Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YH05

Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:09

Omdat de vorige topic schijnbaar is verdwenen:

Ik heb 2 dagen geleden een verwaarloosde 26 jaar oude pony geadopteerd en ze leunt ontzettend schuin naar achteren tot het punt dat ze soms zelfs bijna achterover valt.

Ze werd tot voor kort heel intensief bereden (4-5x per week hogere dressuur lessen en buitenritten van 1,5/2 uur) en hard aangepakt waardoor ze vrijwel continu heel erg gestrest en schrikkerig is.

Ik ken haar vorige eigenaar en ze leunt al ongeveer 3 maanden op deze manier, in diezelfde periode is ze ook ontzettend afgevallen. Op de momenten dat ze zo achterover leunt is ze echt helemaal van de wereld en wordt ze soms bijna omver geblazen door de wind (dit is niet overdreven).

Ze loopt de hele dag door en wil nauwelijks stilstaan om te eten, dit is de afgelopen dagen op de nieuwe stal wel minder geworden maar nog steeds niet helemaal over. Ze heeft ook ontzettend veel moeite met in- en uit de stal stappen en weigert te galopperen of de trailer op te lopen waardoor ik haar niet mee kan nemen naar de dierenarts.

Ik was van plan om een afspraak te maken bij de dierenarts voor deze week maar de uitrijkosten zijn hier erg hoog dus zou ik graag eerst een idee hebben van wat er aan de hand kan zijn zodat de dierenarts eventuele apparatuur alvast mee kan nemen.

Ik zat zelf te denken aan hoefbevangenheid of hoefkatrolonsteking, ze kreeg de afgelopen maanden wel enkel suikerarm hooi en ongeveer 5 wortels per dag dus dat lijkt mij geen heel typisch dieet voor hoefbevangenheid.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:13

Het beste is om dit exact zo naar je dierenarts te mailen voor overleg wat er nodig is bij een medische check aan huis. Klinkt wel alsof er ernstige pijn mee speelt.

Vind het wel heel ernstig dus ik zou zeker liever gisteren dan morgen de dierenarts laten komen.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:14

Arm dier. Dat klinkt alsof iets echt niet goed is. Dan heeft ze ergens enorm pijn aan.
Ik dacht eerst ook hoefbevangenheid maar als ze de hele dag door loopt en niet wil stilstaan dan is dat niet meer zo logisch. Ik zou de veearts bellen voor een flinke pijnstiller en dan opladen en naar de kliniek.

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

Ik zou een filmpje maken en deze naar je VA sturen vooraf, dan kunnen ze helemaal een goede inschatting maken. Maar over het algemeen heeft een goede VA alles aan de hand van je verhaal vaak wel bij zich

en inderdaad zsm laten komen, mocht ze wel bevangen zijn.
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

fohadie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:25

Ook ik adviseer om zo snel mogelijk een dierenarts te bellen/mailen. Dit kunnen wij niet voor je oplossen. Ja, de voorrijkosten zijn hoog, het diagnostiseren nog veel hoger. En mocht medicatie nodig zijn kost dit nog meer. Maar sorry, dat hoort erbij als je een paard hebt.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:29

fohadie schreef:
Ook ik adviseer om zo snel mogelijk een dierenarts te bellen/mailen. Dit kunnen wij niet voor je oplossen. Ja, de voorrijkosten zijn hoog, het diagnostiseren nog veel hoger. En mocht medicatie nodig zijn kost dit nog meer. Maar sorry, dat hoort erbij als je een paard hebt.

Geen reden om zo verwijtend te doen. Ik heb dit deze pony niet aangedaan en ik ben zeker bereid er veel geld in te steken, maar als ik een paar honderd euro voorrijkosten kan besparen voor een beoordeling die ook in 1x gedaan kan worden lijkt het me wel logisch dat ik daar voor kies. Daarbij heb ik dan ook een idee van hoe ik haar het best kan behandelen tot de dierenarts komt. Ik vraag hier niet om een oplossing maar om een idee van wat er aan de hand kan zijn.
Laatst bijgewerkt door YH05 op Gisteren, 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:33

Voorrijkosten zijn geen honderden euro's.

