Paard heeft diepe wond op de schouder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiona82

Paard heeft diepe wond op de schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 16:21

Hoi allemaal,

Waar ik een paar weken geleden nog een topic opende over mijn nieuwe paard, en hoe ik haar een goede start kon geven, is er inmiddels veel gebeurd. Ik wil graag even van mij afschrijven, ben op zoek naar inzichten, ervaringen, misschien ook wel geruststelling.

Mijn paard heeft in de wei (ik denk) een harde trap gekregen met een hoefijzer, nu 10 dagen geleden. Ze is bloedend en schuifelend van de wei gehaald. Ik werd gebeld, ben gelijk in de auto gesprongen en kwam tegelijkertijd met de dierenarts op stal.

Ze heeft op haar schouder, bij haar rechter voorbeen, een diepe wond zitten. Tot in haar spier. De dierenarts voelde dat er een stukje spier ontbrak. Ze is direct gehecht, we zijn gestart met antiobiotica, metacam en boxrust.

Na 2 dagen ben ik heel voorzichtig met haar gaan lopen. Piepkleine stukjes. Dit ging de ene dag beter dan de andere dag. Als ze start met lopen dan sleept ze met haar rechterbeen, optillen gaat dan moeizaam. Als ze eenmaal op gang is loopt ze kreupel, maar wel redelijk. Op zich ging dit wel oké. Afgelopen zaterdag heeft ze aan haar hechtingen gezeten. De hechting is toen deels open gegaan en het bloedde weer een beetje. Tegelijkertijd werd haar rechterbeen dik. Gelukkig verder geen koorts en een goede eetlust. Zaterdag liep ze best lekker mee, zondag wilde ze de stal niet meer uit. Gister is de dierenarts weer geweest, ik vertrouwde het niet en wilde graag een check. Haar hechtingen waren ontstoken, dus die zijn eruit gehaald. Het is nu een open wond. De dierenarts heeft alles helemaal schoongespoeld en ze staat weer op antibiotica en metacam. Haar dikke been wordt waarschijnlijk veroorzaakt omdat het vocht wat in haar schouder zit, langzaam naar beneden zakt. Omdat ze geen koorts heeft en haar been niet warm voelt, dacht de dierenarts niet aan einschuss. Na deze behandeling wilde ze gisteravond haar stal wederom niet uit.

Vanochtend was ik op stal en stond ze er een stuk vrolijker bij. Het ging moeizaam maar ik heb zelfs een stukje met haar gelopen. Maar net kreeg ik een appje (het is vandaag uitmest dag, dus ze moest even van stal wisselen) dat ze haar met heel veel pijn en moeite weer terug konden zetten, ze wilde weer de stal niet uit.

De dierenarts heeft gezegd: het was echt een diepe wond, het heeft tijd nodig. Maar voor mij voelt het alsof we na 10 dagen weer helemaal terug bij af zijn en ik word hier zo onzeker van!

Daarom ben ik op zoek naar ervaringsverhalen.

Ik vind het zo ontzettend sneu voor haar, net verhuisd, nog compleet moeten wennen aan mij en haar nieuwe omgeving, en dan gebeurd dit. Ik voel me haast schuldig naar haar toe.

Ik ga zo vanuit mijn werk weer naar stal, even kijken hoe het ervoor staat. Hopelijk staat ze er in ieder geval een beetje oké bij, of ze nou wel of niet de stal uit wil.

EvaC

Re: Paard heeft diepe wond op de schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:25

Er loopt op dit moment een topic van een paard dat een groot gat achter zijn/haar elleboog had. Misschien kan je daar tips uit halen voor jouw paard en overleggen met je DA.

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 16:26

EvaC schreef:
Er loopt op dit moment een topic van een paard dat een groot gat achter zijn/haar elleboog had. Misschien kan je daar tips uit halen voor jouw paard en overleggen met je DA.

Ik ga dit lezen. Dankjewel voor de tip!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:27

Ahh wat ontzettend rottig voor jou en je paard. Wat is het toch verschrikkelijk om je dier zo te zien he :(:)
Ik heb zelf geen ervaring met een wond waarbij spier weg was, wel een diepe wond op de voorknie. Dat heeft toen ook echt heel lang geduurd, maar het is heel goed genezen. Kan je paard misschien tijdelijk wat sterkere pijnstilling krijgen? Het klinkt alsof de metacam op dit moment niet helemaal voldoende is voor haar.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:31

Een lastige situatie voor jullie als ze net bij jou is.

Wonden en de heling daarvan kan heel wisselend verlopen door verschillende omstandigheden.
Tip van mij, maak regelmatig een foto van de wond. Het liefste ook met de afmetingen erbij. Zo kun je vooruitgang zien of aan de bel trekken als het niet snel genoeg vooruit gaat.
Wat is de behandeling van de wond nu?
Je zegt dat het open is maar kan er niets inkomen? Spoel je het dagelijks?
Ook al gebruikt ze metacam, temperatuur jij haar ook?
Wat zegt de dierenarts over het bewegen?

