Verbod veetransport boven 30gradan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

Verbod veetransport boven 30gradan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:08

Cchanny

Re: Verbod veetransport boven 30gradan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:08

Waarom zou je een wedstrijd willen rijden in die hitte?

Dierenarts okay, maar voor wedstrijden snap ik gewoon niet dat de organisaties niet al zelf de wedstrijd afblazen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Waar haal je dat uit? Ik lees het zo niet maar mij niet gezien om boven 30 graden op wedstrijd te gaan. Dat deed ik al jaaaaren niet meer omdat ik er zelf de lol niet van in zag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:31

Ik dacht dat dit allang zo was :=

Maar ik snap ook niet waarom je bij 30+ een wedstrijd zo willen rijden :o

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... n-de-maak/

Citaat:
De beleidsregel heeft consequenties voor iedereen die dieren vervoert, dus ook voor de vervoerders van hobbymatig gehouden dieren. Dit betekent dat deze dieren voor wedstrijden en shows pas kunnen worden aan- en afgevoerd als de temperatuur in de trailer 30 graden of minder bedraagt. Een temperatuur van 30 graden is een uiterste grens, aldus Adema.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:40

Maar als ik het zo lees is dat buitentemperatuur of in de trailer?
Geen slechte zaak, je merkt toch dat mensen zo fanatiek zijn en alle realiteit uit het oog verliezen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:43

Ik vindt dat eigenlijk dit al bij 25+ graden zou mogen. Een paardentrailer is misschien nog te doen bij die temperatuur. Maar met z’n allen in zn vrachtwagen gestouwd kont aan kop (bijvoorbeeld varkens of kippen in die kratjes)

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:18

verootjoo schreef:

Ik kan me vinden in je mening. Maar roept bij mij ook vragen op.

Een vereniging maakt vooraf kosten aan een wedstrijd in de zomermaanden.
Inschrijven moet weken voorafgaande aan de wedstrijd.

Op de wedstrijddag zelf wordt 31gr voorspelt.

De organisatie kijken naast dierenwelzijn ook naar gemaakte kosten.
En als een organisatie het door laat gaan, maar je als ruiter anders beslist, ben je wel het inschrijfgeld verschuldigd.
Daarnaast hebben sommige regio's selectiewedstrijden om je te kwalificeren voor de kampioenschappen wat ook een afweging kan zijn om toch te rijden.

Mijn vraag is dan ook wie moet het besluit nemen?
Is dat de vereniging?
De ruiter
overkoepelend (KNHS?)
anders...

En is het financiële risico nog wel te dragen voor verenigingen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

cjb schreef:
verootjoo schreef:

En als een organisatie het door laat gaan, maar je als ruiter anders beslist, ben je wel het inschrijfgeld verschuldigd.
Daarnaast hebben sommige regio's selectiewedstrijden om je te kwalificeren voor de kampioenschappen wat ook een afweging kan zijn om toch te rijden.

Is dat de vereniging?
De ruiter
overkoepelend (KNHS?)
anders...

Je bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard, dus zou zelf het besluit nemen.

Als je niet je inschrijfgeld kwijt wilt raken kun je gewoon besluiten niet in juli en augustus een wedstrijd te plannen.
Daarbuiten komt 30gr minder vaak voor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:00

daantjuhhh schreef:
Ik vindt dat eigenlijk dit al bij 25+ graden zou mogen. Een paardentrailer is misschien nog te doen bij die temperatuur. Maar met z’n allen in zn vrachtwagen gestouwd kont aan kop (bijvoorbeeld varkens of kippen in die kratjes)

Hebben die geen ventilatoren? Modern paardenwagens hebben in ieder geval wel airco/ventilatoren

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

cjb schreef:
verootjoo schreef:

Is dat de vereniging?
De ruiter
overkoepelend (KNHS?)
anders...

Kijk, daar stel je nou zeer terechte vragen!
Ik heb voor mezelf bepaald dat dat MIJN risico is. IK wil die wedstrijden. En als ik het niet verantwoord vind, ga ik over mijn paard en mijn geld. En bedenk me altijd maar dat ik dan ten minste de kosten van brandstof en een drankje ter plekke in mijn zak hou....

Overigens vind ik het transport eigenlijk nog het minste meewegen bij die beslissing. Of je veilig en prettig kunt werken en verblijven ter plekke wegen voor mij en mijn paarden meer mee. Die trailerrit is het minst spannende (bij normale verkeersdrukte)

En op de reactie daar onder: Niet persé tegen.
Maar dan heb je in de maanden maart en april kans op regen (modder) /vorst/kou. En in september en oktober ook (al kan het dan net zo makkelijk ook 30 graden zijn). Blijft er bijzonder weinig over. Toch ook wel een praktische probleem. Voortaan alleen op wedstrijd in mei en juni? En dan zijn dat weer relatief zware maanden omdat ze dan nog niet geacclimatiseerd zij aan het warme weer.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:13

996981 schreef:
daantjuhhh schreef:

Hebben die geen ventilatoren? Modern paardenwagens hebben in ieder geval wel airco/ventilatoren

Veel van die transportwagens hebben inderdaad airco en/of ventilatie.