Wel ook eens dat een da bezoek onvermijdelijk lijkt en zo te horen echt niet kan wachten.

Als je het goed beschrijft dan kan een da een goede inschatting maken en neemt die mee wat kan.

Meer dan dat kan je niet

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:34

Ik denk dat hij achterover leunt om de druk van de voor benen te halen.Dus heel veel pijn . Dat kan artrose of zo iets zijn of inderdaad hoefbevangen heid.Dat kan ook door overbelasting , medicijnen of ppid komen niet alleen door eten.
Woon je in het buitenland dat de voorrijkosten zo hoog zijn ? Foto s maken lijkt me een goed idee.En het liefst een beetje snel als hij zo n pijn heeft.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Ik zou eerder een smid/bekapper asap laten komen als ze zo naar achteren leunt...

MarliesV

Hoezo zijn voorrijkosten zo hoog, waar woon je?

Ik zou bellen voor overleg, normaal gesproken komt een dierenarts echt niet twee keer, omdat er geen voorinformatie is. Het kan alleen zijn dat het iets langer duurt om het uit te vragen zonder voorkennis over het paard.

Maar dit klinkt verre van goed.

Als je deze geadopteerd hebt, kan je dan de adoptie partij niet contacten? Jij bent geen eigenaar geworden?

fohadie
🏆 Paardenfluisteraar

YH05 schreef:
fohadie schreef:

Geen reden om zo verwijtend te doen. Ik heb dit deze pony niet aangedaan en ik ben zeker bereid er veel geld in te steken, maar als ik een paar honderd euro voorrijkosten kan besparen voor een beoordeling die ook in 1x gedaan kan worden lijkt het me wel logisch dat ik daar voor kies.

Welkom op Bokt.

Dit is niet verwijtend. Een paard kost heel veel geld. Een ziek paard kost nog veel meer geld. In je bericht schreef je dat de voorrijkosten te hoog zijn. Als je dat al te hoog vindt, vraag ik me af of het paard dan wel beter af is aangezien dat nog niet eens de duurste kostenpost is. Ik kon niet uit je bericht halen dat je wel geld wilt in steken in dit paard, dat stond er nl niet. Dat zet je er nu pas bij

Heel nobel van je om het paard over te nemen, maar bedenk je goed waar je aan begint.

Sterkte en succes ermee.

D__S

Re: Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

Filmpje sturen naar de dierenarts, dan kan die al op voorhand inschatten wat hij allemaal moet meehebben van apparatuur.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

Je schrijft geadopteerd, van een stichting oid? is er toen sprake geweest van contact met een dierenarts?
Het kan van alles zijn, ik zou proberen het gedrag ook te filmen.
Dit kan ook heel goed neurologisch zoals je het omschrijft
Het blijven lopen past niet in het beeld van hoefbevangenheid. Bij een juiste omschrijving zal de dierenarts al snel het benodigde mee hebben, sowieso kan hij op locatie niet alles wat op de kliniek kan, maar ik denk dat je begint met een simpel klinisch onderzoek en wat testjes icm met film/verhaal kan je dan al heel veel.
Daarbij lijkt het me niet realistisch om bijvoorbeeld 1000-en euro's aan ingewikkelde onderzoeken er tegenaan te gooien.(met een zeer twijfelachtige afloop dan ook)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:40

Als je voorrijdkosten wilt voorkomen, kun je ook zelf naar de kliniek gaan natuurlijk. Kunnen ze vaak ook beter onderzoek doen.

