Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cioccolato schreef:Ergens kopen waar ze niet met de hype mee gaan om alles zo arm mogelijk te doen/hebben![]()
Nee zonder gekheid is het erg lastig. Ik denk vooral dat het uitproberen is.. ik zou dan het liefst vragen waar je buurtgenoten met paarden hun ruwvoer vandaan halen. Daaruit kijken of er een paard is dat hetzelfde als jou type is..
Rijk ruwvoer iig.
hoogendroog schreef:Onverpakt is altijd gezonder dan verpakt. Voorts is weidehooi altijd bemest en Duits kruidenhooi niet. Voor rijker is in principe de eerste snit rijker dan de tweede, maar wel afhankelijk van hoeveel mest er op is gegaan en wanneer gemaaid. Ik denk dat het makkelijker voor je zal zijn om gewoon onverpakt hooi te kopen en bij te sturen met bijv. sojaschroot ( of een ander eiwit) om je paard aan te laten komen.
Kendra schreef:Vraag rond in de buurt. De meeste boeren weten prima wat ze hebben.
Vraag om eerst of (liever) tweede snee, bemest maar wel geschikt voor paarden.
Dus wat groffer dan voor koeien. Hou er wel rekening mee dat rijker voer sneller gaat schimmelen omdat er meer suiker en eiwit in zit.
Wij hebben eigen voer, maar kopen meestal nog wat bij. We proberen altijd eerst één pak en als het bevalt kopen we wat bij. Ga zelf kijken waar je het vandaan haalt, een chaotisch smerig erf belooft vaak niet veel goeds voor de kwaliteit van het ruwvoer.
Dat de waardes ook binnen een partij kunnen verschillen klopt.
Dat is altijd zo geweest, en toen we nog niet alles testten had niemand daar problemen mee...
Beemsterkaas schreef:Kleine verduidelijking: bij de keuze van voordroog is geur wel degelijk belangrijk. Dan gaat het niet om de tegenwoordig felbegeerde kruidige geur, maar om een gewenste geur: de geur moet gewoon kloppen als het uit de verpakking komt.
Verder zal iedere fouragehandelaar je altijd richtlijnen kunnen geven over de waardes, dus zelf gokken wat rijk en arm is, is gelukkig niet nodig.
TS zit dus zeker goed met haar voorkeur voor rijk voordroog. Daar komt een paard prima van op gewicht, ingewikkelder hoeft het niet te zijn.
billy3105 schreef:Super dat je al wilt gaan kijken naar (goed) hooi! Tips of advies kan ik je niet geven wat ook nog eens kosten technisch leuk is. De horsediner van jopack vind ik goed vet voordroog maar je krijgt wel het idee goud te voeren aan je paard qua kosten.
Verder kun je (simpel) lijnzaadolie bijvoeren aan je paard. Hier werkt dat het beste en snelste. Let wel goed op de prijzen want je wordt opgelicht waar je bijstaat. Ik koop 20 L voor een €79,90 van equilannoo. Bij magere paarden bouw ik rustig op tot een 400 ml per dag. Daar doe ik 8 weken over om die hoeveelheid op te bouwen. De olie gaf mij tot op heden (naast goed hooi) het snelste en beste langdurige resultaat
ellepel schreef:Zet een advertentie op marktplaats met dat je goed hooi voor een paard zoekt dat aan moet komen.
Heb ik ook eens gedaan voor mijn oude merrie en toen bericht gehad van iemand met super mooi hooi.
Verder kun je kijken naar grasbrok er bij geven( al dan niet geweekt voeren,luzernebrok kan ook)
lletam schreef:@popstra, dierenfan en 996: dank voor de reacties maar ik zoek echt naar tips en info om (te proberen) zo optimaal mogelijk ruwvoer te vinden.