ik ga even reageren op sommige.
ik ga nu zoiezo naar hem kijken als een paardje dat wat ouder is.
dit had ik nog niet gedaan omdat ik hem nog niet "ouder" vond.
Daihyo schreef:Vooral iets met eiwitten. Kan hij tegen luzerne? Dan is dat de simpelste optie, luzernebrok.
Wil je iets geweekt geven, dan is fibrebeet prima. Of een eiwitrijke slobber zoals Marstall Bergwiesen mash. Of een combinatie van beiden. Dat zijn gezonde keuzes en geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor suikers.
ik zal is kijken naar die voersoorten.
Lindsey_99 schreef:Ik zou hem niet meer longeren, en gewoon nog een paar keer per week rijden of een buitenrit maken. Van Coolstance Copra of een andere eiwitbron komen ze aan, grasbrok of luzerne als hij dat kan verdragen is ook prima. Het gebit is nog wel in orde? Als ze niet goed kunnen vermalen kunnen ze ook afvallen.
waarom niet meer longeren?
ik gebruik de hele bak dus niet alleen maar een vast rondje.
Esther_r20 schreef:Wanneer een paard zonder aanwijsbare reden zoveel afvalt in korte tijd zou ik een check door de DA doen. Wellicht mankeert hij iets aan tanden of organen waardoor het ineens minder gaat. Anders ben je bezig met symptoom bestrijding ipv de oorzaak weg te nemen
dierenarts is betrokken.
tanden worden elk jaar gecontroleerd, dierenarts zag niets en tandarts zelf komt volgende maand weer.
Bieden schreef:Ik vind hem wel mager voor een fjord.De light mix is voor te zware paarden die zou ik vervangen voor een normale voerbrok aangezien hij juist te mager staat.
Wel raar meestal worden fjorden van de lucht alleen al dik.Heeft hij geen ernstige astma of andere pijnlijke kwalen ?Veel stress misschien?
Beetje gras doet wonderen straks desnoods aan de hand wat grazen ?
hij was hiervoor altijd aan de te dikke kant daarom voeren we dit voer ook al een aantal jaar en in deze verhouding.
we zijn nu aan het kijken voor andere brok/muslie
hij is door de dierenarts nagekeken en geen zware astma en toont nergens pijnlijk.
alle onderzoekken waren goed
koend schreef:Ik lees dat je Aveve voedert.
Aveve prijst Linamix aan voor paarden die het deze periode moeilijk hebben.
Sport relax mix zero bevat weinig suikers en veel vetten, vitaminen en mineralen. Ik zou de light mix hierdoor vervangen.
Verder ga ik er in mee dat er wellicht nog een andere oorzaak is bij plots vermageren. De DA vindt niets dus misschien even het hele management even tegen het licht houden. Wat is er veranderd?
er is niets veranderd afgelopen tijd, niet op stal kwa paarden en niet voor hem.
ik ga zeker is voor die sport relax mix zero kijken.
ziet er zoals ik nu kan zien goed uit.
karuna schreef:Minder bewegen en door de dierenarts laten checken of er fysiek iets mis is en na de check rijker voer voeren als dat de oplossing is. Dat lijken me de eerste stappen die je moet doen.
dierenarts is betrokken
Cruise schreef:Hoe is het gebit? Wordt deze bijgehouden en zo ja hoe? Netjes door een dierenarts met sedatie, of handmatig met sedatie? In het 2e geval zou ik eerst eens beginnen met het gebit goed en kundig te laten behandelen.
Daarnaast; laat je hooi analyseren en neem contact op met een dierenarts en voedingsconsulent paard.
https://voedingsconsulentpaard.nlDeze site geeft je meer informatie en geeft je ook de zekerheid dat je dus met echt kundig geschoolde mensen te maken hebben, deze opleiding is alleen te volgen voor dierenartsen en niet voor jan en alleman. Zij kunnen meteen met je meekijken naar het grotere plaatje, want een paard dat zo afvalt zonder aanwijsbare reden, is niet normaal.
mag ik vragen waarom het met sedatie moet als de tandarts komt en waarom door dierenarts?
mirim schreef:Paarden kunnen ook tijdens de verhaarperiode erg afvallen. Zeker als ze iets ouder worden / zijn.
Meestal lost dat weer op zodra die periode achter de rug is .
ik hoop het we houden hem nu goed in de gaten.
janderegelaa schreef:Ik zou hem controleren op bloedwormen.
wormen zijn uitgesloten alles daarin is gecontroleerd bij de dierenarts
henshem schreef:Kan van alles zijn. Is PPID getest? Maag nagekeken? Sowieso heeft een wat ouder paard, de een eerder dan de ander, meer voer nodig omdat voedingstoffen minder goed worden opgenomen.
is gecontroleerd.