Kabayo
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:42

Advies bellen kost vaak niks, dat zou ik eerder doen dan bokt vragen :) Meestal willen dierenartsen ook niet graag voor niks rijden in de avond dus je krijgt wel gericht advies mocht het spoed zijn of dat ze liever morgenochtend even langskomen

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:46

Kabayo schreef:
Advies bellen kost vaak niks, dat zou ik eerder doen dan bokt vragen :) Meestal willen dierenartsen ook niet graag voor niks rijden in de avond dus je krijgt wel gericht advies mocht het spoed zijn of dat ze liever morgenochtend even langskomen

Ik heb inderdaad al gebeld met de dierenarts maar ik kreeg alleen een assistent aan de lijn die mij helaas weinig meer kon vertellen dan de voorrijkosten en een prijsindicatie van een routine afspraak

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:47

Diddykong schreef:
Als je voorrijdkosten wilt voorkomen, kun je ook zelf naar de kliniek gaan natuurlijk. Kunnen ze vaak ook beter onderzoek doen.

Helaas kan ze niet op de trailer komen en ben ik bang dat ze te weinig balans heeft om te kunnen blijven staan

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Algemeen onderzoek zal altijd hetzelfde zijn, maar als ze niet te vervoeren is zou ik sowieso een röntgen laten meekomen. Deze week nog.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:49

Klinkt als hoefbevangenheid, laat maar snel een dierenarts komen :(:)

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:51

siskeh schreef:
Je schrijft geadopteerd, van een stichting oid? is er toen sprake geweest van contact met een dierenarts?
Het kan van alles zijn, ik zou proberen het gedrag ook te filmen.
Dit kan ook heel goed neurologisch zoals je het omschrijft
Het blijven lopen past niet in het beeld van hoefbevangenheid. Bij een juiste omschrijving zal de dierenarts al snel het benodigde mee hebben, sowieso kan hij op locatie niet alles wat op de kliniek kan, maar ik denk dat je begint met een simpel klinisch onderzoek en wat testjes icm met film/verhaal kan je dan al heel veel.
Daarbij lijkt het me niet realistisch om bijvoorbeeld 1000-en euro's aan ingewikkelde onderzoeken er tegenaan te gooien.(met een zeer twijfelachtige afloop dan ook)

Bedankt voor de uitgebreide reactie. De pony komt niet van een stichting maar is privé verhuisd naar mij omdat ze anders nog doorgereden zou worden tot het eind. Er is wel een dierenarts bij geweest maar die heeft bijzonder genoeg niets opgemerkt aan haar houding of manier van lopen. Ik ken deze pony inmiddels al 10 jaar en ze heeft nog nooit zulk gedrag laten zien, daarbij lijkt ze verder nog volledig helder dus ik zou niet meteen denken aan iets neurologisch

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:52

Hannanas schreef:
Algemeen onderzoek zal altijd hetzelfde zijn, maar als ze niet te vervoeren is zou ik sowieso een röntgen laten meekomen. Deze week nog.

Ik zat zelf ook te denken aan een röntgenapparaat, bedankt voor de suggestie

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

Heb je een foto of filmpje hoe ze erbij staat? Afvallen is wel echt een symptoom van pijn.. wellicht is inslapen het meest humaan dus zou gewoon een da bellen en die vragen om zijn of haar mening

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

Ik snap niet dat de vorige eigenaar hem drie maanden zo laat staan ? En hoe is ie bij jou gekomen dan als met de trailer niet gaat ?
Het klinkt alsof euthanaseren geen slecht plan zou zijn als het dier zo al maanden lang staat.Ik had het geen dag aangekeken als dat mijn dier was.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:55

Hoe is ze bij jou gekomen dan? Lopend?
Schandalig dat men het zo ver heeft laten komen en ik vind het na latig je er niet ommiddelijk een DA bij laat komen of op zn minst metacam op haalt om de pijn te stillen!!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

Pijnstilling lijkt mij ook een goeie.

Het zou alsnog heel goed neurologisch kunnen zijn ondanks dat haar bewustzijnsniveau niet veranderd is. Dat rondjeslopen zou dwanglopen kunnen zijn. En dat wiebelige en de rare houding zou ataxie kunnen zijn.

Zo op afstand is het natuurlijk gissen. Hoop dat je snel een afspraak kunt maken.
Laatst bijgewerkt door MissyNr1 op Gisteren, 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt