm protest en steigeren. Fruit pakt hij simpelweg niet meer aan, en als je het in zijn wang stopt dat spuugt hij het uit. Door de brokjes heen zorgt ervoor dat hij gewoon geen brokjes meer eet.

De opties raken nu wel een beetje op. De dierenarts is heel stellig - de pillen moeten ‘s ochtends gegeven worden en kijk maar hoe je het voor elkaar krijgt. Dat snap ik, maar deze oude pony is niet dom. De dierenarts denkt verder ook niet mee.

Staleigenaar zegt, stop maar gewoon met die pillen, zo heeft het ook geen nut. Maar de pillen zijn wel nodig en doen de pony goed. Enige optie lijkt nu om het door zijn slobber te doen, maar dan krijgt hij het op wisselende momenten en is het niet zeker of hij de pil opeet. Hij heeft weinig kiezen over en de helft van de slobber beland op de vloer. Maar, ik neig naar beter iets dan niets. Of werken de pillen dan helemaal niet meer?

Iemand nog een gouden tip?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:15

Ik zou er ook mee stoppen pony is al oud.Straks loop je nog het risico dat hij helemaal niks meer eet.Door bijwerkingen of door dat je het door zijn eten doet.Hij wil het niet daar zou ik dan maar naar luisteren.

Hevonen

Re: Pony weigert Cushing medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Is inderdaad heel lastig. Heb onze pony ruim 2 jaar prascend gegeven, maar het werd elke dag moeilijker. Ik had geen vast tijdstip opgekregen, maar wel dat er het liefst 24 uur tussen moest zitten, en tenminste 20 uur.

Onze pony bleek in eerste instantie te hoog gedoseerd (A-welsh, hele pil per dag). Ik ben toen overgestapt op een kwart pil en opgebouwd naar een halve, dat was op zich voor haar voldoende, en het protest werd ook minder.

Geef je pony niet alleen lekkers bij de pil, maar ook een aantal keren per dag zo maar. En ook voor de pil iets lekker s en erna weer.

Wij hebben de pil verstopt in wortel of appel en zelfs weleens in een stukje volkorenbrood met wat appelstroop (ik weet het, al die suiker is niet geweldig, maar je moet toch wat).

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:28

Ik maakte een gat in een wortel, daar is mijn paard wel altijd ingetrapt.
Bij nat fruit gaat de smaak heel snel in het hele stuk fruit zitten, met een beetje slobber heb je dat ook.

Heb je Prascend? Want Pergoquin schijnt wel minder vies te zijn.

Volgens mij is het zo vies omdat het oorspronkelijk voor mensen was, voor de behandeling van de ziekte bij Parkinson. Voor kinderen is het natuurlijk superslecht.
Later bleek dat het bij mensen teveel bijwerkingen gaf en is de werking bij paarden met PPID een soort 'toeval'. Het is toen als diergeneesmiddel geregistreerd en meteen bijna 10x zo duur geworden _-:(

Je zou de pil kunnen oplossen in water en met een spuit in zijn mond. Maar als de pony slim is lukt dat ook maar 2x.

Je hebt ook pil omhulsels, maar dat heeft hij dan ook snel door denk ik..

Ik heb ook wel eens gelezen dat je het in de anus kan stoppen als ze het echt niet eten.

Er is een Facebook groep voor eigenaren van een PPID paard, daar komen ook veel tips langs.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:41

Ik doe de pil in een capsule. Die capsule klem ik dan in een stukje gedroogd brood (boor er een gaat je in met de punt van een schaar). Het stukje brood voer ik dan samen met een handje muesli. Gaat (tot nu toe) altijd goed. Voor meer tips, kijk op; [PW] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

Wij verpakten de pil in een klein stukje vers brood, dat kun je tot balletje kneden
Dan is het ook omhuld
Maar van die capsules eromheen kan ook

En dan geven met een handje kruiden muesli van subli.

Alleen dat merk kruiden muesli, die ruikt echt heel sterk en kruidig en vinden alle paarden heerlijk
Zo n klein beetje is niet erg dat het wat suiker rijkere is

Bolletje kneden van ontbijtkoek is ook een hele tijd goed gegaan
Groente en fruit is te nat dan komt de smaak vrij

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:50

Bieden schreef:
Ik zou er ook mee stoppen pony is al oud.Straks loop je nog het risico dat hij helemaal niks meer eet.Door bijwerkingen of door dat je het door zijn eten doet.Hij wil het niet daar zou ik dan maar naar luisteren.