Persoonlijk vind ik ook dat er bij de grens van 25 graden al maatregelen moeten komen. Ik vind het namelijk bizar dat je inschrijfgeld kwijt bent op het moment dat je terugtrekt in het welzijn van het paard. En als jij een mooie trailer/vrachtwagen hebt met airco dan kun je prima gaan, maar voor degene die dat niet heeft moet er een mogelijkheid zijn om kosteloos af te melden vind ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:17

Marjo schreef:
996981 schreef:

Persoonlijk vind ik ook dat er bij de grens van 25 graden al maatregelen moeten komen. Ik vind het namelijk bizar dat je inschrijfgeld kwijt bent op het moment dat je terugtrekt in het welzijn van het paard. En als jij een mooie trailer/vrachtwagen hebt met airco dan kun je prima gaan, maar voor degene die dat niet heeft moet er een mogelijkheid zijn om kosteloos af te melden vind ik.

Natuurlijk kun je met een trailer met airco ook niet gaan. Je gaat toch ook niet rijden in 30graden :?
Ik vind dat bizar, maar misschien vinden anderen dat niet? Ook mensenwedstrijden gaan door, ook al is het zwaar ongezond om te rennen in 30graden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:19

verootjoo schreef:
Marjo schreef:

Natuurlijk kun je met een trailer met airco ook niet gaan. Je gaat toch ook niet rijden in 30graden :?
Ik vind dat bizar, maar misschien vinden anderen dat niet? Ook mensenwedstrijden gaan door, ook al is het zwaar ongezond om te rennen in 30graden.

Even goed lezen: Ik heb het over de grens van 25 graden ;)
Boven de 30 vind ik inderdaad dat je alles moet staken met je paarden. Boven de 25 rustiger aan, en afhankelijk van een paard zou een proefje van 5 minuten dan nog best kunnen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:23

Praktisch gezien betekend het eigenlijk je paard vervoeren als het niet zo warm is.
Ik dacht altijd dat het te warm bij 27 graden buitentemperatuur lag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:24

daantjuhhh schreef:

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2026/ ... nog-groter

Heel veel is geconditioneerd transport.
Ik zie erg weinig vrachtwagens nog rijden met die open zijkanten.
Maar allemaal dicht zodat juist de temperatuur geregeld kan worden.

Het grootste probleem is eigenlijk bij de slachterijen.
De controleurs van de NVWA die aanwezig moeten zijn willen het liefste werken in kantoortijden.
Dus wil de transporteur vroeg zijn vracht lossen stropt het daar vaak op.
Dan is er wel gereden als het koel is, maar schiet het nog zijn doel voorbij.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:26

gewoon morgens vroeger beginnen indien mogelijk of in de avond
laten we eerst maar 30 graden krijgen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

stroo schreef:
gewoon morgens vroeger beginnen indien mogelijk of in de avond
laten we eerst maar 30 graden krijgen

De afgelopen paar jaar hebben we toch aardig wat dagen gehad dat het kwik tot het 30 kwam, of zelfs nog daarboven :=
Met het huidige klimaat denk ik ook dat we dit vaker mee gaan maken :)

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

Als je zelf die paar rotcenten en prestaties belangrijker vindt dan het welzijn van je paard, dan vind ik dat triest.
Vind dat iedereen die er geen probleem mee heeft om met temperaturen zoals 30 graden een wedstrijd, clinic of uberhaupt te rijden, zich zeker achter z’n oren mag krabben.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44

Marjo schreef:
Met het huidige klimaat denk ik ook dat we dit vaker mee gaan maken :)

Laten we dat dn maar hopen want dan is het steeds normaler en went ieder er aan. En is het beter te doen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:45

Er zijn accomodaties die binnen prima te doen zijn als het buiten heet is hoor, de grotere duurdere dat.
En zo ben ik ook wel naar huis gereden ( ja op een koel tijdstip) omdat andere accomodaties te warme stallen naar mijn zin bleken te hebben, en ja daar heb ik veel rotcenten mee over de balk gekieperd hoor! :Y)
Dus niet iedereen over één kam aub, we gaan hier de komende jaren nog veel mee te maken krijgen vrees ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:54

Marjo schreef:

En waar blijven die kosten dan? Het is niet dat omdat jij niet komt, de kosten en inspanningen van de organisatie ineens niet meer bestaan.

Als je dat risico weg legt bij de organisatie zijn er enkele mogelijke scenario's:
- de kosten per start geen flink omhoog om dit risico te kunnen lopen. Dat een wedstrijd die wel doorgaat de gemiste inkomsten van een andere kan opvangen.
- er worden geen wedstrijden meer georganiseerd in mogelijk warme maanden
- er worden helemaal geen wedstrijden meer georganiseerd.
Laatst bijgewerkt door pol013 op Vandaag, 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:59

DuoPenotti schreef:
Heel veel is geconditioneerd transport.
Ik zie erg weinig vrachtwagens nog rijden met die open zijkanten.
Maar allemaal dicht zodat juist de temperatuur geregeld kan worden.

Hier zit in de buurt een bekende grote varkensslachterij en het stikt werkelijk van de vrachtwagens met open zijkanten.
En veelal worden ook nog eens afgekoppeld aan de rand van het natuurgebied waar ze vervolgens midden in de zon staan te wachten tot er ruimte is bij de slachterij.
Gelukkig letten ze daar nu beter op, maar toch gebeurt het ieder jaar nog geregeld.
Die hijgende bekkies die door de kieren naar buiten snakken ;(

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

Het lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat veel accomodaties nog eens extra moeten gaan investeren in koeling.
Dus dat gaat ook optellen bij startgelden, ik reken daar in ieder geval maar op.