Wie weegt hier eigenlijk het voer van zijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CelesGem

Wie weegt hier eigenlijk het voer van zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 14:44

Hoi allemaal,

Voor een schoolproject zijn wij bezig met het ontwikkelen van een nieuw product voor de paardenwereld en we zijn benieuwd naar jullie mening.

Even uit nieuwsgierigheid: wie weegt hier eigenlijk echt het voer van zijn paard af?
En wie doet het gewoon op gevoel / aantal scheppen?

Wij werken namelijk aan een idee voor een voerschep met een geïntegreerde weegschaal in de bodem.
Het zou dus een normale stevige voerschep zijn, maar met een klein display onderin dat meteen laat zien hoeveel voer erin zit.

Het idee is dat je dan tijdens het scheppen direct het gewicht ziet, zodat je niet apart een weegschaal hoeft te gebruiken.

We doen hier ook onderzoek naar en het zou ons enorm helpen als jullie kort deze enquête willen invullen:

Enquête:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... usp=dialog

Alle meningen zijn welkom en helpen ons enorm bij het onderzoek

Celiien

Re: Wie weegt hier eigenlijk het voer van zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:46

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:52

Ik heb het weleens gewogen, maar gewoon één keer. Als je na één keer wegen een streepje in de voerschep zet bij de betreffende hoeveelheid, dan heb je elke keer hetzelfde gewicht aan voer als je de schep tot dat streepje vult. :7
Laatst bijgewerkt door Elanor op 16-03-26 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:52

Ik zou die variant voor honden wel gebruiken. Maar voor paarden niet. Ik meet in handjes, heb ooit eens een handje in de keukenweegschaal gegooid en ik weet nu dat dat +- 100 gram is. Mijn pony's hebben aan 100 gram genoeg (mini Shetlands die rond de 100kg wegen).

Op zich is die voerschep misschien handig als je een stal runt met sportpaarden of pensioners die allemaal verschillende behoeftes hebben. Anders moet je wel heel veel verschillende streepjes zetten.

De enquête invullen gaat niet, want ik zou die voerschep dus al niet kopen dus dan kan ik ook geen prijsindicatie geven.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 16-03-26 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:53

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:56

CelesGem schreef:
Hoi allemaal,

Voor een schoolproject zijn wij bezig met het ontwikkelen van een nieuw product voor de paardenwereld en we zijn benieuwd naar jullie mening.

Even uit nieuwsgierigheid: wie weegt hier eigenlijk echt het voer van zijn paard af?
En wie doet het gewoon op gevoel / aantal scheppen?

Wij werken namelijk aan een idee voor een voerschep met een geïntegreerde weegschaal in de bodem.
Het zou dus een normale stevige voerschep zijn, maar met een klein display onderin dat meteen laat zien hoeveel voer erin zit.

Het idee is dat je dan tijdens het scheppen direct het gewicht ziet, zodat je niet apart een weegschaal hoeft te gebruiken.

We doen hier ook onderzoek naar en het zou ons enorm helpen als jullie kort deze enquête willen invullen:

Enquête:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... usp=dialog

Alle meningen zijn welkom en helpen ons enorm bij het onderzoek

Als ik nee invullen bij of je de voerschep zou gebruiken loopt de enquête vast bij het bedrag. Ik zou m niet gebruiken en dus ook niet voor betalen. Misschien daar nog een regel nvt tussen zetten

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:57

Mijn pavo vital weeg ik af.
De muslie en grasmix krijgen ze gewoon een handje

Maar het rauwvlees voor de hond weeg ik ook af (worsten zijn 500 gram) en hij krijgt smorgens 150 eind middag 100 en voor het slapen nog 50gram

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:01

En je krijgt vaak bij specifiek voer een maatschepje wat aangeeft tot hoeveel je moet geven. Dus dat is dan best handig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:01

Wij voeren een vitamine/mineralen brok waar standaard een klein bekertje bijzit waar gewichten op staan.
Dus nee zou het bij de paarden niet gebruiken.

Bij mijn hond heb ik een bekertje wat precies de helft is voor de aanbevolen hoeveelheid. Word huj net iets dikker geef ik iets minder.
Dus zou het daar niet voor gebruiken.

Katten hebben altijd brokjes staan.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:11

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:15

Ik weeg het niet omdat ik niet weet hoeveel het dan zou moeten wegen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:44

Ik weeg het de 1e keer, zoek een passende maatschep er dan bij en schrijf vervolgens op hoeveel scheppen voor welk paard. Daarna niet meer gewogen. Bij supplementen idem, al staat daar vaak al pp hoeveel van de bijgeleverde maatschep je moet geven.