Oei dit vind ik wel een gevaarlijk advies. PPID is als ziekte ook niet te onderschatten.

TS ik geef het ook altijd door in een wortel een gaatje te maken. Maar de capsules die genoemd werden met wat eten schijnen ook goed te werken.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

Ik lees dit met verbazing. Mijn paard staat sinds november op een halfje Pergoquin per dag en eet dit zonder gezeur met haar brokken op.

Zou er smaakverschil zijn tussen de merken en zou je over kunnen stappen?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

Een voer spuit met appelmoes en een geprakte pil er dan net als een wormen kuur geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Ik heb ook een tijd een oud paard op Pergoquin gehad. Ik loste de pil gewoon op in wat water en spoot het in haar mond met een spuitje. Werkte prima. Doet ze daar ook moeilijk mee, doe er dan een drupje schenkstroop bij om het zoet te maken.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:59

Bedankt voor de tips.

Ik heb inderdaad Prascend, zal de dierenarts eens vragen naar Pergoquin.

Hij mag vanwege zijn gebit helaas geen stukken wortel, dus vandaar dat we al snel bij het zachte fruit uitkomen. Een spuitje gaat hem ook niet worden, dat is na twee dagen klaar en lukt mijzelf nog wel, maar kan ik ook niet van anderen vragen.

Ik denk dat ik de ontbijtkoek eens een kans ga geven. In een handje kruidenmuesli.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Ik moest de pony echt gaan vangen ..niet te doen
Wilde echt niks meer aannemen en gooide alles eruit
Heb na hoop getob besloten te stoppen

Heeft nog een jaartje goed meegegaan , zonder echte heftige bijwerkingen.daarna heb ik haar laten gaan.
20 was ze .

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

Mijn oudje is 35 geworden en moest de laatste jaren (zeker 6) 2 pillen per dag. Denk dat ik haar wel 10 jaar Prascend heb gegeven. En nee dat ging zeker niet altijd van harte. Nooit geven met het eigen voer, want grote kans dat ze dan op enig moment niet meer willen. Vaak kreeg ik ze gebroken in wat handjes muesli (alles is hard en dus lastiger onderscheid) wel naar binnen. Eerst handje muesli zonder pillen, dan handje met 2 halfjes, dan weer zonder meteen erachteraan (zolang ze kauwen spuugde ze niet) en dan weer volgende.
De laatste maanden heb ik het vermalen in een bakje en gemengd met wat appelmoes en dan met een spuit de mond in. Echt honderd keer makkelijker en wou dat ik dat jaren eerder was gaan doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:26

Ik stop hier de halve pil (prasequine hier) in een roze capsule (gelatine capsule voor dieren), zo vind ik hem ook makkelijk terug. Ik leg hem bovenop een handje muesli

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Ik snij een appeltje open, maak er een sneetje in en doe daar de pil in. Dat is zacht genoeg voor een slecht gebit en de smaak van de appel redelijk overheersend. Mijn kieskeurige pony neemt het op die manier zonder problemen.

Ik zou mijn pony er nooit meer af halen, maar die is er ook echt heel erg van opgeknapt. Weer eetlust, vacht weer goed en hoefbevangenheid is na weken tobben heel snel weg getrokken en niet terug gekomen.
Afhankelijk van de klachten van je pony, maar ik vind het niet geven in veel gevallen geen optie.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Ik geef pergoquin.

Voorheen altijd in n appel, totdat hij daar niet meer intrapte en al het eten weigerde. Nu geef ik m ook op andere momenten lekkers zodat het niet voorspelbaar is, en in n wortel pakt hij t wel altijd. Alsof hij het dan niet meer proeft lijkt het.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

Ik heb echt trauma's aan medicatie geven aan een ezel met cushing := We mochten eigenlijk niks met suiker gebruiken, dus we waren voornamelijk aangewezen op de enige brokjes die hij mocht hebben en een stukje knol.

