Welk hooi/voordroog mager paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Welk hooi/voordroog mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-26 09:34

Waar moet ik opletten als ik ruwvoer wil kopen voor mijn net wat te slanke paard?
Ik nijg zelf eerder naar voordroog ipv hooi, zachter spul, niet stengelig, liefst eerste/tweede snee. Waar kan ik verder opletten en is een ruwvoerscan van bijv Pavo aan te raden? Ik zie mezelf alleen niet bij de verschillende fourage handelaren in de buurt, overal een plukje van meenemen om te laten testen. Plus, elke partij/baal kan enorm verschillen dus hoe zinvol is dat testen?

capopjekop

Re: Welk hooi/voordroog mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 09:41

Als je bij grotere handelaren koopt dan hebben die vaak zelf al laten testen. Zelfs de boer waar ik mijn hooi koop laat zijn eigen partijen testen.

Ik kijk zelf altijd naar hooi dat laag in suiker is en het liefst wat hoger in eiwit. Maar mijn oudje is wel dun maar heeft ook ppid en is onlangs licht bevangen geweest.

Zelf voer ik het liefst onverpakt hooi. Bij verpakt hooi is het altijd maar afwachten hoe het uit de rol komt, je hebt kans op schimmel. Mijn pony raakte aan de diarree. Ze wilde een tijd enkel voordroog eten, maar gelukkig heb ik haar nu weer op onverpakt hooi staan. Daar heb je overigens ook zachter hooi in.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 21:44

Mijn ervaring is met testen dat het ontzettend moeilijk is ( wij hadden een geteste partij , zelf de partij bij de zelfde firma laten testen en kwamen compleet andere waardes uit.

De loonwerker geeft ook aan dat het ontzetten moeilijk is, ze beginnen vaak ‘s morgens al vroeg met maaien en zijn ‘s middags vaak klaar ( dezelfde partij heeft dus compleet andere waardes.

Wij testen het hooi zelf ( wel paar keer laten opsturen zodat we weten wat ons verschil is ).

Hij hebben hier veel paarden dus diegene met hoge waardes komt ook op ( wij testen vooral voor die van mij zelf voor gevoeligheid bevangen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:25

Ik zal eens informeren in de omgeving maar ik heb zelf ook het idee dat testen niet zo betrouwbaar is omdat elke partij/baal anders is. Is er ergens een overzicht van waardes waar je op kunt letten? Is de ruwvoerscan van Pavo een goede?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:28

Ergens kopen waar ze niet met de hype mee gaan om alles zo arm mogelijk te doen/hebben :=

Nee zonder gekheid is het erg lastig. Ik denk vooral dat het uitproberen is.. ik zou dan het liefst vragen waar je buurtgenoten met paarden hun ruwvoer vandaan halen. Daaruit kijken of er een paard is dat hetzelfde als jou type is..

Rijk ruwvoer iig.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:07

Cioccolato schreef:
Ergens kopen waar ze niet met de hype mee gaan om alles zo arm mogelijk te doen/hebben :=

Nee zonder gekheid is het erg lastig. Ik denk vooral dat het uitproberen is.. ik zou dan het liefst vragen waar je buurtgenoten met paarden hun ruwvoer vandaan halen. Daaruit kijken of er een paard is dat hetzelfde als jou type is..

Rijk ruwvoer iig.

Het gaat bij onbeperkt vaak om arm ruwvoer en/of te dikke paarden en ik zoek uiteraard het tegenovergestelde haha
Dan is 'op het oog/gevoel ' wellicht net zo goed. Dus liever groen, zacht en niet te lang (?)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Onverpakt is altijd gezonder dan verpakt. Voorts is weidehooi altijd bemest en Duits kruidenhooi niet. Voor rijker is in principe de eerste snit rijker dan de tweede, maar wel afhankelijk van hoeveel mest er op is gegaan en wanneer gemaaid. Ik denk dat het makkelijker voor je zal zijn om gewoon onverpakt hooi te kopen en bij te sturen met bijv. sojaschroot ( of een ander eiwit) om je paard aan te laten komen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:35

Vraag rond in de buurt. De meeste boeren weten prima wat ze hebben.
Vraag om eerst of (liever) tweede snee, bemest maar wel geschikt voor paarden.
Dus wat groffer dan voor koeien. Hou er wel rekening mee dat rijker voer sneller gaat schimmelen omdat er meer suiker en eiwit in zit.

Wij hebben eigen voer, maar kopen meestal nog wat bij. We proberen altijd eerst één pak en als het bevalt kopen we wat bij. Ga zelf kijken waar je het vandaan haalt, een chaotisch smerig erf belooft vaak niet veel goeds voor de kwaliteit van het ruwvoer.