Heel veel succes op stal straks!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:32

och wat vervelend zeg. zelf geen ervaring, maar lees veel mee in dit topic.

is lasertherapie een optie?

een dik been lijkt me logisch en niet gelijk zorgwekkend. hij kan het er nu ook niet voldoende uit lopen. misschien het dikke been afspoelen of in klei of een ice pack zetten?

dat het been verder dik wordt zou ik me inderdaad nog geen zorgen over maken. het vocht moet inderdaad toch ergens heen.

het ontbreken van een stukje spier vind ik wel wat zorgwekkend. en de ontstekingen. wat is de prognose vanuit de dierenarts? hoe lang het gaat duren?

ik denk dat je met 10 dagen weinig kan zeggen nog. misschien wil hij wel niet lopen ivm het dikke been ipv waar de plek echt zit.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:37

Wat naar TS, maar weet dat je alles doet wat je voor haar kan doen :knuffel: Dat het pijn doet is helaas logisch en dat zal ook nog wel even duren. Krijgt ze vochtafdrijvers?
Ik weet niet of je wat mag geven maar ik heb wel goede ervaringen met Lymfe en Brandnetel van Heltiehorse toen mijne met een heel erg dik vochtbeen stond. Sterkte!
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 24-03-26 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:38

Wat vreselijk voor jou en je paard. Ik weet niet of het mag van de dierenarts maar honingzalf doet echt wonderen bij wondgenezing. Hoewel het bij mij de hond was die de hechtingen eruit had getrokken waardoor er een diep groot gat aan zijn poot zat, is dat door de honingzalf redelijk snel en netjes genezen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:39

Geen ervaring met dergelijke schouderwond, wel met een heel heftige kniewond, dat herstel heeft ongeveer 9 maanden geduurd.

10 dagen is echt heel kort.

Ik wil je veel sterkte wensen want vind het oprecht erg voor je.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:43

ooit een paard meegemaakt met soortgelijke wond, was een splinter afgebroken van schouderblad en ws ook nog een scheur, is nooit meer 100% geworden.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:43

He wat vervelend TS!
Lang geleden had een paard op de manege waar ik stond een diepe beenwond. Dit duurde lang, en omdat het diep was moest de DA iedere keer wildvlees verwijderen. Belangrijk is dat het niet te snel dicht gaat. Honingzalf zoals iemand noemde is iets om in dit geval in overleg te doen want dat kan de wond te snel dicht laten gaan. Het moet echt van binnenuit dichtgroeien. Gelukkig zijn paarden best snelle helers vind ik altijd. Sterkte.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 17:20

Geen ervaring met een wond op die plek, maar wel met een grote wond op het voorbeen.
Dit heeft zeker 8/9 maanden geduurd voordat het geheeld was.
Ging ook met pieken en dalen, dus tien dagen is helaas niets qua tijd. De wond kon destijds door viezigheid niet gehecht worden en dan duurt het gewoon eindeloos. Ik vind paarden helemaal geen snelle helers eerlijk gezegd.
Dikheid hoort erbij, daar zou ik niet extra over in zitten.

Helaas heb je een lange adem nodig. Succes!!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 18:12

Heb je een foto van de lokatie van de wond? Slepen met een voorbeen doet mij denken aan een beschadiging van de elleboog. Overleg met de dierenarts of het mogelijk is röntgenfoto’s te maken. Elleboog is vrij eenvoudig te doen, mits ze op locatie kunnen komen met de röntgen. Schoudergewricht is een stuk lastiger.

Dat het herstel zo stagneert is atypisch voor enkel spierschade.

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 18:57

Ik hoop dat het zo lukt! Dit was gister, nadat de dierenarts de hechtingen eruit had gehaald.

Afbeelding

Met excuses voor het gore plaatje ;(

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 19:03

Suziiiie schreef:
Een lastige situatie voor jullie als ze net bij jou is.

Wonden en de heling daarvan kan heel wisselend verlopen door verschillende omstandigheden.
Tip van mij, maak regelmatig een foto van de wond. Het liefste ook met de afmetingen erbij. Zo kun je vooruitgang zien of aan de bel trekken als het niet snel genoeg vooruit gaat.
Wat is de behandeling van de wond nu?
Je zegt dat het open is maar kan er niets inkomen? Spoel je het dagelijks?
Ook al gebruikt ze metacam, temperatuur jij haar ook?
Wat zegt de dierenarts over het bewegen?

Heel veel succes op stal straks!

Ik maak inderdaad veel foto's zodat ik kan kijken of er verschil ontstaat.

Ik maak hem nu schoon en spuit er dan zilverspray op, op aanraden van de dierenarts.

Temperaturen doe ik zelf ook inderdaad.

En qua bewegen: dierenarts zegt is logisch, want de wond doet pijn, het is licht ontstoken, haar been is dik dus alles bij elkaar een goede verklaring voor hoe ze wel (en soms niet) loopt. Wel zei ze dat ik moest proberen haar iedere dag even te laten lopen zodat het vocht misschien wat sneller verdwijnt. Bij volledige boxrust zouden we in een vicieuze cirkel komen.