Ik heb het wel eens door een vreemde laten doen, dan verwachtte hij wat lekkers, maar kreeg ie ook zijn medicijnen binnen. Of brokjes een beetje nat maken en dan de pil erop plakken. De knol werkte eigenlijk nog wel het beste.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Capsules inderdaad! De mijne begon ook echt zijn kaken stijf op elkaar te houden als ik aankwam met appeltjes, worteltjes of wat dan ook. Nu gaat het al tijden goed met een capsule tussen een klein handje brokjes.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

Sinds ik over ben op filmomhulde tabletten (pergosafe) is dit probleem gelukkig opgelost hier.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

Waarom een diertje op deze leeftijd nog dagelijks pesten?
Ik lees dat het gebit ook niet al te best meer is, en de pony is al 31...
Ja, met de pillen zou ze nog langer mee kunnen, maar voor wie doe je dat als het elke dag zo'n strijd oplevert?
En idd, ppid moet je niet onderschatten, maar op deze zou ik echt kiezen voor fijne laatste dagen/weken of misschien wel maanden ipv telkens frustratie waarbij je het vertrouwen dat de pony in jou heeft beschadigd.
Als een andere vorm van de medicatie wel gegeten wordt, kun je dat zeker proberen maar het huidige beleid zou ik los laten.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

Ik heb een tijd de pil in een appel verstopt maar toen wilde hij geen appels meer. Toen een tijdje door zijn brok maar toen at hij dat niet meer. Nu verstop ik de pil in een handje slobber (niet te nat maken). Die geef ik uit de hand en daarna schuif ik direct de emmer met een bodempje slobber onder zijn neus. Dit gaat nu al een tijdje goed. Een vreemde de pil laten geven werkt hier ook goed. Mocht het niet meer lukken dan ga ik de capsules proberen.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Met wat water oplossen en wat suikervrije limonade siroop erbij en dan in een spuitje.
Mijne at op een gegeven moment helemaal niks meer omdat ze bang was om het pilletje te proeven.
Omdat dit zoet is gaat dit prima!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Ik geeft het mijn pony zonder iets. Helemaal achterin de mond proeven ze niks meer. Ik ga dus met mijn hand via de mondhoek de mond binnen langs zijn kiezen. Met mijn andere hand duw ik zachtjes op de lagen waar je je bit normaal inlegt. Op het moment dat hij een beetje opent gaat de pil tussen de kiezen door helemaal achterin de mond in. Vervolgens haal ik snel mijn handen eruit en krijgt hij een brokje of iets anders. Je moet er een beetje handig in worden maar het werkt beter dan dat de pil in de voorkant van de mond komt en ze hem proeven.

Als het niet werkt zijn er ook nog kruiden die je kunt proberen maar ik zou er hoe dan ook geen gevecht van maken. De pillen hebben geen nut wanneer ze onregelmatig gegeven worden dus het is een beetje alles of niks.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:35

Mocca schreef:
Bedankt voor de tips.

Ik heb inderdaad Prascend, zal de dierenarts eens vragen naar Pergoquin.

Hij mag vanwege zijn gebit helaas geen stukken wortel, dus vandaar dat we al snel bij het zachte fruit uitkomen. Een spuitje gaat hem ook niet worden, dat is na twee dagen klaar en lukt mijzelf nog wel, maar kan ik ook niet van anderen vragen.

Ik denk dat ik de ontbijtkoek eens een kans ga geven. In een handje kruidenmuesli.

Er zit zeker smaakverschil tussen Prascent en Pergoquin. De hulpstoffen zijn anders; de werkzame stof is identiek.

Hier ook pergoquin, en dat gaat in een stukje appel bovenop wat lekkere muesli of mash. De pil (in kwarten) gaat als laatste in de appel, en dan gelijk naar het paard; dan is de smaak het minst vies.
In een capsule is zeker een optie, of in een stukje geplet brood of ontbijtkoek. Desnoods met een scheut appelmoes erover, dat kleine beetje suiker kunnen ze wel hebben. Als het er maar in gaat.

Overigens is het niet nodig om het persé in de ochtend te moeten geven; een vast moment op de dag is wel het beste in verband met de halfwaardetijd.

Geen medicatie wat sommigen adviseren... :( raar hoor. Dan is het een mager hoopje argwaan op zere voeten vanwege de te hoge cortisol. De PPIDer van 26 hier is zo opgeknapt van de pergoquin dat je eigenlijk niets aan haar merkt of ziet. Ze kan zo nog wel jaren mee.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48