Dat de waardes ook binnen een partij kunnen verschillen klopt.
Dat is altijd zo geweest, en toen we nog niet alles testten had niemand daar problemen mee...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Je kunt ook alfalva/luzerne cubes bij voeren. Steeds meer merken verkopen dat.
Dat werkt erg goed om aan te komen.
Ik geef paarden die het echt nodig hebben een hele emmer bij het hooi wat ze al kregen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Ik kreeg onlangs de tip cupro bij te voeren. Misschien is dat wat?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:45

Wat is de reden dat hij te slank staat? En is dat echt zo? Of is hij te dun volgens ons Nederlandse beeld, waarbij 50% van de paarden obesitas heeft?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:51

hoogendroog schreef:
Onverpakt is altijd gezonder dan verpakt. Voorts is weidehooi altijd bemest en Duits kruidenhooi niet. Voor rijker is in principe de eerste snit rijker dan de tweede, maar wel afhankelijk van hoeveel mest er op is gegaan en wanneer gemaaid. Ik denk dat het makkelijker voor je zal zijn om gewoon onverpakt hooi te kopen en bij te sturen met bijv. sojaschroot ( of een ander eiwit) om je paard aan te laten komen.

Eerste snit en bemest is iets om naar te vragen inderdaad. Praktisch gezien zou ik voor verpakt gaan, paard eet dat ook altijd prima.
Ik wil het graag nu eerst zoeken in het ruwvoer, oa sojaschroot is al geprobeerd.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:52

Kendra schreef:
Vraag rond in de buurt. De meeste boeren weten prima wat ze hebben.
Vraag om eerst of (liever) tweede snee, bemest maar wel geschikt voor paarden.
Dus wat groffer dan voor koeien. Hou er wel rekening mee dat rijker voer sneller gaat schimmelen omdat er meer suiker en eiwit in zit.

Wij hebben eigen voer, maar kopen meestal nog wat bij. We proberen altijd eerst één pak en als het bevalt kopen we wat bij. Ga zelf kijken waar je het vandaan haalt, een chaotisch smerig erf belooft vaak niet veel goeds voor de kwaliteit van het ruwvoer.

Dat de waardes ook binnen een partij kunnen verschillen klopt.
Dat is altijd zo geweest, en toen we nog niet alles testten had niemand daar problemen mee...

Ik ga zeker kijken en ruiken; de waarde van testen vind ik inderdaad discutabel.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:54

@popstra, dierenfan en 996: dank voor de reacties maar ik zoek echt naar tips en info om (te proberen) zo optimaal mogelijk ruwvoer te vinden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:57

Ik ga zelf langs bij de fouragehandelaar om de nieuwe lading te bespreken. Ik baseer m'n keuze op geur, kleur, structuur en rijk/arm (beide wordt ingekocht).

Grootste deel is voordroog, klein deel onverpakt hooi.

Het rijke voordroog is prachtig: groen, droog en altijd schoon.

Al jaren voordroog en altijd mooie, gezonde mest (stal met zeer uiteenlopende pony's en paarden). De klachten/negatieve ervaringen met voordroog zijn me dus vreemd.

Wat ik zou doen is toch een bezoekje bij de verschillende aanbieders in jouw omgeving, kijken en vergelijken en vervolgens een keuze maken.

Hooianalyses van pavo vind ik erg fijn, maar inderdaad balen kunnen wat verschillen onderling. Maar het is zeker een handige richtlijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:02

Het criterium is niet of het paard het graag eet, en hoe het ruikt. Daar kun je geen analyse van maken. Goed hooi kan heerlijk kruiderig ruiken en torenhoge suikergehaltes hebben. En hooi wat naar bijna niets ruikt kan wat voedingswaarde en smaak uitstekend zijn.

Voordroog is doorgaans makkelijk wat opslag betreft maar het kan verstoring in de darmflora geven; dat zie je dan terug aan de mest. Mijn paard krijgt van voordroog slappe mest tot diarree vanwege de fermentatie. Op hooi niet, dan zijn het mooie mestballen.

Het beste is toch nog een fourage die weet wat ie doet en levert, en/of hooi laten testen, en opgedane ervaring bij zelf hooien. Na verloop van een paar jaar weet iemand wel ongeveer hoe het hooi uitpakt bij de diverse snits (of 1 snit na de langste dag).
Alle andere 'analyses' op het oog zegt eigenlijk nul komma nul. Pas achteraf valt te constateren of de paarden 'het er goed op doen' of dat de voedingswaarde niet passend is.
Gemengde partijen hooi zijn een prima idee bij grote groepen; het is anders niet te doen.
Een mager paard kan beter gericht bijgevoerd worden met bijvoorbeeld een goede eiwitbron; coolstance copra of luzerne e.d.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:11

Kleine verduidelijking: bij de keuze van voordroog is geur wel degelijk belangrijk. Dan gaat het niet om de tegenwoordig felbegeerde kruidige geur, maar om een gewenste geur: de geur moet gewoon kloppen als het uit de verpakking komt.

Verder zal iedere fouragehandelaar je altijd richtlijnen kunnen geven over de waardes, dus zelf gokken wat rijk en arm is, is gelukkig niet nodig.