Ik heb een weeg-lepel (geintegreerd in de lepel) en een mini weegschaal van de action.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:52

Ik mis in de enquête nogal opties om uit te leggen. En nogal raar dat je verplicht moet aangeven waar je voor wilt gebruiken etc, terwijl je hebt aangegeven het niet te willen gebruiken.

Ik heb sommige dingen 1x gewogen en toen de hoeveelheid gerelateerd aan de de schep of het bekertje dat bij het voer staat.

Andere dingen gaan op gevoel. Mijn paard krijgt op het moment 2,5e schep brok per dag, dan maakt die 100gr meer of minder ook niet echt uit. Daarbij maakt het mij ook niet precies uit hoeveel hij krijgt, ik voer meer als hij te dun wordt en minder als hij te dik wordt. Of bijvoorbeeld preventief wat minder als hij weer op de wei komt. Maar ook dan is het gokken hoeveel minder hij moet krijgen, precies wegen hoeveel het minder is maakt niet uit.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:54

Ik weeg alleen per dag de hoeveelheid hooi (ongeveer).
En dat is het belangrijkste; hooi van goede kwaliteit.

Voor de rest weeg ik niets af, het gaat per bakje/schep, ooit was dat voldoende, en dat is dat. Of het muesli of mash is; een beetje afwisseling is prima.
Bij geconcentreerde brok een handvol of samen een handjevol. Klaar.

Zodra het voer (niet medicatie en specifieke supplementen e.d.) op de gram nauwkeurig moet worden afgewogen bij een paard van 500 kilo weet ik niet in welke mate van perfectionisme of onkunde we zijn beland.
Ik zie al mensen in paniekmodus schieten omdat ze 20 gram te veel hebben gegeven... _/-\o_

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:15

Bij het starten van een nieuw voer weeg ik altijd wel even af. Maar daarna voer ik toch voor al op 'het oog'. Wel goed om te weten hoeveel er nou eigenlijk in die voerschep zit aan gewicht, zo ook met een plak hooi. Geeft je wel een beetje een idee hoeveel er nou in gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:25

Op een paard van 600 kg maakt het verrekte weinig uit of je vandaag 700 gram voert, morgen 750, overmorgen 675 en dan weer 780. Het middelt echt wel uit, als je basis het voeren van een schep muesli van ongeveer 700 gram is.
Je hebt niets aan onnodige nauwkeurigheid.

Het is wat anders als je een kleine kat of hond op dieet moet zetten en 10 gram brokken meer of minder per voerbeurt het verschil kan uitmaken tussen afvallen of niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:50

En zelfs 15 euro voor een voerschep vind ik ook al veel te veel. Helemaal nu de Action voor 66 cent handige 'voerscheppen' had laatst.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:05

Voor mijn vitalbix heb ik een bijhorend maatbekertje, werkt top

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 18:13

We wegen het hooi af met een digitale unster. Voor de ene brok gebruik ik bijgeleverde maatbeker. En voor de ander (en bv kruiden of psyllium) gebruik ik de hierboven genoemde schep van waldhausen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 18:39

Hooi idd gewogen (met hooinet op gewone personen weegschaal staan), muesli niet. Supplementen 1x en dan onthouden hoe vol het schepje moet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 19:17

Ik gebruik een maatschep en weeg het krachtvoer af en toe, om voor mezelf te weten of het nog klopt wat ik voer.
Hooi of voordroog weeg ik ook af en toe, om even weer het juiste gevoel te krijgen.

Het zou vreemd zijn als je iedere keer zou moeten wegen, op een gegeven moment weet je toch ook hoe vol je voerschep moet zijn of hoeveel hooi je moet geven. Want natuurlijk voer je niet alleen op gevoel. Meten is weten, maar dat hoeft niet bij iedere voerbeurt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 20:49

Ik heb het maatbekertje gewogen om te checken of de aangegeven streepjes overeenkomen met wat ik wil voeren.

Ik heb dat een aantal keer gedaan en weet dat ik gemiddeld goed zit, ik weeg niet elke dag het voer.

Ruwvoer krijgt hij onbeperkt, wanneer dat op rantsoen zou moeten, zou ik dat eerder gaan wegen dan de balancer.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 20:50

Ik weeg niks af, ook het hooi niet

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 10:33

Ik weeg ook niets af, voer op t oog zeg maar en hooi onbeperkt, ik weeg ook mijn eigen eten niet...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 11:02

Ik weeg de eerste keer altijd af want het kan per voersoort erg verschillen hoeveel er in een schep of bekertje gaat. Ook kloppen de bijgevoegde maatbekertje regelmatig niet met het gewicht dat erop staat. Dus doe altijd 1x een check en dan weet ik het wel (of zet er een streepje op met een marker. Gewoon keukenweegschaal en klaar.
Idem voor supplementen trouwens. Klopt ook vaak niks van de bijgeleverde schepjes tov de grammen op de verpakking.