Vanochtend heb ik een klein stukje met haar kunnen lopen. Net wilde ze de stal niet uit, maar was ook de metacam uitgewerkt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 19:32

Ik zou absoluut gaan laseren bij deze wond. Helpt tegen de ontstekingsreactie en laat het heel mooi van binnenuit herstellen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 19:54

Ik zou persoonlijk de boxrust serieuzer gaan nemen. Tenzij de dierenarts specifiek heeft benoemd dat kleine stukjes stappen geen probleem is. Maar hier was boxrust precies dat, ze mocht haar box niet uit en ook op stal liefst zo min mogelijk door haar stal bewegen. Een wond in beweging kan namelijk niet goed genezen. Verder is het normaal dat een wond eerst nog groter lijkt te worden. De wond groeit van binnenuit dicht. Dat duurt vooral lang, eerder weken dan dagen. Laseren wil het herstel vaak versnellen.

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 19:55

Ik zit even te googlen want ik heb geen ervaring met lasertherapie. Maar dat klinkt wel goed! Hebben jullie aanraders wie ik kan benaderen? Ik zit zelf in Gelderland.

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 19:57

Diddykong schreef:
Ik zou persoonlijk de boxrust serieuzer gaan nemen. Tenzij de dierenarts specifiek heeft benoemd dat kleine stukjes stappen geen probleem is. Maar hier was boxrust precies dat, ze mocht haar box niet uit en ook op stal liefst zo min mogelijk door haar stal bewegen. Een wond in beweging kan namelijk niet goed genezen. Verder is het normaal dat een wond eerst nog groter lijkt te worden. De wond groeit van binnenuit dicht. Dat duurt vooral lang, eerder weken dan dagen. Laseren wil het herstel vaak versnellen.

Ik vind het zo lastig wat nou wijsheid is. Want je hoort dan ook weer dat boxrust ervoor zorgt dat er verklevingen kunnen komen.

Dierenarts nummer 1 zei boxrust, Dierenarts nummer 2 zei klein stukje lopen. Op stal heeft iedereen natuurlijk ook een mening en ideeën. Super lief, iedereen is betrokken, maar soms oh zo verwarrend.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 20:57

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:24

Ik weet niet waar in Gelderland je zit, maar ik zou een goede kliniek voor een second opinion vragen en dan ook gaan laseren. Equi-medic doet dit aan huis in Noord-Veluwe

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 22:53

Fiona82 schreef:
Ik zit even te googlen want ik heb geen ervaring met lasertherapie. Maar dat klinkt wel goed! Hebben jullie aanraders wie ik kan benaderen? Ik zit zelf in Gelderland.

Waar in Gelderland zit je? Ik kom van origine uit Gelderland, misschien heb ik wat advies voor je.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 23:14

Mijn jonge paard had vorig haar een flinke en diepe wond op haar schouder, ze was toen bijna 2. Dit was ook gehecht, daaroverheen een grote zilver pleister en daarover heen een soort plakkend foam. Daar weer overheen had ik een sleazy gedaan. Zo kon ze er zelf niet aan jeuken en bleef de pleister en het foam goed zitten.

De zilver pleister werkt antibacterieel, maar is niet goedkoop.

Toen de hechtingen eruit waren, bleef ik het op deze manier verzorgen en pleisters/verband wisselen tot het dicht ging. Daarna ben ik met groene leem gaan smeren.

Het is helemaal goed gekomen en niks meer van te zien.

1e foto kan als schokkend worden ervaren.

Afbeelding

2e foto na 2 maanden
Afbeelding

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 23:45

Kaitlyn schreef:
Fiona82 schreef:

Waar in Gelderland zit je? Ik kom van origine uit Gelderland, misschien heb ik wat advies voor je.

Ik stuur je even een PB!

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 23:47

SumSum schreef:
Mijn jonge paard had vorig haar een flinke en diepe wond op haar schouder, ze was toen bijna 2. Dit was ook gehecht, daaroverheen een grote zilver pleister en daarover heen een soort plakkend foam. Daar weer overheen had ik een sleazy gedaan. Zo kon ze er zelf niet aan jeuken en bleef de pleister en het foam goed zitten.

De zilver pleister werkt antibacterieel, maar is niet goedkoop.

Toen de hechtingen eruit waren, bleef ik het op deze manier verzorgen en pleisters/verband wisselen tot het dicht ging. Daarna ben ik met groene leem gaan smeren.

Het is helemaal goed gekomen en niks meer van te zien.

1e foto kan als schokkend worden ervaren.

[ Afbeelding ]

2e foto na 2 maanden
[ Afbeelding ]

Wow, wat een verschil! En wat fijn dat het goed gekomen is!

Hoe ging het fysiek met jouw paard? Kon hij lopen? Moest hij boxrust? Hoe ging het herstel?