TS zit dus zeker goed met haar voorkeur voor rijk voordroog. Daar komt een paard prima van op gewicht, ingewikkelder hoeft het niet te zijn.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:32

Super dat je al wilt gaan kijken naar (goed) hooi! Tips of advies kan ik je niet geven wat ook nog eens kosten technisch leuk is. De horsediner van jopack vind ik goed vet voordroog maar je krijgt wel het idee goud te voeren aan je paard qua kosten.

Verder kun je (simpel) lijnzaadolie bijvoeren aan je paard. Hier werkt dat het beste en snelste. Let wel goed op de prijzen want je wordt opgelicht waar je bijstaat. Ik koop 20 L voor een €79,90 van equilannoo. Bij magere paarden bouw ik rustig op tot een 400 ml per dag. Daar doe ik 8 weken over om die hoeveelheid op te bouwen. De olie gaf mij tot op heden (naast goed hooi) het snelste en beste langdurige resultaat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:00

Zet een advertentie op marktplaats met dat je goed hooi voor een paard zoekt dat aan moet komen.
Heb ik ook eens gedaan voor mijn oude merrie en toen bericht gehad van iemand met super mooi hooi.

Verder kun je kijken naar grasbrok er bij geven( al dan niet geweekt voeren,luzernebrok kan ook)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:36

Beemsterkaas schreef:
Kleine verduidelijking: bij de keuze van voordroog is geur wel degelijk belangrijk. Dan gaat het niet om de tegenwoordig felbegeerde kruidige geur, maar om een gewenste geur: de geur moet gewoon kloppen als het uit de verpakking komt.

Verder zal iedere fouragehandelaar je altijd richtlijnen kunnen geven over de waardes, dus zelf gokken wat rijk en arm is, is gelukkig niet nodig.

TS zit dus zeker goed met haar voorkeur voor rijk voordroog. Daar komt een paard prima van op gewicht, ingewikkelder hoeft het niet te zijn.

Langsgaan, kijken en ruiken inderdaad, dat doe ik altijd al bij het voordroog wat de stal geeft. Door de jaren heen wel een idee gekregen van wat wel of niet goed spul is. Verschil is nu dat ik overweeg zelf extra ruwvoer aan te schaffen om nog meer te kunnen voeren, vandaar dit topic.
Daarnaast al vanalles geprobeerd aan bijvoeren, schroot, olie etc. Maar wil nu mijn gevoel volgen en terug naar de basis. Basisbrokje en ruwvoer tot het z'n neus uitkomt.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:37

billy3105 schreef:
Super dat je al wilt gaan kijken naar (goed) hooi! Tips of advies kan ik je niet geven wat ook nog eens kosten technisch leuk is. De horsediner van jopack vind ik goed vet voordroog maar je krijgt wel het idee goud te voeren aan je paard qua kosten.

Verder kun je (simpel) lijnzaadolie bijvoeren aan je paard. Hier werkt dat het beste en snelste. Let wel goed op de prijzen want je wordt opgelicht waar je bijstaat. Ik koop 20 L voor een €79,90 van equilannoo. Bij magere paarden bouw ik rustig op tot een 400 ml per dag. Daar doe ik 8 weken over om die hoeveelheid op te bouwen. De olie gaf mij tot op heden (naast goed hooi) het snelste en beste langdurige resultaat

Olie was hier geen succes.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:45

ellepel schreef:
Zet een advertentie op marktplaats met dat je goed hooi voor een paard zoekt dat aan moet komen.
Heb ik ook eens gedaan voor mijn oude merrie en toen bericht gehad van iemand met super mooi hooi.

Verder kun je kijken naar grasbrok er bij geven( al dan niet geweekt voeren,luzernebrok kan ook)

Die advertentie had ik nooit bedacht,dat is het proberen waard.

Ik wil eerst kijken of ik wat met het ruwvoer kan (bijvoeren geprobeerd, kan natuurlijk altijd nog en dan luzerne brok want gras/hooibrok blieft 'ie niet).

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:42

En een volle weide? Het voorjaarsgras is ideaal om bij te komen?

Als ik er eentje had die moest aankomen, ging dit met eender wat belange zo goed en vlot niet als een volle weide..

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Als het kan, zsm op gras. Gras helpt vaak toch het beste om aan te komen. Verder zou ik toch getest hooi zoeken, dat niet arm aan eiwit en arm aan suikers is maar juist goed hoog in eiwit en het mag best wat suikers bevatten. En daar dan veel van voeren. Ruwvoer is de basis, ik geloof niet in brokken om paarden dik te voeren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

lletam schreef:
@popstra, dierenfan en 996: dank voor de reacties maar ik zoek echt naar tips en info om (te proberen) zo optimaal mogelijk ruwvoer te vinden.

De cubes zijn ruwvoer. Je kunt zelfs je hooi vervangen en alleen maar cubes voeren.
Dat doe ik al jaren bij 1 ouder paard. In de US doen ze dat ook. Maar onbeperkt hooi is ook fijn uiteraard